Konstruktion af html emails - krav til opb~
Fra : Tommy Ipsen

Dato : 23-08-04 19:22

Hej gruppe

Jeg har behov for at lave et system til at udsende html-mails og kunne i
den forbindelse godt tænke mig, at vide, hvordan en html-mail rent
teknisk skal være skruet sammen for at den fungerer i flest mulige mail
klienter - her er hvad jeg har tænkt mig:

Der skal sendes en mail, hvor der både er en avanceret html-udgave samt
en simpel plain-text udgave og visningen afhænger af brugerens
mail-klient. Den avancerede html-mail vil bestå af en html-fil, en eller
flere css-filer samt en stak billeder.

Selve det at skrue mailen sammen via et php-script er ikke noget
problem, men de tekniske krav der er gældende for html-filen er
problemet her. Hvis jeg i html-filen refererer til elementer der ikke er
inkluderet i mailen, risikerer jeg at mail-klienten nægter at vise/bruge
dem - eks. billeder der ikke vises osv. Derfor synes jeg det er oplagt,
at vedlægge både et eksternt stylesheet samt de billeder og andre filer
der skal bruges - men i den forbindelse melder der sig bl.a. følgende
spørgsmål:

- Er det overhovedet muligt at vedlægge et eksternt stylesheet som vil
blive parset af mailklienten eller kan det kun lade sig gøre at style
mailen vha. inline-styles?

- Hvordan skal referencer til vedlagte billeder se ud?

- er det muligt at lave en "folder struktur" i mailen, hvis der eks.
skal vedlægges mange filer - eks alle billeder under "images/" osv.

- hvilken html-standard skal jeg satse på - er det HTML 4.01
transitional og skal jeg bruge en doctype eller vil det være skidt?

Håber I kan besvare nogle af mine spørgsmål og hvis der er mere jeg har
behov for at vide eller I blot har nogle gode råd, så tøv ikke med at
skrive det - enlighten me

På forhånd tak og med venlig hilsen

Tommy Ipsen

Fra : Allan Vebel

Dato : 23-08-04 23:15

Tommy Ipsen <tipsen@imada.sdu.dk> skrev:

> Jeg har behov for at lave et system til at udsende html-mails

Jeg mindes med gru alle de html-mail jeg har modtaget i
tidens løb.

1. Det fylder op på min harddisk.
2. Det er som regel reklame for noget jeg ikke har brug for.
3. Min udbyder (Azero) markerer dem som spam.
4. De fleste er temmelig kikset udført.
5. Halvdelen af dem mangler billeder, eller har scriptfejl.
6. Jeg kunne sikkert finde på meget mere...

En nemmere løsning er at sende en almindelig mail med et
link til en hjemmeside - det får du et meget bedre resultat ud
af.

Hermed kan modembrugere vente med at hente det avancerede
til den billige telefontid - eller helt lade være med at hente - så er
det brugeren valg, fremfor at skulle tvinges til at hente en masse
billeder hjem når man henter mail - der findes ikke noget mere
irriterende.

Tænk over dit forehavende igen. Elsker du selv html-mail?

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Peter Loumann

Dato : 23-08-04 23:23

Allan Vebel skrev:

>Jeg mindes med gru alle de html-mail jeg har modtaget i
>tidens løb.

Glem dem!

>1. Det fylder op på min harddisk.

Smid dem ud! Hvis der er vigtigt indhold: brug en mail-klient der
trækker teksten ud som tekst og nøjes med at gemme den.

>2. Det er som regel reklame for noget jeg ikke har brug for.

Smid dem ud!

>[...] Elsker du selv html-mail?

html-mails er en pest. Langt de fleste afsendere bruger formatet til
ingenting. Langt de fleste der bruger det til noget, ku' li'så godt
bruge andre muligheder (vedhæftede billeder, links).

http://huse-i-naestved.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 23-08-04 23:54

Peter Loumann <me@privacy.net> skrev:

> html-mails er en pest.

Det var derfor jeg ville have Tommy til at tænke sig om en ekstra
gang.

> Langt de fleste afsendere bruger formatet til ingenting.

Langt de fleste modtagere bruger formatet til ingenting

... de sletter dem bare...

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Tommy Ipsen

Dato : 24-08-04 00:59

Peter Loumann wrote:

> Smid dem ud! Hvis der er vigtigt indhold: brug en mail-klient der
> trækker teksten ud som tekst og nøjes med at gemme den.

