1700 MHz CPU viser kun 1100 MHz - øv....
Fra : Ukendt

Dato : 20-08-04 16:54

Har netop installeret et helt nyt (ombyttet) bundkort; Matsonic MS 8157E.

Processoren (AMD Athlon - AXDA1700DUT3C), som sad i det defekte bundkort,
viser nu 1100 MHz i det nye bundkort, i stedet for de 1700 MHz den skulle
være. Checket med en anden CPU på 1800 MHz - og den viser 1350 MHz.

Umiddelbart kan jeg ikke se, at jeg kan gøre andet end at checke, at
CPU-clock selector i bios står på 133 MHz - hvad den gør (også i jumper
settings på bundkortet). Auto-settings gør ingen forskel.

Kan ikke se på Matsonics web-side, om flash af bios skulle hjælpe på dette
problem. Er der nogen i gruppen der har oplevet og fixet samme problem?? -
og har et godt forslag til hvad jeg kan gøre??

Yderligere specifikationer på bundkortet findes her:
http://www.matsonic.com/new/productsdata/ms8157e.htm

På forhånd tak for hjælpen!

Venlig hilsen
Annie

Fra : Laziter [9440]

Dato : 20-08-04 17:20

"Annie" <inni(snabela)tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Har netop installeret et helt nyt (ombyttet) bundkort; Matsonic MS 8157E.
>
> Processoren (AMD Athlon - AXDA1700DUT3C),
Den skal heller ikke vise 1700 Mhz, men 1466 (Det er en 1700+)

>Checket med en anden CPU på 1800 MHz - og den viser 1350 MHz.
Denne skal kun vise 1533 Mhz (en 1800+)

> Umiddelbart kan jeg ikke se, at jeg kan gøre andet end at checke, at
> CPU-clock selector i bios står på 133 MHz - hvad den gør (også i jumper
> settings på bundkortet). Auto-settings gør ingen forskel.
Hvad med RAM?
Så vidt jeg husker (har selv haft den model) så indstiller kortet sig også
efter RAM hastigheden.
Du skal bruge PC2100 DDR RAM eller PC133 SD-RAM.

> Kan ikke se på Matsonics web-side, om flash af bios skulle hjælpe på dette
> problem. Er der nogen i gruppen der har oplevet og fixet samme problem?? -
> og har et godt forslag til hvad jeg kan gøre??
Du kan prøve at flashe BIOS'en, men hvis kortet er forholdsvis nyt hjælper
det nok ikke ret meget da det er længe siden Matsonic har lavet ny BIOS
opdatering til bundkortet (11-08-03).

Mvh
Benjamin

Fra : Ukendt

Dato : 20-08-04 17:34

"Laziter [9440]" <laziterNO@THANKSmailme.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> det nok ikke ret meget da det er længe siden Matsonic har lavet ny BIOS

Hej Benjamin,
Ja, der er helt "ged" i CPU MHz-visningen. Jeg forsøger som omtalt at flashe
bios - og håber på flere gode forslag

Hilsen
Annie

Fra : Laziter [9440]

Dato : 20-08-04 18:30

> [...]

> Hej Benjamin,
> Ja, der er helt "ged" i CPU MHz-visningen. Jeg forsøger som omtalt at

Hej igen
Jeg håber at det kommer til at virke efter en flash.
Husk dog at koble al USB udstyr fra, jeg har oplevet en kedelig flash fordi
jeg havde noget USB udstyr sat til.

Mvh
Benjamin

Fra : Ukendt

Dato : 20-08-04 18:55

> [...]
> Jeg håber at det kommer til at virke efter en flash.
> Husk dog at koble al USB udstyr fra, jeg har oplevet en kedelig flash

Hej Benjamin,

Tak for rådet )

Annie

Fra : Ukendt

Dato : 20-08-04 23:30

> fordi

> Hej Benjamin,
>
> Tak for rådet )
>
> Annie

Ja, så blev problemet løst. Det var jumperen for CPU clock frekvensen som
stod på 100 MHz på bundkortet. Godt nok lidt misvisende, når man kan stille
den til 133 MHz inde i bios. Jeg havde misforstået tegningen i manualen. Så
da jumperen blev flyttet viste CPU'en sig korrekt som 1700 MHz.

Venlig hilsen
Annie

Fra : Laziter [9440]

Dato : 21-08-04 00:09

> [...]

> den til 133 MHz inde i bios. Jeg havde misforstået tegningen i manualen.

> da jumperen blev flyttet viste CPU'en sig korrekt som 1700 MHz.

Hejsa Annie
Dejligt at høre at problemet var så "simpelt" at løse.
Så er der jo kun tilbage at ønske dig held og lykke fremover med din
maskine.

