Trådløs multimedie
Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 21-08-04 09:29

Hej alle

Jeg har en computer i stuen, som primært bruges til at spille musik og lave
et par opslag i ny og næ.
Computeren er på nettet via WLAN, men er ret fast knyttet til det sted den
står pga kabler til højttalere.

Hvilke muligheder har man for at få den overførsel gjort trådløs. Har kigget
diverse ethernet-usb-ting. Altså ting hvor man kan sætte sine usb-enheder
langt væk og snakke med dem via ethernet, men den keyspan har kan fx ikke
bruges til audio...
Er der nogen der har erfaringer med tilsvarende, mere generiske produkter?

Derudover har jeg et stort ønske om at kunne se tv på maskinen. En mulighed
var igen usb-serveren og et usb-tv-kort (er klar over at kvaliteten ikke
bliver i top, det er OK).
En anden mulighed er en dims der tager et composite-signal og laver det til
en stream (det skal ikke være en computer mere, jeg går efter en black box)

Nogen der har erfaringer på området?

Fra : Anders Lund

Dato : 21-08-04 20:54

Martin Højriis Kristensen wrote:

> Computeren er på nettet via WLAN, men er ret fast knyttet til det sted den
> står pga kabler til højttalere.

Jeg har ført set at man kan få enheder til at overfører audio trådløst.
Har dog ingen erfaring med disse.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 22-08-04 10:43

"Anders Lund" <anders@andersonline.dk> wrote in message
> Jeg har ført set at man kan få enheder til at overfører audio trådløst.

Hvilke enheder tænker du på? Det skal jo helst være noget der gør det via
WLAN. Ideen går lidt af det, hvis jeg skal slæbe rundt på en kasse sammen
med den bærbare.

Fra : Anders Lund

Dato : 22-08-04 12:25

> [...]

> WLAN. Ideen går lidt af det, hvis jeg skal slæbe rundt på en kasse sammen

Okay, havde ikke lige gættet mig til at det var en bærbar du havde.
Troede at det var en stationær, som stod i nærheden af højtalerne, du
gerne ville flytte, uden at skulle til at bruge ekstra kabler.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : kelds99@yahoo.dk

Dato : 21-08-04 22:21

On Sat, 21 Aug 2004 10:28:36 +0200, "Martin Højriis Kristensen"
<usenet@makr.dk> wrote:

> [...]
>en stream (det skal ikke være en computer mere, jeg går efter en black box)

Ingen personlige erfaringer, men der er flere producenter, som
tilbyder WLAN-enheder, der kan streame musik.

De mest simple er f.eks. Linksys´ Wireless-B Media Adapter, der har
AV-stik indbygget, så man kan stille den ved stereoanlægget/TV-et i
stuen. man kan ikke se levende billeder pga den ringe båndbredde (11
Mbit), men man kan f.eks. høre musik (MP) og se JPG-billeder på TV-et.
Den styres med en fjernbetjening, men vist ikke bruges til
keyboard/mus.
Dog kan man sikkert vha noget af det gratis HTPC-software, der findes,
sætte den op, så man også kan surfe på nettet på tv-skærmen (begrænset
billedkvalitet) vha. et virtuelt keyboard.

Der findes også en 54 Mbit-router med nogenlunde samme faciliteter fra
Netgear. Her er godt nok en USB-2 port indbygget, men den er vist
beregnet på en harddisk. Fjernbetjening medfølger.

Det samme gælder Homelink fra Amitech, der dog er noget mere variabel
havd AV-tilslutninger. Der er både stik til LAN og WLAN, det sidste
via et PCMCIA-slot.

KS

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 22-08-04 10:52

<kelds99@yahoo.dk> wrote in message
> [...]
> Mbit), men man kan f.eks. høre musik (MP) og se JPG-billeder på TV-et.
> Den styres med en fjernbetjening, men vist ikke bruges til

Virker ellers smart, men man kan altså ikke bruge den som simpel højttaler
til det der nu foregår på den bærbare?