Denne kommentar giver anledning til et andet spørgsmål fra min side:

Jeg bruger Pegasus Mail som mail-klient og den gemmer alle mails i
plain-tekst format. Findes der nogle utilities, som vil være i stand til
at filtrere en html-mail (gerne disse plain-tekst filer!) og smide
html-delen væk - synes det er træls, så meget plads der bliver brugt til
ingen verdens nytte i min mailboks... Man kender jo desværre mange OE
brugere...

Mvh Tommy

Fra : Tommy Ipsen

Dato : 24-08-04 00:53

Allan Vebel wrote:

> [...]
> irriterende.
>
> Tænk over dit forehavende igen. Elsker du selv html-mail?

Vi har præcis samme holdning omkring html-mails, men i dette tilfælde er
der én modtager af den mail der skal konstrueres og indholdet skal vise
en temmelig kompliceret tabel hvorfor alm. plain-text mail ikke er en
mulig løsning her. Hvis løsningen er tilpas god, kan den redde mig fra
at lave et administrationsinterface på serveren!

Så jeg værdsætter jeres forsøg på at omvende mig, men det er slet ikke
nødvendig da jeg selv er blandt de gejstlige i den religiøse krig mod
html-mails!

Nogen der har nogle brugbare facts omkring mit projekt - er desværre
ikke nået nærmere på en løsning...

Mvh Tommy

Fra : inga schmidt

Dato : 24-08-04 08:46

Tommy Ipsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> mulig løsning her. Hvis løsningen er tilpas god, kan den redde mig fra
> at lave et administrationsinterface på serveren!

Jamen hvorfor dog ikke sende brugeren et link til en side, hvor du har
oploadet det hele?

Mvh Inga

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Tommy Ipsen

Dato : 24-08-04 12:50

inga schmidt wrote:

> Jamen hvorfor dog ikke sende brugeren et link til en side, hvor du har
> oploadet det hele?

Fordi en nemmere løsning vil være at sende en mail i dette tilfælde -
hvis jeg altså kan finde nogle tekniske specs omkring opbygningen af denne.

Mvh Tommy

Fra : Allan Vebel

Dato : 24-08-04 11:02

Tommy Ipsen <tipsen@imada.sdu.dk> skrev:

> Vi har præcis samme holdning omkring html-mails

Godt!

> Nogen der har nogle brugbare facts omkring mit projekt

Du kan bruge Outlook Express 6 til formålet: Meddelelse =>
Meddelelse ved hjælp af => Webside... => Angiv URL-adressen
på den webside, du vil sende

Jeg har lige sendt en mail til dig på den måde. Hvordan modtager
du den?

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Tommy Ipsen

Dato : 24-08-04 12:52

Allan Vebel wrote:

> Du kan bruge Outlook Express 6 til formålet: Meddelelse =>
> Meddelelse ved hjælp af => Webside... => Angiv URL-adressen
> på den webside, du vil sende

Jeg tør ikke bruge Outlook Express som udgangspunkt for at lave en
html-side der skal overholde standarder og tvivler også på den kan finde
ud af at vedlægge billeder, filer og eksterne stylesheets i mailen.

> Jeg har lige sendt en mail til dig på den måde. Hvordan modtager
> du den?

Jeg kan ikke læse html-mails på min tipsen-adresse.

Mvh Tommy

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 24-08-04 11:41

Allan Vebel skrev:

> 1. Det fylder op på min harddisk.

Slet dem. Det kan styres automatisk fra de fleste postprogrammer.

> 2. Det er som regel reklame for noget jeg ikke har brug for.

I så fald er det enten spam (som kan filtreres på mange måder)
eller udtryk for at du har sagt o.k. til nogle mails du egentlig
ikke har lyst til at modtage. I sidstnævnte tilfælde er det bare at
melde fra igen.

> 4. De fleste er temmelig kikset udført.
> 5. Halvdelen af dem mangler billeder, eller har scriptfejl.

Af dem du selv har valgt at modtage eller dem du modtager som spam?
De to kategorier er efter min mening ikke sammenlignelige.

