Dårlig moral
Fra : ss

Dato : 09-05-01 15:30

hej gruppe

Jeg var ude idag på øresundskysten for at fange hornfisk, men fangede
desværre ikke noget - De er nok stadig ude på dybt vand.
Men jeg så MANGE stimer af ørred i størrelsen 10-20cm der svømmede rundt på
lavt vand. (Er det fra udsætninger??) Så så jeg desværre en mand fange
bunkevis og smide dem i en spand. Så blev jeg træt af at fiske og tog hjem.
Jeg ville have spurgt ham om han kendte til mindstemål, men han stod
desværre på privat grund (luksusvilla m. egen bådebro).

Mvh. Søren

Fra : Bo Svarre Nielsen

Dato : 09-05-01 16:02

Hej Søren,

Du kunne såmænd godt gået hen og spurgt ham, for i strandkanten er der ikke
noget der hedder privat grund alle må færdes langs kysten rundt om hele
Danmark, der kan dog være visse steder hvor man ikke må tage ophold på
stranden.

Mvh

Bo

ss <sr@nywbro.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9dbkal$fhl$1@eising.k-net.dk...

Fra : Steen Lindkvist Niel~

Dato : 09-05-01 18:42

"Bo Svarre Nielsen" <Bo-Svarre@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
ikke
> noget der hedder privat grund alle må færdes langs kysten rundt om hele

Det er ikke korrekt, der er en hel del grunde, og ikke mindst ved
Øresundskysten, hvor reglen om fri færdsel langs stranden ikke gælder. Det
skyldes, at de inden 1. januar 1916 var lovformeligt udlagt som som haver
m.m. Det er en bestemmelse, som er fulgt med lige fra den første
naturfredningslov, og som altså stadig hænger ved.

Reglen om fri færdsel gælder heller ikke, hvor der er vedvarende græs helt
ned til vandkanten. Man har nemlig kun ret til færdsel mellem daglig
lavvandslinie og den faste vegetation, og det kan man jo ikke bruge til
noget, hvis denne zone kun er et par cm! Dette er tilfældet flere steder i
f.eks. Limfjordens mange bugter, hvor der hverken er tidevand eller nogen
særlig bølge-erosion. Noget andet er så, at der ikke er forbud mod færdsel
på søterritoriet, men så må man altså påregne at blive våd, eller udstyre
sig med noget, der forhindrer fugtigheden i at trænge sig på. F.eks. en båd,
eller et par waders.

Her er den nuværende ordlyd i Naturbeskyttelseslovens Kapitel 4:

<Paragraffer>

Strande

§ 22. Strandbredder og andre kyststrækninger mellem daglig lavvandslinie og
den sammenhængende landvegetation er åbne for færdsel til fods, kortvarigt
ophold og badning. Adgang sker på eget ansvar. Det er tilladt kortvarigt at
have en båd uden motor liggende på strandbredden. I perioden 1. april-30.
september skal hunde føres i snor.

Stk. 2. Reglen i stk. 1 omfatter ikke arealer, der inden den 1. januar 1916
er udlagt som have eller inddraget under en erhvervsvirksomhed, der drives
på ejendommen. Det samme gælder forsvarsanlæg og havneanlæg.

Stk. 3. Offentlighedens adgang må ikke forhindres eller vanskeliggøres.

Stk. 4. På privatejede strandbredder og kyststrækninger må ophold og badning
ikke finde sted inden for 50 m fra beboelsesbygninger.

</Paragraffer>

Med venlig hilsen

Steen Lindkvist Nielsen

Fra : Bo Svarre Nielsen

Dato : 09-05-01 20:56

OK - så blev jeg det klogere - det er altid rart.

Mvh

Bo

Steen Lindkvist Nielsen <slindkvi@post8.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9dbvu4$3f0$1@news.inet.tele.dk...

Fra : S. Mckinley

Dato : 11-05-01 15:16

Måske tager du fejl af de fisk som han fangede. Tobiser eller skidtfisk som
de hedder i tv-avisen ligner til en forveksling hornfisk, blot har de ikke
noget næb. i øvrigt er de suveræne til at mede efter havøreder, hvilket er
meget populært her i århus hvor jeg bor.

