CSS og frames
Fra : Martin

Dato : 24-08-04 20:42

Hej,

Når jeg checker
http://www.herlevkollegiet.dk/~maj/homepage-mp32vorbis/
op imod HTML 4.01 Strict(W3C link to siden), så får jeg 2 fejl:

Line 7, column 37: there is no attribute "FRAMEBORDER"
<FRAMESET rows="*, 42" frameborder="0" scrolling="no">

Line 7, column 51: there is no attribute "SCROLLING"
<FRAMESET rows="*, 42" frameborder="0" scrolling="no">

http://www.w3.org/TR/CSS21/ kan jeg ikke finde et adsnit om frames=(

Er der nogen der har noget erfaring på det område?

Martin

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 24-08-04 21:06

Martin skrev:

>Når jeg checker
>http://www.herlevkollegiet.dk/~maj/homepage-mp32vorbis/
>op imod HTML 4.01 Strict(W3C link to siden), så får jeg 2 fejl:

Frames er ikke tilladt i strict (x)html, men du bruger jo også
den rigtige doctype på indexside.

> Line 7, column 37: there is no attribute "FRAMEBORDER"
> <FRAMESET rows="*, 42" frameborder="0" scrolling="no">
>
> Line 7, column 51: there is no attribute "SCROLLING"
> <FRAMESET rows="*, 42" frameborder="0" scrolling="no">

Fordi scrolling og frameborder ikke er en del af htmlstandarden.

>På http://www.w3.org/TR/CSS21/ kan jeg ikke finde et adsnit om frames=(

Det har ikke noget med css, men html 4.01, du skal kigge på.
http://www.w3.org/TR/html401/

Men, hvorfor bruger du frames, når du alligevel lader selve
indholdet reloade?

Drop dog frames.
--
Knud

Fra : Martin

Dato : 24-08-04 21:30

> Frames er ikke tilladt i strict (x)html, men du bruger jo også
> den rigtige doctype på indexside.

Okay, så frames er fjernet! Det vidste jeg ikke!!!

Hvordan laver man så frame effekten i XHTML og HTML 4.01 Strict?

Jeg laver et "grimt" vertikal align trick i unden af HP'en, så "Project
...." og linierne er i midten, og kan ikke løse det uden en frame.

Jeg ved ikke rigtigt, hvad doctypes er. Det var noget jeg læste i HTML
4.01 specs.'ne man skulle skrive=)

> Fordi scrolling og frameborder ikke er en del af htmlstandarden.

Så man skal ikke putte scrolling og frameborder i CSS?

> Det har ikke noget med css, men html 4.01, du skal kigge på.
> http://www.w3.org/TR/html401/

Der har jeg kigget. Men de skriver jo en masse om frames...

> Men, hvorfor bruger du frames, når du alligevel lader selve
> indholdet reloade?

Det med reloading'en var vidst lidt af en design fejl. Jeg kan nu se, at
hver gang jeg skal rette i menu'en, så skal jeg rette på alle siderne.
Med PHP ville det være smart, men det kan jeg ikke programmere...

> Drop dog frames.

Jeg er meget spændt på, hvordan man undgår frames=)

Martin

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 24-08-04 22:46

Martin skrev:

>Det med reloading'en var vidst lidt af en design fejl. Jeg kan nu se, at
>hver gang jeg skal rette i menu'en, så skal jeg rette på alle siderne.
>Med PHP ville det være smart, men det kan jeg ikke programmere...

Blot til at inkludere indhold med er det meget enkelt at bruge
php.

Lav din side, som normalt uden menu.

Der, hvor du så vil have din menu stående, så skriver du
<?php
include("menu.txt");
?>

Gem siden som *.php

Og på siden med menuen, laver du menuen, men har kun selve sidens
indhold med.
Altså det mellem <body> og </body> og ikke andet (de 2x body skal
heller ikke med).

--
Knud

Fra : Martin

Dato : 25-08-04 00:28

> <?php
> include("menu.txt");
> ?>

Sejt!!! Tak skal du have.

Det virker på serveren, så nu har jeg installeret php på min Linuxbox,
så nu mangler jeg bare at finde udaf, hvor man skal ligge filerne, for at
de bliver fortolket=)

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 25-08-04 14:25

Martin wrote:

> Sejt!!! Tak skal du have.
>
> Det virker på serveren, så nu har jeg installeret php på min Linuxbox,
> så nu mangler jeg bare at finde udaf, hvor man skal ligge filerne,
> for at de bliver fortolket=)

Det kræver, at du også installerer noget serversoftware på din Linux.

http://www.webcafe.dk/artikler/apache/installer/

Derefter skal du lægge filerne i det katalog, som serveren udpeger som
rodkatalog på din harddisk.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Martin

Dato : 26-08-04 18:37

> http://www.webcafe.dk/artikler/apache/installer

Det var nemt. Nu har jeg min egen webserver=)

Takker=)

Martin

Fra : *XxX*

Dato : 24-08-04 21:09

"Martin" <d_e_l_e_t_e_maj@heko_t_h_i_s.dk> wrote in message
> [...]
>
> Line 7, column 51: there is no attribute "SCROLLING"
> <FRAMESET rows="*, 42" frameborder="0" scrolling="no">

Det er vist noget med at du skal definerer din frameborder og scrolling i
frame og ikke i frameset.

