Kommandotegn for hunde
Fra : Ukendt

Dato : 23-08-04 14:29

Hej..

Jeg læser et andetsteds hen at det er nogle der bruger håndtegn til sine
hunde, hvilket jeg også gør. Og har lavet mine "egne" kommandoer for
hvad jeg ønsker hunden skal gøre på afstand eller når den ikke kan høre
mig...
Men, findes der nogle standardiserede tegn kommandoer for til brug for
dette? Jeg mener, så man vil være i stand til at give en aktuel og
gyldig kommando uanset om man kender hunden eller ej? Link til en
tekstside er vel OK hvis nogle har. Og er det i tillæg tegninger, er det
bare perfekt :)... (Men jeg har en mistanke om at bortset fra "sit og
dæk" findes det meget lille af dette)

Mvh
Jan Bergengen

Fra : Malene Jepsen

Dato : 23-08-04 22:12

On Mon, 23 Aug 2004 15:28:38 +0200, Jan Bergengen
<janDOTbergengenATmailDOTdk> wrote:

> [...]
>tekstside er vel OK hvis nogle har. Og er det i tillæg tegninger, er det
>bare perfekt :)... (Men jeg har en mistanke om at bortset fra "sit og

Hej Jan,

Hvis man ser på lydighedsprøverne ser det ofte ud som om at mange af
hundene bliver dirigeret på samme måde. Men jeg tror altså at hver
enkel hundeejer træner på en individuel måde og der vil vel altid være
flere nuancer af de forskellige tegn?? Det er jo heller ikke alle der
bruger de samme tegn til de forskellige øvelser, så det ville vel være
lidt svært at vide hvad der evt. kunne virke på en fremmed hund med
mindre man havde spurgt ejeren.
Mange hunde vil måske heller ikke reagere på andre en sin egen fører??

Mvh
Malene Jepsen

Fra : Ukendt

Dato : 24-08-04 11:03

Malene Jepsen wrote:
> [...]
> mindre man havde spurgt ejeren.
> Mange hunde vil måske heller ikke reagere på andre en sin egen fører??

Tak for svaret. Det var vel som jeg regnet med. Havde et lille håb om
at der fandtes en standariseret samling af tegn.. Men OK. Jeg bruger
mine egne...*S*

Og jo. det er nok hunde der kun reagerer på egen fører, men det er også
nogle som er villige til at lyde andre... Og da ville det være fint om
der var en "standard"...

Mvh
Jan Bergengen

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 24-08-04 11:26

"Jan Bergengen" <janDOTbergengenATmailDOTdk> wrote in message

> Tak for svaret. Det var vel som jeg regnet med. Havde et lille håb om
> at der fandtes en standariseret samling af tegn.. Men OK. Jeg bruger
> mine egne...*S*

I Dansk Retriver Klub er der nogle tegn som er meget brugt af mange:

2 løftede arme med hænderne vendt med håndfladerne mod hunden, bevæges
derefter fremad mod hunden sammen med "UD" eller "BACK", hunden skal løbe
længere væk i lige linie.

1 løftet arm med hånden vendt med håndfladen mod hunden, bevæges derefter
fremad mod hunden sammen med "SIT".

Der er sikkert mange andre, jeg kan bare ikke lige huske dem.

--
mvh/rg. Christian
"Our enemies are innovative and resourceful, and so are we. They never stop

Fra : Broegger

Dato : 24-08-04 22:09

"Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> skrev

> 2 løftede arme med hænderne vendt med håndfladerne mod hunden, bevæges
> derefter fremad mod hunden sammen med "UD" eller "BACK", hunden skal
> løbe længere væk i lige linie.

Den bruger jeg også. Desuden tydelig pegen mod højre og venstre ved
dirigering.

> 1 løftet arm med hånden vendt med håndfladen mod hunden, bevæges
> derefter fremad mod hunden sammen med "SIT".

Er det ikke DÆK? Det har jeg da altid lært. SIT er Håndfladen fra
vandret til lodret pegende mod en selv.

Dem bruger jeg også. Desuden er der håndfladen mod hunden med hånden
kørt lige ned til siden. STÅ.

Endeligt bruger jeg et lille klap på venstre lår som "Plads".

Kombineret med en fløjte er det genialt. Et kort stød betyder "Stop og
kig her", derefter kan man signalere til "bæstet".

2 korte stød er KOM.

1 længere faldene fløjt betyder SIT.

Og så er der også "drejen af hånden" "Ruld rundt" men den bruger vi nu
ikke seriøst. Den er bare sjov.

--
Hilsen Thomas

http://www.broeggerklanen.dk

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 25-08-04 09:07

"Broegger" <me@privacy.net> wrote in message
> "Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> skrev

> Den bruger jeg også. Desuden tydelig pegen mod højre og venstre ved
> dirigering.

Det samme her.

> Er det ikke DÆK? Det har jeg da altid lært. SIT er Håndfladen fra
> vandret til lodret pegende mod en selv.

VI har ikke lært vores hund dæk, det har ikke været nødvendigt.

