Valus, update 5
Fra : Cubus

Dato : 21-08-04 08:29

Fra : Kasper Dupont

Dato : 21-08-04 09:25

Cubus wrote:

> Satte advokat fra bestillingen
>
> http://ekstrabladet.dk/visartikel.iasp?pageID=259998

Jeg havde godt på fornemmelsen, at det drejede
sig om Valus-sagen, da jeg læste den her:

http://www.stiften.dk/artikel:aid=175466

Men Valus-sagen startede jo ikke i et chatroom.
Jeg syntedes dog det var mere sandsynligt, at
journalisten havde misforstået noget, end at der
skulle være to sager, der ligner hinanden så meget.

Siger denne misforståelse noget om journalistens
forestilling om, hvordan crackerne arbejder?

Og nu du er her vil jeg da lige tillade mig at
spørge, om det er din advokat, der er blevet sat
fra bestillingen?

http://tinyurl.com/5zm3o

Fra : Cubus

Dato : 21-08-04 09:45

"Kasper Dupont" <remove.invalid@nospam.lir.dk.invalid> skrev

> [...]
> Jeg syntedes dog det var mere sandsynligt, at
> journalisten havde misforstået noget, end at der
> skulle være to sager, der ligner hinanden så meget.

Ifølge anklageren har der været tale om en chatside.

Fra Valus-Hackerens intermezzo:

"Og det har så mundet ud i, at det har alle sammen relation til den der historie på
den der chatside, hvor i er inde alle fire og har forbindelse til Netaxept oppe i
Norge "

> Og nu du er her vil jeg da lige tillade mig at
> spørge, om det er din advokat, der er blevet sat
> fra bestillingen?

Nej, det er det ikke.

Det jeg bla finder interessant er den tilsyneladende alliance, der er mellem
anklagemyndighed og dommer.

"Her har vi en advokat, der reelt først har mulighed for at møde hen på foråret 2005.
Det er simpelthen for vanskeligt at arbejde med, siger byretsdommer Steen Mejer
Hansen som begrundelse"

På hvilken måde skulle det dog være vanskeligt at arbejde med? Der gik ca 2 år før
anklagemyndigheden fik nosset sig sammen til udfærdigelse af en sigtelse.

Og hvorfor skulle en dommer have interesse i at "fremme en straffesag", som det
fortolkes af Ritzau?

--
Cubus
http://cubus-adsl.dk/

Fra : Peter

Dato : 21-08-04 10:16

"Cubus" <cubus@sol.dk> skrev i en meddelelse
> "Kasper Dupont" <remove.invalid@nospam.lir.dk.invalid> skrev

[klip]

> Det jeg bla finder interessant er den tilsyneladende alliance, der er
mellem
> anklagemyndighed og dommer.

Det er der helt sikkert ikke.

> [...]
> anklagemyndigheden fik nosset sig sammen til udfærdigelse af en sigtelse.
>
> Og hvorfor skulle en dommer have interesse i at "fremme en straffesag",

Fordi det *skal* dommeren sørge for - det er hans pligt at søge sagen
fremmet bedst og hurtigst muligt. Det er i alles interesse.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Jesper Lund

Dato : 21-08-04 11:24

Cubus <cubus@sol.dk> wrote:

> [...]
>
> "Og det har så mundet ud i, at det har alle sammen relation til den
> der historie på den der chatside, hvor i er inde alle fire og har

Hvorfor er det egentlig af betydning at det er chatside? Er det i
relation til spørgsmålet om de fire sager kan behandles på en gang?
Underforstået at man i et "chat room" kan etablere det samarbejde der
skal til for at man er "...delagtige i én forbrydelse" efter
retsplejeloven §705 [jf. diskussionen i Valus, update4].

--
Jesper Lund

Fra : Peter

Dato : 21-08-04 11:46

"Jesper Lund" <jelu@despammed.com> skrev i en meddelelse

[klip]

> Hvorfor er det egentlig af betydning at det er chatside?

