Computer til børn
Fra : Lars

Dato : 22-08-04 00:19

Hej,

Hvor gammel skal en pige i grunden være før hun kan glæde af at have en
computer. Jeg har et lille barnebarn, som jeg gerne vil give en sådan, men
hun er kun 5 så jeg synes måske det er lidt tidligt.

Men har børn der kommer i 1. kalsse allesammen en computer i dag ?.

Mvh Lars

Fra : Brian k

Dato : 22-08-04 00:52

Lars wrote:
> Hvor gammel skal en pige i grunden være før hun kan glæde af at have
> en computer. Jeg har et lille barnebarn, som jeg gerne vil give en
> sådan, men hun er kun 5 så jeg synes måske det er lidt tidligt.

Min datter var lige blevet 5 år da hun fik sin første PC, det kræver at der
er en voksen til at installere spillet / programmet som hun skal bruge.

Derefter 10 minutters tålmodighed med at hjælpe hende med at finde ud af
det... så skulle det kører.

Kan varmt anbefale pixeline, byggemand bob, rasmus klump og mest af alt
(specielt pga hendees alder) det spil der hedder Smårollinger / flyvende
start fra firmaet levende bøger.

Jeg gør dog det at jeg som reglen sætter mig ved min egen PC når mine børn
begynder at bruge deres PC (pige 6 1/2 år, dreng 3 1/2 år) det er af flere
grunde:

1. det er hamrende irriterende at skulle løbe ud til dem hele tiden når der
lyder "faaaar, kom lige"

2. Det er rigtigt hyggeligt

3. så ved jeg også nogenlunde hvad de løber ind i når de bruger online spil
via nettet

4. jeg kan give gode råd, til hvordan de bedst bruger div ting / knapper,
osv

Der er faktisk mange fede børne sider på nettet, her er et par links

http://www.it-kids.dk/

http://www.popit.dk/

http://www.majas-malebog.dk/tegninger.htm (rigtig god side)

http://www.mariannejacobsen.dk/borneside/borneside.htm

http://ohodk.dk/forborn.htm

http://www.papirclipzen.dk/bornlap/bfb/bratz/page_01.htm

http://www.coloringbookfun.com/

http://www.301.dk/kids/kids.asp?katagori=kids

http://www.axiclan.esenet.dk/side13.htm

http://www.ferryhalim.com/orisinal/

http://www.hitentertainment.com/bobthebuilder/usa/medieval/spud.html

http://www.hitentertainment.com/thomasthetankengine/us/home/homepage.html

http://www.sjovmedborn.dk/

http://www.linkcentral.dk/onlinespil.htm

http://www.fyldepennen.dk/tekster/11915

http://www.matematikbogen.dk/

http://www.danskesange.dk

> Men har børn der kommer i 1. kalsse allesammen en computer i dag ?.

Ikke i skolen, mange 1 ste klasser har 1 eller 2 pcere stående til fælles
brug.

Men det er min opfattelse at de fleste SFO har playstations og X box

Samt at de fleste børn på over 6 år i dag er i kontakt med en PC i deres
hjem.

mvh
brian

Fra : snowflakebebe

Dato : 22-08-04 20:15

Thanks for the cool links. Yeah sorry this is english andprobably not
on topic but that link list was great :) sfb

http://www.bratzworld.tv
Bratz World

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 22-08-04 01:09

Lars wrote:
> [...]
> en computer. Jeg har et lille barnebarn, som jeg gerne vil give en
> sådan, men hun er kun 5 så jeg synes måske det er lidt tidligt.

jeg synes bestemt det er for tidligt at give hende en computer, hun vil slet
ikke have nogen glæde af den, ud over nyhedens, og når hun om nogle år
virkelig kan bruge den, vil den være forældet.... vent du hellere til hun
har lært at læse ordentligt og vil kunne bruge den rent praktisk, ud over
for sjov.....

> Men har børn der kommer i 1. kalsse allesammen en computer i dag ?.

nej..... det har de bestemt ikke....
min søn har haft adgang til computer siden han var ca 5 år, men det er først
inden for det seneste 1½-2 år han virkelig har forstået udnyttelsen af den
(han er 10)
min bonusdatter på 7 bruger udelukkende computeren til at spille på, og pt
har vi ingen planer om at hun skal have en comp, da hun ganske enkelt kun
vil bruge den til at spille på og rent praktisk er det et forfærdeligt spild
af både penge og barnets tid generelt set, hvis hun har fri adgang til
det....

hvis du gerne vil glæde dit barnebarn så synes jeg du skal købe en af de
dertil indrettede "børnecomputere" man kan få i legetøjsforretninger....
den vil hun have langt større glæde af lige nu, for den henvender sig til
hendes indlæringsnivau og koster ikke mere end at hun kan få noget at spille
på ved siden af, som feks en gameboy eller lignende....
og så ellers give hende adgang til din comp, eller tale med hendes forældre
om adgang til deres..... Brian giver nogle udemærkede links ;)
cartoonnetwork.com er et af hittene herhjemme, ligesom kelloggsby.dk også
har været det....

og så læg ellers pengene til siden til at hun kan få en computer om 3-4 år
;)
eller vær mere praktisk og læg pengene til en fritidsinteresse som feks
ridning eller lignende.... det er faktisk de færreste af pigerne i min søns
årgang (også da han var yngere) der interesserer sig for computere, og
bruger dem regelmæssigt... og drengene bruger dem kun til at spille på ;)

reel undervisning(i skolerne) i brug af computere starter tidligere og
tidligere i dag, men det primære er at lære at tænde og slukke og at
navigere til husbehov....
personligt synes jeg ikke et barn skal have en computer før de selv er i
stand til basal navigering og kender reglerne for at færdes på
internettet...
her hos os er det feks strengt forbudt at udlevere sit fulde navn og adresse
og telefonnummer på nettet UANSET hvor og hvem det er til.... og det er
forbudt at gå ind på andre sites end de forudaftalte.....

og naturligvis skal de første mange mange mange gange barnet er på nettet
superviceres, lige så meget for at lære barnet om spillereglerne der hører
med sådan en computer.... så det skal du også være sikker på at forældrene
er indstillede på....
en computer er en enorm gave at give et barn, en gave som potientelt kan
påvirke barnets eksistens, derfor bør det være forældrene der vurderer om
barnet er klar til det....

--
Knus, Sabina
*hvis søn, på 10, først nu står til at få sin egen comp, og udelukkende

Fra : Lars

Dato : 22-08-04 01:35

Hej,

Sabrina og Brian - Rigtig mange tak for de gode råd.

Mvh Lars

Fra : karsten klaaby

Dato : 22-08-04 06:39

"Klip en hel masse

Hej
Jeg har en søn på 4½ der siden han er 3 har haft sin egen computer da han
hele tiden gik og tænte vores og ville spille spil. Han kan nemt finde ud af
spil, hvor der både skal bruges alfabetet og tal, simpelt hen fordi han vil
finde ud af spillene, jeg tror det er en god opstart til skole at have øvet
disse ting, og på computeren kommer det som en leg. Det er dog min erfaring
at piger viser mindre interesse for computer end drenge, men jeg mener
bestemt hun kan få glæde af den.

MVH Pia

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 22-08-04 06:56

[...]

min nevø er 3½, og han har - sammen med forældrene - fået en computer,
som de alle sammen bruger, leger og lærer på.. forældrene er
udviklingshæmmede, og drengen har pt. ingen 'skavanker', men med
computeren får de pludselig alle et godt fællesskab, fordi den verden
er ny for dem alle..

Mvh
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Fra : Ivar

Dato : 22-08-04 11:13

Sabina Hertzum skrev:

> jeg synes bestemt det er for tidligt at give hende en computer, hun vil slet
> ikke have nogen glæde af den,

Det tror jeg ikke er rigtigt. Min søn er 6 år, han har haft sin egen computer
i 3-4 år. Børn finder hurtigt ud af hvad der skal trykkes på for at starte
og stoppe programmer. Alt er selvfølgelig spil, men spilleproducenterne
ved godt at forældrene ønsker at deres børn skal lære noget, så der
er et stort udvalgt i spil med indbygget undervisning.
Min søn har haft megen glæde af sin computer. Den bliver i perioder
ofte brugt. Det sidste 3 måneder har det dog været begrænset. Efter at
han spillede sig træt i Rayman M.

> ...rent praktisk er det et forfærdeligt spild
> af både penge og barnets tid generelt set, hvis hun har fri adgang til
> det....

Er et barns leg spild af tid?
Et børnehavebarn vil blot se på computeren som et redskab til at
lege med. At de samtidigt med lærer at bruget et instrument der vil
få stor betydning for dem senere i livet er kun en fordel.

> [...]
> hendes indlæringsnivau og koster ikke mere end at hun kan få noget at spille
> på ved siden af, som feks en gameboy eller lignende....

Det vil jeg ikke give dig ret i. Legetøjscomputerne er alt for dyre i forhold
hvad de er værd. Spil til Gameboy er rasende dyrt, sammenlignet med programmer
til computere. Min søn har mange programmer til PC, næsten ingen af dem har
kostet over 100kr. De billigste programmer er nogle år gamle, og kører
derfor fint på en lidt ældre computer. Den første computer ham havde var
en aflagt 233MHz, først for et halvt år siden blev den udskiftet med en ny.

> reel undervisning(i skolerne) i brug af computere starter tidligere og
> tidligere i dag, men det primære er at lære at tænde og slukke og at
> navigere til husbehov....

Det er et spørgsmål om "til husbehov" er nok til fremtidens samfund.

> personligt synes jeg ikke et barn skal have en computer før de selv er i
> stand til basal navigering og kender reglerne for at færdes på
> internettet...

Computer er ikke ensbetydende med tilslutning til internettet.
Der ingen tvivl om, at når man tilslutter sit barns computer til internettet
må man tage sig nogle forholdsregler.

> en computer er en enorm gave at give et barn, en gave som potientelt kan
> påvirke barnets eksistens, derfor bør det være forældrene der vurderer om
> barnet er klar til det....

Ingen tvivl om, at en computer påvirker et barns eksistens Jeg mener at
forældre bør tænke sig grundigt hvis de påtænker at afskære deres barn
adgang til computere i en tidlig alder. Jeg finder det direkte dumt.

Ivar Magnusson

Fra : vadmand

Dato : 22-08-04 11:16

"Ivar" <dilld@[nozpam]webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> Er et barns leg spild af tid?

Nej, netop. Computeren spilder den tid, barnet ellers ville bruge til at
lege. Et barn skal lege med andre børn, ikke sidde og glo på enskærm.

Per V.

Fra : Brian k

Dato : 22-08-04 11:25

vadmand wrote:

> Nej, netop. Computeren spilder den tid, barnet ellers ville bruge til
> at lege. Et barn skal lege med andre børn, ikke sidde og glo på
> enskærm.

Hej

med en smule ironi i stemmen siger jeg så.

Skolen spilder den tid, barnet ellers ville bruge til at lege. Et barn skal
lege med andre børn, ikke sidde og glo på en tavle.

Bare fordi at et barn får en PC er det vel ikke nødvendigt at barnet sidder
og stirre på skærmen i 6 timer hverdag, hos mig bliver PCen brugt på dage
hvor det bare ØS regner, eller vejret bare er rigtigt koldt og klamt.

Fra : vadmand

Dato : 22-08-04 12:37

"Brian k" <brian@nospam.com> skrev i en meddelelse

> med en smule ironi i stemmen siger jeg så.
>
> Skolen spilder den tid, barnet ellers ville bruge til at lege. Et barn
skal
> lege med andre børn, ikke sidde og glo på en tavle.

Det kan du - uden ironi - have en vis ret i. Børn spilder megen tid i skolen
i dag, og hvis det står til den siddende regering, skal de åbenbart spilde
mere endnu.

> [...]
> og stirre på skærmen i 6 timer hverdag, hos mig bliver PCen brugt på dage
> hvor det bare ØS regner, eller vejret bare er rigtigt koldt og klamt.