Det iøvrigt et rigtigt godt bundkort du har.
Det er stabilt og skulle der ske noget med f.eks. din køler (den falder af,
blæser stopper eller sådan noget), så sørger bundkortet selv for at lukke
maskinen ned så du ikke brænder noget af.
Dog vil jeg anbefale at du smider en anden (større) køleprofil eller en
blæser på Northbridgen, den bliver sindsygt varm når der er belastning på
kortet.

Mvh
Benjamin

Fra : JK

Dato : 21-08-04 13:06

On Fri, 20 Aug 2004 17:54:16 +0200, "Annie" <inni(snabela)tdcadsl.dk>
wrote:

> [...]
>og har et godt forslag til hvad jeg kan gøre??
>
>Yderligere specifikationer på bundkortet findes her:

Du behøver ikke flashe bios. Det hjælper næppe.

Du skal bare indstille bios til ikke at køre med fsb1100, men med
fsb133.

Det vil bringe din 1700+ fra 1100 MHz til 1466 MHz.

(11x100=1100, og 11x133=1466).

På samme måde med din 1800 MHz.

1800= 13.5 x 133,33, dvs. 13.5 x 100= 1350

Det er en meget almindelig fejl !

mvh

John

Fra : Ukendt

Dato : 21-08-04 16:04

"JK" <johnknuhtsen@mailREMOVE.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> (11x100=1100, og 11x133=1466).
> På samme måde med din 1800 MHz.
> 1800= 13.5 x 133,33, dvs. 13.5 x 100= 1350

Hej John,

Tak for dit svar. Bios var indstillet på FSB133, men problemløsningen var en
anden og overraskende, sådan cirka en ud af mange tusinder ) (tror jeg),

Jeg var i den situation, hvor alt måtte prøves for at finde fejlen: Flash af
bios, andre: Ram, CPU, CPU-pasta, CPU-køler, batteri, kabler, strømforsyning
og harddisk. A-og CD-drevene var alle taget fra under fejlsøgningen ligeså
harddisken. Min venindes PC havde været periodisk ustabil fra ny af (ultimo
december 2003) - og ved sidste nedbrud forsvandt partitionerne og al data så
fra harddisken.

Imidlertid har jeg selv en PC med et tower magen til den PC, som jeg er ved
at fejlsøge. Derfor tog jeg bundpladen fra min egen PC med bundkort,
processor og ram ud og byttede plads med det "umulige" bundkort's bundplade
med indhold. Det ene er et ECS K7S5A og det andet Matsonic MS 8175E. Fejlen
fremkom straks ved den PC, som jeg er ved at fejlsøge for min veninde, men
med mit eget bundkort - og i mit tower fungerede hendes bundkort perfekt.

Løsningen var at klippe en antistatiske pose op (fra et af mine egne
bundkort), så stykket passede lige under hendes bundkort, det perforerede
jeg let i skruehullerne, lagde bundkortet på det antistatiske materiale og
skruede skruerne igennem den - og voila - straks viste PC'en ved opstart de
ønskede og forventede 1700 MHz. (Erindrede langt om længe, fra jeg for et
par år siden gik på kurset: IT-værkstedet, at det var løsningen på et probem
med nyt ustabilt bundkort/processor).

Det var jo en billig og nem løsning ikke )

Tak til gruppen for besvarelserne! Jeg håber, at andre får glæde af
ovennævnte løsning, så de slipper for alle de tidskrævende udfordringer, som
jeg har været igennem!

De venligste hilsner til alle i gruppen
fra Annie

Fra : Anders Nielsen

Dato : 21-08-04 16:46

"Annie" <inni(snabela)tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse news:4127646a$0$179$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
> med nyt ustabilt bundkort/processor).
>
> Det var jo en billig og nem løsning ikke )

Jo, men det er spørgsmålet om det er den rigtige. Der er da noget
galt hvis der skal "isoleres" mellem kabinet og bundkort.
Har i monteret de afstandsholdere der skal sidde mellem
bundkort og kabinetpladen

Fra : Ukendt

Dato : 21-08-04 17:59

"Anders Nielsen" <nej@desvaere.ru> skrev i en meddelelse
> [...]

> hvis der skal "isoleres" mellem kabinet og bundkort.
> Har i monteret de afstandsholdere der skal sidde mellem bundkort og

Hej Anders,
Jeg har nok haft de første 100 PC'er mellem hænderne (uha...da da) ) - og
det er første gang, jeg personligt har oplevet en sådan fejl ved en PC. For
god ordens skyld skal siges, at jeg er helt klar over, hvordan man samler en
PC, men fint at du nævner afstandsholderne, de kunne måske være glemt i
"kampens hede" - men så "hedt" går det sjældent for sig.

