Støvningsugning i kabinet
Fra : e

Dato : 24-08-04 21:19

Jeg så for et stykke tid siden et firma der tilbød at gøre kabinettet rent
for støv, hvilket skulle forbedre ydelsen.
Er det bare gas ?

Jeg kan kun se at det har betydning hvis blæseren er helt svinet til, så den
ikke virker

Fra : Ukendt

Dato : 24-08-04 21:28

"e" <sdf@gfgfgf.fgfg> skrev i en meddelelse
> [...]
> Er det bare gas ?
>
> Jeg kan kun se at det har betydning hvis blæseren er helt svinet til, så

Generelt vil ydelsen falde på alting hvis det er dækket af støv, da
temperaturen vil stige pga. den isolerende effekt fra støvet. Men med mindre
kabinettet er helt fyldt med støv må det vel nok mest ses som endnu en
kreativ måde at lokke lidt kroner ud af folk på...

Desuden bør man aldrig anvende en støvsuger i et kabinet, da sådan et
støvsugerrør kan opbygge en enorm statisk elektricitet. I stedet bør man
blæse tingene rent, enten med trykluft eller ved den gode gamle "puste til
gløder" metode - Pas dog på mundvandet, da det jo heller ikke er for smart
at fylde kabinettet med vand!

MVH Per Allerup

Fra : Casper Bang

Dato : 24-08-04 21:42

> [...]
> gløder" metode - Pas dog på mundvandet, da det jo heller ikke er for smart

Dét vil jeg til gengæld fraråde - risikoen for at du laver "vandskader" ved
at puste, er lang større end for at støvsugeren afgiver statisk
elektricitet... husk at "næsen" på støvsugeren er af plastik, og hvis man
bare holder den et par cm over printene sker der ikke noget ved det.
Vandet når du puster kan self. lave kortslutninger, men hvis også få
printene til at korogere (er sent; har glemt det rigtige ord), som igen kan
give problemer...

Fra : Rune \(7800\)

Dato : 25-08-04 05:06

"Casper Bang" <webmaster_fjerndette@fjerndette_secretsofwar.net> skrev i en
meddelelse news:412ba823$0$184$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

Kan man ikke bare, før man tænder støvsugeren, forbinde denne med en ledning
fra mundstykke til stel på kabinettet? Det burde da sikre mod statisk
elektricitet, eller er jeg helt galt på den?

Rune

Fra : Casper Bang

Dato : 25-08-04 09:46

> [...]
> fra mundstykke til stel på kabinettet? Det burde da sikre mod statisk
> elektricitet, eller er jeg helt galt på den?

Tjaa... mundsstykket er jo af plastik, så der kan ikke opbygges statisk
elektricitet i det...

Fra : Mads

Dato : 25-08-04 10:00

On Wed, 25 Aug 2004 10:46:08 +0200, "Casper Bang"
<webmaster_fjerndette@fjerndette_secretsofwar.net> wrote:

>Tjaa... mundsstykket er jo af plastik, så der kan ikke opbygges statisk
>elektricitet i det...

Nå, har du ikke haft fysik i folkeskolen ?

Og du må da være skaldet, for du kan da aldrig have
haft brug for en kam nåd du kan komme med den
slags påstande.

Statisk elektricitet kan skam sagtens opbygges
i plastic. Det har intet med almindelig elektricitet
at gøre.

mvh Mads

Fra : Casper Bang

Dato : 25-08-04 11:04

> Statisk elektricitet kan skam sagtens opbygges
> i plastic. Det har intet med almindelig elektricitet
> at gøre.

Hmm... det tvivler jeg nu STÆRKT på...
Plastisk isolerer mod elektricitet - om det er statisk eller ej gør ingen
forskel, er jeg nu ret sikker på...

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 25-08-04 11:17

Casper Bang skrev:
> Hmm... det tvivler jeg nu STÆRKT på...
> Plastisk isolerer mod elektricitet - om det er statisk eller ej gør
> ingen forskel, er jeg nu ret sikker på...