Man kunne jo også lege indendørs. I mine øjne kan computeren til mindre børn
(under skolealderen) sammenlignes med den slags tåbeligt mekanisk jegetøj,
som blot skal trækkes op, så kan barnet sidde og glo på, at legetøjet leger
selv.

Selvfølgelig kan et 3-års barn lære et bruge en computer. Man kan også lære
børn latin i første klasse, men i begge tilfælde: Hvorfor skulle man?

Per V.

Fra : Brian k

Dato : 22-08-04 13:51

vadmand wrote:
> [...]
> mindre børn (under skolealderen) sammenlignes med den slags tåbeligt
> mekanisk jegetøj, som blot skal trækkes op, så kan barnet sidde og

Så begynder vi på en diskussion som kan blive lang....

Jeg har - hvergang det regner og er dårligt vejr - huset fuldt af børn
(naboernes børn), fordi at her i huset er der altid en far som er villig til
at komme med gode kreative forslag til spændende lege (efter de har lavet de
lege de selv syntes er spændende), hvorfor de så kommer her?

Jo.. nogle af deres egne udtalelser "hjemme hos os får vi bare lov til at se
TV når vejret er dårligt"

Se lige præcis TV.. det er næsten bandlyst her i huset, hvorfor? fordi det
er inaktivt både hvad angår muskler og hjerne.

Computeren derimod er et yderst godt værktøj til at bruge hjernen,
kreativitet, spænding og ikke mindst indlæring, med de rigtige programmer /
spil kan 3 - 5 børn lære at "være flere om at løse et problem /en opgave",
de bliver nødtil at lære at "man sidder 1 af gangen ved tastaturet" altså
finder de også ud af at der er noget der hedder samarbejde (flere kommer med
forslag, fælles beslutning om hvilket forslag der skal prøves, og 1 (ham ved
tastaturet) udfører opgaven.

> Selvfølgelig kan et 3-års barn lære et bruge en computer. Man kan
> også lære børn latin i første klasse, men i begge tilfælde: Hvorfor
> skulle man?

Fordi at når et barn er ca 6 år, er det det tidspunkt hvor barnet har sin
højeste indlærings evne, når det gælder hukommelse og genkendelse..... prøv
at spille billedlotteri med et barn på 6 - 6 1/2 år.... garantere dig for at
du får SERIØS røvfuld (og ja.. jeg arbejder i en Børnehave)

Forskellen på at skulle lære børn feks latin og PC, er simpelt at det
handler om barnets egen motivation, tvivler på at der er særlig mange børn
der vil finde det spændende og ønskværdigt at lære Latin som 5 - 6 årig.

Egen bemærkning:

Computeren bliver / er vores vigtigste kilde til fremskridt, de børn i vores
generation der er bedst til at benytte den, både kreativt og som indlæring,
bliver de børn der får den bedste fremtid på arbejdsmarkedet, og tilmed de
børn der skal sikre os vores fremtid på læge / sundheds området og så
mangler vi at tale om rumrejse, nye energikilder, osv.

De børn der gerne vil i kontakt med en PC, lad dem endelig, frafalder de
interessen, fint. Bliver de grebet af det, så hjælp dem, tager det overhånd,
begræns dem.

Fra : Brian k

Dato : 22-08-04 14:16

Brian k wrote:
>Bliver de grebet af det, så hjælp dem, tager det
> overhånd, begræns dem.

Her skulle naturligvis havde stået "motiver dem til at lave noget andet".

Jeg er kraftig modstander at at begrænse børn (hvis det er velfungerende
børn, som har forståelse for sig selv og andre børn)

Fra : Marianne Feddersen

Dato : 22-08-04 11:41

vadmand wrote:

> Nej, netop. Computeren spilder den tid, barnet ellers ville bruge til at
> lege. Et barn skal lege med andre børn, ikke sidde og glo på enskærm.

Det er altså "finere" at lege med biler eller røvere og soldater, end at
sidde en flok unger sammen ved en computer? Det er altså også leg i
ungernes øjne og de bliver ikke nødvendigvis underlige, fede eller
isolerede af at bruge computeren, de leger også de gamle "fine" lege.

Der er ikke noget galt i at verden forandrer sig og at legetøjet gør det
samme, men det er, som det altid har været, forældrenes ansvar at
ungerne bruger tingene fornuftigt.

Marianne Feddersen

Fra : vadmand

Dato : 22-08-04 12:38

"Marianne Feddersen" <marianne@feddersen.dk> skrev i en meddelelse

> Det er altså "finere" at lege med biler eller røvere og soldater, end at
> sidde en flok unger sammen ved en computer?

Ja. Det er bedre, at børnene i fællesskab skaber legen, end at de får den
defineret af en maskine.

Per V.

Fra : Marianne Feddersen

Dato : 22-08-04 12:56

vadmand wrote:

> "Marianne Feddersen" <marianne@feddersen.dk> skrev i en meddelelse

> Ja. Det er bedre, at børnene i fællesskab skaber legen, end at de får den
> defineret af en maskine.

Hvorfor er det mere rigtigt sådan?
Bilerne kan også kun være biler.
Jeg har svært ved at se problemet, når jeg ved fra mine egne unger at
computeren kun optager en meget lille del af deres tid. Resten af tiden
går med "rigtige" lege (hvis man kan tale om rigtigt og forkert i den
sammenhæng). Ligenu ligner begge børneværelser inkl. mellemgangen en
slagmark og det er helt i orden, men det er altså også i orden at sætte
sig stille og roligt ned og læse, tegne eller spille computer en gang
imellem.

Verden er ikke sort/hvid, ungerne har bare flere muligheder end vi havde.

Marianne Feddersen

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 22-08-04 13:00

Marianne Feddersen wrote:

> Hvorfor er det mere rigtigt sådan?
> Bilerne kan også kun være biler.

nej... børn skaber i fantasien... en bil kan være alt fra en cykel til et
fortidsmonster.... kan du ikke huske da du selv var barn og selv en dum
lille elaskik kunne være det mest elskede legetøj netop fordi det kunne være
hvad som helst?

det er kun vi voksne der er begrænsede af hvad vi ser......
det er fantasien der bør dominere børns leg, og en computer er et udemærket
værktøj til at give barnet noget at fantasere ud fra, men et computerspil er
altså svært at få til at lave noget andet end det den er designet til....
en bil derimod kan bevæges på enhver måde barnets hånd ønsker det.... og
være alt barnet ønsker det skal være lige i det øjeblik.....

> [...]
> spille computer en gang imellem.
>
> Verden er ikke sort/hvid, ungerne har bare flere muligheder end vi

desværre synes jeg at _fri adgang_ til computere begrænser børn mere end
giver dem muligheder.... vi mennesker er ikke designet til at skulle sidde
på vores flade og kikke på en skærm..... vi er designet til at bruge vores
fantasi og krop......
men derudover synes jeg at begrænse adgang til computeren er fint og endda
ønskværdigt for de nye generationer....

--
Knus, Sabina
Jeg har en skøn somalihunkat der savner et nyt hjem.... send mig en

Fra : Cat

Dato : 22-08-04 13:24

> [...]
> fantasi og krop......
> men derudover synes jeg at begrænse adgang til computeren er fint og endda

Hvad med blyanter - det er vi jo heller ikke skabt til.

En computer er ret beset bare en avanceret blyant.

Bøger har også kun en løsning som computerspil. Du vil vel heller ikke
begrænse brugen af bøger - eller vil du?

Hver ting til sin tid. Det er godt at røre sig (har jeg læst), men det er
sandelig også godt at bruge sin forstand i det samfund vi har, hvor kroppen
for de fleste ret beset ikke er nødvendig, men bare skal vedligeholdes,
fordi ellers går vi til.

Tine

Fra : Holst

Dato : 22-08-04 13:45

Cat wrote:

> Hvad med blyanter - det er vi jo heller ikke skabt til.
>
> En computer er ret beset bare en avanceret blyant.
>
> Bøger har også kun en løsning som computerspil. Du vil vel heller ikke
> begrænse brugen af bøger - eller vil du?

Det hele skal begrænses, efter min mening. Børn skal ikke sidde dagen
lang foran computeren; børn skal ikke sidde dagen lang og læse bøger;
børn skal ikke sidde dagen lang og tegn; og så videre. De skal lidt af
hvert.

Fra : Brian k

Dato : 22-08-04 14:12

Holst wrote:

> [...]
> lang foran computeren; børn skal ikke sidde dagen lang og læse bøger;
> børn skal ikke sidde dagen lang og tegn; og så videre. De skal lidt af

Hej

Og du mener ikke at de fleste børn selv kan styre dette?

Nøj hvor er jeg glad for at jeg er vokset op med en mor, der selv lod mig
"tage vare på min fritid" og "træffe mine egne valgt".

Som hun så pænt sagde det "Brian.. du har været i skole i 6 - 7 timer, find
selv på hvad du vil lave", Respekt!

Fra : vadmand

Dato : 22-08-04 22:11

> [...]
> "tage vare på min fritid" og "træffe mine egne valgt".
>
> Som hun så pænt sagde det "Brian.. du har været i skole i 6 - 7 timer,
Nu taler vi altså om førskolebørn. Hvad skolebørn angår, er jeg helt enig.
Men jeg synes ganske enkelt, computere er overflødidgt og passiviserende
tidsspilde for 4-5-års børn.

Per V.

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 22-08-04 15:26

Cat wrote:
> "Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse
>
> Hvad med blyanter - det er vi jo heller ikke skabt til.

jo vi er ;) vi er finmotorisk skabt til at bruge værktøj med hænderne....

> En computer er ret beset bare en avanceret blyant.

det er jeg altså ikke enig i ;)
en computer er langt mere end det... skal du sammenligne noget med en blyant
så er det tastaturet, men tastaturet understøtter ikke finmotorikken på
samme måde, ihvertfald ikke før de kan lære blindskrift og tifingersystem ;)

> Bøger har også kun en løsning som computerspil. Du vil vel heller ikke
> begrænse brugen af bøger - eller vil du?

jo faktisk... hvis barnets eneste tidsfordriv var at sidde og læse så ville
jeg......

> [...]
> det er sandelig også godt at bruge sin forstand i det samfund vi har,
> hvor kroppen for de fleste ret beset ikke er nødvendig, men bare skal

alt er godt i begrænsede mængder, intet er godt ubegrænset (udover
kærlighed)......
og jo, kroppen ER nødvendig, men mange er desværre efterhånden blevet
ligeglade med vedligeholden af den og forventer at samfundet er villig til
at betale prisen for den ligegyldighed..... DET synes jeg er et sidespor....
det er jo ikke uden grund at man kan få motion på recept nu vel?
er det ikke vores fornemste opgave som forældre at forberede vores børn
bedst mulig på fremtiden i ALLE aspekter?

Fra : vadmand

Dato : 22-08-04 22:10

"Cat" <ss.dd@ff> skrev i en meddelelse

> [...]
kroppen
> for de fleste ret beset ikke er nødvendig, men bare skal vedligeholdes,

Ja, hver ting til sin tid. Og at give småbørn computere er ikke "rette tid."
Det er at stjæle deres barndom fra dem.

Per V.

Fra : Brian k

Dato : 22-08-04 14:05

Sabina Hertzum wrote:
> [...]
> til et fortidsmonster.... kan du ikke huske da du selv var barn og
> selv en dum lille elaskik kunne være det mest elskede legetøj netop

og i tegneprogrammer til børn, der kan de ikke bruge fantasien?

> det er kun vi voksne der er begrænsede af hvad vi ser......

Ja, ser du ironien i dit eget indlæg ? *smiler*

> [...]
> udemærket værktøj til at give barnet noget at fantasere ud fra, men
> et computerspil er altså svært at få til at lave noget andet end det

ja, måske derfor at spil til børn under 8 år...typisk IKKE er shoot en up,
men bare sjove og kreative.

Jar du selv prøvet pixeline, byggemand bob, osv?

en bil derimod kan bevæges på enhver måde
> barnets hånd ønsker det.... og være alt barnet ønsker det skal være
> lige i det øjeblik.....

Ja... og det kan PC programmerne også (pc en bliver bare stående)

> [...]
> skulle sidde på vores flade og kikke på en skærm..... vi er designet
> til at bruge vores fantasi og krop......

