Rimelig tid i skolebus..
Fra : Ulrik Andreassen

Dato : 23-08-04 06:15

Min som bliver hver morgen hentet at en lille skolebus. Han går i en speciel
talebørnehaveklasse 6 km fra vort hjem. Hvor lang tids buskørsel synes i er
rimelig for en lille gut på 5?? Da han startede blev han hentet 6.55 for at
være i skole kl. 8. Tidligt synes vi, men OK, han var den første der skulle
hentes af omkring 12 børn, da vi bor længst fra skolen. Nu kommer bussen
bare tidligere og tidligere. I morges var bussen foran døren 6.40. Dvs. at
vores Sebastian skal sidde 80 minutter i bussen for at komme de 6 kilometer
til skolen. Findes der mon en lov om hvor længe det er rimeligt at sidde i
en skolebus?? Nu fortryder vi virkelig at vi solgte bilen

På forhånd tak!
Kristina Andreassen

Fra : Holst

Dato : 23-08-04 07:07

Ulrik Andreassen wrote:

> [...]
> til skolen. Findes der mon en lov om hvor længe det er rimeligt at sidde i
> en skolebus?? Nu fortryder vi virkelig at vi solgte bilen

Det er nok desværre lidt vilkårene, når man har et handicappet barn.

Jeg kender en pige, som nok også har omkring 6 km til skole. Hun bliver
hentet omkring kl. 7.30 og er fremme ved skolen omkring 8.15. Og hun er
ikke den første på ruten, men derimod sådan cirka midt på ruten (måske
ikke kilometermæssigt (hvilket jeg ikke aner noget som helst om), men så
i hvert fald passagermæssigt), så der er andre, der har længere
transporttid end hende.

Den lille gut på 5 kan nu sagtens klare 80 minutters buskørsel hver
morgen, men man synes jo nok, at tiden kunne have været brugt anderledes.

Jeg tvivler stærkt på, at der findes nogen lov, der omhandler
transporttiden til skole for handicappede børn. Men du kunne eventuelt
prøve at spørge i dk.helbred.handicap, hvor du finder en del, der har
mere forstand på lovgivningen inden for handicapområdet. Og ellers må I
jo tage det op med jeres sagsbehandler og skolen, såfremt det er et problem.

Og tjah, køb jer en bil igen.

XFUT: dk.helbred.handicap

Fra : Mette R

Dato : 23-08-04 09:46

>Og tjah, køb jer en bil igen.

Kan man ikke søge en anden transportform fra kommunen ? Jeg blev kørt i taxa
i skole da jeg var lille - og det var fordi jeg altid kom for sent når en
bus skulle hente mig. Jeg kender slet ikke de regler i dag, men der findes
vidst også en §84 for børn, nogle der kan huske hvad den hedder ? Der ville
man tro at taxakørsel gik ind under. Jeg tror jeg ville vælge hvis jeg var
forælder, enten at have en bil selv, eller cykle med barnet hvis det var
muligt. For nej, selvfølgelig kan han klare at sidde 80 minutter i en bus,
men det betyder jo at hans aften bliver ½-1 time kortere fordi han skal
tidligere op og dermed også tidligere i seng.

Well - jeg tænker taxa, eller en snak med skolen om hvad der er rimeligt for
et barn på 5 år.

Fra : Crazy Camilla

Dato : 23-08-04 16:41

"Holst" <newsaug04@shelter.dk> skrev i en meddelelse

Ulrik Andreassen wrote:

> [...]
> til skolen. Findes der mon en lov om hvor længe det er rimeligt at sidde i
> en skolebus?? Nu fortryder vi virkelig at vi solgte bilen

Hej.

6 km. skolevej er jo ingenting!
Hvorfor kan I ikke selv transportere jeres barn, som alle andre forældre?
Det er da ikke spor usædvanligt at have hverken 6 km. eller det dobbelte i
skole.

Med venlig hilsen Camilla.

