Q:den nye købe lov og mobil hvem kender de~
Fra : henrik jensen

Dato : 21-08-04 16:04

hej jeg har en nec 616e som der har været noget vrøvl med (det sædvanlige
telefon slukker af sig selv osv alle de sædvanlige med denne)det hele endte
med at telefonen blev ved med at skrive indsæt usim kort,fik den opdateret
ved 3g uden held det var det samme,gik ind i butik merlin kæden hvor den var
købt (det skal siges at telefonen er fra 042004) spurgte om de ville bytte
den,svaret var nej det ville de ikke de ville reparere den,jeg mener bare at
efter den nye købe lov og telefonens unge alder (altså under 6 måneder)
skulle jeg kunne vælge selv om jeg ville have den rep eller byttet,svaret i
merlin var noget chokerende "det kan godt være der er sådan en lov men den
bruger vi ikke i merlin"godt så merlin kører altså med egne regler ,jeg
viste et uskrift fra www.fbr.dk
(forbrugerrådets hjemme side) med detaljer om den nye købe lov ,
så kort og godt kan de det nogen som har været ude for noget lignende så lad
mig høre
mvh henrik

Fra : Kenneth Koustrup

Dato : 21-08-04 16:22

Det burde du også, men Merlin overholder ikke købe loven... (taler også af
ejen erfaring.)

--

/Kenneth Koustrup

Unlock af Nokia tlf.

Fra : henrik jensen

Dato : 21-08-04 17:01

ja jeg mener også at det burde være nemt,men det må jo komme an på en prøve
med forbrugerrådets klage nævn og merlin
er bare træt af at skulle bruge tid på noget som burde være simpel(husk på
merlin samler jo på tilfredse og glade kunder og bla,bla ifølge deres hjemme
side ,der er sgu ikke mere kunde tække der, end der er hund i hunde kiks)
mvh henrik

Fra : Devast8or

Dato : 21-08-04 17:07

henrik jensen wrote:
> [...]
> side) med detaljer om den nye købe lov ,
> så kort og godt kan de det nogen som har været ude for noget lignende

Købelovens § 78 siger:

§ 78. Lider salgsgenstanden af en mangel, har køberen valget mellem
1) afhjælpning af mangelen,
2) levering af en anden genstand, der stemmer overens med aftalen
(omlevering),
3) et passende afslag i købesummen eller
4) ophævelse af købet, hvis mangelen ikke er uvæsentlig.
Stk. 2. Køberen kan ikke kræve omlevering eller afhjælpning, hvis
gennemførelse af den valgte beføjelse er umulig eller vil påføre sælgeren
uforholdsmæssige omkostninger. Der skal herved tages hensyn til
salgsgenstandens værdi uden mangler, mangelens betydning, og om anden
beføjelse kan gennemføres uden væsentlig ulempe for køberen.

Stk. 3. Tilbyder sælgeren afhjælpning eller omlevering, kan køberen ikke
kræve et passende afslag i købesummen eller ophævelse af købet.

Stk. 4. Sælgeren skal opfylde krav eller tilbud om afhjælpning eller
omlevering inden for rimelig tid, uden udgift og uden væsentlig ulempe for
køberen, jf. § 79. Sker dette ikke, kan køberen kræve et passende afslag i
købesummen, ophævelse af købet, omlevering eller, for så vidt dette kan ske
uden uforholdsmæssige omkostninger, lade mangelen afhjælpe for sælgerens
regning.

(du kan læse hele købeloven på
http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20030023729-REGL)

Merlin har tilbudt dig at afhjælpe manglen på din telefon hvilket er helt i
overenstemmelse med loven.

Kunne du linke til det du havde skrevet ud fra FBR.dk, jeg kunne ikke finde
noget på siden om det (eller rettere, jeg gad ikke at trawle det hele
igennem, det var da en ringe hjemmeside de har).

Devast8or

Fra : Michael Frandsen

Dato : 21-08-04 20:18

grunden til merlin ikke omlevere er at hvis de omlevere er det for egen
lomme, men hvis de rep. er det for leverandørens lomme. men de burde ombytte
når den er inden for 6 mdr

Michael Frandsen
slet SUPER fra min mail adresse

Fra : henrik jensen

Dato : 21-08-04 20:31

ja for der står jo at hvis et produkt går i stykker inden for de første 6
måneder må man antage at det har været def fra start,og så kan kunden selv
vælge 1:at få varen ombyttet 2:at få varen repareret
mvh henrik

Fra : Jochke

Dato : 21-08-04 22:15

henrik jensen wrote:
> ja for der står jo at hvis et produkt går i stykker inden for de første 6
> måneder må man antage at det har været def fra start,og så kan kunden selv
> vælge 1:at få varen ombyttet 2:at få varen repareret

Hvor står det henne?

Læs lige § 78 stk 2.

[...]

Merlin har vurderet at det påføre dem uforholdsmæssige omkostninger at
ombytte den i forhold til at reparere den.

En sidste ting. Vil du ikke være sød at læse denne:

Det gør det mere overskueligt, hvad det er du svare på.

--
Venlig hilsen
Jochke

Fra : henrik jensen

Dato : 22-08-04 11:50

"Jochke" <jochke7@jochke.dk> skrev i en meddelelse
>Hvor står det henne?

det står her
http://www.fbr.dk/raad/forbruger/alle/kobelov/
(dette er et uddrag fra hjemme siden)
Vælg mellem ombytning og reparation
Efter den nye købelov er det som udgangspunkt forbrugeren, der kan vælge, om
man vil have en defekt vare repareret eller ombyttet til en ny. Sælgeren kan
kun undgå for-brugerens valg (typisk ombytning), hvis det enten er umuligt
eller vil påføre ham uforholdsmæssigt store omkostninger. Ved vurderingen
af, om forbrugerens krav er urimeligt, må man lægge vægt på varens pris,
manglens omfang, og om sælger kan stille en låne-vare til rådighed under
reparationen. Der er tale om en konkret vurdering, men udgangspunktet er
dog, at forbrugeren har valgfrihed, og det er en forbedring i forhold til
den tidligere lov.

> [...]
> http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html
> Det gør det mere overskueligt, hvad det er du svare på.

tak Jockhe (jeg ved det godt jeg er lidt skidt til det med citat) jeg kan
ikke lige finde ud af det med at klippe og klistre hvad det er for
funktioner i gør det med?
men jeg skal nok gøre noget ved det da jeg godt selv er klar over problemet
men tak af lige vel Johcke
mvh henrik
ps håber dette var lidt bedre

Fra : Devast8or

Dato : 22-08-04 12:37

henrik jensen wrote:
> [...]
> en konkret vurdering, men udgangspunktet er dog, at forbrugeren har
> valgfrihed, og det er en forbedring i forhold til den tidligere lov.

Det står præcis det samme som i loven, nemlig at hvis det påfører
forretningen uforholdsmæssigt store omkostninger at ombytte har forretningen
lov til at sige nej, og istedet reparere. Hvad "uforholdsmæssigt store
omkostninger" så er skal jeg ikke kunne sige. Men prøv i jura gruppen.

> [...]
> funktioner i gør det med?
> men jeg skal nok gøre noget ved det da jeg godt selv er klar over

Brug evt. OEquotefix, det gør det hele meget nemmere:
http://home.in.tum.de/~jain/software/oe-quotefix/

Devast8or

Fra : henrik jensen

Dato : 24-08-04 17:30

bare lige for at fortælle at ganske u ventet har jeg fået byttet min telefon
til en ny 616v
mvh henrik