ALtså.... når mine børn har siddet ved computeren i ca 1 time... så gider de
ikke mere, og SÅ kan jeg love dig for at de pludselig er motiveret til at
lege udenfor eller på værelset.... børn har en NATURLIG "overvægt" af energi
som BARE skal bruges hverdag. Hvilken leg tror du er mest spændende, den
hvor de har fået af vide "i skal lege nu", eller den hvor de har siddet og
hygget sig sammen for an PCen og pludslig er der en af dem der siger (måske
inspireret af noget på computeren) "skal vi ikke bygge en hule, hvor der
kommer......"

> men derudover synes jeg at begrænse adgang til computeren er fint og
> endda ønskværdigt for de nye generationer....

Ja.... for de børn der ikke selv kan styre det..... jeg har den klare
opfattelse at børn selv kan styre fantastisk meget, prøv at give dine bør
for 100 kr slik hverdag!, garantere dig for at efter 5 - 6 dage.... så har
de IKKE lyst til slik mere.

Tag dine børn i Tivoli hverdag i 10 dage.... garantere dig for at de ikke
har lyst til at komme derind på den 11 dag.

Giv dine børn kærlighed, opmærksomhed, selvstændighed, lær dem viljen til at
selv tage styring over deres liv.... og de vil elske og værdsætte dig
hvereneste dag i deres liv *smiler*

Ps. de sidste 3 punkter er ikke møntet på dig Sabrina, selv om vi nogle
gange ikke er enige, så har jeg dog stor respekt for dine grundlæggende
meninger.

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 22-08-04 15:17

Brian k wrote:

> og i tegneprogrammer til børn, der kan de ikke bruge fantasien?

jo men selv tegneprogrammerne er begrænsede i omfang.....
det er en blyant ikke.....

> Ja, ser du ironien i dit eget indlæg ? *smiler*

naturligvis kan jeg det.....

> ja, måske derfor at spil til børn under 8 år...typisk IKKE er shoot
> en up, men bare sjove og kreative.
>
> Jar du selv prøvet pixeline, byggemand bob, osv?

ja det har jeg, og ja, jeg kan godt se det sjove i det, i begrænsede
mængder...

> en bil derimod kan bevæges på enhver måde
>
> Ja... og det kan PC programmerne også (pc en bliver bare stående)

nej, det er jeg altså ikke enig i.... et pc program er ALTID begrænset enten
via programmeringen eller blot placeringen af PC'en

> [...]
> motiveret til at lege udenfor eller på værelset.... børn har en
> NATURLIG "overvægt" af energi som BARE skal bruges hverdag.

det har alle børn altså ikke.... jeg kender adskillige (drenge især
desværre) der kan tilbringe hele dagen foran pc'en hvis de fik lov.... gerne
5-6 dage om ugen, og resten af tiden bliver så brugt på andre ting som godt
nok er fysisk udfoldende, men jeg synes ikke det er nok med 1-2 dages
bevægelses leg om ugen.........

> [...]
> PCen og pludslig er der en af dem der siger (måske inspireret af
> noget på computeren) "skal vi ikke bygge en hule, hvor der

naturligvis det sidste, men det er så min opfattelse at børn ikke altid selv
er i stand til at styre mængden af spil og tv hvis de selv får lov.....
ligesom jeg kender børn der kan sidde hele dagen foran PC'en kender jeg også
børn der kan sidde hele dagen foran TV'et... ingen af delene mener jeg er
hensigtsmæssige for børnene, og derfor mener jeg det er _forældrenes_ ansvar
at sørge for at aktivere børnene indimellem.... kom dog med forslag til hvad
de kan lave i stedet for blot at placere dem foran en elektronisk
babysitter, uanset om det er PC eller TV....

> [...]
> bør for 100 kr slik hverdag!, garantere dig for at efter 5 - 6
> dage.... så har de IKKE lyst til slik mere.

nu har min søn SJÆLDENT lyst til slik.. mens min bonusdatter kunne LEVE af
det hvis hun fik lov..... også selvom hun fik lov at bestemme selv 12 ud af
14 dage (som situationen desværre er pt) så kan hun STADIG komme og
kræve/ønske slik/sødt de få dage hun er her.....

> Tag dine børn i Tivoli hverdag i 10 dage.... garantere dig for at de
> ikke har lyst til at komme derind på den 11 dag.

igen er børn forskellige, nogle forstår at begrænse sig selv.... men langt
fra alle.... jeg har en af hver slags i mit liv..... desværre er vi nødt til
at begrænse dem begge når de er her begge to, mens når min søn er her alene
kan han sagtens administrere det selv....
jeg mener man bør LÆRE børn at begrænse sig selv.... de kan det ikke fra
naturens hånd altid....

> Giv dine børn kærlighed, opmærksomhed, selvstændighed, lær dem viljen
> til at selv tage styring over deres liv.... og de vil elske og
> værdsætte dig hvereneste dag i deres liv *smiler*

MEGET enig ;)

> Ps. de sidste 3 punkter er ikke møntet på dig Sabrina, selv om vi
> nogle gange ikke er enige, så har jeg dog stor respekt for dine
> grundlæggende meninger.

enighed er ikke altid af det bedste ;) uenighed tvinger os til at tage vores
værdier op til debat, om ikke andet så med os selv, og det kan aldrig være
skidt ;)

Fra : Lars Remmen

Dato : 22-08-04 22:42

Sabina Hertzum wrote:

> jo men selv tegneprogrammerne er begrænsede i omfang.....
> det er en blyant ikke.....

Lav lige en lille animation i otte farver med en blyant og et stykke
papir...

Til gængæld et blyanten håndgribelig og kan indgå i aktiviteter som
intet har med tegning at gøre. For 25 år siden syntes jeg blyanter var
glimrende rumraketter. Noget et tegneprogram kan have ret svært ved at
være...

Lars

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 22-08-04 22:45

Lars Remmen wrote:

> Lav lige en lille animation i otte farver med en blyant og et stykke
> papir...

det er vel de færreste 5 årige der kan lave en animation, uden at det
pågældende program er designet til netop det, og hvori ligger så skabelsen?
så trykker barnet jo bare på de rigtige knapper og skaber en ønsket
effekt.... lidt som man gør på fabrikker ;)

netop ;)

Fra : Lars Remmen

Dato : 22-08-04 22:52

Sabina Hertzum wrote:

> [...]
> så trykker barnet jo bare på de rigtige knapper og skaber en ønsket
> effekt.... lidt som man gør på fabrikker ;)

Selvfølgelig skal programmet kunne håndtere animationer. Men det er
faktisk overraskende nemt for børn at lave nogle små tegninger som
bliver til en animation. Der er ikke mere fabrik over det end at tegne
familien som tændstiksmennesker med en blyant.

Lars

Fra : Cat

Dato : 22-08-04 22:57

"Lars Remmen" <news@remmen.org> skrev i en meddelelse

> [...]
> intet har med tegning at gøre. For 25 år siden syntes jeg blyanter var
> glimrende rumraketter. Noget et tegneprogram kan have ret svært ved at

Indtil man printer det ud og ruller det

Børn har fantasi til at bruge alting på en ny måde.

Tine

Fra : Lars Remmen

Dato : 22-08-04 23:00

Cat wrote:

> Indtil man printer det ud og ruller det
>
> Børn har fantasi til at bruge alting på en ny måde.
>
> Tine

Nu tænkte jeg på et tegneprogram som en samling ettaller og nuller. Men
ok

Lars

Fra : Lars Remmen

Dato : 22-08-04 23:02

Lars Remmen wrote:

> Nu tænkte jeg på et tegneprogram som en samling ettaller og nuller. Men
> ok
>
> Lars

Men *æsken* til tegneprogrammet... Manner, *der* er muligheder

Lars

Fra : Cat

Dato : 22-08-04 23:04

> Nu tænkte jeg på et tegneprogram som en samling ettaller og nuller. Men
> ok
>
> Lars

Og jeg tænkte på et billede af en rumraket eller noget andet, der kunne
blive til en flyver.

Tine

Fra : Cat

Dato : 22-08-04 23:05

> "Lars Remmen" <news@remmen.org> skrev i en meddelelse

> Og jeg tænkte på et billede af en rumraket eller noget andet, der kunne
> blive til en flyver.
>
> Tine

....og legos spil har dupper og kan sidde sammen - i al fald nogle af de
gamle.

Tine

Fra : vadmand

Dato : 23-08-04 08:39

"Lars Remmen" <news@remmen.org> skrev i en meddelelse

> Lav lige en lille animation i otte farver med en blyant og et stykke
> papir...

Prøv lige at give en fireårig en farveblyant og et stykke papir efter at du
har forkælet ham med computeranimation.

Per V.

Fra : Ronny Roy Nielsen

Dato : 23-08-04 09:32

"vadmand" <perve@(fjerndette)post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> "Lars Remmen" <news@remmen.org> skrev i en meddelelse

> Prøv lige at give en fireårig en farveblyant og et stykke papir efter at
du
> har forkælet ham med computeranimation.

Det har jeg tit gjort. Det er stadig fascinerende at kunne lave egne udtryk,
uanset hvilket middel der bliver brugt.

Fra : Marianne Feddersen

Dato : 22-08-04 15:49

Sabina Hertzum wrote:

> [...]
> fantasi og krop......
> men derudover synes jeg at begrænse adgang til computeren er fint og endda

Jeg synes desværre at det ser ud til at du gerne vil gøre det til et
enten/eller spørgsmål.

Mine unger har haft deres PC siden den lille var 2½ og deres PS2 siden
den lille var 3 og det har aldrig været noget problem. Der kan gå laaang
tid imellem at den bliver tændt og så er det Bob, bananer i pyjamas og
ikke mindst Word der bliver brugt, i ca et kvarter af gangen, så gider
de ikke mere. Tidsrammen er ca den samme for PS2´eren. Hvad tror du de
laver resten af tiden? De laver da det samme som alle andre børn, de
leger helt almindelige lege inspireret af TV-programmer, PC-spil,
sommerferien eller hvad de nu bare finder på.
Det at de ejer en PC udelukker ikke at de leger helt normale lege som
alle andre børn.
For ungerne er den blot et stykke legetøj ligesom legoklodserne, bilerne
og alt det andet.

Jeg vil gætte på at deres samlede "forbrug" af tid ved en skærm ligger
på under ½ time om ugen.

I sidste ende er det ikke maskinen der er truslen, det er forældre der
ikke formår at sætte grænser.
Der er ikke nødvendigvis lighedstegn mellem at eje en PC og blive
motorisk understimuleret.

Forresten, hvor meget tid tilbringer du selv ved PC´en?

Marianne Feddersen

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 22-08-04 16:07

Marianne Feddersen wrote:

> Jeg synes desværre at det ser ud til at du gerne vil gøre det til et
> enten/eller spørgsmål.

så tror jeg ikke du læser hvad det rent faktisk er jeg skriver.....

> I sidste ende er det ikke maskinen der er truslen, det er forældre der
> ikke formår at sætte grænser.

det er lige præcis det...... men du må vel også indrømme at selvom dine
unger NU formår selv at sætte grænserne, har du vel haft indflydelse på det
fra starten?

> Der er ikke nødvendigvis lighedstegn mellem at eje en PC og blive
> motorisk understimuleret.

det er vi da enige om.... men risikoen er større ;)

> Forresten, hvor meget tid tilbringer du selv ved PC´en?

det er forskelligt, jeg sidder her sjældent i mange timer af gangen..... jeg
går meget til og fra min pc, og skriver indimellem indlæg stående imellem
opvasken og aftensmaden ;) at jeg er hurtig til at svare skyldes at min
maskine altid står online og stort set ALDRIG er slukket, derfor kan jeg
tjekke hele tiden ;)
derudover træner jeg næsten dagligt (både gymnastike øvelser og cykler ture
for motionens skyld) og bruger min krop til andet..... og det er det der er
hemmeligheden ;) at man formår at gøre begge dele ;)

Fra : Marianne Feddersen

Dato : 22-08-04 19:41

Sabina Hertzum wrote:

> det er lige præcis det...... men du må vel også indrømme at selvom dine
> unger NU formår selv at sætte grænserne, har du vel haft indflydelse på det
> fra starten?

