ja for der står jo at hvis et produkt går i stykker inden for de første 6
måneder må man antage at det har været def fra start,og så kan kunden selv
vælge 1:at få varen ombyttet 2:at få varen repareret
mvh henrik
"Michael Frandsen" <m.frandsen@SUPERstofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:41279fdb$0$13822$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...
> grunden til merlin ikke omlevere er at hvis de omlevere er det for egen
> lomme, men hvis de rep. er det for leverandørens lomme. men de burde
ombytte
> når den er inden for 6 mdr
>
>
> --
> .......................................
> Michael Frandsen
> slet SUPER fra min mail adresse
> "Devast8or" <invalid@invalid.invalid> skrev i en meddelelse
> news:cg7rqb$1h40$1@news.cybercity.dk...
> > henrik jensen wrote:
> > > hej jeg har en nec 616e som der har været noget vrøvl med (det
> > > sædvanlige telefon slukker af sig selv osv alle de sædvanlige med
> > > denne)det hele endte med at telefonen blev ved med at skrive indsæt
> > > usim kort,fik den opdateret ved 3g uden held det var det samme,gik
> > > ind i butik merlin kæden hvor den var købt (det skal siges at
> > > telefonen er fra 042004) spurgte om de ville bytte den,svaret var nej
> > > det ville de ikke de ville reparere den,jeg mener bare at efter den
> > > nye købe lov og telefonens unge alder (altså under 6 måneder) skulle
> > > jeg kunne vælge selv om jeg ville have den rep eller byttet,svaret i
> > > merlin var noget chokerende "det kan godt være der er sådan en lov
> > > men den bruger vi ikke i merlin"godt så merlin kører altså med egne
> > > regler ,jeg viste et uskrift fra
www.fbr.dk (forbrugerrådets hjemme
> > > side) med detaljer om den nye købe lov ,
> > > så kort og godt kan de det nogen som har været ude for noget lignende
> > > så lad mig høre
> > > mvh henrik
> >
> > Købelovens § 78 siger:
> >
> > § 78. Lider salgsgenstanden af en mangel, har køberen valget mellem
> > 1) afhjælpning af mangelen,
> > 2) levering af en anden genstand, der stemmer overens med aftalen
> > (omlevering),
> > 3) et passende afslag i købesummen eller
> > 4) ophævelse af købet, hvis mangelen ikke er uvæsentlig.
> > Stk. 2. Køberen kan ikke kræve omlevering eller afhjælpning, hvis
> > gennemførelse af den valgte beføjelse er umulig eller vil påføre
sælgeren
> > uforholdsmæssige omkostninger. Der skal herved tages hensyn til
> > salgsgenstandens værdi uden mangler, mangelens betydning, og om anden
> > beføjelse kan gennemføres uden væsentlig ulempe for køberen.
> >
> > Stk. 3. Tilbyder sælgeren afhjælpning eller omlevering, kan køberen ikke
> > kræve et passende afslag i købesummen eller ophævelse af købet.
> >
> > Stk. 4. Sælgeren skal opfylde krav eller tilbud om afhjælpning eller
> > omlevering inden for rimelig tid, uden udgift og uden væsentlig ulempe
for
> > køberen, jf. § 79. Sker dette ikke, kan køberen kræve et passende afslag
i
> > købesummen, ophævelse af købet, omlevering eller, for så vidt dette kan
> ske
> > uden uforholdsmæssige omkostninger, lade mangelen afhjælpe for sælgerens
> > regning.
> >
> > (du kan læse hele købeloven på
> >
http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20030023729-REGL)
> >
> > Merlin har tilbudt dig at afhjælpe manglen på din telefon hvilket er
helt
> i
> > overenstemmelse med loven.
> >
> > Kunne du linke til det du havde skrevet ud fra FBR.dk, jeg kunne ikke
> finde
> > noget på siden om det (eller rettere, jeg gad ikke at trawle det hele
> > igennem, det var da en ringe hjemmeside de har).
> >
> > Devast8or
> >
> >
>
>