Findes Centrino cpu som Celeron?
Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 23-08-04 21:34

En bekendt er ved at skulle købe en bærbar og har fået et tilbud på en
acer nb 292elc
Han vil købe den i et lille firma, hvor ejeren er eneste ansatte. Han har
fortalt ham, at denne pc er forsynet med en Centrino Celeron 1.3 cpu, som
skulle svare til en pentium 2.2 mhz
Det undrer så mig, da jeg ikke lige har kunnet finde noget på nettet, hvoraf
det fremgår at Celeron laves som Centrino.
Når jeg slår ovenstående op hos diverse firmaer omtales den som en Intel
Celeron M 1,3GHz, hvilket jeg opfatter som værende en Celeron cpu i Mobile
udgave, hvorved det vel også "kun" er en ren 1,3 ghz og ikke svarende til
noget større?
Jeg har set forhandlerens prisliste, hvor han har flere Acer computere med
Celeron M cpu, hvor han anfører, at det er Centrino cpu`er, så hvorfor står
det ikke hos de øvrige forhandlere af samme pc? Han har ingen hjemmeside, så
jeg kan ikke give et link til hans oplysninger.

Kurt

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 23-08-04 21:51

"Kurt B. Andersen" wrote

> Det undrer så mig, da jeg ikke lige har kunnet finde noget på nettet,
hvoraf
> det fremgår at Celeron laves som Centrino.

De enkelte processorer
http://www.intel.com/products/processor_number/info.htm

Oversigt/indgang
http://www.intel.com/products/notebook/processors/index.htm

At kalde en Celeron bestykket Notebook for Centrino er vist lidt
alternativt?
http://www.intel.com/products/mobiletechnology/centrino/index.htm

- Peter

Fra : Anders Pedersen

Dato : 23-08-04 21:56

On Mon, 23 Aug 2004 22:34:29 +0200, Kurt B. Andersen wrote:

> [...]
> det ikke hos de øvrige forhandlere af samme pc? Han har ingen hjemmeside, så
> jeg kan ikke give et link til hans oplysninger.

forkert gruppe
dk.edb.hardware.baerbar
er den rigtige

--
Med venlig Hilsen
Anders Bøgh Pedersen

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 23-08-04 23:37

"Anders Pedersen" <anders.pedersenNOSPAM@jubiipost.dk> skrev i en meddelelse
..

> forkert gruppe
> dk.edb.hardware.baerbar
> er den rigtige

Igen en af dine vanvittige forkerte henvisninger. Hvis du gad at læse
spørgsmålet, vil du måske at det går på cpu.
At den så tilfældigvis sidder i en bærbar gør ikke problematikken til at
være bærbar.

Kurt

Fra : Hans-Jørgen Sindholt

Dato : 24-08-04 15:29

> On Mon, 23 Aug 2004 22:34:29 +0200, Kurt B. Andersen
wrote:
hans oplysninger.

> forkert gruppe
> dk.edb.hardware.baerbar
> er den rigtige

Det ufatteligt, at der uafladeligt forekommer mængder af
henvisninger,
hvoraf mange er direkte vildledende, fra dig.

Det kunne være hensigtsmæssigt, om du forsøgte at give et
bud på
et løsningsforslag uagtet gruppe, hvorefter en venlig
henvisning er på
sin plads.

Hans-Jørgen

Fra : Anders Lund

Dato : 23-08-04 22:05

Kurt B. Andersen wrote:

> Det undrer så mig, da jeg ikke lige har kunnet finde noget på nettet, hvoraf
> det fremgår at Celeron laves som Centrino.

Nej, det har jeg heller ikke. Celeron M, men ikke samme med Centrino.
Hvis man læser
http://www.intel.com/products/mobiletechnology/centrino/index.htm?iid=ipp_perf+detl&
skulle man tro det kun er Pentium M...

> [...]
> udgave, hvorved det vel også "kun" er en ren 1,3 ghz og ikke svarende til

Penrium M operer ved en lavere klokfrekvens, men skulle svare til noget
der er hurtigere. Jeg tvivler dog på at Celeron M 1,3 GHz kører fra en
Pentium 4 2,2 GHz. Det lyder mere som Pentium M Vs. Pentium 4 hastighederne.

> [...]
> det ikke hos de øvrige forhandlere af samme pc? Han har ingen hjemmeside, så
> jeg kan ikke give et link til hans oplysninger.

Jeg ville nok gå videre til det næste firma.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 23-08-04 23:49

"Anders Lund" <anders@andersonline.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg ville nok gå videre til det næste firma.
>
> --
Det har jeg også opfordret ham til, så jeg skulle bare lige sikre mig med
livrem og seler inden han nok vender tilbage til mig i morgen med, hvad
sælgeren så nu siger til det.
Tak for gode link til både dig og Peter Lykkegaard.
Jeg har læst lidt yderligere hos Intel og kan se, at under Celeron
processorer nævnes intet om Centrino, så derved må det være udelukket.

Kurt

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 24-08-04 07:11

Kurt B. Andersen skrev:

> Tak for gode link til både dig og Peter Lykkegaard. Jeg har læst lidt
> yderligere hos Intel og kan se, at under Celeron processorer nævnes intet
> om Centrino, så derved må det være udelukket.

Det er jo det. Ydermere så er en Centrino ikke kun en processor. Den er
også et grafikkort samt wireless lan.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Kim Fritze Sillasen ~

Dato : 24-08-04 07:20

> Det er jo det. Ydermere så er en Centrino ikke kun en processor. Den
> er også et grafikkort samt wireless lan.

Nej, den er en processor, et chipset og et trådløst netkort. Grafikkortet
kan evt. være indbygget i chipsettet, men er det ikke nødvendigvis.

--
Mvh. Kim Fritze Sillasen, Aalborg
Forget 911, I dial .357

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 24-08-04 15:55

Kim Fritze Sillasen [9000] skrev:

> Nej, den er en processor, et chipset og et trådløst netkort.
> Grafikkortet kan evt. være indbygget i chipsettet, men er det ikke
> nødvendigvis.

Du har ret. Min fejl. Men jeg var dælme tæt på

Fra : Martin Johansson

Dato : 24-08-04 18:02

"Kurt B. Andersen" <kurtnospam@portalen.no> skrev i en meddelelse
> [...]
> det ikke hos de øvrige forhandlere af samme pc? Han har ingen hjemmeside,

> jeg kan ikke give et link til hans oplysninger.

Husk lige at Centrino ikke er navnet på processoren.
Processoren hedder Pentium M (Banias eller Dothan)
Det er et navn der sættes på en maskine der indeholder "Centrino"
komponenter, kombinationen af produkterne hedder Centrino.
Ikke blot processoren.

Eksempelvis:
Pentium M med tilhørende chipsæt og mulighed for trådløs netværk.
Det er altså flere teknologier under et navn.

Se også her:
http://www.intel.com/pressroom/archive/releases/20030108corp.htm
http://www.theinquirer.net/?article=7482

Der er også en Mobile Pentium 4 til bærbare, men den har ikke noget med
Centrino at gøre.
Se her:
http://www.upenn.edu/computing/provider/docs/centrinoprovider.html
Gætter på det er denne der findes som Mobile Celeron?

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 24-08-04 20:05

Jeg takker for alle svarene og henvisningerne.
Med mindre nogen nu vil påstå, at Celeron kan være Centrino betragter jeg
problemet som afklaret.

Kurt