/ Forside / Teknologi / Udvikling / C/C++ / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
C/C++
#NavnPoint
BertelBra.. 2425
pmbruun 695
Master_of.. 501
jdjespers.. 500
kyllekylle 500
Bech_bb 500
scootergr.. 300
gibson 300
molokyle 287
10  strarup 270
bøger , embedded
Fra : Troels Thomsen


Dato : 23-08-04 10:25


Som en del af en MUS har jeg fået lov til at købe et par bøger, og jeg
genopfriskede så MH's glimrende post:
news:<a4maeg$1744$1@news.cybercity.dk>

Jeg sidder mest og roder med noget embedded kode, så jeg tænkte om der var
nogen der så kunne anbefale nogle af bøgerne mere end andre, eller måske
anbefale nogle helt andre ?

på forhånd tak
Troels



 
 
Troels Thomsen (23-08-2004)
Kommentar
Fra : Troels Thomsen


Dato : 23-08-04 13:23


Et udtænkt problem som GULD bogen kan hjælpe mig med kunne være :

Da jeg lærte en smule om objektorienteret design på skolebænken var det med
et eksempel på et lønsystem hvor basisklassen kunne være en Person, som så
kan specialiseres til Ansat som så kan være Magister eller Adjunkt. Og så er
det jo smart at man kan lave et array med mange forskellige objekt-typer, og
kalde Print() på dem alle.

Hvis man nu istedet for et data-tungt system har et kontrol-tungt system,
dvs der flyder som sådan ikke så meget data, så synes jeg at det er sværere
lige at udtænke et eksempel hvor arv / polimorphi etc kan løse opgaven
pænere / nemmere / bedre.

Hvis man nu skal lave en vaskemaskine kunne man lave et CVaskeProcess som
kunne forfines til CFinVask, CUldVask, CKulørtVask, CHvidVask ... ?
Basisklassen har så nogle virtuelle Execute(), Start() og Stop metoder, som
så implementeres alt efter hvilket objekt der er tale om ...

Men jeg spekulerer over om det ikke er fjollet, for forskellen på disse
objekter kunne blot være temperatur, centrifugeringshastighed, antal skyl.
Dvs jeg er ved at lave én klasse der kan det hele, og så blot læse i en
struct om den skal springe noget over, eller benytte en anden værdi for
f.eks. temperatur.
Dvs jeg er ved at nedbryde mit objekthiraki igen ....

Er det her "Multi paradigm c++ design" kommer ind i billedet?

Embedded betyder i min forbindelse lige i øjeblikket noget med 128k kode, 4
kb ram.
(Hvor man generelt er lidt varsom new / malloc)

tpt


"Troels Thomsen" <troels.thomsen@mailteledk> skrev i en meddelelse
news:4129b7e7$0$200$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> Som en del af en MUS har jeg fået lov til at købe et par bøger, og jeg
> genopfriskede så MH's glimrende post:
> news:<a4maeg$1744$1@news.cybercity.dk>
>
> Jeg sidder mest og roder med noget embedded kode, så jeg tænkte om der var
> nogen der så kunne anbefale nogle af bøgerne mere end andre, eller måske
> anbefale nogle helt andre ?
>
> på forhånd tak
> Troels
>
>



Mogens Hansen (23-08-2004)
Kommentar
Fra : Mogens Hansen


Dato : 23-08-04 21:13


"Troels Thomsen" <troels.thomsen@mailteledk> wrote:

[8<8<8<]
> Hvis man nu istedet for et data-tungt system har et kontrol-tungt system,
> dvs der flyder som sådan ikke så meget data, så synes jeg at det er
sværere
> lige at udtænke et eksempel hvor arv / polimorphi etc kan løse opgaven
> pænere / nemmere / bedre.

Det er heller ikke sikkert at det kan
Det er ikke alle problemer der løses bedst objekt orienteret. Derfor er det
rart at benytte et sprog der understøtter flere programmeringsparadigmer.
Tilstandsmaskiner er f.eks. en glimrende ting.

>
> Hvis man nu skal lave en vaskemaskine kunne man lave et CVaskeProcess som
> kunne forfines til CFinVask, CUldVask, CKulørtVask, CHvidVask ... ?
> Basisklassen har så nogle virtuelle Execute(), Start() og Stop metoder,
som
> så implementeres alt efter hvilket objekt der er tale om ...
>
> Men jeg spekulerer over om det ikke er fjollet, for forskellen på disse
> objekter kunne blot være temperatur, centrifugeringshastighed, antal skyl.
> Dvs jeg er ved at lave én klasse

eller en funktion...

> der kan det hele, og så blot læse i en
> struct om den skal springe noget over, eller benytte en anden værdi for
> f.eks. temperatur.
> Dvs jeg er ved at nedbryde mit objekthiraki igen ....
>
> Er det her "Multi paradigm c++ design" kommer ind i billedet?

Ja, det kan det godt være og måske også
Generative Programming
Krzysztof Czarnecki, Ulrich W. Eisenecker
ISBN 0-201-30977-7
Den hjælper med at kunne analysere mere klart hvilke faktorer der spiller
væsentlige roller for ens problem.
Den gør meget ud af at analysere hvad der er fælles og hvad der varierer
mellem klasserne og ikke mindst hvornår det varierer

F.eks. hvornår skal man kunne variere de forskellige typer vask:
* Det ligger fast på oversættelses tidspunktet
* Det skal kunne konfigureres forskelligt i forskellige produktvarienter
* Det skal kunne justeres dynamisk af en service teknikker

Men det er jo stadig svært at sige om det er det rigtige sted for dig at
bruge pengene og tiden.

> Embedded betyder i min forbindelse lige i øjeblikket noget med 128k kode,
4
> kb ram.

En bog, som jeg kun har skimmet, der også kunne være interessant er
Small Memory Software, Pattern for systems with limited memory
James Noble, Charles Weir
ISBN 0-201-59607-5


Venlig hilsen

Mogens Hansen



Mogens Hansen (23-08-2004)
Kommentar
Fra : Mogens Hansen


Dato : 23-08-04 21:14


"Troels Thomsen" <troels.thomsen@mailteledk> wrote:

[8<8<8<]
> Jeg sidder mest og roder med noget embedded kode, så jeg tænkte om der var
> nogen der så kunne anbefale nogle af bøgerne mere end andre, eller måske
> anbefale nogle helt andre ?

Måske kunne du sige lidt om hvad det er du søger.
Er det f.eks.
* noget om objekt orienteret design
* noget om templates i C++
* noget om design patterns
* noget om håndværksmæssige erfaring

Hvad opfatter du som særligt ved de embeddede systemer du har med at gøre,
f.eks.
* Det må ikke fylde meget
* Det skal køre meget stærkt
* Det er mange produktvarianter som deler kode
* Det skal være meget robust
* Der er en høj grad af parallelitet

Venlig hilsen

Mogens Hansen



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177459
Tips : 31964
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408176
Brugere : 218881

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste