Problem med måske for lille PSU / for mang~
Fra : Dan

Dato : 24-08-04 14:42

Hejsa!

Jeg har et problem med at nå alle mine disk sider til, køre min computer
utroligt ustabilt!
Den Genstaret plusligt og har problemer med at boote op!
Kan ikke køre div. programmer! Osv.

Men har bemærket at nå jeg fjerner en harddisk fra mit controler kort ,så
køre den meget beder!
Det var først min 120 GB drev der sad på controler kortet, men har byttet
den om med min 60GB drev!
Og det var det sammen om det var det ene eller det andet drev! Der sad på
der!

Det hjælper ikke hvis det er en harddisk fra bundkort controleren der bliver
fjernet! Det skal være fra controler kortet!

Kan det være fordi min PSU ikke kan følge med??

Min opsætning ser således ud:

Jeg har et ECS K7S5A bundkort med:

AMD 1700XP (sat op til 1800XP)
512MB/ram

PSU: 300W Aopen

På bundkortet sider:

1 stk. 30 GB harddisk
1 stk. 80 GB harddisk
1 stk. 120 GB harddisk
1 stk. Nec dvd brænder

På Promis 66 controler kort:

1 stk. Pioneer dvd rom
1 stk. Plextor cd brænder
1 stk. ZIP 100
1 stk. 60 GB harddisk (sider i harddisk skuffe)

Mvh
Dan

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 24-08-04 14:48

"Dan" <torskerogn@"nospam"hotmail.com> wrote:

>Det hjælper ikke hvis det er en harddisk fra bundkort controleren der bliver
>fjernet! Det skal være fra controler kortet!
>
>Kan det være fordi min PSU ikke kan følge med??

Du har mange drev, men det er næppe PSU'en der har problemer...

Harddisken trækker vel samme strøm om den sidder på bundkortet eller en PCI-controller.

Så jeg gætter på din Promise controller har et problem.

<mlr>

Fra : danni plougmann

Dato : 24-08-04 15:23

> Kan det være fordi min PSU ikke kan følge med??

jeg vil nok tror det er din psu der ikke kan følge med, sigdes en amd cpu
helst skal ha en 300 w for at kunne køre stabilt men jeg tror ikke samtidigt
med alle de drev.
hvad grafikkort har du, da jeg skiftede til et x800 radeon kort, da kunne
min 360 w psu ikke være med længere, skiftede til en 450w

jeg har kun 2 harddiske og 1xdvddrev 1xdvd-rw
2 kabinet kølere

/danni plougamnn

Fra : Dan

Dato : 24-08-04 15:55

> [...]
> min 360 w psu ikke være med længere, skiftede til en 450w
>
> jeg har kun 2 harddiske og 1xdvddrev 1xdvd-rw

Jeg har et Geforce 4 64mb/DDR ram.
......Ja også er der en 120mm kabinet blæser og et 80mm cpu blæser! (Begge
Papst blæser)
Også har jeg:
PCI Tv-kort
PCI lydtkort (Extra udover bundkortet)
PCI Netværks kort (Extra udover bundkortet)
Tekram SCSI kontroler m. 9,4 GB harddisk! Men den er taget ud for tiden!

Dan

Fra : Kim Fritze Sillasen ~

Dato : 24-08-04 16:34

> Men har bemærket at nå jeg fjerner en harddisk fra mit controler kort
> ,så køre den meget beder!
>
> Kan det være fordi min PSU ikke kan følge med??

Hvis det udelukkende sker når du sætter diskene på controlleren, så er det
jo nok den den er gal med.

Du ville i øvrigt få en bedre ydelse (tror jeg) hvis du satte dine harddiske
på PCI controlleren og brugte dine IDE på bundkortet til de optiske drev.
Jeg mener at man plejer at kunne læse på PCI controller fabrikanternes
hjemmesider, at optiske drev ikke kører optimalt på isse kort.

--
Mvh. Kim Fritze Sillasen, Aalborg
Forget 911, I dial .357

Fra : Dan

Dato : 25-08-04 04:07

> [...]
> Mvh. Kim Fritze Sillasen, Aalborg
> Forget 911, I dial .357
> Fjern JEGHADERSPAM for at maile mig direkte

Jeg har dem på controler kortet fordi det kun er en IDE66 og på bundkortet
er det IDE100!
Så for at udnytte mine harddisk mest muligt så har jeg dem på bundkortet!
Havde også problemer med at få min NEC dvd brænder til at brænde, da den sad
på controler kortet lige da jeg fik den!
Så derfor den også sider på bundkortet!

Men det er måske muligt at det er mit Promis IDE66 controler kort det er
noget skidt! Den er jo ved at have et par år på bagen!
Er der nogen af jer der kender til dette kort?

Mvh
Dan

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 25-08-04 06:39

"Dan" <123@123Detpasserikke.com> wrote:

>Jeg har dem på controler kortet fordi det kun er en IDE66 og på bundkortet
>er det IDE100!

Du får problemer når du sætter harddiske på Promise controlleren....

Diskene er formentlig UDMA100/133 og controlleren kun UDMA33 - Og det kan faktisk gi' problemer selv om diskene teoretisk burde
være bagud kompatible. Har selv oplevet noget lignende med en ny disk på et gammelt bundkort...

Foreslår derfor du prøver at tvinge harddisken på Promise controlleren i UDMA66 - Det gør du med værktøjer du finder på harddisk
fabrikantens hjemmeside.

<mlr>

Fra : Dan

Dato : 25-08-04 11:44

> [...]
>
> Foreslår derfor du prøver at tvinge harddisken på Promise controlleren i
UDMA66 - Det gør du med værktøjer du finder på harddisk

Er der så nogen der ved hvad for software man kan bruge til dette på en
Hitachi 60GB harddisk?

Mvh
Dan

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 25-08-04 11:47

"Dan" <torskerogn@"nospam"hotmail.com> wrote:

>Er der så nogen der ved hvad for software man kan bruge til dette på en
>Hitachi 60GB harddisk?

Prøv 'Feature Tool' som hentes her:

http://www.hitachigst.com/hdd/support/download.htm

<mlr>

Fra : Dan

Dato : 25-08-04 12:14

> Prøv 'Feature Tool' som hentes her:
>
> http://www.hitachigst.com/hdd/support/download.htm
>
> <mlr>

Ja jeg var ige lidt hurtig med spørgsmålet!

Har fundet det også!
Men 1000 tak for svaret!

Nu har jeg så været ind og juster den ned til en ATA66 så skulle det passe
til mit controler kort!

Så må jeg prøve at se tiden an til hvordan den køre nu!....umidelbart se det
meget godt ud!

1000 tak for jers svar/hjælp!

Mvh
Dan