Når man ikke kører DHCP ?
Fra : NB

Dato : 22-08-04 13:53

Nogen der kort kan forklare, hvordan (og hvor) man sætter adr. op, når man
ønsker at køre med faste adr. på PC´erne ?

ab

Fra : Peter Kjellerup Rasm~

Dato : 22-08-04 14:12

NB wrote:

> Nogen der kort kan forklare, hvordan (og hvor) man sætter adr. op, når man
> ønsker at køre med faste adr. på PC´erne ?
Hvis du vil forklare hvad det er for styresystemer du har i tankerne så
vil det blive lidt mindre omfattende.

Mit gæt er windows og hvis nu jeg igen gætter på XP så skal du gå ind
under egenskaber for netværksforbindelsen og finde tcp/ip protokollen.
Under egenskaber for denne vælger du at bruge en specifik adresse og
udfylder med IP, subnet, gateway og DNS servere.
Tryk OK og du skulle være kørende.

mvh
Peter

Fra : NB

Dato : 22-08-04 15:04

"Peter Kjellerup Rasmussen" <pkr@daimi.au.ak> skrev i en meddelelse

> Tryk OK og du skulle være kørende.

Tak for svaret - men hvad skal jeg ændre på routeren - den skal vel også
have at vide, at den ikke skal køre DHCP - men hvad med de enkelte adr. ?

ab

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 22-08-04 15:21

NB wrote:
> "Peter Kjellerup Rasmussen" <pkr@daimi.au.ak> skrev i en meddelelse

> Tak for svaret - men hvad skal jeg ændre på routeren - den skal vel også
> have at vide, at den ikke skal køre DHCP - men hvad med de enkelte adr. ?

Ikke nødvendigvis.

Det vil nok lette det lidt, hvis du brugte
et par sekunder på at beskrive, hvad du vil
opnå, og hvorfor.

Mogens

--
Mogens Kjær, Dataarkæolog
Email: mk@datamuseum.dk

Fra : ab©

Dato : 22-08-04 16:37

"Mogens Kjaer" <mk@datamuseum.dk> skrev i en meddelelse

> Det vil nok lette det lidt, hvis du brugte
> et par sekunder på at beskrive, hvad du vil
> opnå, og hvorfor.

En af ungerne i huset vil sætte en FTP-server op - og derfor skulle vi
(efter hans opskrift) fortsætte med faste adr. - Jeg vil bare opnå, at vores
forbindelse stadig fungerer

ab

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 22-08-04 16:48

In article <tT2Wc.1176$d43.577@news.get2net.dk>, ab© wrote:

> [...]
> (efter hans opskrift) fortsætte med faste adr. - Jeg vil bare opnå, at vores

Hvis den skal være tændt hele tiden, så skifter den ikke adresse
med DHCP, og det vil derfor ikke være noget problem at fortsætte
med dynamiske. Alternativt giver du den bare en statisk adresse i
slutningen af DHCP scope, så kan resten fortsat køre DHCP, eksempelvis
er 192.168.0.250 et godt bud.

Fastnet - IP telefoni: 5 kr/md Se http://www.misumi.dk

Fra : Peter Kjellerup Rasm~

Dato : 22-08-04 20:01

Povl H. Pedersen wrote:

> [...]
> med dynamiske. Alternativt giver du den bare en statisk adresse i
> slutningen af DHCP scope, så kan resten fortsat køre DHCP, eksempelvis

Samtidig kræver det også at der forwardes port 21 fra routeren til den
computers ip adresse der skal køre ftp serveren.

mvh
Peter

Fra : NB

Dato : 23-08-04 05:55

> Samtidig kræver det også at der forwardes port 21 fra routeren til den
> computers ip adresse der skal køre ftp serveren.

OK, men når denne FTP-server kun skal bruges, når der er behov for det, er
det vel bedst /nemmest at køre med faste adr. ?

Gatewayen er vel routerens adr., men hvor finder jeg DNS-adr. ?

ab

Fra : SonnyBoy

Dato : 23-08-04 06:31

On Mon, 23 Aug 2004 06:55:02 +0200, "NB" <nanna.ireneFJERN@DETTEc.dk>
wrote:

>OK, men når denne FTP-server kun skal bruges, når der er behov for det, er
>det vel bedst /nemmest at køre med faste adr. ?
>
>Gatewayen er vel routerens adr., men hvor finder jeg DNS-adr. ?

Routeren er selvfølgelig gateway, og formentlig også DNS-server.

Hvis DNS ikke fungerer med routerens IP-adresse, anvender du i stedet
udbyderens DNS-servere - Dem finde du lettest ved at køre IPCONFIG
/ALL på en kommandolinie på en maskine med automatisk IP-adresse / DNS
opsætning,.

<mlr>

Fra : ab©

Dato : 22-08-04 22:21

"Peter Kjellerup Rasmussen" <pkr@daimi.au.ak> skrev i en meddelelse

> Samtidig kræver det også at der forwardes port 21 fra routeren til den
> computers ip adresse der skal køre ftp serveren.

OK - men da den kun skal køre "efter behov" er det nok bedst at vælge en
fast adr. og så ikke bruge DHCP ?

ab

Fra : T.Jakobsen

Dato : 26-08-04 01:26

> OK - men da den kun skal køre "efter behov" er det nok bedst at vælge en
> fast adr. og så ikke bruge DHCP ?

Fast IP er det eneste rigtige vil jeg mene !

Eventuelt kunne i smide et domæne på FTP´en så det er nemmere
at "finde" den for brugere.
http://www.dyndns.dk eller http://gratisdns.dk = gratis domæner

Men pas nu på hvad Junior laver med sin FTP Kunne hurtigt
blive dyrt...

Go´ fornøjelse !

Venligst
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 29-08-04 00:09

"ab©" <abc_ab@FJERNDETTEtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> "Peter Kjellerup Rasmussen" <pkr@daimi.au.ak> skrev i en meddelelse

> OK - men da den kun skal køre "efter behov" er det nok bedst at vælge en
> fast adr. og så ikke bruge DHCP ?

Det er bedst at bruge EN fast IP-adresse og så bruge DHCP.

Du kan i routeren bestemme hvilket interval den skal benytte til at tildele
IP-adresser fra, så sætter du DHCP-serveren til at bruge IP-adresser fra
eksempelvis x.y.z.50 og opefter, og giver den maskine der skal være
ftp-server IP-adresse x.y.z.40.
(måske skulle du bare lade denne maskine bruge IP-adressen x.y.z.2, da flere
routere som standard forwarder trafik til denne port)

Så kan du lettere tilslutte gæsters eller nye PC'ere.
DHCP er da en god ting...

Rune