Det har slet ikke været nødvendigt. De synes ikke at maskinerne er mere
interessante end noget af det andet de har, for de har været der ligeså
længe de kan huske.
Jeg regner med at kampene om tiden ved puteren kommer, når ungerne
bliver ældre og de får mulighed for at spille mod vennerne over net, men
den tid den sorg.
Som det er nu har de ikke internetadgang og de får det heller ikke. Den
eneste puter der er på/kommer på er den der står i køkkenet og som er
mere eller mindre fælles.

> [...]
> opvasken og aftensmaden ;) at jeg er hurtig til at svare skyldes at min
> maskine altid står online og stort set ALDRIG er slukket, derfor kan jeg

Det lyder ligesom her, vi er også på hele tiden og går meget til og fra
når der er et øjebliks ro.

> derudover træner jeg næsten dagligt (både gymnastike øvelser og cykler ture
> for motionens skyld) og bruger min krop til andet..... og det er det der er
> hemmeligheden ;) at man formår at gøre begge dele ;)

Jeg er den lykkelige ejer af et hårdt fysisk arbejde (er eneste
kvindelige ansatte på en rigtig mandearbejdsplads , så det der med
træningen kommer jeg let omkring, men min mand, som har kontorarbejde,
løber 8-12 km 3-4 gange om ugen og napper indimellem en ½-marathon.

Marianne Feddersen

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 22-08-04 22:22

Marianne Feddersen wrote:

> Det har slet ikke været nødvendigt. De synes ikke at maskinerne er
> mere interessante end noget af det andet de har, for de har været der
> ligeså længe de kan huske.

den fordel har jeg så ikke... jeg fik først computer da min søn var 4½, så
han kan godt huske nyhedens interesse*G*

> Jeg regner med at kampene om tiden ved puteren kommer, når ungerne
> bliver ældre og de får mulighed for at spille mod vennerne over net,
> men den tid den sorg.

nu har jeg slet ikke fået fat i hvor gamle dine unger er??

> Som det er nu har de ikke internetadgang og de får det heller ikke.
> Den eneste puter der er på/kommer på er den der står i køkkenet og
> som er mere eller mindre fælles.

synes jeg da lyder helt perfekt*G*

> Det lyder ligesom her, vi er også på hele tiden og går meget til og
> fra når der er et øjebliks ro.

;)

> [...]
> træningen kommer jeg let omkring, men min mand, som har kontorarbejde,
> løber 8-12 km 3-4 gange om ugen og napper indimellem en ½-marathon.

jeg har ikke været god til det tidligere, men har så haft en reel fysisk
"undskyldning", men har det seneste år virkelig kunne mærke at min krop led
under det.... så det er nu jeg er i gang med at grundligge de gode vaner der
skal få mit liv til at blive godt og livligt og langt ;)

Fra : Marianne Feddersen

Dato : 23-08-04 15:25

Sabina Hertzum wrote:

> den fordel har jeg så ikke... jeg fik først computer da min søn var 4½, så
> han kan godt huske nyhedens interesse*G*

Vi har haft computeren længe før vi fik børn, så de ved ikke at det ikke
er noget alle har(jo, de synes at der er underligt at mormor og morfar
ikke har en ). Det er for dem ligeså naturligt at eje som TV,
telefon, video og DVD, det er bare noget der er der.

> nu har jeg slet ikke fået fat i hvor gamle dine unger er??

De er 5 og 6, begge drenge, så slagsmålene skal nok komme når de bliver
ældre.

Marianne Feddersen

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 23-08-04 18:40

Marianne Feddersen wrote:

> [...]
> morfar ikke har en ). Det er for dem ligeså naturligt at eje som
> TV, telefon, video og DVD, det er bare noget der er der.

sådan er det jo så forskelligt... DVD er heller ikke noget vi "bare har"....
min søn er fuldt ud klar over at den slags ting er privilegier der KAN
forsvinde på et tidspunkt, på lige fod med computeren og tv og PS og
gameboy.......
for os er det luksus at have computer og disse andre ting, ikke en
almindelig livsgode som alle bare har.....

> De er 5 og 6, begge drenge, så slagsmålene skal nok komme når de
> bliver ældre.

hehe ja mon ikke..... da min søn var 5-6 år gad han heller ikke rigtigt
computeren..... men da han blev 8 skete der noget..... nok i retningen af at
de fik mere adgang til den i SFO'en, og så skulle der pludselig spilles og
surfes og alt muligt andet..... han har dog aldrig skulle slås med andre end
mig ;) og det er under alle omstændigheder stadig min comp.....
min søn chatter og spiller i øjeblikket meget på et rollespils online spil,
fordi han også går meget op i rollespil (vi snakker liverollespil med sværd
og lignende) udover på computeren... feks tager han gerne i skoven så ofte
muligheden byder sig og spiller rollespil der.... her lever de sig dybt ind
i deres karakterer, og får samtidig et enormt socialt samspil, og er MEGET
over hinanden for at holde det så "historisk" korrekt som muligt
("historisk" fordi det jo ikke er korrekt overhovedet når der både er orkere
og trolde ;) )
når han IKKE spiller online eller er i skoven så bruger han tid på at lave
våben af gaffatape, plastrør og liggeunderlag, han hjælper med at skabe
kostymer til at have på i skoven og han videreudvikler på sin karakter.....

Fra : vadmand

Dato : 22-08-04 22:12

"Marianne Feddersen" <marianne@feddersen.dk> skrev i en meddelelse

> Mine unger har haft deres PC siden den lille var 2½ og deres PS2 siden
> den lille var 3 og det har aldrig været noget problem.

Nej, ikke for dig. Så er de jo anbragt.

Per V.

Fra : Brian k

Dato : 23-08-04 00:04

vadmand wrote:

> Nej, ikke for dig. Så er de jo anbragt.

Hej

Var den ikke liiiige grov nok (og forudintaget?)

Mine 2 børn på 3 1/2 og 6 har hver deres computer ved siden af min, til fri
afbenyttelse, de bruger - i snit - deres computer 2 timer om ugen, helt
afhængigt af vejret, osv. Og det har de stor fornøjelse ud af, nogen gange
er det spil, nogen gange tegner de, nogen gange downloader jeg sjove film om
katte der falder på halen, nogen gange vøger vi på billeder om det de kan
lide (hajer, hvaler, futtoge, heste, bratz, osv, osv), altid til stor
fornøjelse nof os alle 3.

Og du skal lige prøve at påstå over for mig "at så er de anbragt".

Ikke flere forudindtagede meninger om hvorfor DU mener "at mine eller andres
børn har en PC", tak

Fra : vadmand

Dato : 23-08-04 08:34

> Hej
>
> Var den ikke liiiige grov nok (og forudintaget?)

Det synes jeg egentlig ikke. Jeg har stadig ikke fået et eneste ordentligt
argument for, at man skal parkere treårsbørn foran en computer i stedet for
at lade dem leve et ordentligt børneliv.

Per V.

Fra : Cat

Dato : 23-08-04 18:29

> [...]
for
> at lade dem leve et ordentligt børneliv.

..Der er to ting der generer mig: ordet 'parkere' - mine børn er udmærket i
stand til at selv at vurdere, hvornår de har brug for at lege med computer.
Det er dine måske ikke? Er det fordi du vil bestemme, hvad de skal mene
hvornår?

Det andet er din mening om et 'ordentligt børneliv'. Et ordentligt børneliv
er et liv, hvor ungen er glad og lærer det hun kan og vil når hun er klar
til det. Og hvor hun som voksen har en mulighed for at vælge, hvad hun vil
bruge sit liv til, fordi hun ikke er blevet afskåret fra dele af livet,
fordi det ikke var et 'ordentligt børneliv'.

Hvis du vil tages alvorligt, så synes jeg, at du skulle udtrykke dig med
lidt større respekt for andres holdninger.

Tine

Fra : Rikke Mors

Dato : 24-08-04 18:16

vadmand wrote:
> [...]
> argument for, at man skal parkere treårsbørn foran en computer i stedet for
> at lade dem leve et ordentligt børneliv.

Undskyld men hvem f..... taler om at parkere. Jeg parkerer sgu da heller
ikke min søn foran noget som helst andet - ud over måske middagsbordet.
Han har selv mulighed for at vælge og vælge fra, hvilket han udmærket
klarer ligesom alle andre her beskriver. Bare fordi man har en computer,
som er tilgængelig for børn, behøver man altså ikke at miste hjernen.

Rikke

Fra : vadmand

Dato : 24-08-04 21:50

"Rikke Mors" <rikke.mors@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

Bare fordi man har en computer,
> som er tilgængelig for børn, behøver man altså ikke at miste hjernen.

Det bliver vi så ikke enige om. Jeg ville lige så lidt give et treårs barn
en computer som en motorcykel. Begge dele er udmærkede opfindelser, men
småbørn har mere egnede ting at bruge deres tid på.

Per V.

Fra : Ronny Roy Nielsen

Dato : 23-08-04 05:57

> Nej, ikke for dig. Så er de jo anbragt.

Det var da en ualmindeligt ubehøvlet kommentar :(

Det er en noget forældet syn på sampspillet imellem computerspil og børn du
(og andre) her fremstår med. Moderne forskning har klart vist at børn har
den samme aktive indgangsvinkel til computere, som de har til alt muligt
andet. De er meget eksperimenterende, legende og ikke mindst sociale i deres
computeraktivitet. De aktører der er på skærmen, kan i højt grad
sammenlignes med det fysiske legetøj de ellers benytter sig af. Forskellen
er at den verden de udforsker i spillets verden er helt ukendt for dem, og
det giver naturligvis masser af næring til deres naturlige nysgerrighed og
udforskningslyst.

Empirien viser også klart at børn oftest hurtigt mister interressen for
pc´en hvis de sidder alene med den. Computeraktivitet skal derfor helt klart
ses som noget der først fungerer optimalt (for børn) når det fungerer sammen
med andre.

Hvis du gerne vil af med noget af din uvidenhed og myter, vil jeg anbefale
følgende litteratur:

Den digitale leg : om børn og computerspil
Simon Egenfeldt-Nielsen & Jonas H. Smith
2000. 172 sider, illustreret
Forlag: Hans Reitzel

Jessen, Carsten, f. 1954
Børn, leg og computerspil
2001. 228 sider, illustreret
Forlag: Odense Universitetsforlag

Sørensen, Estrid
Kan man lære noget af fiktion?
1997. 1 bd.
Emne: Psykologi ; Psykologi
Cand. psych. spec. indiv.
Bedømmelsesdato: 06.05.97

De er alle videnskabelige, og altså ikke bare debatbøger. Du kan derfor ikke
bare afvise dem med endnu en fornærmende kommentar. ;)

Iøvrigt har socialtministeriet anerkendt betydningen af at også førskolebørn
får nogle IT-kompetencer, så det er faktisk lige blevet obligatorisk for
børnehaver stimulere børnenen på dette vigtige område.

Helt klart på tide.

Fra : vadmand

Dato : 23-08-04 08:35

"Ronny Roy Nielsen" <nah@nah.org> skrev i en meddelelse

> [...]
> det giver naturligvis masser af næring til deres naturlige nysgerrighed og

Hvilket ikke modsiger, at computeren er inderlgt overflødigt isenkram i et
barns verden. Der er intet af det, en computer "giver" dem, som de ikke kan
få på bedre måde i samvær med andre børn eller voksne.

Per V.

Fra : Ronny Roy Nielsen

Dato : 23-08-04 09:42

> [...]
kan
> få på bedre måde i samvær med andre børn eller voksne.

Udover grundlæggende IT-kompetencer?

Men hermed har du også afsløret at du ikke har erfaring eller indsigt i den
unikke oplevelse et computerspil kan give en. Selvom det naturligivis heller
ikke skal stå alene, er der ikke nogen anden udtryksform (bøger, tv,
mundtlig fortælling e.t.c.) der giver den samme flowfornemmelse. Det eneste
der kommer tæt på, er den gode gamle drama/teater leg, hvilket er den
legeform som computerspillet bedst kan sammenlignes med.