> Dog kan man sikkert vha noget af det gratis HTPC-software, der findes,
> sætte den op, så man også kan surfe på nettet på tv-skærmen (begrænset
> billedkvalitet) vha. et virtuelt keyboard.

Jeg har slet ikke noget TV i stuen, så jeg skal kun bruge den til musik. TV
er "den anden vej", dvs ind i den bærbare.

> Der findes også en 54 Mbit-router med nogenlunde samme faciliteter fra
> Netgear.

Jeg har egentlig den trådløse infrastruktur på plads, så kablede produkter
er ligeså godt.

> Her er godt nok en USB-2 port indbygget, men den er vist
> beregnet på en harddisk.

Ja, den ser ikke ud til at løse behovet

> Det samme gælder Homelink fra Amitech, der dog er noget mere variabel
> havd AV-tilslutninger. Der er både stik til LAN og WLAN, det sidste
> via et PCMCIA-slot.

Den virker igen som noget hvor man bruger den til at vælge musik.. Jeg skal
reelt bare bruge et trådløst USB-kabel...

Fra : kelds99@yahoo.dk

Dato : 22-08-04 18:05

On Sun, 22 Aug 2004 11:52:27 +0200, "Martin Højriis Kristensen"
<usenet@makr.dk> wrote:

>Virker ellers smart, men man kan altså ikke bruge den som simpel højttaler
>til det der nu foregår på den bærbare?

Nej, der skal du nok have fat i et sæt aktive højttalere - men det
undgår du jo ikke under nogen omstændigheder, selv om der måtte findes
en enhed, hvor det er indbygget.

KS

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 23-08-04 09:15

> Nej, der skal du nok have fat i et sæt aktive højttalere - men det
> undgår du jo ikke under nogen omstændigheder, selv om der måtte findes
> en enhed, hvor det er indbygget.

Nej, jeg er godt klar over at der ikke er højttalere indbygget, men det
lader heller ikke til at den kan gengive det der er initieret fra den
bærbare. Det ser ikke ud til at den henter andet fra den bærbare end de
filer den skal afspille, dvs jeg skal bruge et tv til at starte musikken..

Fra : kelds99@yahoo.dk

Dato : 23-08-04 12:59

On Mon, 23 Aug 2004 10:14:44 +0200, "Martin Højriis Kristensen"
<usenet@makr.dk> wrote:

> [...]
>filer den skal afspille, dvs jeg skal bruge et tv til at starte musikken..

Den medfølgende fjernbetjening har en Music-knap, som ved valg giver
adgang til dine musikfiler på den bærbare, som du kan bladre i (selv
om det nok er lidt svært, når man ikke kan se, hvad man laver.
Men du kan godt starte, stoppe, pause samt skrue op og ned for
musikken.

Men hvis det først og fremmeste drejer sig om at kunne fjernbetjene
musikken og du ikke har noget imod at trække audiokabler fra den
bærbare til eksterne højttalere, så er en langtrækkende
RF-fjernbetjening måske i virkeligheden langt bedre. Med den kan du
f.eks. styre WinAmp m.m.

KS

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 23-08-04 13:04

> [...]
> bærbare til eksterne højttalere, så er en langtrækkende
> RF-fjernbetjening måske i virkeligheden langt bedre. Med den kan du

Det handler specifikt om at slippe for audiokablerne, og intet andet.

Fra : kelds99@yahoo.dk

Dato : 23-08-04 14:40

On Mon, 23 Aug 2004 14:04:03 +0200, "Martin Højriis Kristensen"
<usenet@makr.dk> wrote:

><kelds99@yahoo.dk> wrote in message
>
>Det handler specifikt om at slippe for audiokablerne, og intet andet.

Okay.
Men du slipper jo ikke for kabler, da både WLAN-enheder og aktive
højttalere skal have strøm. Ellers skal det være noget batteridrevet.
Kunne du nøjes med at høre det gennem hovedtelefoner var det jo bare
at købe et sæt trådløse.