Fra : Anja

Dato : 23-08-04 08:20

"Ulrik Andreassen" <ulrik@s-andreassen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> til skolen. Findes der mon en lov om hvor længe det er rimeligt at sidde i
> en skolebus?? Nu fortryder vi virkelig at vi solgte bilen

Hej

80 minutter... det dælme for længe for 6 kilometer når man er 5 år!
Vi bor på landet og bruger ikke skole bus fordi at det tager 40 minutter for
3½ km - så jeg kørte indtil Sebastian var stor nok til at cykle...
For nogle år siden arbejde jeg i Kbh på en skole for psysisk/fysisk
udviklingshæmmede og her var max tid i bussen 1 time.
Jeg ville som forældre prøve at tale med skolen og busselskabet for jeg
mener ikke det kan være rigtigt.

Anja

Fra : Holst

Dato : 23-08-04 09:17

Anja wrote:

> For nogle år siden arbejde jeg i Kbh på en skole for psysisk/fysisk
> udviklingshæmmede og her var max tid i bussen 1 time.

Nu nævner Kristina ikke, hvor i landet hun bor. Men i sammenligning kan
København nemt være en meget kompakt by med et lille opland til de
forskellige specialskoler.

Fra : Ulrik Andreassen

Dato : 23-08-04 16:32

Vi bor i Køge kommune

Fra : Holst

Dato : 23-08-04 18:51

Ulrik Andreassen wrote:

> Vi bor i Køge kommune

Er skolen et amtsskole?

Fra : Ulrik Andreassen

Dato : 23-08-04 19:01

Nu ved jeg ikke lige hvad du mener, men hans børnehaveklasse ligger på en
alm. folkeskole, men de har kun lånt lokaler på skolen. Selve klassen er
noget kommunen står for. Hmmm forstår du hvad jeg mener??

Ulrik Andreassen wrote:

> Vi bor i Køge kommune

Er skolen et amtsskole?

Fra : Holst

Dato : 23-08-04 20:53

Ulrik Andreassen wrote:

> Nu ved jeg ikke lige hvad du mener, men hans børnehaveklasse ligger på en
> alm. folkeskole, men de har kun lånt lokaler på skolen. Selve klassen er
> noget kommunen står for. Hmmm forstår du hvad jeg mener??

Jeg tænker på, at specialskoler typisk er i amtsligt regi og ikke
kommunalt regi.

Men jeg synes, at du skulle snakke med din sagsbehandler og skolen om
det. Og prøv også dk.helbred.handicap, for her sidder der nogen, der ved
rigtig meget om lovgivningen. Siden han bliver hentet på bopælen, må han
jo i henhold til en eller anden lov være visiteret til særkørsel.

Det er - desværre - mit indtryk, at mange handicapede børn har meget
lang transporttid i skole, selvom de måtte bo forholdsvis tæt på skolen.
Og det er netop noget, som skyldes, at de bliver hentet på bopælen, og
for at dette overhovedet kan lade sig gøre rent økonomisk, så skal
bussen altså forbi et vist antal børn, inden den ankommer til skolen.

Men man skal altså heller ikke gøre det værre, end det er. Børnene
rejser jo ikke alene - der er alle kammeraterne i bussen, så der er
nogen, de kan hygge sig med. Som sagt kender jeg en pige, som også går
på specialskole og bliver hentet på bopælen. Jeg har en enkelt gang en
morgen fået en lift med hendes skolebus hjemme fra hendes forældre ind
til byen, og jeg kan godt love dig for, at det ikke var nogen kedelig
tur. Børnene hyggede sig helt bestemt

Fra : Ukendt

Dato : 23-08-04 09:42

> [...]

> til skolen. Findes der mon en lov om hvor længe det er rimeligt at sidde i
> en skolebus?? Nu fortryder vi virkelig at vi solgte bilen

Vores to drenge, der går i Friskole, bliver også hentet hver morgen med bus.
De har 7 km. til skole.
Første dag skulle alle børnene være klar kl. 7.15, indtil ruten var
planlagt. Alle børn blev hentet lige ved døren.
Samme dag fik vi besked på, at vores børn skulle møde ved nærmeste
asfalteret vej ( det er 1½ km. væk ). Ligeledes skulle andre børn møde ved
nærmeste opsamlingssted.
Denne regel blev lavet for, at det første barn, ikke allerede skulle være
klar kl. 6.45. Vores børn bliver samlet op ca. midt på ruten og de skal nu
være klar kl. 7.40.

