Vi skal ha' vores første hund - måske
Fra : Jensn

Dato : 20-08-04 19:34

Hej

Vi overvejer meget at få hund - af flere grunde :

Jeg elsker hunde og nyder at have med dem at gøre

Vores datter (lige fyldt 6) elsker generelt dyr - og når vi går
tur og møder en hund, ja, så skal den lige studeres og gerne
klappes - hund snakker/læser/ser alt hvad der omhandler dyr

Min kone syntes efterhånden også at det kunne være dejligt
med sådan en vovse

MEN - så kommer spørgsmålet : Hvad skal vi gå efter ?

Det skal være en "stor" hund - dvs. en der ikke vælter bare fordi
man klapper den.

Vores datter kunne godt tænke sig en Labrador, Golden Retriever
eller Dalmantiner (sidste tror jeg dog ikke er for os "første gangs")

Hvilken hund er god til børn ?

Kom endelig med gode ideér til hvor man finder den rigtige hund
(vi bor på sydfyn)

På forhånd tak

Mvh.
Brian S Jensen

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 20-08-04 19:38

"Jensn" <m3m5@hotmail.com> writes:

> [...]
>
> Vores datter kunne godt tænke sig en Labrador, Golden Retriever
> eller Dalmantiner (sidste tror jeg dog ikke er for os "første gangs")

Eftersom vi selv fik en lille newfoundlænder i starten af juli, kan
det kun anbefales. En stille og rolig hund, som dog sviner en
frygtelig masse. Den er meget kærlig og vi har været imponeret over
hende, hver gang vi har mødt børn.

En god ide er at tage på en udstilling eller et andet arrangement og
se på hundene og snakke med ejerne. Det havde vi meget gavn af.

Ballerup, 18.-19. september 2004 (KBHV) - international
Herning, 6.-7. november 2004 (NORV) - international

Du kan se Siri her: http://www.trinekc.dk/siri.php

Mvh Trine

http://www.triane.dk, billig og god overnatning i Nordjylland
Spændende butik med stort udvalg i kurve og sæsonpynt

Fra : Jensn

Dato : 20-08-04 19:44

Hje igen

Jeg glemte lige at skrive hvad vi kan "tilbyde" hunden :

Hus på 280m2 hvor der vil være adgang stort set over alt

Have på 2200m2 i landsby - ud til skov på den ene side og
mindre trafikeret vej til den anden

Gåture - cykelture (har hørt de skal være 2 år før man cykler ?)

Dyrlægebesøg efter hvad der sig hør og bør

Den må gerne kunne køre med i bilen

Mvh.
Brian S Jensen

Fra : lunadc

Dato : 20-08-04 19:56

Hej
Det første i skal gøre er at sætte jer ned og finde ud af :
Hvad vil vi med en hund
hvor meget tid har vi til hund og kun hund dvs. tid hvor man ikke laver
andet end at træne, kæle, børste osv.
Vil vi gå lange ture?
vil vi gå til hundesport fx agility
hvor meget ekstra rengøring gider vi (kort eller lang hår)

osv. osv.
der er masser af spørgsmål som skal besvares inden man kan vælge race.
Der er meget forskel på racer og deres aktivitets niveau.
Når man har kræset sig ind på hvad man vil med sin hund, kan man se på
hvilke racer som passer til det.

Meld jer evnt. Til et af DKK’s før du køber hund kurser.

Bodil

www.bodilshunde.info

http://www.kandu.dk/

Fra : Tomas Skott

Dato : 20-08-04 21:11

Hejsa Brian

Har I prøvet at kigge på følgende hjemmeside:

http://www.hundeleksikon.dk/

Der kan I måske spore jer lidt ind på, hvad I ønsker Min kæreste og jeg
har iøvrigt en dejlig labrador-tæve, som er supergod til børn. Eneste minus
er, at hun kræver en del motion, det samme gælder de øvrige racer, du
nævnte, og det kan måske godt være lidt svært at finde 60-80 minutter hver
dag, når I har en datter især, hvis der er planer om at få flere af hendes
slags Så måske skulle I alligevel overveje at finde en mindre hund
(eller et par katte, hvilket bestemt kan anbefales, har selv to ). Jeg
har et par gange passet en papillion, som var rigtig sød og meget glad for
børn. Ved dog ikke om dette generelt gælder for racen.