Fra : Erik Munck

Dato : 12-05-01 19:29

Det ses ofte ved kysten, at lystfiskere står og hiver ulovlige fisk iland.
Der er generelt en stigning i denne form for lovovertrædelser blandt
lystfiskere.

Erik

Fra : Lars J

Dato : 13-05-01 21:38

Gør det det ??

Det har jeg ikke bemærket trods megen fiskeri ved kysten.

Har du nogen forudsætninger for at sige det, personligt har jeg aldrig set
en opgørelse i stil med det du nævner.

mvh Lars - en af de mange hæderlige lystfiskere

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 13-05-01 23:15

Lars J wrote:

> Gør det det ??
>
> Det har jeg ikke bemærket trods megen fiskeri ved kysten.

Jeg har heller ikke bemærket noget ulovligt lystfiskeri, men jeg kan og
vil ikke afvise, at der sker overtrædelser af lovgivningen.

Ulovligt lystfiskeri er heldigvis en meget sjælden forseelse, det
bekræftiges af Fiskridirektoratets årsrapport, som nævner at der er så
få sager med ulovligt lystfiskeri, at det ikke anses for at være et
problem, samme årsrapport oplyser til gengæld, at omfanget af ulovligt
fritidsfiskeri er så stort, at det kræver en betydlig del af
fiskerikontrollens resoucer.

Men det kan jo skabe problemer, når f.eks Brugsen har et medlemstilbud
med et komplet ABU lystfisker-sæt, stang, hjul, snørre o.v.s. for 399,- kr.

Der er ganske givet mange som køber et sådant lystfisker-sæt, og kaster
sig ud i lystfiskeriet uden at have hørt om fisketegn, fredninger og mindstemål.

Vi kan så diskutere om det er rimmeligt at betegne den slags nybegyndere
som lystfiskere, og de fanger nok heller ikke så meget, at de udgør en
trussel mod nogen bestande, men de udgør et moralsk problem for det
meget store flertal af lovlydige lystfiskere.

Jeg mener faktisk, at lystfiskernes organisationer burde rette
henvendelse til Fiskeriministeriet, og opfordre til at det blev et
lovkrav, at sådanne lystfisker-sæt altid skal vedlægges en folder, der
informerer om fisketegnet, fredninger, mindstemål o.s.v.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Carsten Ågren

Dato : 13-05-01 23:48

"Niels Ebbesen" skrev:

> [...]

> lovkrav, at sådanne lystfisker-sæt altid skal vedlægges en folder, der
> informerer om fisketegnet, fredninger, mindstemål o.s.v.

Det kunne sikkert godt hjælpe noget - og hvis man ikke gør et eller andet,
så er vi måske i fare for at ende med at få indført tvungne prøver engang i
fremtiden, i stil med de tyske.. Noget der jo nok vil få en og anden garvet
lystfisker til at rulle med øjnene.. Men der er sikkert nogen derude, der
kan huske at man engang gik ned til den lokale politimand og betalte for at
få jagttegn, og bagefter kunne man gå i Brugsen og købe et gevær og patroner
(eller man kunne købe det uden jagttegn). Der er næppe mange, der kunne
forestille sig jagt blive givet helt frit igen, men vi lystfiskere
"forbruger" jo også natur, og forsøger at indfange rigtige levende dyr, i
nogen tilfælde for at slå dem ihjel..! Tanken om en tvungen uddannelse og en
statslig (kostbar) prøve er såmænd nok ikke så fjern for alle - det ville
også give bedre mulighed for at brandskatte lystfiskere ligesom jægere..! En
kedelig tanke, så der er da bestemt grobund for at organisationerne arbejder
offentligt for at sikre vore fremtidige frie udfoldelsesmuligheder...

Mvh
Carsten

Fra : Lars J

Dato : 14-05-01 19:01

Jeg er forvirret og kan ikke se det store problem. Er det ikke bare
misforståelser - som Niels selv nævner - hvis det er det kan man jo bare
snakke med folk som Henric jo så nævner.

Indtil McKinley's og Muncks indlæg mente jeg at tilhøre et natur elskende
folkefærd der færdes i naturen med åbent sind og masser af tålmodighed.
Havde aldrig tænkt på den stigende "kriminalitet".

Det er ikke fordi jeg vil starte en større diskussion, men dette må være et
marginalt problem.

