Urenlig
Fra : Ukendt

Dato : 21-08-04 07:01

Hej

Vi har lige overtaget en lille hund på lidt over 1 år.

Problemet er, at han desværre ikke er helt renlig, da han vist har været
vant til at være meget alene hjemme over længere perioder, og så er skaden
vel sket på den måde.

Vi går lange ture med ham ca. 4 gange om dagen, hvor han både laver det ene
og det andet, men han letter desværre også ben indendørs (han laver ikke).
Er der noget vi kan gøre for at stoppe dette ? da han ellers er en kanon sød
hund, som vi meget gerne vil beholde !!!!!!

Løsninger modtages med glæde !!!!!!!!

Mvh

Tina

Fra : F Andersen & J Peder~

Dato : 21-08-04 08:00

Hej Tina
Jeg fik en 5 årig hanhund for 6 uger siden. Det første han gjorde var at
tisse indenfor. Han blev ved i ca 2 uger. Vi skældte ham ud, når vi tog ham
i det. Men grunden til at han gjorde det, var fordi han tissede sit
territorium af. Det mente han så, at man skulle gøre indenfor. Sidste gang
han gjorde det, tog jeg fat i hans læber, kiggede ham i øjnene, og skældte
ham ud. Siden den dag har han kun tisset udenfor.
Håber at du får ham vent af med det. Jeg tror han er renlig, men bare vil
fortælle, at nu bor han hos jer.

Venlig hilsen Janni.

Fra : Ukendt

Dato : 21-08-04 09:11

F Andersen & J Pedersen wrote:
> [...]
> tisset udenfor.
> Håber at du får ham vent af med det. Jeg tror han er renlig, men
> bare vil fortælle, at nu bor han hos jer.

Hej Janni

Det lyder da lovende, og jeg håber sådan, at det kan lykkes, da jeg allerede
er faldet pladsk for den lille fyr.

Tænkte på, om det mon kan hjælpe at få ham kastreret ? jeg mener, det gør
man jo med hankatte (har mest forstand på katte) så det kunne jo være, at
markerings-trangen også ville aftage på den måde, men det e rmåske ikke
ligeså normalt at kastrere hunde som katte ?

Mvh

Tina

Fra : F Andersen & J Peder~

Dato : 21-08-04 10:32

Hej
Jeg har ikke så meget forstand på kastration. Men har læst lidt om det på
dyrlægevagten. Kan ikke finde nogle steder, hvor der står det vil forhindre
at han markerer. Men det vil jeg forestille mig det vil.
Held og lykke med den lille frækkert.

Fra : Ukendt

Dato : 21-08-04 11:14

F Andersen & J Pedersen wrote:
> [...]
> Held og lykke med den lille frækkert.
> "Tina" <catcity snabela punktum tiscali.dk> skrev i en meddelelse

Tak for svarene.

Vi prøver de forskellige råd, og forhører os lige hos dyrlægen med henblik
på evt. kastration.
Det er i øverigt en lille Chihuahua -som vi er vilde glade for

Mvh

Tina

Fra : F Andersen & J Peder~

Dato : 21-08-04 11:49

Hi hi
To modsætninger af hinanden, min er en Grand danois han på 65 kg

Fra : Karina

Dato : 21-08-04 05:20

Hej Tina

I kan prøve at løfte hans forben når i tager ham i det. Samtidig siger i et
fast NEJ og tager ham straks med udenfor.
Det er sådan man gør med hvalpe når det skal gøres renlig så mon ikke det
også virker på en 1 årig hund?

Mange hilsner

Karina

Fra : Ulla Ipsen

Dato : 21-08-04 13:58

> [...]
sød
> hund, som vi meget gerne vil beholde !!!!!!

jeg har siddet og læst de forskellige svar du har fået, og jeg er klart enig
i at det er territorium der skal markeres, men at gå til kastration på grund
af det, syntes jeg er en temmelig drastisk beslutning.......... man
kastrerer jo heller ikke mænd fordi de står og tisser mærkelige steder .
Jeg vil foreslå dig at købe en vandpistol og så holde øje med hunden, når
han så gør tegn til at lette ben indendørs, - får han et sprøjt med
vandpistolen, samtidig med et NEJ - det er virkelig effektivt, og man kan nå
hunden selvom man ikke står lige ved siden af.
Vandpistolen kan også bruges hvis hunden laver andre "unoder" man ikke vil
ha'
god fornøjelse! (vand pletter ikke på møbler og tæpper og er ganske
uskadeligt for hunden)
Ulla

Fra : Ukendt

Dato : 21-08-04 15:13

> [...]
> ikke vil ha'
> god fornøjelse! (vand pletter ikke på møbler og tæpper og er ganske

Hej Ulla

Nu er der ogaå lidt andre aspekter end lige tisseriet indendørs - ser du, vi
har også katte - hunden er heldigvis MEGET katteglad - og han prøver at
parre dem alle, hvis han kan komme til det.....måske er det også bare lige
en overgang, så de kan se, han bor her nu
Jeg har indtil nu i mit voksne liv mest haft med katte at gøre, og der ved
jeg jo positivt, at kastration er alfa omega, når det gælder strintning
osv., men jeg ved ikke, om det samme gør sig gældende ved hunde...derfor
spurgte jeg også, men eftersom vedkommende der svarede mig, ikke rigtigt var
klar over dette, har jeg tænkt mig at drøfte det med min dyrlæge.
Er det anderledes at kastrere en hund fremfor en kat ?