Det er ikke nødvendigvis af betydning men blot nogle af de faktiske
omstændigheder.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Jesper Lund

Dato : 21-08-04 11:57

Peter <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote:

> Det er ikke nødvendigvis af betydning men blot nogle af de faktiske
> omstændigheder.

Det er vel ikke ligefrem en "faktisk omstændighed" at ComputerWorlds
side er et chatroom/chatside. Der er tale om et offentligt debatforum,
på samme måde som usenet, hvor alle kan læse med, incl. politiet. Det
vil være ret ulogisk at aftale en lovovertrædelse der. Et chatroom, hvor
diskussionen kan begrænses til en lukket kreds af personer, er en anden
sag.

--
Jesper Lund

Fra : Peter

Dato : 21-08-04 12:20

"Jesper Lund" <jelu@despammed.com> skrev i en meddelelse

[klip]

> [...]
> vil være ret ulogisk at aftale en lovovertrædelse der. Et chatroom, hvor
> diskussionen kan begrænses til en lukket kreds af personer, er en anden

Kald det hvad du vil... du spurgte om det var af betydning og det behøver
ikke være af betydning.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Cubus

Dato : 21-08-04 11:48

> [...]

> skal til for at man er "...delagtige i én forbrydelse" efter
> retsplejeloven §705 [jf. diskussionen i Valus, update4].

Jeg kommer til at tænke på en detalje i ransagningen. Som måske bekendt
udførtes ransagningen af en bi-jæger og en hoved-jæger. Bi-jægeren var
tilsyneladende en form for lærling for han måtte adskillige gange spørge
hoved-jægeren til råds. Under eftersynet af CD'erne var der en enkelt CD
som fandt interesse, hvilket røbede sig ved et spørgsmål til hoved-jægeren
omkring om den skulle medtages: "ICQ"? Altså et program til online
kommunikation. Man må gå ud fra, at interessen byggede på en forestilling
om gemte kontaktlister eller konversationer.

--
Cubus
http://cubus-adsl.dk/

Fra : Kasper Dupont

Dato : 21-08-04 13:50

Jesper Lund wrote:

> Hvorfor er det egentlig af betydning at det er chatside?

Jeg nævnte det kun fordi det i første omgang betød
jeg var en lille smule i tvivl om, hvorvidt det
drejede sig om samme sag. Men udfra de øvrige ret
sparsomme detalje konkluderede jeg, at det måtte
det være.

> Er det i
> relation til spørgsmålet om de fire sager kan behandles på en gang?

Er denne advokat-episode ikke et tegn på, at det er
en dårlig idé at behandle det som en sag?

http://tinyurl.com/5zm3o

Fra : Peter

Dato : 21-08-04 13:59

"Kasper Dupont" <remove.invalid@nospam.lir.dk.invalid> skrev i en meddelelse

[klip]

> Er denne advokat-episode ikke et tegn på, at det er
> en dårlig idé at behandle det som en sag?

Nøh - hvorfor det?

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Kasper Dupont

Dato : 21-08-04 14:34

Peter wrote:

> "Kasper Dupont" <remove.invalid@nospam.lir.dk.invalid> skrev i en meddelelse
>
> [klip]

> Nøh - hvorfor det?

Jo flere involverede, jo større et problem har man
med at finde et tidspunkt hvor alle vil møde. Nu ved
jeg ikke under hvilke omstændigheder man vil udsætte
sagen fordi en af parterne ikke kan møde op.

FUT: jura

http://tinyurl.com/5zm3o

Fra : Hans Joergensen

Dato : 21-08-04 23:03

Jesper Lund wrote:
> [...]
> skal til for at man er "...delagtige i én forbrydelse" efter
> retsplejeloven §705 [jf. diskussionen i Valus, update4].

Nu var det vel faktisk computerworld's forum.. jeg ved ikke helt om
man kan kalde det en chatside.

// Hans
--
Motorcyklister der kører i BIL når det regner er, BILISTER!