Det skal du ikke være sikker på. En plastikstang gnides mod en kaninpels
e.lign. er en klassiker til demonstration af statisk elektrisitet.

En ballon du gnider gennem håret er en anden. Du vil ikke betegne en ballon
som en elektrisk leder, vel?

mvh
Jeppe Seidelin Dam

Fra : Casper Bang

Dato : 25-08-04 11:46

> [...]
> e.lign. er en klassiker til demonstration af statisk elektrisitet.
>
> En ballon du gnider gennem håret er en anden. Du vil ikke betegne en

Tjaa, i begge eksemplerne er det jo hårene der udvikler den statiske
elektricitet... men jeg kan godt se hvad du mener.
Om det samme er tilfældet ved en støvsuger ved jeg ikke... det lyder bare
ikke logiskt for mig.

Fra : Jens G

Dato : 25-08-04 14:32

On Wed, 25 Aug 2004 12:46:16 +0200, "Casper Bang"
> [...]

>elektricitet... men jeg kan godt se hvad du mener.
>Om det samme er tilfældet ved en støvsuger ved jeg ikke... det lyder bare

Uanset om du synes det lyder logisk, er det jo netop isolationsevnen
der opbygger de store statiske spændinger. Og luftens passage sørger
for gnidningen. Trykluft er heller ikke ufarligt for elektronik, med
mindre man (af?)ioniserer luftstrømmen.
Iøvrigt behøver man ikke engang røre elektronikken med de statisk
opladte emner, da der ligger et felt udenom hvor der man være 100 vis
af volt.

--
Hilsen/Best Regards
Jens G

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 25-08-04 15:28

Jens G wrote:

> [...]
> Iøvrigt behøver man ikke engang røre elektronikken med de statisk
> opladte emner, da der ligger et felt udenom hvor der man være 100 vis

Korrekt.

Jesper G. Poulsen

Fra : JJ

Dato : 26-08-04 11:23

"Casper Bang" <webmaster_fjerndette@fjerndette_secretsofwar.net> wrote in
message news:412c6dfb$0$185$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> [...]
> elektricitet... men jeg kan godt se hvad du mener.
> Om det samme er tilfældet ved en støvsuger ved jeg ikke... det lyder bare

hvis du kan forstå norsk, kan du kikke på dette link
http://www.nts.as/statisk_elektrisitet.htm

Hilsen JJ

Fra : HeHE

Dato : 27-08-04 08:37

i tlfældet med statisk elektricitet er det træ, der er vidundermaterialet,
fordi det ikke kan skabe statisk elektricitet...

HeHE

Fra : N_B_DK

Dato : 25-08-04 14:00

Casper Bang wrote:

> Hmm... det tvivler jeg nu STÆRKT på...
> Plastisk isolerer mod elektricitet - om det er statisk eller ej gør
> ingen forskel, er jeg nu ret sikker på...

Du skal have dine skole penge tilbage, for du tager *meget* fejl mht at
plastic ikke kan oplades statisk (en plastic pose kan genere op til et par
kilo volt)

Du kan lave et forsøg, tag en alm konvolut, (af den slags som klistres
sammen) gå ud i et helt hørkt rum, træk hurtigt de 2 sammenklistrede flader
fra hinanden, du vil nu kunne se små udladninger, dette er statisk
elektricitet, så jo du tager meget fejl :)

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Casper Bang

Dato : 25-08-04 19:05

> Du skal have dine skole penge tilbage

Hmm... du har nok ret :p
Så har jeg også lært noget i dag ;)

Fra : N_B_DK

Dato : 25-08-04 20:27

Casper Bang wrote:

> Hmm... du har nok ret :p
> Så har jeg også lært noget i dag ;)

Hehe har engang hørt at man også helst skal lære noget hver dag ;)

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Jakob M

Dato : 26-08-04 10:08

> [...]
> flader fra hinanden, du vil nu kunne se små udladninger, dette er
> statisk elektricitet, så jo du tager meget fejl :)

