Andet telekom.
jakjoe 1141
Benjamin... 1084
Telefoni.dk
Fra : ro65dk

Dato : 20-08-04 22:20

Har oprettet abonnement hos Telefoni.dk og hentes Firefly -softphonen.

Der kan ringes til og fra mit nummer, men der er ingen tale.

(for de vittige: jo stikkene er sat I, jo mikrofonen virker, jo jeg kan
ellers godt høre lyde på pc'en.. og jo PC'en er tændt.. osv. osv.)

Nogen der kan hjælpe?

Fra : ro65dk

Dato : 20-08-04 22:28

"ro65dk" <ro65dk@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> Har oprettet abonnement hos Telefoni.dk

Øh det gik vist lidt hurtigt.. Det er selvfølgelig Telefin.dk der skal stå
og IKKE telefoni.dk

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 21-08-04 07:26

In article <41266da0$0$205$14726298@news.sunsite.dk>, ro65dk wrote:

> "ro65dk" <ro65dk@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
>
> Øh det gik vist lidt hurtigt.. Det er selvfølgelig Telefin.dk der skal stå
> og IKKE telefoni.dk

Hvorfor ikke Musimi.dk ? De har en ligeså god ydelse, bedre support i
deres forum. Og koster kin 5 kr/måned for rigtigt telefonnr.

Har du prøvet deres support ?

Jeg ville overveje at drøne forbi www.sipphone.com og hente X-Ten's
IP softphone i stedet, den går for at være bedre.

Fastnet - IP telefoni: 5 kr/md Se http://www.misumi.dk

Fra : ro65dk

Dato : 21-08-04 14:01

meddelelse news:slrncidqnj.26u.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local...>
Hvorfor ikke Musimi.dk ? De har en ligeså god ydelse, bedre support i
> deres forum. Og koster kin 5 kr/måned for rigtigt telefonnr.
Det gav mig ikke rigtig svar på mit spørgsmål..

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 21-08-04 18:32

In article <41266ba7$0$207$14726298@news.sunsite.dk>, ro65dk wrote:
> [...]
>
> (for de vittige: jo stikkene er sat I, jo mikrofonen virker, jo jeg kan
> ellers godt høre lyde på pc'en.. og jo PC'en er tændt.. osv. osv.)

Har du prøvet en anden klient ? Det ville jeg gøre. Der er
flere gratis klienter.

Fastnet - IP telefoni: 5 kr/md Se http://www.misumi.dk

Fra : ro65dk

Dato : 21-08-04 20:11

meddelelse news:slrncif1os.27s.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local...

> Har du prøvet en anden klient ? Det ville jeg gøre. Der er
> flere gratis klienter.

Jeg har forsøgt med X-Lite men kan ikke konfigurere den så den overhovedet
får forbindelse. Hvilke andre klienter findes der?

Fra : ro65dk

Dato : 21-08-04 23:28

> [...]
>
> Jeg har forsøgt med X-Lite men kan ikke konfigurere den så den overhovedet
> får forbindelse. Hvilke andre klienter findes der?

Jeg har nu fået konfigureret Xlite og det virker. Jeg har (mange) hakker i
lyden så det er næste projekt at få dem fjernet.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 22-08-04 08:35

In article <4127ccd7$0$207$14726298@news.sunsite.dk>, ro65dk wrote:

> "ro65dk" <ro65dk@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har nu fået konfigureret Xlite og det virker. Jeg har (mange) hakker i
> lyden så det er næste projekt at få dem fjernet.

Jeg har samme problem når jeg ringer til echo services. Men hvis
jeg ringer til en rigtig telefon, eller fra en rigtig telefon til
mig sel er dette problem der ikke.

Så har du testet med en anden person ? (Enten på IP telefoni eller
PSTN) ?

Fastnet - IP telefoni: 5 kr/md Se http://www.misumi.dk

Fra : ro65dk

Dato : 22-08-04 13:20

meddelelse news:slrncigj65.288.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local...

> [...]
> mig sel er dette problem der ikke.
>
> Så har du testet med en anden person ? (Enten på IP telefoni eller

Ja jeg har ringet til flere og har fået følgende "rapport":

- Ligesom en "puls" der går hen over det hele.
- Knasende støj
- Samtalen hakkes.

Jeg har ikke problemer med at høre folk, det er det der har problemer med at
høre mig.