At du ikke har indsigt i dette område, tydeligør bare hvor nødvendig den nye
lovgivning er. Det er mit indtryk at der stadig er mange velmenende, men
uvidende, forældre rundt omkring. Slet ikke så slemt som i de teknofobiske
tider i 80´erne, men der er stadig et lille højtråbende flertal. Men deres
forældrede teknologisyn skal sgu ikke gå ud over de uskyldige små.

Fra : vadmand

Dato : 23-08-04 18:23

> Udover grundlæggende IT-kompetencer?

Den kan de få, når de kommer i skole. Ingen skal bilde mig ind, at
"grundlæggende IT-kompetence" har nogen som helst betydning for en treårig.

> [...]
> der kommer tæt på, er den gode gamle drama/teater leg, hvilket er den
> legeform som computerspillet bedst kan sammenlignes med.

Vi taler stadig om treårige. Jeg er ikke i tvivl om, at det, du nævner, kan
være til gavnog gflæde for børn, når de bliver ti-tolv år, jeg opponerer
blot mod tidenms ubærlige trang til at gøre bøn "voksne" og "kompetente" så
tidligt som muligt på bekostning af en rolig og harmonisk udvikling i
barnets eget tempo.

Per V.

Fra : Marianne Feddersen

Dato : 23-08-04 15:19

vadmand wrote:
> "Marianne Feddersen" <marianne@feddersen.dk> skrev i en meddelelse

> Nej, ikke for dig. Så er de jo anbragt.

Hvem siger at de bliver anbragt? De vælger det selv og uanset om du vil
indrømme det eller ej, så mener børnene altså stadig at det er leg.
De bruger i snit ca ½ time om ugen ialt og jeg synes ikke at det er
overdrevet, men det er selvfølgelig også min subjektive holdning ligesom
at det er din subjektive holdning at PC´en er overflødig for førskolebørn.

Marianne Feddersen

Fra : Brian k

Dato : 22-08-04 13:54

vadmand wrote:

> Ja. Det er bedre, at børnene i fællesskab skaber legen, end at de får
> den defineret af en maskine.

Hej

har du overhovedet prøvet nogle af de computerspil der bliver lavet til børn
under 8 år?

Der skal børnene også selv skabe legen, tegne, puslespil i 3D, lære om
biologi, gætte lande størrelser (på en sjov måde), osv, osv.

Jeg har grebet mig selv i (jeg tester selv alle spil inden mine børn får lov
til at spille dem) at blive så grebet at jeg har siddet fra kl. 21.00 til
01.00 om natten...og spillet Byggemand bob, som i øvrigt er hamrende godt,
kreativt og sjovt.

Fra : vadmand

Dato : 22-08-04 22:14

> Hej
>
> har du overhovedet prøvet nogle af de computerspil der bliver lavet til
børn
> under 8 år?

Nej. Og det har jeg heller ikke tænkt mig. Der er ingen grund til at
indsnævre småbørns verden til et skærmbillede. Verden er større end som så.

Per V.

Fra : Brian k

Dato : 23-08-04 00:07

vadmand wrote:

> Nej. Og det har jeg heller ikke tænkt mig. Der er ingen grund til at
> indsnævre småbørns verden til et skærmbillede. Verden er større end
> som så.

Nøj... hvor er du snæversynet..

Lad os afskaffe de "lækre" bleer der er i dag, de er jo skyld i at børn er
længre tid om at blive bleefri (de er for behagelige)

Lad os afskaffe penicilin, for børnene finder jo aldrig ud af "hvad det vil
sige at være RIGTIG syg"

Og hvad med bilen... væk med den... for børn skal sgu lære at gå! (og cyklen
kan så liige ryge samme vej)

Velkommen til det 21 århundrede!

Fra : vadmand

Dato : 23-08-04 08:38

> [...]
vil
> sige at være RIGTIG syg"
>
> Og hvad med bilen... væk med den... for børn skal sgu lære at gå! (og

Snak om at være snæversynet! Man kan ikke bruge som argument, at fordi et
teknisk fremskridt (skm gode bleer) er godt, så må¨alle andre automatisk
også være det.

At jeg overhovedet deltaget i en newsgroup via min egen computer, burde også
høre det indlysende, at jeg ikke er modstander af computere, kun af at
pådutte småbørn voksenlegetøj. For nu at "argumentere" på samme måde som
dig: Ville du give en tiårigf en bil eller vente, til han var gammel nok til
at kune bruge den meninmgsfuldt?

Per V.

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 22-08-04 12:07

Ivar wrote:

> [...]
> Min søn har haft megen glæde af sin computer. Den bliver i perioder
> ofte brugt. Det sidste 3 måneder har det dog været begrænset. Efter at

det er netop det jeg vil frem til, at de bliver trætte af det når de KUN kan
spille... at computeren KUN bruges til at spille med, betragter jeg ikke som
en grund til at give barnet sin egen computer..... at spille er fint, men
altså ikke noget barnet ikke kan gøre på forældrenes comp i det omfang
forældrene finder i orden.... hvorfor i alverden bruge penge på en computer
med kæmpe potientale og adskillige anvendelsesmuligheder når barnet kun vil
spille alligevel?? er det så ikke bedre at bruge ca halvdelen af udgiften på
en spillemaskine(PS2 - X-box - GameCube eller lign) som giver barnet det
ønskede og træner finmotorikken mere end compen gør, og så senere når barnet
kan bruge computeren til andet end spil, at give barnet den computer??

> Er et barns leg spild af tid?

nej da, men en ting er at få lov at spille ca ½-1 time dagligt på
forældrenes comp, og så bruge resten af tiden på at lege med kroppen, og så
på at have sin egen og dermed stort set fri adgang til computeren..... jeg
synes det er spild af barnets tid hvis computeren bruges som tidsfordriv på
lige fod med tv..... og det er desværre min opfattelse at det ofte er sådan
det ender....

> Et børnehavebarn vil blot se på computeren som et redskab til at
> lege med. At de samtidigt med lærer at bruget et instrument der vil
> få stor betydning for dem senere i livet er kun en fordel.

det er jeg helt enig i, men det synes jeg stadig ikke er ensbetydende med at
et børnehave barn bør have sin egen comp og fri adgang til den.....

> [...]
> derfor fint på en lidt ældre computer. Den første computer ham havde
> var en aflagt 233MHz, først for et halvt år siden blev den udskiftet med

hvad er der så i vejen for at din søn evt spiller de spil på din computer??
hvorfor er det så pinedød vigtigt at barnet har sin egen??
desuden er gameboy om muligt noget ungerne kan være MERE fælles om end en
comp, er min erfaring.... gameboyen har mange af ungerne i dag, de låner
spil af hinanden og sidder ofte sammen i flok og har det fantastisk.....
hele kroppen kører på dem.... hvor en computer oftest begrænser sig til at
en spiller mens 2-3 andre kan stå bagved og kigge med.....

> Det er et spørgsmål om "til husbehov" er nok til fremtidens samfund.

jeg snakker om barnets nivau og behov efter alder..... jeg forventer ikke et
barn på 5 kan navigere på internettet og finde ud af alt der skal ske der,
men min søn på 10 har feks ikke haft nogle problemer med det i de sidste 1½
år..... børn udvikler sig jo i henhold til det behov de selv har, og
husbehov vil altid være ensbetydende med det behov man selv har....
hvis nogen forældre mener at husbehov" betyder at de skal stå ved barnets
side konstant for at hjælpe, så er det jo deres valg.... for mig er det et
spørgsmål om at barnet er i stand til at klare alle aspekter af opstarten og
spilstarten selv, samt nedlukning efter endt brug.....

> Computer er ikke ensbetydende med tilslutning til internettet.
> Der ingen tvivl om, at når man tilslutter sit barns computer til
> internettet må man tage sig nogle forholdsregler.

rart vi kan blive enige om noget*G*

> [...]
> barn
> adgang til computere i en tidlig alder. Jeg finder det direkte dumt.

der er INGEN der snakker om at afskære barnet fra adgang til computer.....
jeg taler om at begrænse det sådan at barnets andre behov også fremelskes
mens tid er...... børn på 3-4-5-6 år bør bruge 90% af deres legetid på at
lege med kroppen og morotikken..... synes jeg.....
igen, en ting at få lov at låne forældrenes comp ½-1 time dagligt, en HEL
anden ting at have fri adgang...... det sidste synes jeg er helt fint og
perfekt i henhold til at lære barnet om computere og samtidig give barnet
muligheden for at vælge en livlig livsstil fra en tidlig alder, hvor tiden
ikke bliver brugt foran en computer størstedelen af tiden..... det kan
tidsnok komme.....

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 22-08-04 12:11

Sabina Hertzum wrote:
> [...]
> give barnet muligheden for at vælge en livlig livsstil fra en tidlig
> alder, hvor tiden ikke bliver brugt foran en computer størstedelen af

argh..... der var jeg lige for hurtig*G* men mener naturligvis at jeg synes
det er helt fint med ½-1 times spil om dagen, ikke omvendt.....

Fra : Marianne

Dato : 22-08-04 12:27

> [...]
computer
> med kæmpe potientale og adskillige anvendelsesmuligheder når barnet kun

Jeg har i mange sammenhænge iagttaget børn, når de spiller computer (incl.
mine egne). Spillene virker som igangsættende for legen, sådan at underne
laver rollespil med sig selv i rollerne som Hugo, egetræet, heksen etc. Og
så leger de videre på gulvet.

Dette har jeg kun set ifm pc-spil, aldrig med Gameboy - jeg ved ikke
hvorfor, men gætter på, at historierne i pc-versionerne er mere realistiske.

Mine børn har selv egen computer (min aflagte), og de bruger den i perioder
en del. Jeg vil ikke have min egen pc svinet til med allemulige spil og
downloadede malebøger af Barbie og Pixeline (et andet stort hit).

mvh
marianne

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 22-08-04 15:19

Marianne wrote:

> [...]
>
> Dette har jeg kun set ifm pc-spil, aldrig med Gameboy - jeg ved ikke
> hvorfor, men gætter på, at historierne i pc-versionerne er mere

det er jeg så ikke enig i.... min søn og bonusdatter inspireres om muligt
mere af deres gameboyspil end af pc-spillene..... især er Pokemon stadig et
hit nu og da, men ellers er det bjørnebrødre, supermario og lignende der
pludselig blander sig i deres leg enten med legoklokser, vandkamp eller
anything really......

> [...]
> perioder en del. Jeg vil ikke have min egen pc svinet til med
> allemulige spil og downloadede malebøger af Barbie og Pixeline (et

det er jo bare et spørgsmål om at rydde op på sin pc et par gange om måneden
;)

Fra : Cat

Dato : 22-08-04 12:28

> [...]

barnet
> kan bruge computeren til andet end spil, at give barnet den computer??

Problemet er, at ungerne altid gerne vil spille, når forældrene sidder der.
De vil være i det samme lokale og gøre det samme. Vi hygger os da enormt,
når vi om aftenen sidder fire mand høj og surfer, skriver historier,
spiller, arbejder og tegner på hver vores computer. Verden ændrer sig. Vi
har ingen kabeltv - kun den antenne, der var på loftet, da vi flyttede ind.
Først for 1 år siden købte vi et fjernsyn - før lånte vi bedstefars 14" og
havde ikke andet. Vi har ingen sofakrog med sofabord. Enten sidder vi om
spisebordet eller ved computerne. Eller vi bygger med lego på gulvet eller
leger med tog på et værelse.

Børn leger ikke med kroppen, efter de har været 8-9 timer i skole - de
splatter ud som vi andre gør det efter en lang dag. Sådan skal det også
være.

Min datter har spillet og spillet og spillet i årevis. Nu bruger hun den
væsentligst til at skabe billeder og historierv og skrive breve til sine
venner. Hun leger med sin hjerne - det kan jeg ikke se noget som helst
forkert i. Hun træner den, og da hun skal leve af den som voksen, synes jeg,
det er helt fint.

