XMLHttpRequest
Fra : Lars Olesen

Dato : 21-08-04 15:33

Jeg har fundet et godt script på
<http://creatimation.net/extra/live-request/live-search.html>

Det gør, at man kan tilføje en "instant search engine" til en site. Jeg
står i en situation, hvor jeg har to felter, hvor man hver især skal
skrive et kontonummer i. Jeg vil gerne udnytte teknikken, hvor man
taster kontonummeret, og så kommer det til at stå nedenunder, så man er
sikker på, at man har skrevet det rigtige kontonummer.

Det kræver imidlertid et opslag i samme database, men fra to forskellige
felter. Scriptet understøtter vist ikke med to felter. Er der nogen, der
har en ide til, hvordan man kan få det til at gøre det?

--
Lars Olesen
Vejle Idrætshøjskole <http://www.vih.dk>

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 22-08-04 01:51

Du kan ikke læse fra en database med JavaScript. Der skal du over i
noget Serverside såsom ASP eller PHP.

Fra : Lars Olesen

Dato : 22-08-04 08:01

Jens Peter Karlsen wrote:

> Du kan ikke læse fra en database med JavaScript. Der skal du over i
> noget Serverside såsom ASP eller PHP.

Ja, man kan ikke gøre det direkte med javascript, men med XMLHttpRequest
kan man loade noget ind på en side, som kommer fra en php-fil uden at
reloade siden, se linket.

Fra : Claus Jacobsen

Dato : 22-08-04 12:36

Lars Olesen wrote:
> [...]
> felter. Scriptet understøtter vist ikke med to felter. Er der nogen, der
> har en ide til, hvordan man kan få det til at gøre det?

Du skal dog bare være opmærksom på, at det faktisk er en browser
feature, så hvis du gerne vil have, at dine kunder vil kunne bruge andet
end IE, så er det vanskeligt! (Det er ganske vist blevet implementeret i
Mozilla, men ikke firefox eller opera, og kun for ganske nyligt)

Claus

Fra : Lars Olesen

Dato : 22-08-04 13:49

Claus Jacobsen wrote:

> [...]
> end IE, så er det vanskeligt! (Det er ganske vist blevet implementeret i
> Mozilla, men ikke firefox eller opera, og kun for ganske nyligt)

Det er jeg helt med på :D

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 22-08-04 13:55

Claus Jacobsen wrote:

> [...]
> end IE, så er det vanskeligt! (Det er ganske vist blevet implementeret i
> Mozilla, men ikke firefox eller opera, og kun for ganske nyligt)

En alternativ løsning til XMLHttpRequest er at kontakte serveren ved
hjælp af et nyt script element, hvor parameterne gives med i URL'en.

Et eksemepel kan ses her.
http://users.cybercity.dk/%7Edsl58854/articles/mhaRemoteServer/readme.html

Virker i MSIE5+, Mozilla (FF) og Opera 7.5.

--
Martin Hintzmann Andersen
http://www.hintzmann.dk/

Fra : Lars Olesen

Dato : 22-08-04 17:30

Martin Hintzmann Andersen wrote:

> En alternativ løsning til XMLHttpRequest er at kontakte serveren ved
> hjælp af et nyt script element, hvor parameterne gives med i URL'en.

Vil det virke i dette tilfælde mener du? Så skal man køre serverside i
det script element, eller...?

Dog vil jeg gerne bruge XMLHttpRequest, fordi det ikke bliver en
nødvendig del af den applikation, jeg bygger, men bare en ekstra feature
til de, der har browsere, der understøtter det. Er der nogen, der kan
hjælpe med det oprindelige spørgsmål?

Fra : Claus Jacobsen

Dato : 23-08-04 10:49

Lars Olesen wrote:
> [...]
> felter. Scriptet understøtter vist ikke med to felter. Er der nogen, der
> har en ide til, hvordan man kan få det til at gøre det?

Hej Lars!
Jeg ved ikke om det her kan hjælpe dig videre (har ikke lige set på det,
stødte tilfældigt på det under den daglige rotation:
http://sourceforge.net/projects/sarissa

Det var fra en Kommentar til en artikel om XMLHttpRequest på sitepoint:
http://www.sitepoint.com/blog-post-view.php?id=185942

Claus

Fra : Lars Olesen

Dato : 24-08-04 13:10

Claus Jacobsen wrote:

> Det var fra en Kommentar til en artikel om XMLHttpRequest på sitepoint:
> http://www.sitepoint.com/blog-post-view.php?id=185942

Den kommentar hjalp mig videre, så det var bare super. Skrev selv nogle
funktioner, som udnyttede samme fremgangsmåde som Simon Willison.