> Dem bruger jeg også. Desuden er der håndfladen mod hunden med hånden
> kørt lige ned til siden. STÅ.
>
> Endeligt bruger jeg et lille klap på venstre lår som "Plads".

Ditto.

> Kombineret med en fløjte er det genialt. Et kort stød betyder "Stop og
> kig her", derefter kan man signalere til "bæstet".
>
> 2 korte stød er KOM.
>
> 1 længere faldene fløjt betyder SIT.

Præcis som os

Fra : Ukendt

Dato : 24-08-04 22:53

> 2 løftede arme med hænderne vendt med håndfladerne mod hunden, bevæges
> derefter fremad mod hunden sammen med "UD" eller "BACK", hunden skal løbe
> længere væk i lige linie.

Kan du give en beskrivelse af, hvordan man lærer hunden den øvelse ?

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 25-08-04 09:16

"Buffy" <Tjekmig(snabel-a)pc.dk> wrote in message

> "Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> skrev i en meddelelse

> Kan du give en beskrivelse af, hvordan man lærer hunden den øvelse ?

Indtil flere markprøvebeynder hold i www.dansk-retriever-klub.dk

Du finder en helt lige sti eller grusvej.
Du tager en dummy og går ca. 20-30 m ud med hunden fri ved foden.
Fløjter sit, lægger dummyen og siger "markér".
Drejer rundt og går tilbage stadig med hunden fri ved fod.
Sætter hunden af ved siden af dig front mod dummyen.
Sætter dig på hug ned ved siden af hunden og udpeger retning eller dummy
OMHYGGELIGT.
Du sikrer dig at hunden vender 100 % mod dummyen og at dens koncentration
også er mod dummy og ikke mod noget andet.
Så siger du "UD" eller hvad du nu bruger men du peger i den rigtige retning.
Så løber hunden forhåbentligt i en lige linie væk fra dig mod dummyen og så
støtter du den med fx. "ja - ja - ja - ja - ja" indtil den næster er der
ude. Så fløjter man områdefløjt,
i mit tilfælde hurtige små fløjt efter hinnanden.
Så tager hunden dummyen og løber hjem til dig med den.
Dette gentager du 100 gange, så ved hunden at når du siger "UD" skal den
løbe væk fra dig i en lige linie.

Når din hund er næsten sikker på alm linier, så er der bagudsendelser:

Du finder en helt lige sti eller grusvej.
Du tager en dummy og går ca. 20-30 m ud med hunden fri ved foden.
Fløjter sit, lægger dummyen og siger "markér".
Drejer rundt og går ca. halvvejs tilbage stadig med hunden fri ved fod.
Sætter hunden af med front mod dig.
Du går så længere væk, i starten måske bare 1-2 m.
Vender dig om og løfter hænderne og siger "UD" eller hvad du nu bruger.
Når så hunden forhåbentligt vender sig om og løber i en lige linie væk fra
dig mod dummyen

Fra : Ukendt

Dato : 26-08-04 10:57

> Indtil flere markprøvebeynder hold i www.dansk-retriever-klub.dk

Tak for linket. Vil gerne se en markprøve engang. Kan se, at det af og til
holdes lige her i nærheden, men der står ikke hvornår, men så må jeg jo evt.
spørge hos den kennel, som jeg tror lægger jord til.

> Så tager hunden dummyen og løber hjem til dig med den.
> Dette gentager du 100 gange, så ved hunden at når du siger "UD" skal den
> løbe væk fra dig i en lige linie.

Tak for den gode forklaring. Det må prøves, når Assi er blevet lidt ældre.
Hun er kun 10 uger endnu.
Buffy er desværre ikke så interesseret i apportering mere, efter sin sygdom.
Hun var ellers rigtig dygtig til det.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 26-08-04 11:13

> [...]
evt.
> spørge hos den kennel, som jeg tror lægger jord til.

Jeg kan se på jeres hjemmeside at I bor i nordjylland, der er B prøve på
lørdag på Fuglegårdsvej 11, Astrup ved Arden:

hos www.kennel-birkebo.dk.
Desuden kan man se det her: http://www.drk-nordjylland.dk/

> [...]
> Hun er kun 10 uger endnu.
> Buffy er desværre ikke så interesseret i apportering mere, efter sin

Held og lykke.

Fra : Ukendt

Dato : 27-08-04 11:52

> Jeg kan se på jeres hjemmeside at I bor i nordjylland, der er B prøve på
> lørdag på Fuglegårdsvej 11, Astrup ved Arden:
>
> hos www.kennel-birkebo.dk.

Ja, de er næsten vores naboer. Kender du tidspunktet ?
Kan ikke lige finde det på nedstående link og vi skal lige et smut forbi
Auning, i morgen formiddag.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 27-08-04 12:01

"Buffy" <Tjekmig(snabel-a)pc.dk> wrote in message

> "Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> skrev i en meddelelse

> Ja, de er næsten vores naboer. Kender du tidspunktet ?

Ca. kl 9.00 tror jeg det er. men det varer jo hele dagen.