Længde på netværkskabel ?
Fra : Tom Bisgaard ADSL

Dato : 20-08-04 19:02

Hejsa

Håber dette er den rigtige gruppe og der er en der kan give mig et svar.

Hvor langt langt må der være mellem min router og en PC i meter ?? før det
går ud over signalet. 100 meter ?

Pcen i den anden ende skal bruges til internet.

Jeg har ADSL 512/512

Mvh

Bisgaard

Fra : JL med Liftmaster

Dato : 20-08-04 19:38

"Tom Bisgaard ADSL" <tbr@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> går ud over signalet. 100 meter ?
>
> Pcen i den anden ende skal bruges til internet.

ja, max længde på et netværkskabel er ca. 90 m., ellers skal have
forstærkeret signaelet under vejs. hvilket man gør med et hub eller lign...

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 20-08-04 21:07

In article <412643ef$0$13819$ba624c82@nntp05.dk.telia.net>, JL med Liftmaster wrote:
> ja, max længde på et netværkskabel er ca. 90 m., ellers skal have
> forstærkeret signaelet under vejs. hvilket man gør med et hub eller lign...

Desværre virker en hub ikke nødvendigvis, den leder bare strømmen der
er ved at være svag ud i mange retninger. En switch derimod gensender
pakken, så den vil virke. Eller en repeater.

Hvis du kører 10GBit er grænsen vist omkring 20-30 meter.

Fastnet - IP telefoni: 5 kr/md Se http://www.misumi.dk

Fra : Tom Bisgaard

Dato : 20-08-04 21:13

Måske et dumt spørgsmål.... men hvordan ved jeg om jeg kører 10 GBit ??

Regner med at købe en ganske almindelig router til nogle hundrede kroner

meddelelse news:slrncicmed.23r.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local...

Fra : Arne Keller

Dato : 20-08-04 21:37

Tom Bisgaard wrote:

> Måske et dumt spørgsmål.... men hvordan ved jeg om jeg kører 10 GBit ??
>
> Regner med at købe en ganske almindelig router til nogle hundrede kroner

Så kører du nok ikke 10Gbps, regn i stedet med nogle hundrede tusinde
kroner hvis du vil have en 10Gbps router.

--
Arne Keller
Jeg utaler mig på Usenet bare om min egen personlige mening.

Fra : Arne Keller

Dato : 20-08-04 21:36

Povl H. Pedersen wrote:
> [...]
Max længden er 100 meter, bestående af 90 meter stift installationskabel
og 10 meter blødt patchkabel.

> Desværre virker en hub ikke nødvendigvis, den leder bare strømmen der
> er ved at være svag ud i mange retninger. En switch derimod gensender
> pakken, så den vil virke. Eller en repeater.

Både en hub og en switch fungerer som repeater og regenererer derfor
signalet så det kan række yderligere 100 meter

> Hvis du kører 10GBit er grænsen vist omkring 20-30 meter.

Der er ikke så mange som kører 10Gbps hjemme.
Men der findes en standarde 10GBase-CX som rækker 15 meter, beregnet til
at koble switche m.m. sammen i datacentre, der anvendes et sppecielt
kabel til dette.
Derudover kan man køre 10Gbps på singlemode og OM3 Multimode fiber.
Endelig kan snart købe kabling som kan supportere den kommende 10GBase-T
standard som vil række 100 meter på Cat6 v2.1 kabling.

Fra : Tom Bisgaard

Dato : 20-08-04 21:54

Hvor langt kan jeg forvente det vil virke hvis jeg bruger følgende : CAT-5
UTP-kabel (uskærmet)

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 21-08-04 07:32

On Fri, 20 Aug 2004 22:53:40 +0200, "Tom Bisgaard"
<tbr92@hotmail.com> wrote:

> Hvor langt kan jeg forvente det vil virke hvis jeg bruger følgende:
> CAT-5 UTP-kabel (uskærmet)

Principielt også 100 m, hvis det er Fast Ethernet, du kører. Men
hvis det er sådan et blødt patchkabel, vil du typisk ikke kunne
nå fuld distance.

Hvor langt skal du dog?

-A

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 20-08-04 22:09

"Arne Keller" <arne@kellernet.org> skrev i en meddelelse

> Endelig kan snart købe kabling som kan supportere den kommende 10GBase-T
> standard som vil række 100 meter på Cat6 v2.1 kabling.

Nu er du også begyndt at snakke versionsnumre, hvad er nu det for noget??

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 21-08-04 07:31

On Fri, 20 Aug 2004 22:35:43 +0200, Arne Keller
<arne@kellernet.org> wrote:

> Endelig kan snart købe kabling som kan supportere den kommende
> 10GBase-T standard som vil række 100 meter på Cat6 v2.1 kabling.

