Mos til småbørn
Fra : Martin Nielsen / Får~

Dato : 22-08-04 14:19

Har en datter på 5½ mdr.

Hvad slags frugter må man lave mos af?

Kender foreløbig: æbler, pære og fersken.

Men må jeg også bruge, nektariner, appelsiner, mandarin, banan, osv?

Fra : MM

Dato : 22-08-04 15:02

"Martin Nielsen / Fårevejle" <Jadahva@SPAMhotmail.com> wrote in message
> Har en datter på 5½ mdr.
>
> Hvad slags frugter må man lave mos af?
>
> Kender foreløbig: æbler, pære og fersken.
>
> Men må jeg også bruge, nektariner, appelsiner, mandarin, banan, osv?

Jeg har et skema fra Sp. som siger "f.eks pære, æbel, hindbær, blomme,
banan, jordbær.

Herudover vil jeg da lige slå et slag for Sundhedsstyrelsens bog om Mad til
Spædbørn & Småbørn, som jeg selv kigger løbende i. Der står forslag til mad,
bl.a. også om frugt.
Man kan vist købe den for 40 kr, men hele bogen ligger gratis her:
http://www.sst.dk/publ/Publ2003/Mad2/index.html
Så kan du selv vælge, om du vil have med eller uden billeder

Velbekomme.

mvh.
Mette

Fra : Karoline Larsen

Dato : 22-08-04 17:07

"MM" <salsa.spam.@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> "Martin Nielsen / Fårevejle" <Jadahva@SPAMhotmail.com> wrote in message

> Jeg har et skema fra Sp. som siger "f.eks pære, æbel, hindbær, blomme,
> banan, jordbær.

I min pjece fra sundhedsplejersken står der for børn mellem 4 og 6 måneder:
pære, æble, abrikos og banan. Fra barnet er 6 måneder må det så få andet
frugt som fx jordbær og hindbær. Jeg ved ikke hvor meget det betyder når hun
er 5½ måned, men jeg ville holde mig til hvad min sundhedsplejerske
anbefaler og alle de pjecer hun udleverer. Har i ikke fået en masse papir om
emnet?

mvh Karoline

Fra : Nette

Dato : 22-08-04 19:53

"Martin Nielsen / Fårevejle" skrev

> Hvad slags frugter må man lave mos af?

Du må lave mos af alt slags frugt. Også de frosne frugter.
Men indtil barnet er seks måneder, skal det helst koges. Det eneste, der
ikke behøver at blive kogt, er banan.

> Men må jeg også bruge, nektariner, appelsiner, mandarin, banan, osv?

Jeps.
Jeg var selv i tvivl om ribs pga. pektin og rabarber pga. oxal, men min
sundhedplejerske sagde god for det.
Det vigtigste er, at du husker at frugtmos ikke er en ret i sig selv, men
kun dessert eller tilbehør. Så lad endelig være med at overøse hende med
frugtmos.

Og et barn på seks måneder må spise stort set det samme som resten af
familien. Så længe man holder igen med salt og sukker.

Nette

Fra : SHM

Dato : 22-08-04 20:24

Du bør ikke give citrusfrugter før efter 1 år, pga. allergi.
Knus
Bente