Mvh

Tina

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 30-08-04 21:09

> Er det anderledes at kastrere en hund fremfor en kat ?

Jeg vil u nok mene at man gør det af forskellige grunde med katte.
Eksempelvis er en kat sværere at styrre i sine lyster end hunde. (Han)Katte
der render frit får den ansvarsbevidste ejer kastreret for at han ikke skal
rende og parre samtlige katte i nabolaget. Med racekatte gælder det at
han-katte der ikke er egnet til at indgå i avlen skal kastreres for at
opdrætteren har styr på at der ikke bare parres på må og få med hendes
møjsommeligt opdrættede afkom. Jeg har hørt op til flere gange at når en
hankat først er begyndt at strinte, så hjælper det for det meste ikke bare
at neutralisere ham!

Ved hunde er det mere op til ejeren og også mere muligt at være op til
ejeren at holde hanner og tæver adskilt. Med hensyn til opførsel er det i
langt de fleste tilfælde et spørgsmål om kommunikation hund og ejer imellem
hvorvidt han-hunden har en dominerende rolle i hjemmet! Er jeres forhold
harmonisk og er hunden ellers mentalt normal så er der heller ikke noget
slinger i valsen og det ville derfor være forkert at gå ind og neutralisere
da det er at pille ved det naturlige.

Bare min holdning.

--
MvH.
Rinnie Ilsøe

Fra : Ukendt

Dato : 30-08-04 21:26

Rinnie Ilsøe wrote:
> [...]
> der heller ikke noget slinger i valsen og det ville derfor være
> forkert at gå ind og neutralisere da det er at pille ved det

Hej

Jeg har styr på alt det med katte, da jeg selv er opdrætter.

Den lille hund er 17 måneder, og jeg har KUN haft ham i 10 dage....men vores
forhold er da ganske fint allerede.

Han har desværre været vant til at være alene i 12-24 timer om dagen i sit
tidligere liv, og det har vist ikke betydet så meget, om han har lettet ben
indendøre, men det gør det her.
Vores dyrlæge mener, at han er ved at markere sit territorium herhjemme, og
at hvis han ikke er holdt op med det indenfor en måndes tid, så vil det være
godt at kastrere ham.
Der kan også være den mulighed, at hans blære er blevet slap, fordi han i så
lang tid har prøvet at holde sig, så nu går den ikke mere.........men vi ser
tiden an, da det er en dejlig hund, som har så mange andre værdier, der nok
kan opveje, at han letter ben sommetider.

Kan bare stadig ikke se, at der er den store forskel på, at kastrere katte
som hunde....men det kan jo være, jeg finder ud af det, hvis det sker for
min lille hund.
Kattene lider da absolut ikke overlast, og har det ganske fint som kastrater

Mvh

Tina

Fra : Lady

Dato : 22-08-04 02:05

> [...]
> vant til at være meget alene hjemme over længere perioder, og så er skaden

Hej Tina.

I burde træne NEJ øvelser.
Det vil sige øvelser, hvor du fortæller hunden, at han ikke må med et klart
og tydeligt NEJ!.
Med tiden vil han lære - når jeg gør det her siger mor NEJ og bliver sur -
jeg burde måske lade være.

Nej øvelser er en stor hjælp i rigtig mange situationer.
Jeg har ikke lige en god link til sider omkring nej-øvelser, men der findes
helt sikker nogen på nettet.

En af dem kan dog være at sidde med en kiks foran hunden.
Rækker hunden ud efter den, lukker man hånden omkring den og siger NEJ.
Når hunden stopper med at række ud efter kiksen siger man Værsgod eller
lign.

De lærer de faktisk forholdsvist hurtigt, og måske kunne det hjælpe på jeres
problem.
Hvis jeres hund ikke ved, hvad nej betyder eller aldrig er blevet forsøgt
opdraget, er det jo ikke så sært, at han tisser indendørs, selvom I bliver
ved med at sige NEJ.

Forresten har I andre dyr?? Måske forsøger han at markere sin duft overfor
måske en kat, hvis I har sådan en??

Mvh. Cujos mor