Det er ikke statisk elektricitet, men et fænomen der hedder kemiluminescens.
http://groups.google.dk/groups?hl=da&lr=&ie=UTF-8&threadm=3432F0ED.73949DA1%40isa.dknet.dk&rnum=1&prev=/groups%3Fnum%3D50%26hl%3Dda%26lr%3D%26ie%3DUTF-8%26q%3Dkemiluminescens%26btnG%3DS%25C3%25B8g

Mvh
Jakob

Fra : Sune Storgaard

Dato : 24-08-04 22:16

Allerup wrote:
> [...]
> "puste til gløder" metode - Pas dog på mundvandet, da det jo heller
> ikke er for smart at fylde kabinettet med vand!

Køb hellere end dåse med REN luft (nogle dåser med luft indeholder også
andre ting). De koster ganske vist en halvtredser eller deromkring, men så
undgår man ESD fra støvsugeren, og 5 liter mundvand på sit bundkort :)

Fra : Ukendt

Dato : 25-08-04 06:33

"Sune Storgaard" <speg-fjern@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Køb hellere end dåse med REN luft (nogle dåser med luft indeholder også
> andre ting). De koster ganske vist en halvtredser eller deromkring, men så
> undgår man ESD fra støvsugeren, og 5 liter mundvand på sit bundkort :)

Tja, det var så også ment som en morsomhed, men nok om det!

Fra : Anders Lund

Dato : 24-08-04 21:28

e wrote:

> Jeg så for et stykke tid siden et firma der tilbød at gøre kabinettet rent
> for støv, hvilket skulle forbedre ydelsen.
> Er det bare gas ?

Tja... under alle omstændigheder er det godt med noget rengøring.
Forbederet ydeles ... hvis du gør blæsere og køleprofiler rene, kan du
fungere bedere, så kølingen er bedere.

Jeg tror dog ikke at du skal udskyde opgraderingen af din P200 maskine,
fordi du støvsuger den! :)

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Laziter [9440]

Dato : 24-08-04 21:28

> [...]
> Er det bare gas ?
>
> Jeg kan kun se at det har betydning hvis blæseren er helt svinet til, så

Støv i kabinettet vil med tiden lægge sig som et tæppe over de forskellige
dele i computeren, og som vi alle ved er et tæppe med til at holde på
varmen.
Så det er ikke gas at det kan være med til at forbedre ydelsen at få sin
computer gjort ren.
Jeg blæser min computer ren for støv ca. 1 gang om måneden, dette gælder
både kabinettet, psu'en og alt hardwaren indeni samt skærm, tastatur og
højttalere (ikke at tastaturet yder bedre og højttalerne spiller højere, det
bliver bare mere rent).

Mvh
Benjamin

Fra : Casper Bang

Dato : 24-08-04 21:43

> [...]
> både kabinettet, psu'en og alt hardwaren indeni samt skærm, tastatur og
> højttalere (ikke at tastaturet yder bedre og højttalerne spiller højere,

Hvad blæser du med? "mund til print"-metoden, eller har du en lille puster
til det?

Fra : Ukendt

Dato : 25-08-04 21:59

"Laziter [9440]" <laziterNO@THANKSmailme.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> varmen.
> Så det er ikke gas at det kan være med til at forbedre ydelsen at få sin

Hvordan får du koblet ydelsen sammen med temperaturen ?

Jeg kan følge dig i påstanden om at støvet kan isolere og medføre varmere
komponenter, men det ændrer vel ikke på hastigheden ?

Jeg støtter dog også tanken om at rense diverse blæsere for støv så de ikke
brænder sammen.
Men jeg skulle dog mene at det var rigeligt med et halv- eller helårligt
eftersyn.

Rune

Fra : Casper Bang

Dato : 26-08-04 09:29

> Hvordan får du koblet ydelsen sammen med temperaturen ?
>
> Jeg kan følge dig i påstanden om at støvet kan isolere og medføre varmere
> komponenter, men det ændrer vel ikke på hastigheden ?