> det er jeg helt enig i, men det synes jeg stadig ikke er ensbetydende med
at
> et børnehave barn bør have sin egen comp og fri adgang til den.....

Hvad så med bøger - skal de også rationeres? Eller farver og tegnepapir? Da
bevæger de sig da heller ikke. Perler, modellervoks - rækken af
stillesiddende aktiviteter er lang.

> hvad er der så i vejen for at din søn evt spiller de spil på din
computer??

At jeg bruger den selv. At mit skrivebord er 'mit værelse' - det eneste
domæne, som helt er mit. At jeg ikke pludselig vil have en
mathilde-ko-baggrund. At jeg har private e-mails liggende.

> hvorfor er det så pinedød vigtigt at barnet har sin egen??

For at min kan få fred, og fordi nutidens spil kræver mere end min gamle
computer kunne trække. De har behovet - skulle der endelig kun være en, skal
det være barnets. Så kan vi andre låne efter sengetid.

> [...]
> hele kroppen kører på dem.... hvor en computer oftest begrænser sig til at
> en spiller mens 2-3 andre kan stå bagved og kigge med.....

Gameboyspil er dyre, og der er gråd og tænders gnidsel, når et af de enormt
små spil bliver væk. Med mindre man har en af de allernyeste eller sidder
lige i solen i fuldt dagslys kan man heller ikke være flere om at se. Vi har
gameboys i huset - men de er Mors, og man skal bede om lov til at låne.

Begrebet "til husbehov" ændrer sig vel. Man skal bare kunne klare familiens
budget på regneark, holde styr på cd'erne i en database, skrive lidt makroer
i word, finde sin information på nettet, og vedligeholde en omfattende
korrespondance via e-mail. Det er nutidens "husbehov".

> [...]
> muligheden for at vælge en livlig livsstil fra en tidlig alder, hvor tiden
> ikke bliver brugt foran en computer størstedelen af tiden..... det kan

Det kunne jo også være, at vi var nogen der fandt, at en livsstil foran
computeren (som min f.eks.) var det bedste, man kunne byde sine børn. Min
hjerne er mit bedste legetøj. Den forsørger mig, den underholder mig, og en
computer er bare et værktøj, der gør begge dele lettere for mig.

Jeg vil acceptere, hvis mine børn vælger at blive skovarbejdere - men
dybest set vil jeg synes, de bliver snydt for noget.

Tine

Fra : Brian k

Dato : 22-08-04 14:10

Cat wrote:

> Jeg vil acceptere, hvis mine børn vælger at blive skovarbejdere - men
> dybest set vil jeg synes, de bliver snydt for noget.
>
> Tine

Hej

Hehe

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 22-08-04 15:41

Cat wrote:
> "Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse
>
> Problemet er, at ungerne altid gerne vil spille, når forældrene
> sidder der. De vil være i det samme lokale og gøre det samme.

naturligvis vil de det, men bør de altid det?

> [...]
> ingen sofakrog med sofabord. Enten sidder vi om spisebordet eller ved
> computerne. Eller vi bygger med lego på gulvet eller leger med tog på

jamen det er jeg sikker på at i gør, og det er da fint for jer.....
personligt kunne jeg ikke leve uden kabeltv ;)

> Børn leger ikke med kroppen, efter de har været 8-9 timer i skole - de
> splatter ud som vi andre gør det efter en lang dag. Sådan skal det
> også være.

uenig igen*G* min søn kan SAGTENS (flere gange om ugen) have en kammerart
med hjem fra skole og så går den vilde leg ude i skoven eller ved søerne i
timevis, gerne indtil efter aftensmaden.... altså 4-5 timer efter at de har
været i skole og SFO i 8 timer...... og SÅ splatter de ud, i deres seng,
godt trætte og udmattede og glade efter dagens begivenheder ;)

> [...]
> til sine venner. Hun leger med sin hjerne - det kan jeg ikke se noget
> som helst forkert i. Hun træner den, og da hun skal leve af den som

jamen hvad så med den krop hun skal leve i... skal den ikke også plejes?

> Hvad så med bøger - skal de også rationeres? Eller farver og
> tegnepapir? Da bevæger de sig da heller ikke. Perler, modellervoks -
> rækken af stillesiddende aktiviteter er lang.

jeg siger det lige igen.... alt er godt i små mængder..... intet er godt
> [...]

> eneste domæne, som helt er mit. At jeg ikke pludselig vil have en
> mathilde-ko-baggrund. At jeg har private e-mails liggende.

det handler om at lære sine børn at respektere sine ting... min søn bruger
stadig min PC og har FULD respekt for mine ting på den... selvom han kan
læse nu, kigger han KONSEKVENT væk når jeg skriver en privat message, selvom
han faktisk sidder ved maskinen..... ligesom han heller ikke rører ved
indstillingerne eller de ting der står på mit bord.....
det er faktisk også en vigtig ting at lære børnene... respekt for andres
ting ;)

> For at min kan få fred, og fordi nutidens spil kræver mere end min
> gamle computer kunne trække. De har behovet - skulle der endelig kun
> være en, skal det være barnets. Så kan vi andre låne efter sengetid.

det bliver vi vist aldrig enige om.... hvorfor er barnets (i mine øjne
fabrikerede) "behov" vigtigere end forældrenes? når jeg skriver "behov" er
det fordi jeg ikke mener at en privat computer er et behov et barn har, det
er et "behov" forældrene skaber...

> Gameboyspil er dyre, og der er gråd og tænders gnidsel, når et af de
> enormt små spil bliver væk.

ja, men er det ikke en del af livet at lære at passe på sine ting? og at
lære at det er møjtræls når man IKKE gør det...

> Med mindre man har en af de allernyeste
> eller sidder lige i solen i fuldt dagslys kan man heller ikke være
> flere om at se.

nu har begge vores hver deres af dennye SP... min søn har SELV sparet sammen
til hans.... men selv da han havde den gamle Color var det ikke noget
problem at være flere om spillet... hvor der er vilje er der vej ;)

> Vi har gameboys i huset - men de er Mors, og man skal
> bede om lov til at låne.

den mentalitet forstår jeg så slet ikke... PC'en er ungernes og til fri
afbenyttelse, men en gameboy skal der tilladelse til*G* det er HELT uden for
mit univers ;)

> [...]
> skrive lidt makroer i word, finde sin information på nettet, og
> vedligeholde en omfattende korrespondance via e-mail. Det er nutidens

ne, det er den VOKSNES husbehov...... eller rettere DIT husbehov....
børnenes er et helt andet ;)

> [...]
> børn. Min hjerne er mit bedste legetøj. Den forsørger mig, den
> underholder mig, og en computer er bare et værktøj, der gør begge

jamen som sagt er det fint for jer... jeg ville aldrig kunne komme overens
med det, eftersom jeg bruger mine hænder i mit fag hver dag og står op og
går samtlige 9 timer på jobbet..... det gør børn ikke... hvis de er heldige
har de muligheden for at bevæge sig ca 1/3 del af den dag de er i skolen....
om de gør det er op til ungerne selv..... så synes jeg det er synd at lade
dem bruge endnu flere timer med at sidde stille når de kommer hjem......

> Jeg vil acceptere, hvis mine børn vælger at blive skovarbejdere - men
> dybest set vil jeg synes, de bliver snydt for noget.

jeg ville acceptere ethvert fag der gør min søn glad... men vil til enhver
tid opmuntre ham til at bruge den del af sin krop han ikke bruger i sit fag,
i sin fritid, uanset om det er kroppen eller hovedet ;)

Fra : Cat

Dato : 22-08-04 18:43

> naturligvis vil de det, men bør de altid det?

Alle små dyrebørn føler sig trygge i selskab med de voksne - det synes jeg
er ok. Min store på snart 12 har nogle andre behov, men det er jo noget helt
andet. Det er sådan man lærer - ved at efterligne de voksne.

> jamen det er jeg sikker på at i gør, og det er da fint for jer.....
> personligt kunne jeg ikke leve uden kabeltv ;)

Med en computer har jeg da LANGT større indflydelse på, hvad der foregår,
end på et fjernsyn. Hvordan kan du holde ud at få din fantasi stækket i den
grad af at være begrænset af 20-30 programmer ad gangen? Jeg tror, jeg ser
fjernsyn max 30 minutter om ugen. Jeg ville blive dum i hovedet af mere.

> jamen hvad så med den krop hun skal leve i... skal den ikke også plejes?

Det må hun selv finde ud af, når hun er voksen. Jeg plejer groft set ikke
min - den interesserer mig ikke. Den er et nødvendigt påhæng til det der
tæller. Jeg forsøger at få hende til at bevæge sig, men det er halvhjertet,
når jeg ikke selv er med. Jeg vil forsøge at levere hende i velholdt stand
på hendes 18-års fødseldag til hende selv. Derefter kan hun selv vælge.

> [...]
> indstillingerne eller de ting der står på mit bord.....
> det er faktisk også en vigtig ting at lære børnene... respekt for andres

Det gik vel også, men jeg vil have adgang til den i det sekund, jeg har brug
for den. Den er min pauseplads mellem tøjvask, opvask, oprydning og hvad der
ellers er i et hjem. Jeg vil ikke først skulle jage nogen væk.

> [...]
> det fordi jeg ikke mener at en privat computer er et behov et barn har,

Adgang til en pc mener jeg i vores hus er et behov. Der er to voksne
edb-nørder, der lever af computere. Da børn lærer om livet af de voksne, er
adgang til pc nødvendig. Da jeg også gerne vil have adgang præcis, når det
passer mig, har jeg anskaffet pc'er til ungerne for at have min egen i fred.

> den mentalitet forstår jeg så slet ikke... PC'en er ungernes og til fri
> afbenyttelse, men en gameboy skal der tilladelse til*G* det er HELT uden
for
> mit univers ;)

Det er min! Jeg spiller på den og har købt den til min egen fornøjelse. De
kan købe en for deres lommepenge, hvis de vil. De lærer intet nyttigt af
det - den er kun til fornøjelse. Nogle af spillene vi har, er deres, så hvis
jeg vil låne deres spil, gør jeg klogt i at være samarbejdsvillig, hvis de
vil låne gameboy'en. Sådan lærer vi alle noget om samarbejde og deling. Min
pc VIL jeg ikke dele - den er ligeså privat som min tandbørste.

> ne, det er den VOKSNES husbehov...... eller rettere DIT husbehov....
> børnenes er et helt andet ;)

Ja, men det bliver deres. Det er min pligt at ruste dem til voksenlivet og
sørge for, de lærer det, de får brug for.

> [...]
> dem bruge endnu flere timer med at sidde stille når de kommer hjem......

Hvis jeg skulle bevæge mig 1/3 af min dag, ville jeg synes, jeg spildte min
tid. Kors, hvor ville jeg kede mig. Det behøver jeg gudskelov ikke.

Tine

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 22-08-04 19:03

Cat wrote:

> [...]
> synes jeg er ok. Min store på snart 12 har nogle andre behov, men det
> er jo noget helt andet. Det er sådan man lærer - ved at efterligne de

nu taler vi om menneskebørn ikke dyrebørn ;)
og ja, man lærer ved at efterligne de voksne, men man lærer såsandelig også
ved at udforske og prøve selv..... det er faktisk nogle af de ting der
hænger bedst fast, dem man har lært ved at prøve selv ;)

> [...]
> fantasi stækket i den grad af at være begrænset af 20-30 programmer
> ad gangen? Jeg tror, jeg ser fjernsyn max 30 minutter om ugen. Jeg

sådan er vi jo så forskellige..... og jeg HAR faktisk indflydelse på hvad
jeg ser på tv, hvis jeg ikke får noget ud af det, kan jeg jo bare rejse mig,
eller skifte kanal ;)

> [...]
> er halvhjertet, når jeg ikke selv er med. Jeg vil forsøge at levere
> hende i velholdt stand på hendes 18-års fødseldag til hende selv.

for første gang i mit liv er jeg målløs..... det er desværre noget af det
mest skræmmende jeg nogensinde har læset en forælder skrive :(
det er for mig at lade hånt med sine børns liv at være SÅ ligeglad med deres
helbred..... og svarer faktisk til at undlade at tage barnet til læge når
det er alvorligt syg!!
jeg synes det er FINT at nære børnenes hjerner, men børn er hele individer
og deres krop er immervæk det der skal sørge for at de overhovedet
lever..... den skal vi sku passe på.....