Fra : Martin

Dato : 24-08-04 21:19

> Det er vist noget med at du skal definerer din frameborder og scrolling i
> frame og ikke i frameset.

Ja, men hvilke argumenter tager frameset{} ??? CSS2 specs. skriver ikke
noget om det=(

Fra : Paul

Dato : 24-08-04 21:24

"Martin" <d_e_l_e_t_e_maj@heko_t_h_i_s.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, men hvilke argumenter tager frameset{} ??? CSS2 specs. skriver ikke
> noget om det=(

<frameset atomicselection="" border="" bordercolor="" class="" cols=""
frameborder="" framespacing="" hidefocus id="" lang="" language="" rows=""
style="" tabindex="" title="" unselectable="" onafterprint=""
onbeforefocusenter="" onbeforefocusleave="" onbeforeprint=""
onbeforeunload="" onblur="" oncontrolselect="" onfocus="" onfocusenter=""
onfocusleave="" onload="" onresizeend="" onresizestart=""
onunload=""></frameset>

Som du kan se kan frameset også kombineres med class, så du kan rykke alle
de andre attributes over i dit stylesheet.

M.v.h.

Paul

Fra : Martin

Dato : 24-08-04 21:43

> Som du kan se kan frameset også kombineres med class, så du kan rykke alle
> de andre attributes over i dit stylesheet.

Jeg kan ikke få det til at værke. Gør jeg det rigtigt?

HTML Før:
<FRAMESET rows="*, 42" frameborder="0" scrolling="no">
<FRAME src="about.html" name="dynamic" noresize>
<FRAME src="banner.html">
</FRAMESET>

HTML Efter:

<FRAMESET>
<FRAME src="about.html" name="dynamic" noresize>
<FRAME src="banner.html">
</FRAMESET>

CSS Efter:

frameset{
rows: * 42;
frameborder: 0;
scrolling: no;
}

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 24-08-04 22:40

*XxX* skrev:

>Det er vist noget med at du skal definerer din frameborder og scrolling i
>frame og ikke i frameset.

Frameborder eksisterer ikke, scrolling skal i frame.
--
Knud

Fra : Martin

Dato : 24-08-04 23:11

> Frameborder eksisterer ikke, scrolling skal i frame.

Hvis jeg fjernet frameborder="0", så kommer der en border=(

scrolling="no" er her med flyttet=)

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 24-08-04 23:33

Martin skrev:

>Hvis jeg fjernet frameborder="0", så kommer der en border=(

Ja, og den kan du ikke undgå, hvis siden skal validere.

Frameborder eksisterer ikke iflg. htmlstandarden.
--
Knud

Fra : Martin

Dato : 25-08-04 00:30

> Ja, og den kan du ikke undgå, hvis siden skal validere.
>
> Frameborder eksisterer ikke iflg. htmlstandarden.

Det er noget underligt noget=)

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 24-08-04 22:53

Martin skrev:

> frameset{
> rows: * 42;
> frameborder: 0;
> scrolling: no;

Egenskaberne herover kan ikke sættes som css-egenskaber - de skal
sættes i html-delen.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Martin

Dato : 24-08-04 23:24

> Egenskaberne herover kan ikke sættes som css-egenskaber - de skal
> sættes i html-delen.

Okay, så hele problematikken ligger i, at jeg prøver at lave strict html
men med frames, som ikke hører til strict...

Gad vide, om man må erkende, at skal man bruge frames, som i mit
tilfælde, så kan man ikke lave HTML 4.01 Strict...?

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 25-08-04 00:38

Martin wrote:

> [...]
>
> Gad vide, om man må erkende, at skal man bruge frames, som i mit
> tilfælde, så kan man ikke lave HTML 4.01 Strict...?

I din frameset-fil skal du bruge en frameset-DTD.

I de sider, der indlæse i frameset, kan du bruge transitional-DTD, hvis de
skal kunne linke til noget, som skal vises i en anden frame end dens egen.

Skal siden ikke kunne linke på tværs af framegrænserne, kan du bruge
strict-DTD.

Læs mere om frameset her:

http://hjemmesideskolen.dk/html/frameset.asp

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Martin

Dato : 26-08-04 18:35

> http://hjemmesideskolen.dk/html/frameset.asp

Jeg må vidst lige læse lidt mere på DTD. Tak for linket! =)

Martin

Fra : Paul

Dato : 24-08-04 21:11

> [...]

> På http://www.w3.org/TR/CSS21/ kan jeg ikke finde et adsnit om frames=(
>
> Er der nogen der har noget erfaring på det område?

Har du læst teksten ved valideringen?

Prøv at tilføje din frameborder attribute til dit stylesheet.

M.v.h.

Paul

Fra : Martin

Dato : 24-08-04 21:18

> Har du læst teksten ved valideringen?
>
> Prøv at tilføje din frameborder attribute til dit stylesheet.

Ja, jeg har læst valideringsteksten, og søgt på nyhedsgrupperne, men
uden at finde noget jeg kan bruge=(

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 24-08-04 22:40

Paul skrev:

>Prøv at tilføje din frameborder attribute til dit stylesheet.

Kan man ikke, man kan ikke ændre noget ved et framesæts udseende
med css.
--
Knud

Fra : Martin

Dato : 24-08-04 23:07

> Kan man ikke, man kan ikke ændre noget ved et framesæts udseende
> med css.

Okay.