80 minutter er en lang transporttid, når der ikke er længere, så måske ville
en bil være smart igen.
Vi kørte selv vores børn til og fra skole ( samme skole ) de sidste mdr. før
sommerferien og den tur tog ca.15- 20 min., hver vej.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Milea

Dato : 23-08-04 13:13

"Buffy" <Tjekmig(snabel-a)pc.dk> wrote in

> [...]
> Vi kørte selv vores børn til og fra skole ( samme skole ) de sidste
> mdr. før sommerferien og den tur tog ca.15- 20 min., hver vej.

Mine piger (8 og ca. 11 år) har ca. 4 km til skolen. Hvis de skal med
skolebussen, skal de stå ved stoppestedet til afhentning kl. 7.20, og de
vil være på skolen ca. kl. 7.55 (Skolen begynder kl. 8.10). Dvs. at de
reelt 'hopper' på ved det første opsamlingssted, og har 35 min. kørsel i
skolebus. Kører vi selv, tager det ca. 10 min.

Det nærmeste skolebus stoppested ligger ca. 1 km. fra vores bopæl.

80 min. transporttid synes jeg også er noget i overkanten.

/Milea

Fra : Brian k

Dato : 23-08-04 13:39

Ulrik Andreassen wrote:
> I morges var bussen foran døren 6.40. Dvs. at vores Sebastian skal
> sidde 80 minutter i bussen for at komme de 6 kilometer til skolen.

Hej

Hvad med at undersøge om der er andre forældre som kører deres eget barn til
samme eller en nærliggende skole, som måske gerne ville tage Sebastian med
på vejen.

Man kunne jo evt tilbyde noget i retur; en årlig tivolitur for deres og
jeres barn, betaling til benzin (som jo er dyr), en månedelig tur i
biografen for jeres og deres barn / børn.

Et gavekort, osv, osv

Eller naturligvis at de bare gør det for at hjælpe

Fra : npw-kiter

Dato : 24-08-04 18:50

80 minutter for 6 kilometer er ALT for lang tid. Om det så drejer sig om et
barn eller voksne er vel faktisk ligemeget.
Det giver jo en gennemsnits hastighed på kun 4,5 km/t. selv en gammel
hestevogn med en firspand fra 1880 kunne gøre det hurtigere.
Hvad lige chaufføren laver i de 80 minutter er mig lidt ubegribeligt, men
det er da vist ikk at køre bussen.
Nu ved jeg godt at det tager tid at tage passagerer (børn) og på, men 80
minutter for 6 km.???????
Den rute som jeg selv er buschauffør på tager 40 minutter for 13 kilometer,
og det går til tider meget "slow mo" om aftenen.
Om der findes en lov, om skolebuskørsel kan jeg desværre ikke hjælpe dig
med, med prøv at søge lidt på google.

Næææ Kristina det er da vist tid til at købe en lille billig "konebil"

venligst
henrik
www.npw-kiiting.dk

Fra : Ulrik Andreassen

Dato : 25-08-04 05:35

"npw-kiter" <nokite@mail.dk> wrote in message
> [...]
> med, med prøv at søge lidt på google.
>
> Næææ Kristina det er da vist tid til at købe en lille billig "konebil"

Dejligt at høre en en buschaufør giver mig ret i at det er alt for lang tid
Jeg tror at jeg vil tage kontakt til klasselæren og evt. selskabet der
kører bussen.

- Kristina

Fra : Preben Mikael Bohn

Dato : 25-08-04 06:01

Ulrik Andreassen wrote:
> Dejligt at høre en en buschaufør giver mig ret i at det er alt for lang tid
> Jeg tror at jeg vil tage kontakt til klasselæren og evt. selskabet der
> kører bussen.

Hvad med først at finde ud af hvem han/hun henter og hvor de bor? Så kan
du jo finde ud af om du kan finde en mere optimal rute; der _er_ jo nok
en grund til at det tager så lang tid... (?)

Med venlig hilsen Preben

Fra : Holst

Dato : 25-08-04 06:36

npw-kiter wrote:

> [...]
> det er da vist ikk at køre bussen.
> Nu ved jeg godt at det tager tid at tage passagerer (børn) og på, men 80

Nu er det jo næppe ligefrem 6 km i lige linje. Der er sikkert 6 km fra
Kristinas bopæl til skolen, hvis hun selv skulle køre sønnen i skolen.
Men det gør hun ikke.