Med venlig hilsen
Mariann

Fra : Brian S Jensen

Dato : 21-08-04 00:23

"Tomas Skott" <skott@FJERNMIGfestudvalget.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> har et par gange passet en papillion, som var rigtig sød og meget glad for
> børn. Ved dog ikke om dette generelt gælder for racen.

Hej

Vi har en kat i forvejen, men den siger mig ikke rigtigt noget - den er
da meget sød osv, men specielt kvik, det er sådan en kat altså ikke

Mvh.
Brian S Jensen

Fra : Tomas Skott

Dato : 20-08-04 21:47

PS.

Prøv lige at se her:

http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/db/internat.nsf/frigivetdyrnye/39b3968e782c7758c1256ec10056136f?opendocument&exp=210dd4fe3ee9c01fc1256b7400688dfc

En dejlig hund på Fyn, stueren, sød, glad, kærlig og uden hjem. Var det
noget?

Mariann

Fra : Brian S Jensen

Dato : 21-08-04 00:22

> [...]
>
> En dejlig hund på Fyn, stueren, sød, glad, kærlig og uden hjem. Var det

Hej

Det glemte jeg at skrive - det SKAL være fra hvalp - men ellers en
sød hund på linket

Mvh.
Brian S Jensen

Fra : anne_pandeSKIP@hotma~

Dato : 21-08-04 08:20

On Fri, 20 Aug 2004 20:33:54 +0200, "Jensn" <m3m5@hotmail.com> wrote:

> [...]
>
>Hvilken hund er god til børn ?
>
>Kom endelig med gode ideér til hvor man finder den rigtige hund

Hejsa! Jeg har selv været i gang med hunde-research i et års tid, og
jeg kan bl.a. anbefale bogen, som kan lære een lidt om hundens
psykologi og kommunikation.

Tal hundsk af Stanley Coren (bib.kode 63.67)

Mht. til valg af race, så startede jeg med politikens store hundebog,
hvor der først opdeles i de forskellige grupper og derefter kort
beskrives, hvad egenskaberne for hunde i disse grupper er. Derpå kan
man grovindele ret hurtigt. Når man så har fundet nogle racer, som
virker særligt interessante, kan man henvende sig til denne races
specialklub (via nettet) eller låne flere bøger.

Vejledende kan du også benytte nogle hundetests på nettet - nogle er
bedre end andre, men det kan være en god start mht.
aktivitetsniveau/pelslængde/størrelse etc. Her er et par links:

http://www.canis.no/ (under oppslagsverk/rasevelger)

http://www.mypetstop.co.uk/UK/Dogs/default.htm (klik på select-a-dog
knappen til højre)

Mvh. Anne

Fra : karsten klaaby

Dato : 21-08-04 09:11

klip

Hej Brian
Vi er en familie på fem (børn i alderen 4, 3 og ½ år), og vi har en golden
retriever, ham har vi været rigtig glade for, vi bor i etplans hus med stor
have og ved siden af skoven, med rig mulighed for gåture (lyder som hos
jer), det eneste minus ved en golden (synes vi), er at de fælder en del, men
kan man leve med at der måske skal støvsuges lidt mere, er det klart en hund
vi vil anbefale.

MVH Pia

Fra : Mus

Dato : 21-08-04 12:11

Jensn <m3m5@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:41264413$0$261$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
>
> Hvilken hund er god til børn ?
>
> Kom endelig med gode ideér til hvor man finder den rigtige hund

Hej

vi har en boxer og den er super til børn. Meget forsigtig og elsker at være
i nærheden af dem. mange små børn bliver bange for ham når de lige ser ham.
Han er jo stor og så grynter han lidt engang i mellem. Men så er han super
til at tage hensyn til dette. Søger de børns nærhed men er aldrig
påtrængende. Opholder sig i nærheden. Lægger sig ned ved siden af barnet og
kryber langs gulvet til han kommer hen og kan røre barnet med snuden lige så
forsigtigt. Eller han sætter sig bare ved siden af barnet og kommer til at
læne sig lige så forsigtigt op af barnet. Det ser simpelthen så sjovt ud.
Når børnene så endelig tør røre ved ham er han bomstille. Det virker lidt
som om han tiltrækkes lidt af mennsker der er bange for ham generelt og
prøver lige så forsigtigt at fedte sig ind. Det ser ret sjovt ud.