Jeg kender helt den fremherskende holdning til html-mails her i
gruppen - men jeg er ikke enig. Jeg bryder mig bestemt ikke om
html-mails som generel kommunikationsform. De er særdeles
upraktiske hvis man vil citere tekst, og det giver også et voldsom
forøgelse i filstørrelsen for de mails der bare er helt normale
beskeder.

Men når det drejer sig om nyhedsbreve, kan jeg godt se fordele ved
html-mails. Et langt nyhedsbrev med mange emner i, kan efter min
mening blive noget mere overskueligt ved fornuftig brug af html.
Man kan fremhæve overskrifter og der kan fx laves interne links fra
en oversigt til de enkelte artikler.

> En nemmere løsning er at sende en almindelig mail med et
> link til en hjemmeside

Nemmere, ja. Bedre? De folk der ikke har fast forbindelse til
nettet vil skulle bruge et nyt opkald til at læse nyhederne. Det
kan være fint hvis det er nyheder man prioriterer lavt, men
irriterende hvis man rent faktisk gerne vil læse de nyheder der
kommer. Folk der har fast netforbindelse skal bruge ekstra tid på
at gå fra mailen til en hjemmeside.

Jeg foretrækker at give brugerne valget mellem html-mails og tekst-
mails. Uanset hvor upopulært html-mails er i dette forum er der en
hel del der faktisk er glade for at få deres mails med farver og
striber.

Hvis man blot negligerer at disse folk findes, risikerer man at
tabe dem til en konkurrent der ikke har samme moralske skrupler.

> Tænk over dit forehavende igen. Elsker du selv html-mail?

Jeg er glad for dem jeg får. De uønskede html-mails tager mit spam-
filter sig af (lige bortset fra html-mails fra private afsendere).
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Henrik Petersen

Dato : 24-08-04 09:08

"Tommy Ipsen" <tipsen@imada.sdu.dk> skrev i en meddelelse
> Hej gruppe

prøv at downlode e-Campaign der findes en trial version, der kan du opbygge
mailne og sende dem i sammme program, dejligt nemt
http://www.lmhsoft.com/ecamp/

henrik

Fra : Tommy Ipsen

Dato : 24-08-04 12:43

Henrik Petersen wrote:

> prøv at downlode e-Campaign der findes en trial version, der kan du opbygge
> mailne og sende dem i sammme program, dejligt nemt
> http://www.lmhsoft.com/ecamp/

Den mail der skal sendes, bliver strikket (dynamisk) sammen på en
webserver af et php-script - jeg kan desværre ikke bruge ovenstående
program til særligt meget.

Mvh Tommy

Fra : Ryan Kristensen

Dato : 24-08-04 13:06

On 24 Aug 2004 13:43:24 +0200, Tommy Ipsen <tipsen@imada.sdu.dk> wrote:

> Den mail der skal sendes, bliver strikket (dynamisk) sammen på en
> webserver af et php-script - jeg kan desværre ikke bruge ovenstående
> program til særligt meget.

Hvad så med også at sende den vha. af et php-script?
Nu kender jeg ikke så meget til php, andet end at det kan det samme som
asp.
I asp har jeg gjort noget lignende vha. Dimacs w3JMail-komponent, hvor man
kan vælge om attachments skal være inline eller ej, så det burde du vel
også kunne gøre i php.

--
Ryan Kristensen

Fra : Tommy Ipsen

Dato : 24-08-04 13:22

Ryan Kristensen wrote:

> [...]
> I asp har jeg gjort noget lignende vha. Dimacs w3JMail-komponent, hvor
> man kan vælge om attachments skal være inline eller ej, så det burde du

Det er ikke noget problem at attache filer, billeder, stylesheets og så
videre til mailen - heller ikke noget problem at lave en html og en
plain-tekst udgave - alt sammen vha. et php-script.

Problemet er de rent tekniske krav til html-filen - hvordan refererer
jeg i html-filen til de attachede filer, billeder og stylesheets,
hvilken html-standard skal jeg skrive til og hvad skal der ellers rent
overordnet specificeres af doctype, encoding osv?

Dette kan jeg ikke finde noget dokumentation omkring og jeg tror, at
løsningen med at installere 10 forskellige mail-klienter og nærme mig en
brugbar løsning vha. trial and error er lidt for langtrukken...

Jeg havde håbet, at nogle kunne specificere disse krav lidt og evt.
krydre det med egne erfaringer omkring html-mails og mail-klienters
tolkninger af disse.

Mvh Tommy

Fra : Ryan Kristensen

Dato : 24-08-04 13:36

On 24 Aug 2004 14:21:49 +0200, Tommy Ipsen <tipsen@imada.sdu.dk> wrote:

> [...]
> hvilken html-standard skal jeg skrive til og hvad skal der ellers rent
> overordnet specificeres af doctype, encoding osv?

At referrere til billederne kan du se hvordan gøres i asp på:
<http://dimac.net/Products/w3JMail/Version43/Examples/HTMLemail.htm>
Det er vel næsten det samme i php.
Ellers er <news:dk.edb.internet.webdesign.serverside.php> nok det rette
sted at spørge om det.

Ang. stylesheet, hvorfor vil du så ikke bare sætte det ind i head delen af
html-dokumentet?
Den eneste fordel ved at bruge et eksternt stylesheet, er at browseren vil
cache det, hvilket ikke giver nogen effekt i mails.
Doctype valget falder på hvad du bedst selv kan lide at skrive.
Outlook Express kan forstå xhtml1.0 strict, så derfor går jeg ud fra, at
alle kan.
For en sikkerheds skyld kan du bruge html4.01, da der kan være nogle
mail-klienter der ikke er så moderne endnu, at de forstår xhtml.

Encoding kommer fuldstændig an på hvilke tegn du vil bruge.
ISO-8859-1 plejer at virke, hvis du vil skrive danske tegn. - hvilket vil
sige, at de engelske tegn også er med.

> Jeg havde håbet, at nogle kunne specificere disse krav lidt og evt.
> krydre det med egne erfaringer omkring html-mails og mail-klienters
> tolkninger af disse.

Jeg tror ikke mail-klienters fortolkning af html-mails er så forskellig
fra browsernes, men browsernes fortolkning er selvfølgelig også rimelig
forskellig.

--
Ryan Kristensen

Fra : Per Christoffersen

Dato : 24-08-04 13:48

"Ryan Kristensen" <ryankristensen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
newssc8k910mr6tdig@news.CIS.DFN.DE...
> Jeg tror ikke mail-klienters fortolkning af html-mails er så forskellig
> fra browsernes, men browsernes fortolkning er selvfølgelig også rimelig
> forskellig.

Den kan nu være ret forskellig.
Man skal feks. være forsigtig med absolutte positioneringer. Dels er de
meget forskelligt understøttet, og dels har det betydning, hvis man
forwarder eller replyer på mailen.
Så vil nogle klienter nemlig regne positioneringen fra den nye start på
mailen.
eksempel: en header positioneret i top, vil ved forward stadig ligge helt i
top, - altså der hvor man evt. vil skrive noget til den man forwarder til.
Ikke særlig brugervenligt...

/Per

Fra : Per Christoffersen

Dato : 24-08-04 13:43

> Jeg havde håbet, at nogle kunne specificere disse krav lidt og evt.
> krydre det med egne erfaringer omkring html-mails og mail-klienters
> tolkninger af disse.

Det er meget meget tungt at forsøge at finde ud af hvilken understøttelse de
forskellige e-mail-klienter tilbyder.
Feks er Outlook og Outlook Express ikke ens, selvom de er installeret på
samme maskine.
De anvender hver sin rendering, og er altså ikke bundet til feks. IE.

Jeg har lavet nogle HTML-mails, og har aldrig kunnet få konkretiseret hvem
der understøtter hvad. Tager man web-mail-klienter med i billedet bliver det
helt uigennemskuelig. Hotmail kan noget (men ikke særlig meget styling),
mens andre går helt i sort.

Mac og Lotus Notes gør det heller ikke klarere...

Mit bedste råd er:
Keep it simple, og test, test test.

/per

Fra : Per Christoffersen

Dato : 24-08-04 13:08

> [...]
> - Er det overhovedet muligt at vedlægge et eksternt stylesheet som vil
> blive parset af mailklienten eller kan det kun lade sig gøre at style

Generelt, så er det fornuftigt, at holde opbygningen så simpel som
overhovedet muligt.
Interne stylelsheets går godt i de fleste tilfælde. Gammeldags kodning med
forn-tags osv er dog mere sikker men også med begrænsede muligheder.

De fleste mailklienter har en meget rudimentær eller tilfældig gengivelse af
HTML, så test er nødvendig.

