Config af TDC-router
Fra : NB

Dato : 23-08-04 20:41

Skal man nødvendigvis over TDC for at få omkonfigureret en af TDC leveret
Efficient Network 5781-router ? Åbne port 21 og forwarding til en adr. ?

ab

Fra : Yoda.dk - Lars

Dato : 23-08-04 21:03

Ja, det skal du ..

Routeren er TDC's ejendom, og du har derfor ik adgang til den..

du kan dog vælge at få en løsning hvor du selv stiller router til rådighed..
og så kan du konfigurere den som du har lyst..

--
Venlig hilsen
Lars Andersen

Fra : Cubus

Dato : 23-08-04 21:28

"NB" <nanna.ireneFJERN@DETTEc.dk> skrev

> Skal man nødvendigvis over TDC for at få omkonfigureret en af TDC leveret
> Efficient Network 5781-router ? Åbne port 21 og forwarding til en adr. ?

Du kunne evt give computeren den adresse, som port 21 på forhånd
er forwardet til (192.168.1.4).

--
Cubus
http://cubus-adsl.dk/

Fra : NB

Dato : 24-08-04 05:57

"Cubus" <cubus@sol.dk> skrev i en meddelelse

> Du kunne evt give computeren den adresse, som port 21 på forhånd
> er forwardet til (192.168.1.4).

God ide - anede ikke, at routeren allerede var sat til denne adr. ?

ab

Fra : Martin Kiefer

Dato : 24-08-04 11:05

"NB" <nanna.ireneFJERN@DETTEc.dk> skrev i en meddelelse

> God ide - anede ikke, at routeren allerede var sat til denne adr. ?

Står i de papirer du fik med fra TDC.

Martin Kiefer
www.kiefer.dk
Reply til min mail går til /dev/null

Fra : Hans

Dato : 24-08-04 14:15

NB wrote:
> "Cubus" <cubus@sol.dk> skrev i en meddelelse

> God ide - anede ikke, at routeren allerede var sat til denne adr. ?

Der er flere porte som er forwardet som standard:

192.168.1.2 = Port 25 SMTP
192.168.1.3 = Port 80 HTTP
192.168.1.4 = Port 21 og 53 FTP og DNS

Hans

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 24-08-04 17:22

Hans skrev:

> Der er flere porte som er forwardet som standard:
>
> 192.168.1.2 = Port 25 SMTP
> 192.168.1.3 = Port 80 HTTP
> 192.168.1.4 = Port 21 og 53 FTP og DNS

Det var da tåbeligt.

Stakkels den mand som kører alle 4 services på samme computer :-/

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 24-08-04 17:42

On 2004-08-24, Martin Johansen [6000] <visit_my@website.tuxx.dk> wrote:

> Det var da tåbeligt.
>
> Stakkels den mand som kører alle 4 services på samme computer :-/

Kan alle moderne operativsystemer ikke have mere end en ip-adresse pr
fysisk interface?

--
Andreas Plesner Jacobsen | Time and tide wait for no man.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 24-08-04 18:02

Andreas Plesner Jacobsen skrev:

>>> 192.168.1.3 = Port 80 HTTP

> Kan alle moderne operativsystemer ikke have mere end en ip-adresse pr
> fysisk interface?

Aner det ikke. Vil nu mene det er bøvlet alligevel.

Fra : Hans

Dato : 24-08-04 19:13

Martin Johansen [6000] wrote:

> Aner det ikke. Vil nu mene det er bøvlet alligevel.

Det har faktisk været sådan lige siden produktet var ATM-baseret og solgt
under navnet Pro@ccess.

Det fungerer glimragende i praksis, og løsningen kan bruges på én eller
fordelt over flere maskiner. Når nu man ikke selv må konfigurere routeren er
denne løsning fuldt tilfredsstillende. Det er bare synd at ikke flere
"opdager" de har muligheden da de ikke gider læse den medfølgende
dokumentation, men det er jo desværre ikke noget nyt.

Hans

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 24-08-04 19:49

On Tue, 24 Aug 2004 16:41:49 +0000 (UTC), Andreas Plesner
Jacobsen <apj@daarligstil.dk> wrote:

> Kan alle moderne operativsystemer ikke have mere end en ip-adresse
> pr fysisk interface?

Jo. Spørgsmålet er snarere, om man kan få dem til at svare med
den rigtige adresse...

-A

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 24-08-04 20:30

On 2004-08-24, Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

> Jo. Spørgsmålet er snarere, om man kan få dem til at svare med
> den rigtige adresse...

Det gør de vel, jf RFC 1123 ;)

--
Andreas Plesner Jacobsen | Who does not trust enough will not be trusted.

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 24-08-04 17:44

>Det var da tåbeligt.

Næ.

>Stakkels den mand som kører alle 4 services på samme computer :-/

Han skal bare konfigurere alle 4 ip-adresser på den maskine - hvad er
problemet?

Og folk som kører dem på forskellige maskiner ville slet ikke kunne
bruge en konfiguration hvor de blev sendt til samme ip-adresse, til
noget som helst.

--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 24-08-04 18:03

Jesper Dybdal skrev:

> Næ.

Joh

> Han skal bare konfigurere alle 4 ip-adresser på den maskine - hvad er
> problemet?

