Kan man automatisk indsætte en HTML-tekst
Fra : Peter Knutsen

Dato : 21-08-04 18:46

Ja, det er lidt svært at forklare, men ideen er sådan set simpel
nok.

Jeg plejer at bygge siderne på mit nye website op sådan at jeg
laver en tabel, med kun en celle, hvor bredden sat til 750
pixels, og så skriver jeg al brødteksten inde i cellen.

Det ser sådan her ud, teoretisk:
BRØDTEKST

Og et praktisk eksempel kan ses her: <
http://www.sagatafl.org/3d6.htm >.

Jeg synes det er en fin & simpel layoutløsning, som gør at
linielængden altid er passende uanset hvor stor opløsning folk
kører med (de må naturligvis ikke køre med 640x480 eller
mindre!), forudsat de har valgt en standardskrifttype af rimelig
størrelse i browseren. Men det er ikke godt hvis man vil
udskrive siden for at læse den offline, eller hvis man bare som
besøgende gerne selv vil styre lidt mere på layoutet.

Derfor kunne det være rigtig fedt hvis der var en snedig HTML
kommande der kunne "koble" et HTML-dokument (med simple
altså nogenlunde således:

<insert="www.sagatafl.org/3d6.htm">
the fullscreen version">Click here to see the fullscreen
version</a>

Sådan at jeg har brødteksten i et seperat dokument, som den
besøgende så kan anmode om, hvis han eller hun ønsker mere kontrol.

Kan man lave det?

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 21-08-04 19:05

Peter Knutsen skrev:

>Sådan at jeg har brødteksten i et seperat dokument, som den
>besøgende så kan anmode om, hvis han eller hun ønsker mere kontrol.

Du kan bruge en <iframe> til det.

<iframe width="400" height="500"
src="http://www.sagatafl.org/3d6.htm">
</iframe>

Se f.eks. http://www.webtip.dk/html/allekoder/html_iframe.php
At der på siden står, at det ikke understøttes af mange browsere
tyder på, at siden er gammel, det understøttes af alle browsere i
dag og er en del af htmlstandarden.

http://www.site4you.dk/iframe.htm

http://www.html.dk/dokumentation/html4/tags/iframe/
(Denne side har bare en kedelig fejl, som næppe er aktuel for dig
(forkert doctype og dermed ikke valid xhtml 1.0 strict, selvom
det står på siden).)
--
Knud