Helt galt bliver det, hvis mailen skal læses via et webinterface (Hotmail o.
lign.), - så kan man ikke længere stole på noget som helst.

> - Hvordan skal referencer til vedlagte billeder se ud?

Absolutte stier, billeder placeres på en webserver.
Det er muligt at encode billeder i mailen, men hvordan det lige gøres kan
jeg ikke hjælpe med.

Hvis jeg skal lave den slags, så plejer jeg at lade det gå igennem Outlook
Express, som overraskende nok er meget god til at lave HTML-mails. Man kan
lave prædefinerede skabeloner, som kan fyldes ud med billeder og tekst, den
encoder bilederne i mailen, så man ikke er afhængig af netadgang for at læse
dem (når de er hentet en gang), og den koder en HTML- og en tekstversion i
hver mail, så brugerens klient kan tage den der er præferencer for.

> - hvilken html-standard skal jeg satse på - er det HTML 4.01
> transitional og skal jeg bruge en doctype eller vil det være skidt?

Jeg tror ikke det har den store betydning, mailklienterne vil ikke altid
vide, hvad de skal gøre, ved den oplysning...

> Håber I kan besvare nogle af mine spørgsmål og hvis der er mere jeg har
> behov for at vide eller I blot har nogle gode råd, så tøv ikke med at
> skrive det - enlighten me

Det er en rigtig god ide at tilbyde både tekst mails og HTML-mails. Så kan
folk selv vælge hvad de vil have.

/Per

Fra : Tommy Ipsen

Dato : 24-08-04 13:33

Hej Per

Først vil jeg lige benytte lejligheden til at takke dig for det første
brugbare svar i gruppen - det er helt rart at få noget konstruktivt
feedback - havde næsten opgivet håbet

Per Christoffersen wrote:

> [...]
> Interne stylelsheets går godt i de fleste tilfælde. Gammeldags kodning med
> forn-tags osv er dog mere sikker men også med begrænsede muligheder.

OK - grunden til dette var at jeg gerne vil genbruge noget kode i form
af en eksisterende css-fil og en html-template - disse filer bruges i
forvejen til andre formål på websitet og hvis de samme filer kunne
bruges til at konstruere html-mailen, slap jeg for dobbelt vedligeholdelse.

> De fleste mailklienter har en meget rudimentær eller tilfældig gengivelse af
> HTML, så test er nødvendig.

Det frygtede jeg...

> Helt galt bliver det, hvis mailen skal læses via et webinterface (Hotmail o.
> lign.), - så kan man ikke længere stole på noget som helst.

Det behøver jeg ikke understøtte, så det vil jeg slet ikke bekymre mig om.

> Absolutte stier, billeder placeres på en webserver.
> Det er muligt at encode billeder i mailen, men hvordan det lige gøres kan
> jeg ikke hjælpe med.

Jeg kan sagtens encode billeder og vedlægge dem mailen - jeg aner bare
ikke hvordan jeg refererer til dem i html-filen og årsagerne til at jeg
ikke vil referere til dem på en webserver er at nogle mail-klienter har
"problemer" med absolutte referencer, da dette kan bruges til at sladre
om aktive mail-adresser og dermed er disablet. Derudover vil jeg gerne
attache nogle filer der efterfølgende kan slettes på serveren og dermed
vil referencen blive ugyldig.

> [...]
> dem (når de er hentet en gang), og den koder en HTML- og en tekstversion i
> hver mail, så brugerens klient kan tage den der er præferencer for.

Det kunne være jeg skulle prøve at installere den - er bare bange for at
den bliver svær at slippe af med igen - må hellere lave et image inden
den får lov til at komme ind på min installation.

> Jeg tror ikke det har den store betydning, mailklienterne vil ikke altid
> vide, hvad de skal gøre, ved den oplysning...

Kan det skade at lave en ordentlig html4.01 html-mail - altså med
doctype, encoding info osv - én ting er at nogle mail-klienter ikke
benytter denne information, men hvis det ikke ødelægger noget synes jeg
bedre om at gøre det rigtigt

> Det er en rigtig god ide at tilbyde både tekst mails og HTML-mails. Så kan
> folk selv vælge hvad de vil have.

Helt enig - i dette tilfælde er det dog ikke et nyhedsbrev der skal
sendes rundt, men blot en mail der skal sendes til websitets ejer.

Mvh Tommy