Portering - fastnet til mobil
Fra : JRH

Dato : 21-08-04 11:03

Efter beslutning i - EU tror jeg - skulle det for længst have været muligt
at portere sit fastnetnummer til et mobilnummer, men det er blevet udskudt
nogle gange.
Er der nogen der ved hvordan det går det med?

Fordelen vil for mig at se, at den pris man alene giver for sit
fastnetabonnement, ja der kan man snakke rigtigt mange timer med de
nuværende mobilpriser.

JRH

Fra : Jesper Lund

Dato : 21-08-04 11:35

JRH <jrh@nospam.dk> wrote:

> Efter beslutning i - EU tror jeg - skulle det for længst have været
> muligt at portere sit fastnetnummer til et mobilnummer, men det er
> blevet udskudt nogle gange.
> Er der nogen der ved hvordan det går det med?

Mig bekendt er det udskudt, vel i praksis på ubestemt tid. Sålænge
prisen for at ringe til en fastnettelefon er lavere end prisen for at
ringe til en mobiltelefon, kan du reelt ikke implementere forslaget.
Danske teleselskaber vil måske i teorien kunne finde ud af at fakturere
rigtigt ud fra nummeret, og ikke bare nummerserien, men hvad med alle de
udenlandske teleselskaber? Deres kunder skulle også gerne skulle kunne
ringe til Danmark, men hvis selskabet ikke ved hvad de skal fakturere
for opkaldet, kan det blive lidt svært.

--
Jesper Lund

Fra : JRH

Dato : 21-08-04 13:50

Hej

Min simple udregning går ud på, at når du ikke skal betale abonnement for
fastnet, så kan du i stedet anvende det beløb - typysk små 400,- kr. til at
ringe for på mobiltelefon, hvor der er masser af muligheder for at tale -
uden fast abonnement. Reelt kan man vel sige, at man "ikke får noget" for
prisen for fastnetabbonnementet og så i stedet kan ringe for det beløb. -
Godt nok til en lidt højere minutpris end på fastnettelefonen. Men som sådan
vel en gevinst.

Med hensyn til nummerporeringen, så skulle fase 2B være gennemført 1. april
2002. Jeg er da enig i, at det nok skyldes noget med prisen, men det er vel
i sidste ende ikke forbrugerens problem.

JRH

Fra : Jesper Lund

Dato : 21-08-04 14:15

JRH <jrh@nospam.dk> wrote:

> [...]
> typysk små 400,- kr. til at ringe for på mobiltelefon, hvor der er
> masser af muligheder for at tale - uden fast abonnement.

Jooh, men sagen drejer sig om det andre betaler for at ringe til dig.
Man kunne selvfølgelig lave en bestemmelse om, at hvis du porterer et
fastnetnummer til mobil, skal du som modtager af opkaldet betale for
differencen mellem at ringe til en mobiltelefon og en fastnettelefon,
hvilket p.t. er over 1 kr per minut. Således at den der ringer ud fra
nummerserien kan se hvad det koster (og et teleselskab i Langbortistan
kan fakturere derefter). Om du kan betale det ud af det sparede
abonnement, afhænger så af hvor mange der ringer til dig

I Danmark har det mig bekendt altid været gratis at modtage opkald, så
jeg tror ikke at det system bliver indført. Det kendes dog fra andre
lande, f.eks. USA for mobiltelefoner. Det er grunden til at du betaler
det samme for at ringe til en fastnet- og mobiltelefon i USA, mens der
er forskel i prisen for f.eks. England.

> Med hensyn til nummerporeringen, så skulle fase 2B være gennemført
> 1. april 2002. Jeg er da enig i, at det nok skyldes noget med
> prisen, men det er vel i sidste ende ikke forbrugerens problem.

Jeg vil som forbruger (af fastnet) bestemt opfatte det som et problem,
hvis de udenlandske teleselskaber blokerede for opkald til Danmark.

--
Jesper Lund

Fra : Pongo

Dato : 21-08-04 14:46

JRH wrote:
> Med hensyn til nummerporeringen, så skulle fase 2B være gennemført 1.
> april 2002. Jeg er da enig i, at det nok skyldes noget med prisen,
> men det er vel i sidste ende ikke forbrugerens problem.

Det er da et problem, hvis du ikke ved om minutprisen til et nummer er 5
doblet siden sidst du ringede til det, og derfor er nødt til at lave et
prischeck før hvert eneste opkald. Da det er dig der vil flytte dit nummer,
kan du selvfølgelig sige at det ikke er dit problem, men mange af dem der
ringer til dig er vel også forbrugere.
/Klaus