Strøm bevæger sig hurtigere ved lave temperaturer ;)
Så teoretisk set er det langsommere når det er varmt... tror dog ikke dét er
mærktbart.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 26-08-04 09:35

Rune Friis Jørgensen wrote:

> Jeg kan følge dig i påstanden om at støvet kan isolere og medføre
> varmere komponenter, men det ændrer vel ikke på hastigheden ?

Mange P4 (Celeron) skruer ned for ydelsen, hvis CPU bliver for varm.

Jesper G. Poulsen

Fra : Casper Bang

Dato : 26-08-04 16:30

> Mange P4 (Celeron) skruer ned for ydelsen, hvis CPU bliver for varm.

Hmm... det er vist så drastiskt, at man ikke kan undgå at mærke det... vel
ned til under 50%.
Tror også at treshold for det er rimeligt høj som standard... ved en 70
grader eller over.
Men ja, når det begynder at varme SÅ meget, har man et problem :)

Fra : Casper Bang

Dato : 24-08-04 21:40

> [...]
> Er det bare gas ?
>
> Jeg kan kun se at det har betydning hvis blæseren er helt svinet til, så

Naa, helt forkert er det nok ikke... alt andet lige VIL din blæser køre
langsommere rundt, hvis der ligger støv på bladene, hvilket vil gøre dine
komponenter en smule varmere...
Personligt tager jeg ind imellem en støvsuger på lav hastighed, og fjerner
støv... gratis, and gets the job done

Fra : Pipeline

Dato : 24-08-04 23:26

En blød pensel kan også gøre underværker.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 25-08-04 15:30

Pipeline wrote:

> En blød pensel kan også gøre underværker.

En blød pensel kan brænde PC'en af.

Jesper G. Poulsen

Fra : Casper Bang

Dato : 25-08-04 16:53

> En blød pensel kan brænde PC'en af.

Der er vel altid risiko hvis man skiller en computer ad...
hvordan ville du rengøre den?

Fra : Anders Lund

Dato : 25-08-04 17:35

Casper Bang wrote:

> Der er vel altid risiko hvis man skiller en computer ad...
> hvordan ville du rengøre den?

Trykluft?

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Casper Bang

Dato : 25-08-04 19:07

> Der er vel altid risiko hvis man skiller en computer ad...

Synes der var én der sagde at det luft man kunne få på dåse også på en eller
anden måde kunne udvikle statisk elekricitet...
Trykluft fra en kompressorkan jo nemt have høj luftfugtighed...

Fra : Jens G

Dato : 25-08-04 21:35

On Wed, 25 Aug 2004 20:06:42 +0200, "Casper Bang"

>Synes der var én der sagde at det luft man kunne få på dåse også på en eller
>anden måde kunne udvikle statisk elekricitet...
>Trykluft fra en kompressorkan jo nemt have høj luftfugtighed...

Men ved høj luft fugtighed opstår statisk elektricitet ikke så nemt.
Og hvis bare fugten ikke kondenserer i computeren(sker hvis hardwaren
er koldere end luften), kan det nok gå. Det perfekte vil være med en
ioniseringsdims monteret på trukluften.

Men jeg må da indrømme, at selv om jeg på et tidspunkt lærte en masse
om ESD, og arbejdede med meget hysterisk elektronik, bruger jeg selv
pensel og støvsuger, når jeg rengør min computer idag.

--
Hilsen/Best Regards
Jens G

Fra : Casper Bang

Dato : 25-08-04 21:56

> Men jeg må da indrømme, at selv om jeg på et tidspunkt lærte en masse
> om ESD, og arbejdede med meget hysterisk elektronik, bruger jeg selv
> pensel og støvsuger, når jeg rengør min computer idag.

Hehe, ja risikoen er vel forholdsvis minimal... jeg har i hvert fald endnu
ikke haft problemer ved at bruge en støvsuger :p

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 26-08-04 09:38

Casper Bang wrote:

> Der er vel altid risiko hvis man skiller en computer ad...

