Intel 865 vs Intel 875
Fra : Lars Just

Dato : 26-08-04 08:55

Dav's.....

Jeg har besluttet at købe nyt bundkort, i den forbindelse har jeg kig på
Asus P4P800 og på Asus P4C800 - jeg kan se at forskellen er Intel 865 vs
Intel 875 chipset, men kan nogen oversætte, sådan på jævnt jysk, hvad jeg
får af fordele ved at vælge det nyeste (læs dyreste) chipset ???

--
Venlig hilsen: Lars Just...

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 26-08-04 10:43

"Lars Just" <just123@NNNworldonline.dk> wrote in message
> [...]
> Intel 875 chipset, men kan nogen oversætte, sådan på jævnt jysk, hvad jeg
> får af fordele ved at vælge det nyeste (læs dyreste) chipset ???

De er jo ikke helt nye mere.. Da jeg købte mit bundkort for lidt over 1 år
siden, valgte jeg et med 865, da det kan det samme som 875 svjh. Men 875
giver lidt bedre ydelse.

Fra : Lars Just

Dato : 26-08-04 21:41

Hej Bjarke

Tak for svaret, jeg har nu fundet ud af at P4P800 kortet er langt over 1 år
gammelt, jeg har vist ikke rigtig fulgt med tiden, mit nuværende P3B-E har
kørt godt i mange år

--
Venlig hilsen: Lars Just...

Fra : JK ( at mail dot dk)

Dato : 26-08-04 11:01

On Thu, 26 Aug 2004 09:55:29 +0200, "Lars Just"
> [...]

>Intel 875 chipset, men kan nogen oversætte, sådan på jævnt jysk, hvad jeg
>får af fordele ved at vælge det nyeste (læs dyreste) chipset ???

P4C800 kan PAT

I starten da P4P800 kom frem havde asus hacket chipset, så man ved
delvist hemmelige bios manøvrer kunne enable PAT. Herved havde de
snydt Intel for noget royalty, og den gik ikke i det lange løb. Derfor
mener jeg ikke, man kan det mere.

PATer noget performance accelaration et eller andet, vist nok
mærkeligt i spil. Dette har Intel 875P chipset.

PAT er beskrevet her:
http://www.intel.com/design/chipsets/pat.htm

Desuden får du jo noget wifi med.

Men tilsyneladende kan 865P chipset det også:
http://www.vr-zone.com/reviews/Intel/865PE/

Men hvis ikke du skal bruge raid, ville jeg vælge Abit IC7, og spare
300 kr.

mvh

John

Fra : Lars Just

Dato : 26-08-04 21:33

Tak for svaret og gode link's - jeg er dog stadig i tvivl, da jeg nu opdager
at P4P800 kortet med 865PE chipset er langt over 1 år gammelt (ja, mit
nuværende system har kørt godt i mange år)

Jeg vil dog ikke bekymre mig ved at købe Asus igen, da jeg har haft mit
nuværende Asus P3B-E bundkort i mange år

Jeg kan godt se at Asus måske har 'snydt' lidt med PAT på deres 865PE

--
Venlig hilsen: Lars Just...

Fra : Ken

Dato : 26-08-04 11:15

http://developer.intel.com/design/chipsets/linecard.htm?iid=PCG+devspot&

Fra : Lars Just

Dato : 26-08-04 21:38

Hej Ken

Tak for linket, det var en god måde at sammenligne de to chipset på (og
flere)...

Lagde især mærke til at der under I/O Controller Hub stod Intel ICH5 ved 875
og kun ICH5 ved 865

--
Venlig hilsen: Lars Just...