Middel mod katte-bræk?
Fra : Martin Rasmussen

Dato : 22-08-04 11:32

Hejsa
Vores søde hunkat(indekat) på 9 år brækker sig fra tid til anden og
brækker hårklumper op. Det er såmænd ret naturligt kan jeg læse mig
til, men hvad kan man gøre for at undgå dette mest muligt? Jeg er ikke
sikker på at det er så god en ide at redde katten da man samtidig
løsriver mange hår. Faktisk havde katten det utroligt dårligt sidst
jeg redte den, den spiste ikke i et døgn og lavede brøk-bevægelser
uden at kunne brække sig. Det var forfærdeligt at se på, og da den
endelig brækkede sig var det en kæmpe plamage.

Jeg leder lidt efter en anden løsning. Måske noget spiseligt som gør
at katten kan fordøje hårene måske?

Har I nogle tip?

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 22-08-04 12:01

Hej Martin

Det er tit et problem hos især indekatte som fælder jævnt over hele året, så
jeg vil da absolut anbefale at du børster/reder hende jævnligt men
selvfølgelig med den rigtige kam/børste, alt efter om hun er langhåret og
eller tykpelset. Man kan også "tørrer" katten med et par fugtige
engangsvaskeklude eller tage gummihandsker på og "ae" den over det hele.

Ud over børstning kan man give kattemalt der hjælper med at få hårene ud af
katten igen, nogle katte er vilde med det, andre er sikre på at man prøver
at forgive dem kattemalt og den rette børste/kam kan købes i de flest
dyrehandlere. Der er faktisk katte som får alvorlige problemer og må
opereres fordi sådan en hårbolle blokere deres tarmsystem.

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 22-08-04 12:13

Martin Rasmussen wrote:
> Jeg leder lidt efter en anden løsning. Måske noget spiseligt som gør
> at katten kan fordøje hårene måske?
>
> Har I nogle tip?

kattemalt og børstning som marianne nævner er rigtig gode ting.....
derudover kan man i dag få foder der hjælper med at transportere hårene
gennem tarmsysmet.. feks RC Indoor..... prøv at kigge ved din lokale
dyrehandler om de ikke har et produkt med den virkning og forsøg det en
periode.... vi har kunne begrænse hårbollerne og opkasten meget på vores
katte ved at bruge netop RC Indoor......

--
Knus, Sabina
Jeg har en skøn somalihunkat der savner et nyt hjem.... send mig en

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 22-08-04 20:18

"Martin Rasmussen" <smarkis@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> endelig brækkede sig var det en kæmpe plamage.
>
> Jeg leder lidt efter en anden løsning. Måske noget spiseligt som gør

Jeg ser aldrig det problem når jeg fodre med RC, men med flere andre
foder-typer kaster de hårboller op.
RC må have en anden måde at bearbejde hårene på.

Hilsen Nina
www.tendertribes.dk

Fra : Allan

Dato : 22-08-04 20:32

"Nina, Tender Tribes" <mail@NOSPAMtendertribes.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> foder-typer kaster de hårboller op.
> RC må have en anden måde at bearbejde hårene på.

Hmm jeg fodre med RC og det sker at de brækker sig. Men der er ikke hår i så
mon ikke det er normalt for katte at brække sig engang immelmen
Nu kan det jo værre at det er fordi de også får fisk og kød Men er det
ikke normalt at katte de brækker sig engang immellem?

Mvh Allan

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 22-08-04 20:51

"Allan" <allan_roskilde@hotmail.REMOVEcom> wrote in message

> [...]

> Nu kan det jo værre at det er fordi de også får fisk og kød Men er det
> ikke normalt at katte de brækker sig engang immellem?

Jo jo, mine brækker sig skam også engang i mellem. Og det betragter jeg som
helt normalt.
Men de lange hårboller der kan tage dagevis at få op, ser jeg ikke med RC,
men meget med f.eks Hills foder.
Katten kan gå et døgn eller mere og være utilpas, indtil den til sidst
spiser sig et MEGA måltid og får den hårbolle op med maden.Ved ikke hvor
hårene bliver af, når de får RC, men de kommer altså ikke op den vej

Hilsen Nina

Fra : Allan

Dato : 22-08-04 21:00

> [...]
> spiser sig et MEGA måltid og får den hårbolle op med maden.Ved ikke hvor
> hårene bliver af, når de får RC, men de kommer altså ikke op den vej

Ja jeg skulle jo have læst det du skrev
Og jeg har heldigvis ikke de problemer så undskyld
Det er sikkert fordi jeg fodre med RC

Mvh Allan

Fra : Ukendt

Dato : 22-08-04 22:10

"Nina, Tender Tribes" <mail@NOSPAMtendertribes.dk> skrev i en meddelelse

>.Ved ikke hvor
> hårene bliver af, når de får RC, men de kommer altså ikke op den vej

Hårene bliver med det meste RC foder ført gennem tarmsystemet og indkapslet
i l*** der så ender i bakken/andetsteds hvor den besørger. ;)

Det sker, at man kan se hårene i "bakkeklumperne".

Tina

Fra : Ukendt

Dato : 22-08-04 22:15

"Martin Rasmussen" <smarkis@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> endelig brækkede sig var det en kæmpe plamage.
>
> Jeg leder lidt efter en anden løsning. Måske noget spiseligt som gør

Jeg giver dagligt en lille smule Hair & Skin fra Royal Canin. Det drejer sig
vel om (måleske) spiseskefuld til den store (7,5 kg) og lidt mindre til den
lille (ca. 5 kg).

Foderet transporterer hårene gennem tarmsystemet og afleverer dem i bakken.

Jeg bryder mig ikke om at give kattemalt, da jeg synes det er synd at tvinke
kattenene til at spise noget de virkelig ikke kan lide, når nu der findes et
glimrende alternativ, der virker supergodt og bliver spist med velbehag.

Tina

Fra : Camilla Scharff

Dato : 24-08-04 16:42

"Tina" <wunjo(snabel-a)webspeed.dk> skrev ...
> [...]
et
> glimrende alternativ, der virker supergodt og bliver spist med velbehag.

Der findes katte, som er meget glade for kattemalt, så hvis katten er en af
dem, så er det ikke noget problem

Mvh. CAmilla

Fra : Ukendt

Dato : 24-08-04 19:52

"Camilla Scharff" <camilla@FJERNDETTEburmese.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> tvinke
> et
>
> Der findes katte, som er meget glade for kattemalt, så hvis katten er en

Mine nægter at spise kattemalt. Om det så bliver tværret ind i pelsen på
dem, så vil de hellere rende rundt med stadset i pelsen, end slikke det af
sig.

Tina

Fra : martin b

Dato : 24-08-04 21:33

Hvor meget kattemalt giver man dem ca.?

-martin

Fra : maz

Dato : 22-08-04 22:44

Martin Rasmussen wrote:
> Jeg leder lidt efter en anden løsning. Måske noget spiseligt som gør
> at katten kan fordøje hårene måske?
>
> Har I nogle tip?

Giv hende Royal Canin Oral Sensitive. - det virker! Har selv en Hellig Birma
med tendens til voldsomme hårboller. Foderet hjælper med at nedbryde/splitte
hårbollerne, så de kan passere gennem tarmsystemet. Prøv det.

Maria