At man selv skal kunne ændre sådan noget.

> Og folk som kører dem på forskellige maskiner ville slet ikke kunne
> bruge en konfiguration hvor de blev sendt til samme ip-adresse, til noget
> som helst.

Korrekt.

Fra : Brian R. Jensen

Dato : 24-08-04 19:00

"Martin Johansen [6000]" <visit_my@website.tuxx.dk> skrev i en meddelelse

> At man selv skal kunne ændre sådan noget.

Hvis man har de ønsker, så vælger man vel et af de produkter hvor det er
muligt, og omvendt hvis man gerne vil have en standardkonfigureret router
med service og "no-bøvl" så vælger man denne løsning.

Hvad er problemet?

/Brian

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 24-08-04 19:30

>At man selv skal kunne ændre sådan noget.

Det er fuldstændig rigtigt (hvis man leder i arkiverne vil man kunne
finde adskillige indlæg fra mig i Pro@ccess ADSL's barndom hvor jeg
netop argumenterer for at det er tåbeligt at man ikke kan konfigurere
den selv).

Men det var jo altså ikke det vi diskuterede.

At standardkonfigurationen bruger forskellige interne ip-adresser til
forskellige service er faktisk fornuftigt.
--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 24-08-04 20:35

Jesper Dybdal skrev:

> Men det var jo altså ikke det vi diskuterede.

Sorry

> At standardkonfigurationen bruger forskellige interne ip-adresser til
> forskellige service er faktisk fornuftigt.

Det synes jeg så ikke. Jeg havde aldrig før nu hørt om en IP til hver
service. En server, flere services, en ip. Det er normalt i min verden.

Men jeg kan forstå det ikke helt er så sort/hvidt alligevel.

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 24-08-04 20:38

On 2004-08-24, Martin Johansen [6000] <visit_my@website.tuxx.dk> wrote:

> Det synes jeg så ikke. Jeg havde aldrig før nu hørt om en IP til hver
> service. En server, flere services, en ip. Det er normalt i min verden.

IPv4 end-to-end connectivity døde for flere år siden.

--
Andreas Plesner Jacobsen | Klingon phaser attack from front!!!!!

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 24-08-04 21:15

Andreas Plesner Jacobsen skrev:

> IPv4 end-to-end connectivity døde for flere år siden.

En hva' for en fisk?

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 24-08-04 21:48

On 2004-08-24, Martin Johansen [6000] <visit_my@website.tuxx.dk> wrote:

> En hva' for en fisk?

Din verdensopfattelse kollapsede da NAT blev opfundet.

--
Andreas Plesner Jacobsen | The door is the key.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 25-08-04 17:47

Andreas Plesner Jacobsen skrev:

> Din verdensopfattelse kollapsede da NAT blev opfundet.

Jeg er stadig ikke helt sikker på jeg forstår hvad du siger. Hvad har
NAT at gøre med de metoder man kan uddele services på?

Vi er sikkert enige i sidste ende men jeg tror vi går forbi hinanden et
eller andet sted..

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 25-08-04 11:51

On Tue, 24 Aug 2004 21:35:15 +0200, "Martin Johansen [6000]"
<visit_my@website.tuxx.dk> wrote:

> Det synes jeg så ikke. Jeg havde aldrig før nu hørt om en IP til hver
> service. En server, flere services, en ip. Det er normalt i min verden.

Min normalitetsopfattelse er noget videre end din.

'IP-adresse + portnummer + URL = mange servere' er fx normalt. Og
så kan 'IP-adresse + portnummer + anden URL = andre servere' fint
passe samtidig.

Det er heller ikke unormalt, at den samme 'server' (en fysisk
box) har mange fysiske interfaces og fremstår som flere logiske
systemer.

Det er heller ikke unormalt, at flere fysiske boxe fremstår som
et logisk system, eller flere for den sags skyld, der kører flere
forskellige services.

Etc.

-A

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 24-08-04 19:51

On Tue, 24 Aug 2004 19:02:49 +0200, "Martin Johansen [6000]"

> At man selv skal kunne ændre sådan noget.

Hvis man ønsker at have adgang til at konfigurere sin router, så
kan man jo lade være med at købe/leje et produkt, hvor man ikke
har adgang til routeren. Faktisk er man da ret dum, hvis man gør
det.

-A

Fra : Hans

Dato : 24-08-04 20:07

Asbjorn Hojmark wrote:

> [...]
> kan man jo lade være med at købe/leje et produkt, hvor man ikke
> har adgang til routeren. Faktisk er man da ret dum, hvis man gør

Routeren følger med abonnementet, men der er intet krav om at den skal
bruges, så det står kunden helt frit hvilken routerløsning der vælges.

Hans

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 24-08-04 19:21

"Martin Johansen [6000]" <visit_my@website.tuxx.dk> crashed Echelon writing

> Det var da tåbeligt.
>
> Stakkels den mand som kører alle 4 services på samme computer :-/

Tja han kunne jo bare lade være med at investere i Pro@ccess som blev solgt
som erhvervsprodukt. TDC lavede denne lås for at kunne give en oppetid, og
kunden ikke selv ville forvolde sig nedetid.

--
Bjarke Andersen