Fra : Jesper Lund

Dato : 21-08-04 11:44

Cubus <cubus@sol.dk> wrote:

> [...]
>
> "Og det har så mundet ud i, at det har alle sammen relation til den
> der historie på den der chatside, hvor i er inde alle fire og har

En anden ting: har anklageren fået logfiler fra ComputerWorld med IP
adresser på de computere, som har besøgt siden (øøh, chatroomet) den
dag? Eller er det bare en formodning fra anklagerens side?

--
Jesper Lund

Fra : Cubus

Dato : 21-08-04 11:54

> [...]

> adresser på de computere, som har besøgt siden (øøh, chatroomet) den
> dag? Eller er det bare en formodning fra anklagerens side?

Man må gå ud fra, at log-filer er blevet udleveret fra computerworld.dk.
Man har jo fundet frem til forfatteren af det indledende debat-indlæg
og han efterprøvede ikke selv sine postulater på valus.dk.

--
Cubus
http://cubus-adsl.dk/

Fra : Jesper Lund

Dato : 21-08-04 12:13

Cubus <cubus@sol.dk> wrote:

> Man må gå ud fra, at log-filer er blevet udleveret fra
> computerworld.dk. Man har jo fundet frem til forfatteren af det
> indledende debat-indlæg og han efterprøvede ikke selv sine
> postulater på valus.dk.

En ting er at de har fået IP adressen på den person, som skrev indlægget
på "chatsiden". Men har de også fået IP adresserne på alle de mange
computere, som har besøgt ComputerWorld's debatforum den pågældende
dag -- for derefter at sammenligne med logfilerne hos valus.dk?

--
Jesper Lund

Fra : Kasper Dupont

Dato : 21-08-04 13:45

Cubus wrote:

> Ifølge anklageren har der været tale om en chatside.

Det undrer mig engentlig ikke. Anklageren er jo ikke
ligefrem kendt for at have nogen særlig god viden om
alt det der med computere og internet.

> [...]
>
> Og hvorfor skulle en dommer have interesse i at "fremme en straffesag", som det

Jeg synes det kunne være interessant at få besvaret,
hvor meget anklager og tiltalte med rimelighed kan
trække sagen ud.

http://tinyurl.com/5zm3o

Fra : Peter

Dato : 21-08-04 14:00

"Kasper Dupont" <remove.invalid@nospam.lir.dk.invalid> skrev i en meddelelse

[klip]

> Jeg synes det kunne være interessant at få besvaret,
> hvor meget anklager og tiltalte med rimelighed kan
> trække sagen ud.

Det er op til Retten at afgøre.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Svend Olaf Mikkelsen

Dato : 21-08-04 14:09

On Sat, 21 Aug 2004 14:59:36 +0200, "Peter" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk>
wrote:

>Det er op til Retten at afgøre.
>
>/Peter

Og Retten skal med stort, ligesom Systemet.
--
Svend Olaf

Fra : Cubus

Dato : 21-08-04 11:22

"Kasper Dupont" <remove.invalid@nospam.lir.dk.invalid> skrev

> Jeg havde godt på fornemmelsen, at det drejede
> sig om Valus-sagen, da jeg læste den her:
>
> http://www.stiften.dk/artikel:aid=175466

Haha, siden du henviste til stiften har de lavet teksten om, så artiklen
pludselig er blevet helt fornuftig:

"... Selve straffesagen handler om fire unge pc-brugere. Den ene beskrev
i et debatforum på internettet, hvordan sikkerheden på det norske
netbetalingsfirma Valus var rystende ringe. Firmaets server kunne
stoppes ved en simpel kommando i en internetbrowsers adressefelt:
http://www.valus.dk/publisering/default.asp?Cid=3%01SHUTDOWN.
Uafhængigt af hinanden forsøgte de fire - og mange andre - at efterprøve
påstanden, og hjemmesiden lukkede ned."

Bemærk bla hvordan hackere er blevet til pc-brugere. Den er sgu god.
Så mangler de bare at ændre ordet kommando til URL eller hjemmesideadresse.

