Vise et antal records af gangen
Fra : Morten Engberg Jense~

Dato : 21-08-04 20:54

Hej!

Jeg skal lave et script så jeg kan få vist fx 10 poster af gangen
fra en database, med tilhørende link, så man kan bladre til de
næste og forrige 10 poster.

Jeg kunne forestille mig det skulle gøres i SQL kaldet, fx med et
tilpasset TOP kald? Men hvordan skal sådan et SQL se ud?

Jeg spørger lidt i blinde, det ved jeg godt - men jeg er glad for
alle input jeg kan få.

MVH

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Yoda.dk - Lars

Dato : 22-08-04 08:30

Det kan være en fordel hvis du nævner hvilken database du bruger, da sgq
kald nogle gange, som i eks dette tilfælde, kan se forskellige ud..

access:
SELECT TOP(10)* FROM tabel WHERE ... osv... ORDER BY... osv

mysql:
SELECT * FROM tabel WHERE ..osv...ORDER BY ... osv... LIMIT 10

--
Venlig hilsen
Lars Andersen

Fra : Morten Engberg Jense~

Dato : 22-08-04 13:50

Yoda.dk - Lars wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> Det kan være en fordel hvis du nævner hvilken database du bruger, da sgq
> kald nogle gange, som i eks dette tilfælde, kan se forskellige ud..

Det må du undskylde - jeg bruger acces lige pt!

> access:
> SELECT TOP(10)* FROM tabel WHERE ... osv... ORDER BY... osv

Jeg kender godt dette kald, men det returnerer jo kun de ti første poster,
hvad skulle kaldet være for at returnere de ti næste?

Jeg vil jo gerne lave noget i denne stil:

side 1: post 1-10
side 2: post 11-20
side 3: post 21-30
ect.

Det er den slags system, mange sider har, så man kan se mange poster
igennem stille og roligt over flere sider.

Jeg har set følgende tråd, men jeg synes umiddelbart det virker for
besværligt, derfor tænkte jeg om man ikke kunne gøre det direkte gennem SQL
kaldet?

http://www.html.dk/nyhedsgrupper/dk_edb_internet_webdesign_serverside_asp/d
efault.asp?messageid=%3CXns946B78B574997jcdmfdk%40gyrosmod%2Edtext%2Enews%2
Etele%2Edk%3E

Fra : Casper Bang

Dato : 22-08-04 15:37

> Jeg har set følgende tråd, men jeg synes umiddelbart det virker for
> besværligt, derfor tænkte jeg om man ikke kunne gøre det direkte gennem
SQL
> kaldet?

Nej, du skal bruge noget paging af en art - det kan ikke klares med SQL
alene

Fra : Morten Engberg Jense~

Dato : 22-08-04 17:17

> Nej, du skal bruge noget paging af en art - det kan ikke klares med SQL
> alene

Ok, thx anyway

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 22-08-04 21:23

Morten Engberg Jensen skrev:

> Jeg kender godt dette kald, men det returnerer jo kun de ti
> første poster, hvad skulle kaldet være for at returnere de ti
> næste?

Det er ikke så enkelt i Access som i mysql m.fl. - men det kan
stadig gøres. Se siden her:
<http://troels.arvin.dk/db/rdbms/#select-limit-offset> (kig under
MSSQL, der på dette og flere andre punkter har samme syntaks som
Access).

Du kan også prøve følgende forespørgsel på Northwind-
eksempeldatabasen:

SELECT * FROM (
SELECT TOP 10 * FROM (
SELECT TOP 10 * FROM (
SELECT TOP 20 *
FROM Produkter
ORDER BY produktnr ASC
) AS foo ORDER BY produktnr DESC
) AS bar
) AS baz ORDER BY produktnr ASC

10-tallerne herover er limit (det antal poster der skal medtages),
mens 20-tallet er limit + offset - det vil sige at forespørgslen
herover starter ved post nr. 10.

> Jeg har set følgende tråd, men jeg synes umiddelbart det
> virker for besværligt,

Det er nu i mine øjne ikke værre end at skulle styre det hele i
sql-kaldene - men du kan jo se hvad du selv finder lettest.
Performancemæssigt er det en god ide at bruge sql til at udvælge de
rigtige poster, fordi man slipper for at overføre data der ikke
skal bruges. Men med Access' mangel på en "rigtig" limit med
offset-sætning, er det ikke sikkert at gevinsten er så stor.
--
Jens Gyldenkærne Clausen