Ikke hvis man gør det rigtigt (tager hensyn til ESD).

> hvordan ville du rengøre den?

Trykluft (din lokale elektronikpusher har trykluft til formålet).

Jesper G. Poulsen

Fra : Soren Hedeby Sorense~

Dato : 26-08-04 09:48

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> wrote:

>Trykluft (din lokale elektronikpusher har trykluft til formålet).

Hvad er den typiske pris for en dåse trykluft ? Jeg har set pris på 98
kr for en dåse, og det synes jeg er dyr luft. OK en ny pc er dyrere.

mvh

Søren H. Sørensen, Viborg
(slet FJERN fra min e-mail adresse)

Fra : N_B_DK

Dato : 26-08-04 09:58

Soren Hedeby Sorensen wrote:

> Hvad er den typiske pris for en dåse trykluft ? Jeg har set pris på 98
> kr for en dåse, og det synes jeg er dyr luft. OK en ny pc er dyrere.

Kan fåes lidt billigere, mener de kan fåes ned til ca 75-80kr (måske endnu
billigere)

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Bo Andersen

Dato : 26-08-04 19:59

> Kan fåes lidt billigere, mener de kan fåes ned til ca 75-80kr (måske endnu
> [...]

www.biltema.dk
art no: 36-520 (80,-)
400 mL trykluftspraydåse.

Tips: Vend dåsen på hovedet og der kommer ren kølemiddel
ud ca.-60 grader celcius, effektiv kølig af CPU, (for en stund)

Som ikke indeholder "skadelige stoffer" for elektronik mv.
Ja godaw mand !! Det er R134a, som er en freon-art
der typisk bruges i køleskabe/frysere, og er med
til at nedbryde ozonlaget.

Man skal så heller ikke ryge samtidig med man blæser, da
en "forbrænding" af freon danner fosgen (phosgen ?) som
er ekstrem giftig.

Så vil man det bedste for computeren og det værste for naturen
er Biltema et sikkert valg.....

-Bo Andersen-

Fra : Jakob M

Dato : 27-08-04 09:03

> Man skal så heller ikke ryge samtidig med man blæser, da
> en "forbrænding" af freon danner fosgen (phosgen ?) som
> er ekstrem giftig.

Hvor har du det fra ?. Mig bekendt brænder freon/CFC gasser ikke ?. Det er
bl.a. derfor de blev brugt i automatiske brandslukningsanlæg (Halon), før
man opdagede drivhusgaseffekten.

Mvh
Jakob

Fra : Bo Andersen

Dato : 27-08-04 22:43

> [...]
> bl.a. derfor de blev brugt i automatiske brandslukningsanlæg (Halon), før

Fra mine lærebøre om køleteknik og brandslukning.
Freon brænder ikke, det er korrekt, men det betyder ikke, at ved kraftig
opvarming
ikke kan dannes andre gasser.

(huske, huske, huske.......)
Pas nu på ikke rode ozon-laget sammen med Drivhusgaseffekten.
Freon danner fosgen ved opvarmning. (giftig)
og Freon ødelægger ozon-laget.
Hvilket gjorde at de blev forbudte.

Halon påvirkes ikke på samme måde ved opvarmning
og er *ugiftig* men bidrager mega meget til drivhusgaseffekten.
Hvilket gjorde, at den blev forbudt.

SVJH, er Halon og Freon ikke det samme, men minder meget
om hinanden.
Venligst, Bo.

Fra : Jakob M

Dato : 28-08-04 18:49

> Fra mine lærebøre om køleteknik og brandslukning.
> Freon brænder ikke, det er korrekt, men det betyder ikke, at ved
> kraftig opvarming
> ikke kan dannes andre gasser.

Men der skal mere end en lighter til.

> Pas nu på ikke rode ozon-laget sammen med Drivhusgaseffekten.

Jeg var træt da jeg skrev, jeg mente selvfælgelig ozonlaget.

> SVJH, er Halon og Freon ikke det samme, men minder meget
> om hinanden.

