Stik af hveps.
Fra : Ole Axelsen

Dato : 22-08-04 10:45

Bella, Dansk/Svensk gårdhund, knap 8 mdr. er lige blevet stukket af et
insekt. Vi så det ikke, så vi ved ikke hvad det er men regner med det må
være en hveps. Vi så kun brådden, som sad tilbage på underkæben. Denne er
trukket ud, og hun ømmer sig ikke, men hun holder hovedet lidt underligt på
skrå, så lidt gener må der jo være. Er der grund til nervøsitet?

Ole Axelsen. (5771)
Der er fejl i min mailadresse.

Fra : Rasmus

Dato : 22-08-04 11:33

"Ole Axelsen" <oleaxelsen@privat.dk-k> skrev i en meddelelse
> [...]
> trukket ud, og hun ømmer sig ikke, men hun holder hovedet lidt underligt

> skrå, så lidt gener må der jo være. Er der grund til nervøsitet?

Vores gravhund blev stukket af en hveps sidste eftreår, lige under øjet.
Dette resulterede i at hans øje lukkede helt til, og han virkede noget
ynkelig, samt han kørte hoved noget rundt i sin kurv. Vi var selvfølgelig
noget nervøse, da han jo ikke har andet en 6 kg krop at stå imod med. Så vi
ringede til dyrlægen, og fik af vide at vi bare skulle holde øje med ham, og
hvis han blev dårlig skulle vi komme med ham. Men i løbet af nogle timer fik
han det lidt bedre, og hævelsen forsvandt.

Så hvis i holder øje med Bella, og hun ikke bliver dårlig tror jeg i klare
skærene !!

Fra : Ole Axelsen

Dato : 22-08-04 13:31

"Rasmus" <r_w_o@FJERNtdcspace.dk> skrev i en meddelelse

> Vores gravhund blev stukket af en hveps sidste eftreår, lige under øjet.

> Så hvis i holder øje med Bella, og hun ikke bliver dårlig tror jeg i klare
> skærene !!

Vi er heller ikke så bekymrede længere. Hævelsen fortog sig ret hurtigt, og
hun løber frisk omkring og leger som hun altid plejer.

Fra : shadow

Dato : 23-08-04 23:50

Ole Axelsen wrote:

> Vi er heller ikke så bekymrede længere. Hævelsen fortog sig ret
> hurtigt, og hun løber frisk omkring og leger som hun altid plejer.
>

> Ole Axelsen. (5771)
> Der er fejl i min mailadresse.

Hej Ole
Der er meget stor forskel på, hvordan hunde reagerer over for insektstik.
Nogle hæver voldsomt op, får »flodhestehoved«, mens andre blot får en
ubetydelig hævelse. Insektstik ser man særligt om sommeren og det sene
efterår. Det er specielt hvalpe, der synes det er sjovt at jage insekter.
De hunde der er meget følsomme over for insektstik kræver akut
dyrlægebehandling, hvor de får en indsprøjtning, som stopper den allergiske
reaktion meget hurtigt, hvorved hævelsen falder. Har man indtryk af, at
hunden er stukket inde i munden (savler), bør man lade en dyrlæge se på
hunden hurtigst muligt.

Nogle hunde reagerer over for insektstik på den måde, at de får nældefeber,
hvilket viser sig som 1 cm store faste hævelser overalt på kroppen. I nogle
tilfælde kan de få åndenød. Man ser det tydeligst på de korthårede racer, da
hårene på disse steder stritter. En hund med nældefeber behandles ligeledes
med en indsprøjtning, som modvirker den allergiske reaktion.
Har man en hund, der har reageret voldsomt over for insektstik, bør man tale
med dyrlægen om at have noget medicin liggende, så man altid kan starte en
behandling (antihistamin, kortison). Det er jo ofte i en feriesituation
sådan noget sker, hvor man måske er langt fra en dyrlæge.

--
M.V.H
Jimmy & Laika

Fra : Lenn Lauridsen

Dato : 31-08-04 10:22

> skrå, så lidt gener må der jo være. Er der grund til nervøsitet?

Begge vores Jack Russell Terrier blev i sommers stukket af bier (broden sad
fast).

Den "gamle" en 2½ årig han på ca. 7 kg, blev stukket 5 gange på samme tid og
den lille, der dengang var 12 uger gammel og vejede under 2 kg, "slap" med 2
gange i hovedet. Det var begge lidt tavse bagefter - men der skete ikke
noget ud over det....

Så jeg tror heller ikke der er andet at gøre en at holde øje med hunden, og
se om den ikke ret hurtigt kommer i bedring...

Lenn