mail håndtering i netværk
Fra : Jens

Dato : 23-08-04 11:16

Hej
Jeg står med en lille problem med mail.
Jeg har en server med to eller flere klienter, som har hver sin adgang til
en eller flere pop mails.
Men dette giver et problem med filter mod spam, da reglerne så skal ligge på
2 maskiner og skal synkroniseres tit.(Kan der laves link til server?)

Er det smartere at installere mail software på serveren og kun have et
reglsæt liggende på serveren istedet for på klienteren, da der bruges
forskellige pop konti. Eller bare lave det med "sync" ?

Hilsen Jens

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 23-08-04 14:49

Jens wrote:
> [...]
> 2 maskiner og skal synkroniseres tit.(Kan der laves link til server?)

Af hensyn til administrering vil det være smartest at ligge det på
serveren. Fx kan du anvende spamassasin til at filtrere dine emails,
enten via procmail eller direkte med spamd fra SMTP serveren. Du vil
samtidig få fordel af at anvende rbl lister. bl.spamcop.net og
relays.ordb.org

> Er det smartere at installere mail software på serveren og kun have et
> reglsæt liggende på serveren istedet for på klienteren, da der bruges
> forskellige pop konti. Eller bare lave det med "sync" ?

Selv har jeg valgt en løsning der baserer sig på IMAP og
spamassassin/clamd antivirus som bliver filtrereret af mailserveren
istedet for at det skal scannes på hver client.

/mikkel