Både Freon og Halon er firmanavne, og tilhører begge gruppen af CFCere
(chlorofluorocarbons), så de nært beslægtede.
http://www.h3r.com/halon/faq.htm#q1
http://inventors.about.com/library/inventors/blfreon.htm

Mvh
Jakob

Fra : N_B_DK

Dato : 27-08-04 20:28

Bo Andersen wrote:
> Som ikke indeholder "skadelige stoffer" for elektronik mv.
> Ja godaw mand !! Det er R134a, som er en freon-art
> der typisk bruges i køleskabe/frysere, og er med
> til at nedbryde ozonlaget.

Mener da bestemt ikke at R134A er skadeligt for ozonlaget, det er jo netop
en en af flere afløsere til freon.

> Man skal så heller ikke ryge samtidig med man blæser, da
> en "forbrænding" af freon danner fosgen (phosgen ?) som
> er ekstrem giftig.

Der er ikke freon i dåser længere, nu bruges der da andre drivmidler.

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Bo Andersen

Dato : 27-08-04 22:33

> Mener da bestemt ikke at R134A er skadeligt for ozonlaget, det er jo netop
> en en af flere afløsere til freon.

Korrekt, my bad.
Men R134A er en stor bidragsyder til "Drivhuseffekten" så !

> Der er ikke freon i dåser længere, nu bruges der da andre drivmidler.

Det oprindeligt svar var, at som trykluftsdåse bruger Biltema, R134A.
Mange andre trykluftdåsefabrikanter bruger ofte Propan/butan som
drivmiddel, men disse er brandbare, modsat ovennævnte.
-Bo-

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 26-08-04 12:39

Soren Hedeby Sorensen wrote:

> kr for en dåse, og det synes jeg er dyr luft. OK en ny pc er dyrere.

Ja, det er dyrt, men det er det eneste rigtige, da det er fri for
urenheder.

Jesper G. Poulsen

Fra : Thorkild Dalsgaard

Dato : 29-08-04 16:36

e wrote:
> [...]
> Er det bare gas ?
>
> Jeg kan kun se at det har betydning hvis blæseren er helt svinet til,

Jeg har brugt en gammel klassisk Nilfisk støvsuger type GA70, hvor jeg har
flyttet støvsugerslangen over i 'udstødningen' og dermed fået
en 'luftblæser' som giver en stor luftstrøm,
som effektivt har fjernet masser af støv inde i køleribber
m.m.
_Støvsugning_ derimod fjerner ikke nær så meget som
'luftblæsning'.

mvh
Thorkild Dalsgaard

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 29-08-04 17:41

Thorkild Dalsgaard wrote:

> _Støvsugning_ derimod fjerner ikke nær så meget som
> 'luftblæsning'.

Korrekt.

Jesper G. Poulsen

Fra : Anders Lund

Dato : 29-08-04 18:18

Thorkild Dalsgaard wrote:

> _Støvsugning_ derimod fjerner ikke nær så meget som
> 'luftblæsning'.

Hvad med en kombination? Så ved man en smule om hvor det flyver hen, når
man puster det. :)

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 29-08-04 19:32

Anders Lund wrote:

> Hvad med en kombination? Så ved man en smule om hvor det flyver hen,
> når man puster det. :)

Man står ikke indendøre og blæser ned i en støvet PC.

Jesper G. Poulsen

Fra : Anders Lund

Dato : 29-08-04 20:16

Jesper G. Poulsen wrote:

> Man står ikke indendøre og blæser ned i en støvet PC.

Hmm, så ville jeg aldrig få gjort min maskine ren indeni, for jeg gider
ikke at slæbe computeren ud af min lejlighed. :)

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Feeling 102, acting ~

Dato : 29-08-04 22:32

"Anders Lund" <anders@andersonline.dk> wrote in message

> Hmm, så ville jeg aldrig få gjort min maskine ren indeni, for jeg gider
> ikke at slæbe computeren ud af min lejlighed. :)

Dovne hund!