Problemet med boxere er så deres energi niveau. Man kan sagtens have en
boxer som første gangs hundeejer - men det er nok ikke lige så let som med
en labrador. De er altid legesyge og så kan nogen af dem altså godt være
lidt voldsomme at håndtere for børn. Kan komme til at skubbe til dem så de
vælter. Man skal vide det er en hund der bare er gang i. Og det kræver at
man går til træning med sin hund - men det synes jeg nu er klogt at gøre med
alle hunderacer. Vi har mange børnefamiler i vores hundeklub.

En af de typiske ting jeg ser især når jeg sammenligner med labradorer, så
er labradorer mere lærenemme og førerfikseret. Dvs har hunden først fået dæk
kommandoen kan man ofte stole på den bliver liggende indtil den får besked
på andet. Sådan er det ikke altid med boxere. De kan godt få en eller anden
hjerneblødning og pludelig opføre sig som en lille hvalp selv om de feks er
7 år gammel eller ligge og fjolle rundt eller fange sommerfugle eller alt
mulig andet skørt. Andre gange udfører de øvelsen til UG. De er sådan lidt
mere deres egne og fjollede og det er lige netop dette der gør at vi
boxerejere er faldet for denne race. De er så sjove - selv om det ikke er
altid er sjovt til en prøve. Et hegn om haven kan også anbefales medmindre
vejen er meget meget lidt befærdet. Ikke kun for hundens skyld men også
fordi nogle mennesker ikke bryder sig om hunde og derfor ikke skal belemres
med dem. Bare min mening.

Nogle hanhunde kan godt være ret ufredelige over for hinanden.

Hvis jeg ville jeg undersøge hvilken hund der passer ind i familien. Skal
det være en meget rolig hund eller må der godt være lidt gang i den. Vil i
envester tid og træning. Vil i have en velafrettet hund eller må der gerne
være lidt ballade i den. Hvad med pelspleje. Fældning. Skal det være en inde
eller en udehund? (Boxere er følsomme overfor varme og kulde, ås de er ikke
udehunde - ingen tyk pels eller underuld).

Kig i bøger og tag ud i forskellige hundeklubber og få et indtryk af hundene
live. Men husk hver hundeklub elsker deres race, så prøv at se så objektivt
på det som muligt. Lad være at se på hvalpe før i har besluttet jer fra
racen. For alle hvalpe er bare så dejlige.

en boxer egner sig ikke altid til ro og orden. Så hvis man ikke kan klare
der er lidt kaos med sådan en lømmel, så er boxeren ikke det rette valg.
Ellers er de bare super.

LN

Fra : Mus

Dato : 21-08-04 12:11

Fra : lene thrane

Dato : 21-08-04 14:26

> [...]
>
>Vores datter kunne godt tænke sig en Labrador, Golden Retriever
>eller Dalmantiner (sidste tror jeg dog ikke er for os "første

Labrador, kleiner munsterlander, disse er fremragende jagthunde men
også meget hengivne familiehunde.
De kræver en god træning og megen motion men så hár I en alletiders
hengiven hund.

Fra : Per J

Dato : 21-08-04 15:38

Med snilde skrev Jensn m3m5@hotmail.com
i news indlægget 41264413$0$261$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:

> [...]
>
> Hvilken hund er god til børn ?
>
> Kom endelig med gode ideér til hvor man finder den rigtige hund

Jeg kan af egen erfaring anbefale en dværgschnauzer.

Vi har selv en sort på omkring 7 måneder. Altid rolig og kærlig. Han er ikke
særligt bange for noget pga. den top socialicering han fik fra kennelen i
hans første 8 uger. Han var tidligt lærenem til mange tricks. Ja, man kunne
blive ved med at skamrose, så check evt. dværgschnauzeerklubben:
http://www.dvaergschnauzer.dk/

--

Venlig hilsen

Per

Fra : Cindie

Dato : 23-08-04 09:11

Hey

En mulighed var måske at vælge at adoptere en græsk hund!
Se på www.graeskehunde.dk
Og her er der også mulighed for at få en hvalp!

V.H.
Cindie