Knæk og bræk Lars

PS der er også forskel på jagtvåben og fiskegrej da først nævnte kan dræbe -
man har jo aldrig set Hell's Angels smugle fiskegrej vel

PPS og kom så ud i solen mens den og hornfiskene er der

Fra : Leif Nielsen

Dato : 15-05-01 20:12

> [...]
> trussel mod nogen bestande, men de udgør et moralsk problem for det
> meget store flertal af lovlydige lystfiskere.

En hel del nye lystfiskere har op til st. bededag været ude og investere i
nyt grej, hvis man skal tro på fiskerikontrollen . Ikke mindre end 92
personer blev noteret for ikke at have indløst fisketegn i den forgangne
Weekend.

Leif

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 16-05-01 01:21

Leif Nielsen wrote:

> [...]
> nyt grej, hvis man skal tro på fiskerikontrollen . Ikke mindre end 92
> personer blev noteret for ikke at have indløst fisketegn i den forgangne

Hvis tallet holder, så er det 92 for mange...!

Er der forresten nogen som nogensinde har set en "OBS" udsendelse i TV,
der informerer om fisketegnet, jeg er nemlig aldrig stødt på en sådan,
og jeg finder det usmagligt med en lovgivning, der er næsten
"hemmelig"...!

Det burde simpelthen være lovkrav, at der altid skal udleveres en pjese
om fisketegnet, når der sælges en fiskestang, det skaber jo
lovovertrædere når man kan købe et fiskesæt i Brugsen lørdag formiddag,
og tage ned på molen og fiske om eftermiddagen.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Anders H|yer Svendse~

Dato : 16-05-01 08:51

Leif Nielsen wrote:

> [...]
> nyt grej, hvis man skal tro på fiskerikontrollen . Ikke mindre end 92
> personer blev noteret for ikke at have indløst fisketegn i den forgangne

Tjaa, hvis jeg havde været der havde det nok været 93! Ikke fordi jeg ikke
har indløst fisketegn, det har jeg! Jeg betaler via PBS. Jeg har bare ikke
modtaget det endnu og de kan rende mig et vist sted med deres krav om at jeg
skal gå rundt med et kontoudskrift i baglommen - min samvittighed er ren og
jeg gider ikke kompensere for deres talentløse fumleri. Jeg rettede iøvrigt
min 3 henvendelse til ministeriet igår og de lovede at sende mig mit
fisketegn straks. Det har de lovet 2 gange før så vi får se...

Senere
Anders

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 16-05-01 09:27

Jeg er imod fisketegn. Det er brugerbetaling, det er unødig administration
og burokrati, og det er pisseirriterende at glemmme sit tegn, og det er synd
for den far der lige skal ud at fiske lidt med sin søn for første gang i 5
år uden at at ane at fisketegnet eksisterer, eller som lige vil ud en
weekend.

Personligt villle jeg hvave været ude i fredags. Men fisketegnet var
desværre blevet væk. Posthusene og alle andre stede var lukkede.
Ok, det var min fejl at jeg ikke kunne finde tegnet, men hvad hvis det var
en der ikke havde tegn, og lige fik lyst til at fiske lidt sammen med
ungerne? Desværre børn, vi kan ikke komme ud at fiske? Eller hvis far bliver
taget som kriminel sortfisker? Ikke just fremmende for tilgangen til
fiskeri.

Drop da for fanden det fisketegn, og lad os betale det over skatten. Ligesom
med radiolicens, for hvem i alverden har ikke radio (eller fjernsyn) i dag??

Skal vi også have et cykeltegn for at cykle? Til financiering af cykelstier!

En afgift på det at have kørekort? Eller at have lånerkort til biblioteket.

Desuden har jeg min tegnebog fuld af alverdens små plastikkort og girokort,
så jeg bliver helt skæv i ryggen når jeg sidder ned

Erik Breum Petersen

Leif Nielsen <leif@popx.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelsefM6.243$Zv.62084@news101.telia.com...

Fra : Anders H|yer Svendse~

Dato : 16-05-01 10:29

Erik Breum Petersen wrote:

> [...]
> for den far der lige skal ud at fiske lidt med sin søn for første gang i 5
> år uden at at ane at fisketegnet eksisterer, eller som lige vil ud en

Personlig er jeg (trods besværet) for fisketegnet så længe det bruge til
naturgenopretning og bestandspleje. Dette er på trods af at jeg ser i hvert
fald naturgenopretning som et samfundsanliggende der principielt burde betales
over skatten. Jeg synes dog at formålet er så værdigt at jeg gerne "speeder"
processen op ved at lægge nogle kroner.

Når det kommer til forskningen synes jeg det er vanvittigt at fiskemidlerne i
højere og højere grad bruges til at financiere denne. Dette er på trods af at
jeg mener at forskningen er mindst lige så vigtigt som bestandpleje og
naturgenopretning - forskningens formål er jo netop at optimere på disse, men
forskning er en samfundsopgave og _skal_ løftes af hele samfundet. Hvis
alternativet er ingen forskning betaler jeg igen, men jeg knurrer hele vejen
ned i banken.

Som aktiv jæger har jeg kunne observere hvordan jagttegnsafgiften er blevet 3
doblet gennem de sidste 10 år til horrible 500 kr. Denne udvikling frygter jeg
også vil ramme fisketegnet efterhånden som politikerne opdager at der er guld
at hente i lystfiskernes lommer.

> [...]
> ungerne? Desværre børn, vi kan ikke komme ud at fiske? Eller hvis far bliver
> taget som kriminel sortfisker? Ikke just fremmende for tilgangen til

Tjaa din samvittighed er ren, jeg ville have taget ud at fiske. Det er ikke
frygten for at blive taget der får mig til at betale mit fisketegn - det er
formålet. Jeg har aldrig mødt en kontrollant og når du nu har løst fisketegn
behøver du jo ikke at skamme dig.

Grundlæggende er jeg dog enig at midlerne burde findes på finansloven, men hvis
det ikke kan være anderledes betaler jeg stadig med glæde for at fremme
udviklingen.

> Desuden har jeg min tegnebog fuld af alverdens små plastikkort og girokort,
> så jeg bliver helt skæv i ryggen når jeg sidder ned

Som datalog vil jeg lige påpege at den rigtige løsning på det problem er et
borgerkort, der snildt ville kunne indeholde beviser på at cykeltegnet,
fisketegnet, jagttegnet og kørekortet var betalt

Senere
Anders

Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 16-05-01 14:21

Hvis du er imod fisketegn med det argument, at det er irriterende når man
ikke kan finde kortet - og gerne vil afsted, vil jeg gerne spørge:

Hvordan har du det med:

- førerbevis
- jagttegn
- pas
- dankort
- etc.

?

Fisketegnet er - om ikke en succes - så en god idé, som skal have tid til at
finde et fornuftigt administrativt leje.

Med venlig lystfiskerhilsen

Jan Bang Jensby

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 17-05-01 07:40

Førerbevis og jagttegn skal man bestå en prøve for at erhverve, da både
skydevåben og biler er farlige i ukyndiges hænder. Det er således et bevis
på at man har bestået en prøve. I øvrigt betaler jeg ikke noget for at have
mit førerbevis.

Pas er en international ordning. I øvrigt er det jo på vej ud i EU, ligesom
det ikke har været nødvendigt i det nordiske samarbejde. Iøvrigt har jeg
ikke pas i øjeblikket.

Dankort er frivilligt. Jeg kan sagtens hæve penge uden dankort. Og i øvrigt
betaler jeg ikke for det. Men jeg har det da det gør hverdagen lettere (og
dyrere!)

Radiolicens og evt fjernsynslicens går jeg også ind for at afskaffes. For
hvem i Danmark har ikke en radio?

mvh

Erik Breum Petersen

Jan Bang Jensby <jensby@post1.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9dtvdu$3g3$1@news.inet.tele.dk...

Fra : Henric Blomqvist

Dato : 14-05-01 01:15

Något som jag märkt är att det är många sportfiskare som noterar att lagar
och regler överträds men väldigt få som tar sig mod att tala med förövaren.
Om alla som ser folk göra dumheter berättar om de lagar och regler som finns
kommer säkerligen färre människor plocka upp småfisk (eller lämna
engångsgrillen och nylonlinan - vet inte hur det är i Danmark men
nedskräpning i den Svenska naturen är det förbud mot enligt allemansrätten).
Efterom Brugsen inte informerar när de säljer billiga ABU-set är det vårt
ansvar att öppna käft.
Mvh Henric