KS

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 23-08-04 18:14

> Men du slipper jo ikke for kabler, da både WLAN-enheder og aktive
> højttalere skal have strøm. Ellers skal det være noget batteridrevet.

Min bærbare har batterier, alle andre enheder står hvor de står..
Højttalerne i stuen skal blive stående, det er kun den bærbare jeg vil
flytte rundt i stuen

Fra : kelds99@yahoo.dk

Dato : 23-08-04 20:41

On Mon, 23 Aug 2004 19:13:38 +0200, "Martin Højriis Kristensen"
<usenet@makr.dk> wrote:

>Min bærbare har batterier, alle andre enheder står hvor de står..
>Højttalerne i stuen skal blive stående, det er kun den bærbare jeg vil
>flytte rundt i stuen

Okay, jeg har hele tiden forstået det sådan, at du ville have en
flytbar trådløs enhed, der kunne modtage/overføre musik fra din
bærbare, mens den stod et permanent sted.

Hvis du flytter rundt med den bærbare så må Linksys´ media adapter
(el. lign.) sammen med et sæt aktive højttalere da opfylde dit behov
fuldt ud, eller?

KS

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 23-08-04 21:21

> Okay, jeg har hele tiden forstået det sådan, at du ville have en
> flytbar trådløs enhed, der kunne modtage/overføre musik fra din
> bærbare, mens den stod et permanent sted.

OK, nej det er ikke helt rigtigt.
Jeg har en bærbar der spiller musik på nogle faste højttalere. Jeg vil gerne
kunne tage den bærbare væk fra højttalerne og for at kunne betjene musikken
fra sofaen

> Hvis du flytter rundt med den bærbare så må Linksys´ media adapter
> (el. lign.) sammen med et sæt aktive højttalere da opfylde dit behov
> fuldt ud, eller?

Nej, det lader til at adapteren skal styres via fjernbetjening og TV. Den er
uafhængig af det der sker på den bærbare, den bruger bare filerne

Fra : kelds99@yahoo.dk

Dato : 23-08-04 22:07

On Mon, 23 Aug 2004 22:20:58 +0200, "Martin Højriis Kristensen"
<usenet@makr.dk> wrote:

> [...]
>kunne tage den bærbare væk fra højttalerne og for at kunne betjene musikken

Okay, så fes den ind

KS

Fra : Laziter [9440]

Dato : 22-08-04 11:22

<kelds99@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> stuen. man kan ikke se levende billeder pga den ringe båndbredde (11
> Mbit), men man kan f.eks. høre musik (MP) og se JPG-billeder på TV-et.

A hva?
Jeg har kørt DVD film i et 10 Mbit netværk uden problemer.
11*1024/8 = 1408 Kb hvilket er rigeligt til at kunne vise levende billeder +
lyd.

Mvh
Benjamin (der håber at regnestykket er opsat korrekt)

Fra : Anders Lund

Dato : 22-08-04 12:32

Laziter [9440] wrote:

> Jeg har kørt DVD film i et 10 Mbit netværk uden problemer.
> 11*1024/8 = 1408 Kb hvilket er rigeligt til at kunne vise levende billeder +
> lyd.

Hvad har du regnet ud?

11 mbit = 11/8 (Mb til MB) = 1,375 MB/sek. Dette er så optimale forhold
at det sikkert ikke kan lade sig gøre. :)

Hvis vi siger at der reelt er 8 mbit båndbrede, så giver det 1 MB / sek.
Jeg ved desværre ikke hvad man kan regne med over trådløse forbindelser.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Laziter [9440]

Dato : 22-08-04 12:50

"Anders Lund" <anders@andersonline.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad har du regnet ud?
>
> 11 mbit = 11/8 (Mb til MB) = 1,375 MB/sek. Dette er så optimale forhold
> at det sikkert ikke kan lade sig gøre. :)

Jeg prøvede at give et ca. beløb på antal Kb der kunne rende gennem et 10Mb
netværk.
Og tallet er jo ikke helt så forskelligt fra dit og rigeligt til at kunne
vise levende billeder + lyd.
Husk på at DVD, mpeg, avi osv. er komprimerede billeder og lyd og derfor
ikke "fylder" linien helt op.