> [...]
> har brug for den. Den er min pauseplads mellem tøjvask, opvask,
> oprydning og hvad der ellers er i et hjem. Jeg vil ikke først skulle

det er så dit valg....

> [...]
> voksne, er adgang til pc nødvendig. Da jeg også gerne vil have adgang
> præcis, når det passer mig, har jeg anskaffet pc'er til ungerne for

personligt går der ingen skår af mig ved at lade min søn spille en times tid
om dagen, på min pc... jeg kan sagtens få tiden til at gå med andre ting i
den tid..... og selvom PC'en er livslinen til omverdenen er den ikke så
altafgørende at der ikke er andre muligheder....

> [...]
> lærer vi alle noget om samarbejde og deling. Min pc VIL jeg ikke dele
> - den er ligeså privat som min tandbørste.

igen, det er så dit valg.....her i huset deler vi alt, kun tøj og
tandbørster (når nu du nævner den) er private, ellers kan vi sagtens finde
ud af at samarbejde om tingene uden at sidde på "magten"....

> Ja, men det bliver deres. Det er min pligt at ruste dem til
> voksenlivet og sørge for, de lærer det, de får brug for.

jamen hvorfor tvinge et voksent behov ned over ørerne på dem inden de selv
beder om det?

> skolen....
>
> Hvis jeg skulle bevæge mig 1/3 af min dag, ville jeg synes, jeg
> spildte min tid. Kors, hvor ville jeg kede mig. Det behøver jeg
> gudskelov ikke.

jeg sidder stadig målløs tilbage..... kan slet ikke forstå en sådan
ligegyldighed.... måske det skyldes min baggrund og mine oplevelser om hvad
der sker når kroppen står af.... hvem ved.... jeg ved bare at jeg har i
sinde at passe på min krop og mit barns krop så godt jeg overhovedet kan,
fordi jeg har i sinde at have os begge to i mange mange mange år endnu......

Fra : Cat

Dato : 22-08-04 20:46

> [...]
deres
> helbred..... og svarer faktisk til at undlade at tage barnet til læge når
Hun svømmer en eller to gange om ugen, hun cykler til skole og til
kammerater, hun spiller trommer, så hun klarer det meget godt selv. Jeg gør
det bare ikke med hende.

> jamen hvorfor tvinge et voksent behov ned over ørerne på dem inden de selv
> beder om det?

Vi starter jo også blidt med at tegne og spille, senere skrives der
historier og lagres billeder fra digitalkameraet. På et tidspunkt opstår
lysten til at registrere cd-er eller Witch-blade, og så kører den.

> [...]
> sinde at passe på min krop og mit barns krop så godt jeg overhovedet kan,
> fordi jeg har i sinde at have os begge to i mange mange mange år

Og jeg har i sende at passe min hjerne godt - og det tager tid. Den skal
trænes og holdes i form. Jeg har ikke nær så meget glæde af min krop. Det er
bestemt ikke ligegyldighed - det er et valg. En gang imellem gør jeg noget
for min fornøjelses skyld, der kræver min krop. Jeg kan faktisk finde på at
løbe på rulleskøjter eller tage på alpin skiferie (omend det vist er 14 år
siden), men hvis ikke det har et stort element af leg, keder jeg mig
gudsjammerligt.

Tine

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 22-08-04 20:57

Cat wrote:
> [...]

> Hun svømmer en eller to gange om ugen, hun cykler til skole og til
> kammerater, hun spiller trommer, så hun klarer det meget godt selv.

der er jo ingen der har talt om at gøre det _med_ ungerne..... men om at
motivere dem til at gøre noget frem for at sidde foran en comp.... faktisk
gav du lidt indtrykket af at dine unger tilbragte det meste af deres tid
foran compen...... og det virkede på mig som en trist udvikling.....

> [...]
> historier og lagres billeder fra digitalkameraet. På et tidspunkt
> opstår lysten til at registrere cd-er eller Witch-blade, og så kører

jeg kunne faktisk godt tænke mig en "alders-oversigt" for hvornår du mener
børn er klar til at lære hvad ;) bare sådan af ren nysgerrighed....

> [...]
> skal trænes og holdes i form. Jeg har ikke nær så meget glæde af min
> krop. Det er bestemt ikke ligegyldighed - det er et valg.

for mig udelukker det ene ikke det andet..... man kan sagtens motivere ens
hjerne og samtidig passe på sin krop ;)

> [...]
> skiferie (omend det vist er 14 år siden), men hvis ikke det har et
> stort element af leg, keder jeg mig gudsjammerligt.

legen putter man jo selv i det... jeg synes feks der er MASSER af leg i det
når kæresten og jeg cykler en tur i skoven, eller bare en tur ned til
stranden......
jeg hygger mig enormt med at lave min pilates og se Oprah imens*G* det er
tidsfordriv og motion sammen med inspiration alt sammen pakket ind i den
samme time ;)

Fra : Cat

Dato : 22-08-04 21:02

> [...]
> gav du lidt indtrykket af at dine unger tilbragte det meste af deres tid
> foran compen...... og det virkede på mig som en trist udvikling.....

De bruger såmænd ikke så meget tid der - det kommer i perioder. De har bare
valget.

> jeg kunne faktisk godt tænke mig en "alders-oversigt" for hvornår du mener
> børn er klar til at lære hvad ;) bare sådan af ren nysgerrighed....

Det svinger meget. Min søn på 7 har interesseret sig for sorte huller i et
par år og synes brøker er sjove. Til gengæld kan han ikke altid ligge tør om
natten. Jeg tror, børn kan lære en færdighed bedst, når de har lyst. Så når
de udtrykker ønske om at lære noget, så prøver vi at forsyne dem med den
færdighed, hvis det er muligt. Det er det jo ikke altid. Min søn ville
f.eks. gerne tegne et todimensionalt kort over en labyrint i et computerspil
i dag - det oversteg hans abstraktionsniveau. Men det kommer nok.

> legen putter man jo selv i det... jeg synes feks der er MASSER af leg i
det
> når kæresten og jeg cykler en tur i skoven, eller bare en tur ned til
> stranden......

Gaaaab.

> jeg hygger mig enormt med at lave min pilates og se Oprah imens*G* det er
> tidsfordriv og motion sammen med inspiration alt sammen pakket ind i den
> samme time ;)

Jeg ved hvad Oprah er - hvad er pilates - noget med fisk? Hvilken en af
delene stimulerer din hjerne og hvilken en din krop?

Tine

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 22-08-04 21:55

Cat wrote:

> De bruger såmænd ikke så meget tid der - det kommer i perioder. De
> har bare valget.

min søn har skam også valget, men bare ikke ubegrænset.....

> Gaaaab.

se sådan havde jeg også tænkt en gang*G* men når tiden på vejen elelr i
skoven går med flirt, og pjat og hyggehvin så er det faktisk alletiders*G*
vi får snakket om ting vi normalt ikke snakker om, og finder hinanden på en
anden måde..... ;)

> Jeg ved hvad Oprah er - hvad er pilates - noget med fisk? Hvilken en
> af delene stimulerer din hjerne og hvilken en din krop?

Pilates er gymnastiske øvelser.... designet på at styrke og strække
musklerne uden brug af vægte..... men kræver samtidig koncentration og evnen
til at slappe af og lave en øvelse samtidig ;)
Oprah inspirerer mig ofte til at lære noget nyt om et eller andet emne, det
kan være afrika, børn, medicin eller andet... ikke altid men indimellem er
det bare rent tidsfordriv hvor man for en sjov "aha"oplevelse...... ofte
slutter det af med at jeg går ind foran compen og søger nogle informationer
ud fra de ting jeg er blevet præsenteret for ;)

Fra : Inger Pedersen

Dato : 22-08-04 21:19

> [...]
> gav du lidt indtrykket af at dine unger tilbragte det meste af deres tid
> foran compen...... og det virkede på mig som en trist udvikling.....

Er det ikke her, humlen ligger?
At jeres indgangsvinkel til computeren simpelthen er forskellig?
Det lyder for mig, som om Sabina forventer, at fri adgang vil føre til, at
ungerne sidder der hele tiden - mens Tine forventer, at man roligt kan give
los, for ungerne sidder der ikke længere, end det er hensigtsmæssigt?

Og Tine og Emil sidder der ved siden af og får computer, leg og læring til
at gå op i en højere enhed, fordi de selv synes, det er interessant, mens
du, Sabina egentligt ikke har lyst - og så kører den automatisk ud i spil og
underholdning, hvad du vel også forventer?

Er konklusionen den, at computere og børn er en ok blanding, når det er i
samspil med en engageret voksen og gerne sammen med andre børn - men at det
ikke er ok, hvis det foregår i timevis hver dag og alene?
Det lyder rimeligt for mig.

Hilsen Inger

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 22-08-04 22:02

Inger Pedersen wrote:

> [...]
> til, at ungerne sidder der hele tiden - mens Tine forventer, at man
> roligt kan give los, for ungerne sidder der ikke længere, end det er

jeg forventer det ikke, men jeg mener at risikoen er væsentligt forhøjet for
alle de grumme ting som fremtiden truer os med ;) som feks antisocial
adfærd, aldersdiabetes i børn, fedme og lignende.... og det vil jeg, som
menneske, gerne undgå for de fremtidige generationer, og jeg mener det er
os, forældrens, opgave at tage det i opløbet....

> [...]
> interessant, mens du, Sabina egentligt ikke har lyst - og så kører
> den automatisk ud i spil og underholdning, hvad du vel også forventer?

nej da... min søn bruger skam også computeren til andet end spil, blandt
andet laver han lektier på den og indsender feks sine stile på mail til sin
lærerinde... naturligvis kan det gå op i en højere enhed, men det er min
overbevisning at den menneskelige krop ikke er beregnet til at sidde stille
mange timer foran en computer (min og utallige forskeres overbevisning, det
kan vi vel ikke være uenige om).....

> [...]
> er i samspil med en engageret voksen og gerne sammen med andre børn -
> men at det ikke er ok, hvis det foregår i timevis hver dag og alene?

det er jo blot hvad jeg har sagt hele tiden ;)

Fra : Nette

Dato : 22-08-04 23:35

"Sabina Hertzum" skrev

> nej da... min søn bruger skam også computeren til andet end spil, blandt
> andet laver han lektier på den og indsender feks sine stile på mail til
sin
> lærerinde...

Er i med i det der forsøg, der kører derovre et eller andet sted?
I så fald,- tegner det godt???

Jeg ved de for nogle år siden kørte fjernundervisning på prøve her i Århus
for en 10. klasse, men jeg har aldrig rigtigt hørt om resultatet, eller om
det er fortsat.

Nette

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 22-08-04 23:43

Nette wrote:
> "Sabina Hertzum" skrev

> Er i med i det der forsøg, der kører derovre et eller andet sted?
> I så fald,- tegner det godt???

jeg tror såmænd ikke det er forsøgsbasis, det har jeg ihvertfald ikek fået
noget at vide om...
sagen er den at min søn netop er startet i en ny skole og på hans gamle
skole var computer nærmest et skældsord... da han så starter på den nye
skole starter hans klasselærer med at informere os om at ALLE børnene i
klassen får hver sin emailadresse tilknyttet skolens netværk, og at hun
forventede at alle stile bliver afleveret via email, således at de også
bliver rettet og sendt retur med rettelserne....
ligesom vi også får en mailingliste på alle eleverne og forældrene, og at
klasselæreren i det hele taget slet ikke har telefon, og derfor kun kan
kontaktes via mail....
en stor omvæltning for både min søn og os som forældre ;) men absolut i
positiv retning hvis du spørger os.....
det bør nok siges at min søn netop er startet i 4 klasse...