--
Cubus
http://cubus-adsl.dk/

Fra : Kasper Dupont

Dato : 21-08-04 13:32

Cubus wrote:

> Haha, siden du henviste til stiften har de lavet teksten om, så artiklen
> pludselig er blevet helt fornuftig:

Jeg skrev en email til Stiftstiden en halv times tid
før den her tråd startede. Den har åbenbart haft
virkning.

http://tinyurl.com/5zm3o

Fra : Niels Callesøe

Dato : 21-08-04 13:37

Kasper Dupont wrote in

> Jeg skrev en email til Stiftstiden en halv times tid
> før den her tråd startede. Den har åbenbart haft
> virkning.

Point til dig, og til Stiften.

--
Niels Callesøe - dk pfy @work

First rule of Cuddle Club: no dry humping!

Fra : Cubus

Dato : 21-08-04 14:36

"Kasper Dupont" <remove.invalid@nospam.lir.dk.invalid> skrev

> Jeg skrev en email til Stiftstiden en halv times tid
> før den her tråd startede. Den har åbenbart haft
> virkning.

Ja, det samme er næppe muligt med Ekstra Bladet, der gerne vil have
folk til at betale med Valus for deres side 9 piger.

Under betaling med Valus hos Ekstra Bladet kan man bla læse følgende:

"Den elektroniske pengepung. Du kan let, sikkert og anonymt betale for
tjenester på internettet og til din mobiltelefon."

Ifølge debatten på computerworld.dk var det ikke ligefrem anonymitet
der prægede systemet

"Det er muligt at se ALLE de transaktioner der er lavet på Valus. Man
kan se indbetalinger, varekøb oa. ved at: ..."

--
Cubus
http://cubus-adsl.dk/

Fra : hansi

Dato : 22-08-04 18:38

Sig til hvornår retssagen engang kommer for jeg deltager gerne som
tilskuerer

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 21-08-04 12:48

"Cubus" <cubus@sol.dk> writes:

> Haha, siden du henviste til stiften har de lavet teksten om, så artiklen
> pludselig er blevet helt fornuftig:
[tekst inklusiv den famøse URL]

Fantastisk! De skriver endda den URL der blev brugt til at lægge serveren
ned (og i min newsreader bliver det endda til et link jeg bare kunne trykke
på!).

Er ham der oprindeligt postede URL'en på forum'et stadig anklaget?

/L

Fra : Cubus

Dato : 21-08-04 13:18

"Lasse Reichstein Nielsen" <lrn@hotpop.com> skrev

> Er ham der oprindeligt postede URL'en på forum'et stadig anklaget?

Det fremgår både af den oprindelige Ritzau-artikel og den modificerede
Stift-artikel, at det er tilfældet.

Jeg er blevet begavet med et anklageskrift med navne, adresser og
CPR-numre på de 4 anklagede, og kan derfor bekræfte, at det er tilfældet.

--
Cubus
http://cubus-adsl.dk/

Fra : Jesper Lund

Dato : 21-08-04 13:37

Cubus <cubus@sol.dk> wrote:

> [...]
>
> Jeg er blevet begavet med et anklageskrift med navne, adresser og
> CPR-numre på de 4 anklagede, og kan derfor bekræfte, at det er

Samtidig skriver du andetsteds i tråden at forfatteren til indlægget
ikke selv har forsøgt "hacke" (=klikke på det famøse link). I så fald må
forfatteren vel være sigtet efter straffelovens §21 (§21: Handlinger,
som sigter til at fremme eller bevirke udførelsen af en forbrydelse,
straffes, når denne ikke fuldbyrdes, som forsøg), men når man læser hans
indlæg på
http://www.cubus-adsl.dk/elteknik/div/cw_debat.gif
er der en klar advarsel mod at klikke...

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 21-08-04 13:48

Jesper Lund <jelu@despammed.com> wrote:

> Samtidig skriver du andetsteds i tråden at forfatteren til indlægget
> ikke selv har forsøgt "hacke" (=klikke på det famøse link). I så
> fald må forfatteren vel være sigtet efter straffelovens §21

Ooops, det er nok snarere §23 som taler om medvirken (citat: "Den for en
lovovertrædelse givne straffebestemmelse omfatter alle, der ved
tilskyndelse, råd eller dåd har medvirket til gerningen").

--
Jesper Lund