Fireline fra Superbrugsen
Fra : FJ

Dato : 20-08-04 19:03

I Brugsen er der et medlemstilbud på noget Fireline 0,17. Det er sort
og koster kr. 249 - angiveligt spares 150 kr. 270m er der på rullen

Jeg er vant til det gammeldags 0.25 nylonline der er langt billigere.

1. Hvilke fordele vil jeg få af denne line?
2. Er det et godt tilbud?

Frits

Fra : Jan Bachman

Dato : 20-08-04 19:46

>1. Hvilke fordele vil jeg få af denne line?
Fireline er meget stærkere end nylon (3-4 gange, måske mere).
Dvs. du kan nøjes med en meget tynd og let line, og kan kaste længere.
Det er ikke elastisk som nylon, hvilket giver bedre føling med agnen i
den anden ende.

>2. Er det et godt tilbud?
Da der kan være adskillige hundrede meter meget tynd fireline på et
hjul, og det samtidig er dyrt, så bruger man som regel en basisline i
nylon, blot for at fylde hjulet pænt ud. Basislinen rører aldrig
vandet. Dernæst påhæftes ca. 100 m fireline til slut. Jeg går altid
ned i den lokale grejshop og får dem til at ordne dette

Ikke alle hjul er lige glade for fireline. Tag dit hjul med ned i den
lokale grejbiks og spørg til sagen.

/Jan

Fra : Per Andersen

Dato : 21-08-04 12:01

du får et helt andet produkt end din gamle nylonline. Du får en flettet line
der ikke giver sig ved hug eller bundbid, og linen kræver en anordning for
at binde på endegrej - såkaldte - notaknot - men de er meget nemme at bruge
og er hurtigere end de gamle sikkerhedsnåle.
Fordele er styrken - de er meget stærkere end tilsvarende nylonline og du
jkan derfor fiske med en 0.15 hvor du normalt brugte en 0.35.
Jeg bruger det selv og er meget glad for det.

per

Fra : Jan Bachman

Dato : 21-08-04 13:53

>linen kræver en anordning for at binde på endegrej
>såkaldte - notaknot - men de er meget nemme at bruge
>og er hurtigere end de gamle sikkerhedsnåle.

Linen "kræver" det ikke, omend notaknot er ganske praktiske

Jeg bruger af og til en dobbelt blodknude i stedet for notaknot.
Typisk når jeg fisker med gennemløbere.
http://www.rackelhanen.se/images/2clinchk.gif

/Jan

Fra : fiduusen.dk

Dato : 21-08-04 13:10

> 2. Er det et godt tilbud?

Normal koster det ca. 1,25 pr meter hvis du får "fyldt" fireline på din
spole i en lystfiskerforretning - så det er en billig meter pris

270 meter er dog mere end du har brug for til en spole (fyld op med alm.
nylon inderst) - så hvis du kun skal bruge til en spole vil det være
billigere blot at købe 100-120 meter i en butik

hvis du normalt fisker med 0,25 mm nylon, burde det rigeligt med en 0,12 mm
fireline - du vil få mange meter ekstra kastelængde med denne

Hilsen
Bjarne Duus, www.fiduusen.dk

Fra : JHB

Dato : 21-08-04 15:55

inden alle farer i superbrugsen og "sparer" 150 kr. kan man på godtgrej.dk
købe 270 meter fireline for 199 kr. blot til info ...

Fra : Bjarne Nielsen

Dato : 30-08-04 16:16

> [...]
> 2. Er det et godt tilbud?
>
> Frits du får beder kastelænge go beder kontak med fisken du mærker at der
er bid hurtige en på en nylonline hilsen Bjarne