> Jeg ved de for nogle år siden kørte fjernundervisning på prøve her i
> Århus for en 10. klasse, men jeg har aldrig rigtigt hørt om
> resultatet, eller om det er fortsat.

det her er sådan set ikke fjernundervisning, blot udvidet til at inkludere
email og computer i en højere grad end vi tidligere har været vant til....
vi får lektielister og opgaver tilsendt, sådan at vi som forældre også kan
følge klassens og vores børns udvikling og indlæring...

Fra : Nette

Dato : 23-08-04 12:26

"Sabina Hertzum" skrev

> jeg tror såmænd ikke det er forsøgsbasis, det har jeg ihvertfald ikek fået
> noget at vide om...

Ok, jeg er nok også lidt bagud, hvad angår det. Mener blot det skulle køre
som forsøg. Men ok, det kan have været for et par år siden.*G*

> en stor omvæltning for både min søn og os som forældre ;) men absolut i
> positiv retning hvis du spørger os.....
> det bør nok siges at min søn netop er startet i 4 klasse...

Ja, det var det jeg vidste og derfor jeg troede det var noget forsøgshalløj
med den årgang.

> [...]
> vi får lektielister og opgaver tilsendt, sådan at vi som forældre også kan
> følge klassens og vores børns udvikling og indlæring...

Det er da også en god måde at følge med i det hele på. Er det en
privatskole?
Det kræver jo nemlig at samtlige familier har en computer samt en
internetforbindelse, og det synes jeg måske er lidt meget at forlange af en
familie.
Det er jo mere krævende, end hvis de fik til opgave at se en udsendelse i tv
som de derefter skulle bruge i undervisningen. - Der findes hjem uden tv, og
tvinge dem til at købe et tv samt at blive licensbetaler, synes jeg måske er
lige i overkanten at forlange af en folkeskole. Dog kan en tvudsendelse ses
hos naboen en enkelt gang imellem, men jeg tvivler på at naboen gider have
hele familien ved siden af til at rende frem og tilbage til vedkommendes
pc.*G*

Nette

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 23-08-04 18:44

Nette wrote:

> Ja, det var det jeg vidste og derfor jeg troede det var noget
> forsøgshalløj med den årgang.

jeg tror faktisk at janicks klassekammerarter ihvertfald har haft deres egen
mailadresse ihvertfald i hele 3 klasse....

> Det er da også en god måde at følge med i det hele på. Er det en
> privatskole?

nej det er ikke...

> Det kræver jo nemlig at samtlige familier har en computer samt en
> internetforbindelse, og det synes jeg måske er lidt meget at forlange
> af en familie.

jamen det er vi enige om, men selvom det ikke er en privatskole så ligger
den i et af de "finere" områder nord for københavn, og hele oplandet består
stort set af store dyre villakvarterer..... så det skulle undre mig meget
hvis ikke stort set alle her har internetadgang på et eller andet plan....
der er jo ingen der kræver at de er online hver dag, men bare at de har
muligheden.....

> [...]
> imellem, men jeg tvivler på at naboen gider have hele familien ved
> siden af til at rende frem og tilbage til vedkommendes pc.*G*

hehe ja det kunne være kønt... nej, hans klasselærerinde sagde såmænd bare
at hun håbede vi havde computer og internet, men ellers har ungerne adgang
til computere på fællesarealet i deres fløj på skolen, så det kunne reelt
lade sig gøre uden.....

Fra : Nette

Dato : 23-08-04 20:19

"Sabina Hertzum" skrev

> [...]
> der er jo ingen der kræver at de er online hver dag, men bare at de har

Nå nå, man er nok blevet fint på den, hva?*G*....Håber i har fundet en god
bolig...

> [...]
> til computere på fællesarealet i deres fløj på skolen, så det kunne reelt

Nå, ok, så er jeg lidt mere rolig på de stakkels børnefamiliers vegne.

Nette

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 24-08-04 08:54

Nette wrote:
> "Sabina Hertzum" skrev

> Nå nå, man er nok blevet fint på den, hva?*G*....Håber i har fundet
> en god bolig...

hehe nej, faktisk har vi været røvheldige og har fundet en bolig der i både
kvalitet, størrelse og pris er VÆSENTLIGT bedre end noget andet vi har set
på siden vi kom til sjælland.... men jo, vi er kommet op i det "finere"
område*G* bor lige op og ned af en "gaaalf klub" (sagt med en rigtig fin
nordsjællandsk accent)*G*

> Nå, ok, så er jeg lidt mere rolig på de stakkels børnefamiliers
> vegne.

tror nu ikke rigtig der er noget "stakkels" over børnefamilierne her i
området ;)

Fra : Inger Pedersen

Dato : 23-08-04 07:06

"Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse

> det er jo blot hvad jeg har sagt hele tiden ;)

Ja - og er det ikke osse det, de andre siger?

Hilsen Inger

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 23-08-04 07:12

Inger Pedersen wrote:
> [...]

> men at det ikke er ok, hvis det foregår i timevis hver dag og alene?

> Ja - og er det ikke osse det, de andre siger?

er det??
jeg læser flere hvis børn har ubegrænset adgang til computerne og hvor
begrænsningen ikke menes at være forældrenes ansvar.... når jeg læser det så
er det jeg kommer i tvivl om hvad den grundlæggende holdning egentlig
indeholder....
hvad ville disse forældre gøre hvis ungerne vitterligt sad foran computern
konsekvent fra de kom hjem fra skole til de skulle i seng? ville de
overhovedet reagere eller ville de tænke "det regulerer de selv", lige til
den dag hvor der pludselig er tale om en reel afhængighed for barnet, som
bare IKKE lige regulerer sig selv?

Fra : Nette

Dato : 22-08-04 19:58

"Ivar" skrev

> Det tror jeg ikke er rigtigt. Min søn er 6 år, han har haft sin egen
computer
> i 3-4 år.

Det synes jeg så er alt for tidligt. Jeg holder helt med Sabina i det her.
Hvorfor har din søn sin egen pc? Han skal vel alligevel ikke sidde der flere
timer om dagen?

Vores på 4½ sidder da også ind imellem foran pcen. Men vi har en regel om
max en halv time hver dag til tv/pc. Mere er der heller ikke tid til, når vi
først er hjemme fra børnehaven 16.45 og han skal i seng kl. 20.00. Han skal
jo også i bad, spise, lege og hygge sig med os. At give ham sin egen pc for
at han kan bruge den gennemsnitlig et kvarter pr. dag synes jeg er stærkt
overdrevet. Legen og kontakten til barnet er trods alt vigtigere end en pc,-
de skal nok nå at lære det.

Nette

Fra : Cat

Dato : 22-08-04 20:48

"Nette" <nettesnetpostfjerndette@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> at han kan bruge den gennemsnitlig et kvarter pr. dag synes jeg er stærkt
> overdrevet. Legen og kontakten til barnet er trods alt vigtigere end en

Hvad med bøger? Dem ejer man jo også mange af, selvom der kan gå måneder -
måske år - imellem man tager den ned fra hylden. Eller cyklen? Den bruger de
fleste mindre børn vel mere end 1/2-1 time om dagen. Mange meget mindre.

Hvor er forskellen? Er det fordi det er noget nymodens teknisk pjat?

Tine

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 22-08-04 21:45

Cat wrote:

> [...]
> dagen. Mange meget mindre.
>
> Hvor er forskellen? Er det fordi det er noget nymodens teknisk pjat?

forskellen er at computeren er sammen med tv'et med til at skabe fremtidens
epidemi af fede mennesker....

og at envejskommunikationen fra PC/TV mangler den sociale del af legen som
den fysiske leg med andre børn har...

at børn uden social adfærd og social empati får ENORMT svært ved at begå sig
i fremtidens samfund, uanset det er computeriseret....

prøv at kigge på dette pædagogiske speciale :
http://www.ekfisker.dk/paedagog-speciale.htm

eller dette : http://www.psy.ku.dk/bjerke/Vygotsky%20legs%20rolle.htm
og dette:
http://www.medieraadet.dk/html/computerspilsrap/computerspil_rap.html
og her: http://spil.medieraadet.dk/upload/saft_online_computerspil_001.pdf

der er mange gode steder på nettet ;)

sådan lidt for sjov vedlægger jeg lige dette link til en fremtidsprognose
via Gentofte.... den er ret sjov at læse når man lige gider:
http://www.cifs.dk/dk/pt_gentofte_mega.asp

Fra : Nette

Dato : 22-08-04 23:31

"Sabina Hertzum" skrev

> [...]
sig
> i fremtidens samfund, uanset det er computeriseret....

Man kan godt nok også få rigtig mange bøger for den pris en computer koster
og man kan bruge mange mange år på at samle bøgerne. Så det mener jeg slet
ikek er samligneligt.

Det handler ikke om, at det er "nymodens teknisk pjat". En pc er skam godt.
( Jeg ejer selv en), men den skal også bruges fornuftigt. Jeg tror ikke,
børn af i dag kommer bag ud i skolen, fordi de ikke har brugt mange timer
foran en pc fra de forlod vuggen.

Jeg havde heller ikke tv på værelset. Hverken som barn eller ung, selv om
det, da jeg var barn, for længst havde været "nymodens teknisk pjat". Det
samme får mine børn heller ikke. Det sjove af det hele er faktisk, at der de
sidste 4 uger har stået et tv opstillet på børneværelset. Det er fordi
moster har været her og hun kan bedst falde i søvn ved tvet. Det havde kun
nyhedens interesse den første dag. De tre videofilm, der siden hen er blevet
vist her i huset, er blevet vist i stuen, for "det er jo der vi hygger os og
ser fjernsyn."

Hver ting til sin tid.

Nette

Fra : Cat

Dato : 22-08-04 09:00

"Lars" <la@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hun er kun 5 så jeg synes måske det er lidt tidligt.
>
> Men har børn der kommer i 1. kalsse allesammen en computer i dag ?.

Mine børn har brugt computere ca. siden 2-4 årsalderen. De har ret hurtigt
fået deres 'egne', men det har været aflagte fra os.

Vi opdagede på et tidspunkt, at det var børnene, der havde brug for de
stærke maskiner, så for 1.5 år siden fik min datter (dengang 10) sin egen
tidssvarende pc, og for et halvt år siden fik min søn (den gang 6) så sin.

De står allesammen (vi har nu en 4-5 stykker tilsluttet nettet) i samme rum,
så vi kan følge lidt med i, hvor de ender på nettet (især den store).

En rimeligt god pc koster i dag 3.500-4.000 kr uden skærm, og for den pris
kan man måske overveje at skifte den ud med nogen års mellemrum. Skærmene vi
har er ganske gamle og KÆMPESTORE, men hvis man kan leve uden fladskærme, så
synes jeg løsningen duer.

Prisen på en pc er jo ikke meget større end på en cykel - og den skal
børnene jo også have en ny af en gang imellem.

Min datter har spillet, tegnet med paintbrush (det blev hun ret tidligt ret
god til) og skriver nu sine skoleopgaver og sine historier på pc. Hun vil
være forfatter, så nu skal jeg bare have hende til at lære blindskrift.
Ellers får hun aldrig en ordentlig akkord

Tine

Fra : Mogens Hansen

Dato : 25-08-04 01:25

Hej
Jeg løb sur i de mange indlæg, og opgav at læse dem alle.
Min datter, som nu er 6½ startede omkring 2 års alderen med at spille på min
computer.
Her gik det ud over spillet "Smårollinger", som er suverent.
I starten var det farver og faconer og musik.
Senere var det tal og bogstaver.
Senere er spil som Pixeline blevet et hit.
Resultat: Nu er hun hjemmevandt i brugen af computer, og vil nemt kunne
bruge dem som redskab i den øvrige undervisning.

Resultat nr. 2: Knægten, som nu har rundet de 2 forsøger også, og får megen
hjælp af storesøster. Han har dog endnu ikke fanget koordineringen mellem
mus og pilen på skærmen, men lige pluds'li' sker det, og så skal der nok
komme fart på.

For mig at se er det et udmærket værktøj, som jo alt andet lige er mere
aktiverende end at sidde og glo video-film.

Jeg vil dog anbefale at drøfte det med barnet forældre inden du forærer
hende en PC. De har formentlig en holdning også, og det vil nok være smart
om den også blev taget i betragtning.

m.v.h.
Mogens