Mvh
Benjamin

Fra : Anders Lund

Dato : 22-08-04 13:42

Laziter [9440] wrote:

> Jeg prøvede at give et ca. beløb på antal Kb der kunne rende gennem et 10Mb
> netværk.

Det kunne jeg godt se - men husk også lige den rigtige betegnelse. Kb =
kilo bit og KB = kilo byte. Altså forskel på stort og lille b.

> Og tallet er jo ikke helt så forskelligt fra dit og rigeligt til at kunne
> vise levende billeder + lyd.

Ja, jeg skulle bare være sikkert. TV2 sender faktisk også en del på
nettet, som kører fornuftigt i 1 mbit - dog ikke nok til at skulle se
film osv.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : kelds99@yahoo.dk

Dato : 22-08-04 18:06

On Sun, 22 Aug 2004 12:22:12 +0200, "Laziter [9440]"
<laziterNO@THANKSmailme.dk> wrote:

>A hva?
>Jeg har kørt DVD film i et 10 Mbit netværk uden problemer.
>11*1024/8 = 1408 Kb hvilket er rigeligt til at kunne vise levende billeder +
>lyd.

I trådløse netværk?

KS

Fra : Anders Lund

Dato : 23-08-04 19:35

> [...]

> langt væk og snakke med dem via ethernet, men den keyspan har kan fx ikke

Har du nogle links?

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 23-08-04 20:05

> Har du nogle links?

Keyspans:
http://www.keyspan.com:16080/products/usb/server/

Digi har også en der ser mere proffesionel ud, understøtter efter sigende
det meste men ikke "isokrono" enheder, hvad det så end dækker over...
http://www.digi.com/products/usb/anywhereusb.jsp

Hvis der er nogen der har leget med dem eller kender danske leverandører så
er jeg interesseret i input.
Især er det interessant præcist hvor meget Digi's produkt kan.

Det undrer mig at det tilsyneladende ikke kan lade sig gøre at lave en helt
generisk implementation. USB må jo være pakkekoblet på den ene eller anden
måde, og de skulle vel kunne IP-encapsuleres...

Fra : Anders Lund

Dato : 23-08-04 20:40

> [...]

> generisk implementation. USB må jo være pakkekoblet på den ene eller anden
> måde, og de skulle vel kunne IP-encapsuleres...

Hvad ville du så have i den anden ende til at modtage lyden? Jeg ved at
der er lavet USB højtalere, men kan man også få en USB "lineout"?

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 23-08-04 21:22

> Hvad ville du så have i den anden ende til at modtage lyden? Jeg ved at
> der er lavet USB højtalere, men kan man også få en USB "lineout"?

Der er masser af USB lyd-"kort"

Fra : Anders Lund

Dato : 23-08-04 22:25

Martin Højriis Kristensen wrote:

> Der er masser af USB lyd-"kort"

Nåå ja. Spørgsmålet er bare om kommunikationen imellem PC og USB lydkort
betegnes som "audio" eller om det først bliver det, når man har USB
højtalere?

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Anders Lund

Dato : 23-08-04 22:31

Anders Lund wrote:

> Nåå ja. Spørgsmålet er bare om kommunikationen imellem PC og USB lydkort
> betegnes som "audio" eller om det først bliver det, når man har USB
> højtalere?

Men så kommer vi til "erfarings"-spørgsmålet igen.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 23-08-04 22:37

> Nåå ja. Spørgsmålet er bare om kommunikationen imellem PC og USB lydkort
> betegnes som "audio" eller om det først bliver det, når man har USB
> højtalere?

Den betegnes helt sikkert som audio..
Har forsket lidt videre i det med isokron forbindelse. De fleste ting der er
afhængig af stabil overførsel er isokrone, så i praksis er Digi's produkt
ikke brugbart