Problemer med opacity - både IE og moz.
Fra : Steffen Holm

Dato : 24-08-04 12:42

Hej NG.

Er ved at flække en side sammen for en kunstner.
http://caipirinha-design.dk/helmerb (kun index, "bestil kort" og "kontakt"
er lavet...)

Problemet er faktisk 2 problemer:
1. Billeder der ligger i en div med gennemsigtighed bliver også
gennemsigtige. Jeg har regnet ud at løsningen må være enten z-index eller et
indsætte endnu en div med transparent baggrund. Ingen af delene kan jeg dog
få til at lykkedes. Jeg efterlyser enten en tredje løsning, eller et link
hvor en af de to løsninger er brugt og virker.

2. filter:alpha... virker som bekendt ikke i moz., opera m.m. Dette har jeg
løst på følgende måde:
<snip fra style>
filter:progid:DXImageTransform.Microsoft.Alpha(opacity=70);
-moz-opacity: 0.7;
</snip>
I moz. virker denne løsning på den ene af de to div's på siden, men af
uforklarlige årsager ikke på den anden?

Håber på hjælp fra guruerne.

--
Steffen Holm

Fra : Ryan Kristensen

Dato : 24-08-04 12:59

On Tue, 24 Aug 2004 13:41:52 +0200, Steffen Holm
<mail@*nospam*skibumsen.dk> wrote:

> [...]
> få til at lykkedes. Jeg efterlyser enten en tredje løsning, eller et link
> hvor en af de to løsninger er brugt og virker.

Den tredie løsning:
Lav et transparent billede og brug det som baggrund, på den måde slipper
du for at skulle rode med MS filtre og noget halvfærdigt css3 samt
browsere der ikke understøtter det endnu.
Så skal du bare rode med IE, der ikke forstår transparente png'er endnu.
Men det er heldigvis muligt.
Se:
<http://ryankristensen.com/tests/trans.html>

> [...]
> løst på følgende måde:
> <snip fra style>
> filter:progid:DXImageTransform.Microsoft.Alpha(opacity=70);

Dette virker stadig ikke i Opera samt Konquerer og formentligt heller ikke
fremtidige udgaver af Mozilla.
Måden det skal gøres på er:
-moz-opacity:0.7; /* Mozilla */
opacity:0.7; /* css3 standarden */
-khtml-opacity:0.7; /* Konquerer */
filter:progid:DXImageTransform.Microsoft.Alpha(opacity=70); /* Microsoft */

Dejligt let ikke? - Og så har man ikke engang løst problemet med Opera.

> I moz. virker denne løsning på den ene af de to div's på siden, men af
> uforklarlige årsager ikke på den anden?

Begge bokse bliver transparente, når jeg kigger på dem i Mozilla.

--
Ryan Kristensen

Fra : Steffen Holm

Dato : 25-08-04 22:33

"Ryan Kristensen" <ryankristensen@hotmail.com> wrote:

> [...]
> browsere der ikke understøtter det endnu.
> Så skal du bare rode med IE, der ikke forstår transparente png'er endnu.

Det fik jeg aldrig til at virke, men fandt selv en anden løsning.

> [...]
> opacity:0.7; /* css3 standarden */
> -khtml-opacity:0.7; /* Konquerer */
> filter:progid:DXImageTransform.Microsoft.Alpha(opacity=70); /* Microsoft
*/

Dette er nu sløjfet, jf. ovenstående ny løsning.

> Begge bokse bliver transparente, når jeg kigger på dem i Mozilla.

Det gør de også hos mig nu.

Tak for de uddybende svar.

--
Steffen Holm

Fra : Ryan Kristensen

Dato : 26-08-04 08:26

On Wed, 25 Aug 2004 23:33:03 +0200, Steffen Holm
<mail@*nospam*skibumsen.dk> wrote:

> Det fik jeg aldrig til at virke, men fandt selv en anden løsning.

Kunne jeg lokke dig til at fortælle, hvordan du har løst det?

--
Ryan Kristensen

Fra : Steffen Holm

Dato : 26-08-04 09:47

"Ryan Kristensen" <ryankristensen@hotmail.com> wrote

> Kunne jeg lokke dig til at fortælle, hvordan du har løst det?

Laver en 3. div. Denne har en transperant gif som baggrund. Denne div har
same størrelse som "main" div'en. Den bliver placeret præcis samme sted som
main div'en. Derefter får den et z-index højere end main div.

--
Steffen Holm