Derimod bliver han hentet på bopælen af skolebussen. Efterfølgende skal
bussen rundt til 12 andre lokaliteter for at samle andre børn op. Det
betyder, at der givetvis er væsentlig mere end 6 km kørsel. Ligeledes er
der sikkert indtil flere steder, hvor barnet ikke ligefrem står og
venter uden for døren, når bussen kommer. Det giver lidt et par ekstra
minutters ventetid.

> Den rute som jeg selv er buschauffør på tager 40 minutter for 13 kilometer,
> og det går til tider meget "slow mo" om aftenen.

Ja, men jeg tror, hvis du var bekendt med den præcise rute, så ville du
som buschauffør næppe undre sig så meget.

Fra : npw-kiter

Dato : 25-08-04 18:28

Som jeg forstår på Kristina er der 6 kilometers kørsel for hendes barn, og
dette tager 80 minutter, hvorfor jeg stadig undrer mig.
Min egen rute foregår i 100% ren bykørsel. Ruten er 13 kilometer, der er ca.
45 stoppesteder og dette tager 40 minutter.
På denne rute er der både skolebørn og barnevogne med bussen.

venligst
henrik
(der stadig undrer sig)

Fra : Holst

Dato : 25-08-04 21:58

npw-kiter wrote:

> [...]
> 45 stoppesteder og dette tager 40 minutter.
> På denne rute er der både skolebørn og barnevogne med bussen.

Som jeg skrev i et tidligere indlæg, fik jeg på et tidspunkt et lift med
en sådan handicapskolebus, der samler børnene op på deres bopæl. Barnet,
jeg kender, bor også omkring 6 km fra skolen. De cirka tre kvarter, som
bussen brugte på at komme til skolen, blev brugt på at køre rundt til en
håndfuld andre lokaliteter, vente på at barnet kom ud af døren og ind i
bussen (og med kørestole, der skal spændes fast, tager det lidt ekstra
tid) og køre nok de 20 km, der i alt blev kørt af hovedsagelig mindre
landeveje.

Og allerede på det tidspunkt, hvor vi steg på bussen, var der en lille
håndfuld børn i bussen, der var blevet samlet op endnu tidligere.

Hvis forældrene til et handicappet barn ikke selv sørger for transporten
til skolen, så tror jeg godt at vi kan sige, at de har en forholdsvis
lang rejse rent tidsmæssigt.

Fra : Søren Mors

Dato : 24-08-04 21:35

Ulrik Andreassen wrote:
> [...]
> til skolen. Findes der mon en lov om hvor længe det er rimeligt at sidde i
> en skolebus?? Nu fortryder vi virkelig at vi solgte bilen

Kunne i ikke cykle sammen med ham. Et 5 årigt barn skulle vel nok kune
cykle 6 km. på langt under 80 minutter (½ time?)

Søren Mors

Fra : Ulrik Andreassen

Dato : 25-08-04 05:32

"Søren Mors" <soerenmors@stofanet.dk> wrote in message
at

> Kunne i ikke cykle sammen med ham. Et 5 årigt barn skulle vel nok kune
> cykle 6 km. på langt under 80 minutter (½ time?)
>
> Søren Mors

Jo det kunne vi godt om morgenen, men ikke når skoledagen er forbi og han
skal i SFO

Kristina

Fra : karsten klaaby

Dato : 25-08-04 09:45

"klip>
> Jo det kunne vi godt om morgenen, men ikke når skoledagen er forbi og han
> skal i SFO
>
> Kristina

Øhh........hvorfor ikke, er sfo ikke på den skole han er på, og så kunne i
jo cykle ned og hente ham når han er færdig i sfoén???

MVH Pia

Fra : diana

Dato : 30-08-04 12:38

> [...]
er
> rimelig for en lille gut på 5?? Da han startede blev han hentet 6.55 for

hej

min datter kører med skolebus i 50 min og vi har 3 km til skolen. min
datter startede da hun var 6 år. hun er så også den første der bliver
hentet.

Fra Diana