Cat6 v 2.1?!

-A

Fra : Arne Keller

Dato : 21-08-04 17:59

Asbjorn Hojmark wrote:

> Cat6 v 2.1?!

Jeg håbede at I ville spørge det er rart at se at I er vågne 1 point
til dig og Bjarke.

Dagen standard er ISO/IEC 11801 2.ed
Det betyder at dagens kabling standard er version 2
Da der skal tilføjes nye egenskaber og de nuværende egenskaber skal
skaleres fra 250Mhz til 625Mhz er arbejdstitlen for den kommende kabling
Cat6/Class E v2.1 og Cat7/Class F v2.1

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 21-08-04 19:10

On Sat, 21 Aug 2004 18:59:21 +0200, Arne Keller
<arne@kellernet.org> wrote:

> Da der skal tilføjes nye egenskaber og de nuværende egenskaber
> skal skaleres fra 250Mhz til 625Mhz er arbejdstitlen for den
> kommende kabling Cat6/Class E v2.1 og Cat7/Class F v2.1

Så (den nuværende) Cat6 kommer (alligevel) ikke til at køre 10G?

-A

Fra : Arne Keller

Dato : 21-08-04 19:43

Asbjorn Hojmark wrote:

> Så (den nuværende) Cat6 kommer (alligevel) ikke til at køre 10G?

Jo, IEEE siger at nuværende Cat6 kan anvendes mindst ud til 55 meter.

IEEE har på deres seneste møde ændret lidt på kravene i nedadgående
retning, jeg har endnu ikke fået en opdatering fra en af dem som deltog
i mødet, så jeg ved ikke helt hvad det betyder andet end at Cat6 sikkert
rækker lidt længere.

Så længe IEEE og ISO/IEC ikke har endelig fastsat channel kravene er det
umuligt at sige hvad man kan med den nuværende kabling.
Men som altid vil bedre headroom og ydelse være en fordel for at nå i mål.
Der er faktisk en betydelig efterspørgsel efter kobber kabling til 10G
så behovet må jo absolut findes.

Fra : Niels Callesøe

Dato : 20-08-04 22:34

Povl H. Pedersen wrote:

> Desværre virker en hub ikke nødvendigvis, den leder bare strømmen
> der er ved at være svag ud i mange retninger. En switch derimod
> gensender pakken, så den vil virke. Eller en repeater.

Er hub /er/ en multiport repeater.

http://www.net-faq.dk/faq.pl?get=hub

--
Niels Callesøe - dk pfy
496620796F752063616E207265616420746869732C00

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 21-08-04 07:27

On Fri, 20 Aug 2004 20:06:36 +0000 (UTC), "Povl H. Pedersen"
<povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote:

> Desværre virker en hub ikke nødvendigvis, den leder bare strømmen der
> er ved at være svag ud i mange retninger. En switch derimod gensender
> pakken, så den vil virke. Eller en repeater.

Jo, en hub virker. En hub *er* netop en repeater.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 21-08-04 07:29

On Fri, 20 Aug 2004 20:06:36 +0000 (UTC), "Povl H. Pedersen"
<povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote:

> Hvis du kører 10GBit er grænsen vist omkring 20-30 meter.

10GE er slet ikke spec'ed på kobber (endnu). For gammel 62,5 um
multimode fiber er grænsen 26-33 m, og det er nok det tal, du
tænker på.

-A

Fra : Regnar Bang Lyngsø

Dato : 21-08-04 08:39

Asbjorn Hojmark wrote:

> 10GE er slet ikke spec'ed på kobber (endnu).

IEEE 802.3ak?

Knus
Regnar

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 21-08-04 09:21

On Sat, 21 Aug 2004 09:38:49 +0200, Regnar Bang Lyngsø
<regnar@writeme.com> wrote:

> IEEE 802.3ak?

OK, jeg burde have skrevet "twisted pair" i stedet for "kobber".
10Gbase-CX4 benytter et specialkabel (8-par, som InfiniBand), og
maxdistancen er 15 m.

-A

Fra : complex-fjernes-@pc.~

Dato : 21-08-04 05:57

Normalt 100m, hvis det er en 10/100 forbindelse
men jeg har prøvet med en 300m kabelrulle,
på trods af den var i form af en rulle (spole) gik det fint.
det var 2 pc'er og to gode netkort (3com)

Så derfor prøv med den længde du skal bruge.

Med venlig hilsen
Lars (København nord)

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 21-08-04 07:27

<tbr@tele2adsl.dk> wrote:

> Hvor langt langt må der være mellem min router og en PC i meter ?? før det
> går ud over signalet. 100 meter ?

http://www.hojmark.net/distances.html

-A