Jeg har forsøgt mig med forskellige codecs og er kommet frem til at g711u
gav det bedste resultat (som bare ikke er godt nok).
Jeg har en dual 2Mb linje og bruger ikke PC'en til at downloade eller lign.
imens.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 22-08-04 15:30

In article <41289006$0$210$14726298@news.sunsite.dk>, ro65dk wrote:
> [...]
> gav det bedste resultat (som bare ikke er godt nok).
> Jeg har en dual 2Mb linje og bruger ikke PC'en til at downloade eller lign.

Dual-2Mbit ? Er det en SDSL eller fast kredsløb ? Normalt er ADSL kun
2048/512.

G.711u bruger 80 kbit, iLBC/GSM omkring 13-15kbit.

Umiddelbart tyder dine symptomer på, at du har problemer med din upstream
båndbredde. Har du checket routerens stats for at se at din upstream ikke
er overbelastet ?

Hvad siger en traceroute til din SIP udbyder ?
Hvad siger en ping til ham ? Og en ping med 1500 byte pakker ?
(kan klares med et flag i Windows. Øger ofte svartiden betragteligt)

Fastnet - IP telefoni: 5 kr/md Se http://www.misumi.dk

Fra : ro65dk

Dato : 22-08-04 22:05

meddelelse news:slrncihbf9.28i.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local...
> Dual-2Mbit ? Er det en SDSL eller fast kredsløb ? Normalt er ADSL kun
> 2048/512.

SDSL.. Fast.. Ved ikke.
FTH-Bredbånd (www.fth-bredbaand.dk) er sådan lidt specielt. De leverer tv,
internet og telefoni via IP teknologi. Der er en forbindelse på 100 Mbit ind
i min lejlighed og af disse 100 Mbit er de 2 til min internetforbindelse og
resten til TV (og deres egen ip-telefon). Bemærk at intet andet end min PC
er på nettet via forbindelsen. Jeg har altså 2 Mb til rådighed til
internetfobindelse (dual). Ingen adsl modem eller noget i denne ende, bare
stik direkte i væggen.

> [...]
> båndbredde. Har du checket routerens stats for at se at din upstream ikke

Har ingen adgang til router

> Hvad siger en traceroute til din SIP udbyder ?
Hvis jeg laver et traceroute via TDC så går den i stå efter 8 "hop";
1 fe-1-1-0-105.100M.sltnxj1.ip.tele.dk (193.162.154.13) 26.421 ms 71.485
ms 90.702 ms
2 pos3-1.155M.hcnxg1.ip.tele.dk (195.249.2.158) 1.137 ms 1.090 ms 1.077
ms
3 pos3-0.2488M.arcnxg1.ip.tele.dk (195.249.7.114) 1.049 ms 0.957 ms
0.938 ms
4 pos7-0.2488M.albnxg1.ip.tele.dk (195.249.6.125) 3.275 ms 3.244 ms
3.215 ms
5 so-0-3-0.lynxj1.ip.tele.dk (80.63.81.69) 3.486 ms 3.447 ms 3.422 ms
6 song-networks.dix.dk (192.38.7.73) 4.166 ms 4.476 ms 4.472 ms
7 ge0-1.alb3-pe4.dk.sn.net (195.97.128.17) 6.123 ms 5.836 ms 6.570 ms
8 * * *
9 * * *
10 * * *
Osv...

> Hvad siger en ping til ham ? Og en ping med 1500 byte pakker ?
> (kan klares med et flag i Windows. Øger ofte svartiden betragteligt)
Hvis jeg pinger voip1.telefin.dk som er SIP proxyen så får jeg Timeout,
detsamme
hvis jeg pinger direkte til telefin.dk
Kan godt pinge andre adresser på internettet

Jeg takker mange gange for din hjælp. Jeg troede ellers jeg kunne finde ud
af det, men må ærlig indrømme at her er der et område af PC'en jeg ikke
fatter meget af.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 23-08-04 16:40

In article <41290ab8$0$203$14726298@news.sunsite.dk>, ro65dk wrote:
> [...]
> er på nettet via forbindelsen. Jeg har altså 2 Mb til rådighed til
> internetfobindelse (dual). Ingen adsl modem eller noget i denne ende, bare

Ah, delt båndbredde. Det betyder du har 2 Mbit mellem dit modem
og din computer. For når de andre kunder bruger, så falder din
ydelse. Stofa kørerpå samme måde med 34Mbit data ud i hjemmene,
og alt for lidt videre.

Du har muyligvis også kun 128 kbit/s op.

Hvor hurtigt går det når du uploader filer ? Så kan vi se om det er
båndbredde.

> [...]
> 6 song-networks.dix.dk (192.38.7.73) 4.166 ms 4.476 ms 4.472 ms
> 7 ge0-1.alb3-pe4.dk.sn.net (195.97.128.17) 6.123 ms 5.836 ms 6.570 ms

OK - acceptabelt.

> [...]
> detsamme
> hvis jeg pinger direkte til telefin.dk
> Kan godt pinge andre adresser på internettet

Så ville jeg tage seneste host inden, og pinge med store pakker.

> Jeg takker mange gange for din hjælp. Jeg troede ellers jeg kunne finde ud
> af det, men må ærlig indrømme at her er der et område af PC'en jeg ikke
> fatter meget af.

Mit bud er, at du IKKE har 2Mbit, måske downstream. Prøv på et
tidspunkt hvor der ikke er nogen andre på (om natten eller om
morgenen) og se om det hjælper.

Disse kabeludbydere er kendt for at være væsentlig ringere i
belastningsperioder end ADSL og andre. Og generelt leverer de
meget lav båndbredde til upload for at undgå du stiller servere op.

Fastnet - IP telefoni: 5 kr/md Se http://www.misumi.dk

Fra : ro65dk

Dato : 23-08-04 17:29

meddelelse news:slrncik3r4.29b.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local...
> [...]
> og din computer. For når de andre kunder bruger, så falder din
> ydelse. Stofa kørerpå samme måde med 34Mbit data ud i hjemmene,
Så vidt jeg ved er stofas net ligesom TDC kabelnet. FTH bruger ikke samme
system (ikke kabel-tv agtigt, alt er IP)
der er 100 Mbit ud til lejligheden.

> Du har muyligvis også kun 128 kbit/s op.
>
> Hvor hurtigt går det når du uploader filer ? Så kan vi se om det er
> båndbredde.

Jeg har kørt guiden fra Internetkvalitetsguide.dk og fået følgende resultat:

Popup med:Testen fejlede (512 Max Bitrate is alloweded 15.00 Mbit/s

afsendelse: 20.54 Mbit/s
modtagelse: 2.34 Mbit/s

> Mit bud er, at du IKKE har 2Mbit, måske downstream. Prøv på et
> tidspunkt hvor der ikke er nogen andre på (om natten eller om
> morgenen) og se om det hjælper.

Hastigeden er rimelig konstant døgnet rundt.

Fra : :-\) Jens

Dato : 26-08-04 22:54

> [...]
> og din computer. For når de andre kunder bruger, så falder din
> ydelse. Stofa kørerpå samme måde med 34Mbit data ud i hjemmene,

Vrøvl......

> Du har muyligvis også kun 128 kbit/s op.

Vrøvl, manden har fortalt dig at han har FTH-bredbånd.

> Mit bud er, at du IKKE har 2Mbit, måske downstream. Prøv på et
> tidspunkt hvor der ikke er nogen andre på (om natten eller om
> morgenen) og se om det hjælper.

Nej, han har nok noget mere

> Disse kabeludbydere er kendt for at være væsentlig ringere i
> belastningsperioder end ADSL og andre. Og generelt leverer de
> meget lav båndbredde til upload for at undgå du stiller servere op.

FTH-Bredbånd er ikke en kabel-udbyder. Det er Internet over lysleder
kabel..... Det bygger dermed på en anden teknologi end Internet over
kabel-TV netværk.

Jens

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 22-08-04 15:33

> [...]
> gav det bedste resultat (som bare ikke er godt nok).
> Jeg har en dual 2Mb linje og bruger ikke PC'en til at downloade eller lign.

PS: Hvilken router har du ? Hvis det er en Zyxel 650, så SKAL du vist
køre STUN, da den er SIP aware og ved hvordan man smadrer SIP pakker,
og gør brug af det.

Fastnet - IP telefoni: 5 kr/md Se http://www.misumi.dk

Fra : Filter

Dato : 28-08-04 16:41

[snip]
> Jeg har nu fået konfigureret Xlite og det virker. Jeg har (mange) hakker i
> lyden så det er næste projekt at få dem fjernet.

Kan du ikke poste din opsætning her i gruppen?

Anders

Fra : ro65dk

Dato : 28-08-04 17:39

"Filter" <""anders\"@(Filter)Lybecker.com"> skrev i en meddelelse
> [snip]
>
> Kan du ikke poste din opsætning her i gruppen?
>

> Anders

Opsætningen af Xlite har jeg efter mange gode forsøg sammen med supporten
fået ændret så det ikke blev
helt så slemt. Men idag har jeg modtaget adaptoren og med den er der ikke
(ser det ud til) nogen problemer
med kvaliteten. Så jeg tror næsten det er min PC som ikke har kunnet trække
læsset.

/rolf