Ideen med det antistatiske underlag er såmænd ikke min egen, idet en
splinterny selvbygger-PC købt hos http://www.shg.dk på omtalte IT-kursus
netop ikke fungerede - og der henviste SHG til deres "Testvejledning" som
følger:

"3. Test af bundkort:
Prøv at afmontere bundkortet og læg det på en lille forhøjning - f.eks. en
træplade der har ca. samme størrelse som bundkortet. Imellem bundkortet og
pladen lægges der antistatiskmateriale - f.eks. den antistatiske pose
bundkortet kom i. Herefter kan CPU, Køler, grafikkort, harddisk, cd-rom og
strømforsyning monteres. Start dit operativsystem op igen, og prøv at teste
det med 3dmark(jf. punkt 2). Her skal der, som ved testning af grafikkortet,
også tages hensyn til hvor lang tid maskinen skal testes.
Hvis isolering af bundkortet fjerner fejlen, da prøv at afmontere
bundkortet, dæk alle de forhøjninger som bundkortet monteres på i kabinettet
med et stykke antistatiskmateriale - f.eks. den pose bundkortet lå i.
Efterfølgende monterer De bundkortet igen, og presser skruerne igennem den
antistatiske emballage når bundkortet sættes fast."

Selvom vores dygtige lærer protesterede voldsomt på elevens vegne (køber),
så hjalp der ingen "kære mor", hvis PC'en fungerede, når underlaget var
indlagt, så ville SHG ikke betragte "fejlen" som en mangel ved deres solgte
vare - hvorfor de ikke ville optage en RMA - reklamation - på salget.

Ak ja.... se i det lys, er jeg såmænd godt tilfreds med, at PC'en virker,
med så enkelt et virkemiddel.

Tak for dit svar!

Venlige hilsner fra
Annie

Fra : Anders Nielsen

Dato : 21-08-04 20:44

"Annie" <inni(snabela)tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse news:41277f58$0$141$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Ak ja.... se i det lys, er jeg såmænd godt tilfreds med, at PC'en virker,
> med så enkelt et virkemiddel.

Ja OK, men det virker godt nok besynderligt. I øvrigt en typisk
attitude fra SHG, det er ikke rart at skulle igennem en RMA sag
med dem, så er venligheden godt nok væk.

Fra : Ukendt

Dato : 21-08-04 21:01

> Ja OK, men det virker godt nok besynderligt. I øvrigt en typisk
> attitude fra SHG, det er ikke rart at skulle igennem en RMA sag
> med dem, så er venligheden godt nok væk.

Helt enig!

Tak for hjælpen denne gang Anders!

Venlig hilsen
Annie

Fra : Leony

Dato : 21-08-04 21:54

> [...]

> ved at fejlsøge for min veninde, men med mit eget bundkort - og i mit
> tower fungerede hendes bundkort perfekt.

Det som jeg finder mest interessant er vel hvorfor virker det i det ene
kabinet og ikke i det andet?

Der må være en forskel som er skyld i det. Hvis ikke, så tror jeg vi
skal have fat i "åndernes magt" fra TV2.

Nogle gange "tynger" køleren boardet ind mod metalpladen det er monteret
på. Det har ikke god indflydelse på stabiliteten. Til mit Aopen-kabinet
medfulgte nogle gummidutter som kunne monteres, så dette ikke blev et
problem.

> [...]
> perforerede jeg let i skruehullerne, lagde bundkortet på det
> antistatiske materiale og skruede skruerne igennem den - og voila -

Jeg har ladet mig fortælle at nogle antistatiske poser er elektrisk
ledende, så det kan måske give bagslag.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Ukendt

Dato : 22-08-04 10:11

"Leony" <leonyremovethis@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> problem.

> Jeg har ladet mig fortælle at nogle antistatiske poser er elektrisk

Hej Leony,

Jeg syntes selv det kunne være interessant at finde frem til hvorfor dette
problem opstod og hvorfor løsningen med det antistatiske underlag fjerner
problemet.
(Det er i øvrigt et Q-tec-kabinet). Jeg har ikke en klap forstand på
elektronik og et skud i tågen fra mig er, at det må være det ledningssæt med
frontkontakterne der er i toweret til frontpanelet, som kan være årsag til
problemet. Imidlertid vil min veninde gerne have sin PC igen - og jeg vil
ikke ofre de ca. 500 kr. på at købe et nyt tower til hende, for derefter at
søge med lys og lygte efter en fagkyndig person, som gratis kan hjælpe mig
med finde fejlen, for at tilfredsstille min og gruppens meget forståelige
nysgerrighed.

Personligt tror jeg ikke på, at antistatiske poser til bundkort kan blive
elektrisk ledende - ejheller at Åndernes magt i TV2 kan hjælpe - her drejer
det sig om kolde fakta, som jeg ikke kan fremskaffe, hvorfor jeg stadigvæk
er tilfreds med min løsning, hvor "overnaturlig" den end er.

De venligste hilsner fra
Annie

Fra : Madsen

Dato : 22-08-04 21:12

Annie wrote:

> Personligt tror jeg ikke på, at antistatiske poser til bundkort kan
> blive elektrisk ledende -

Antistatiske poser er elektrisk ledende.
Så det at anvende den som underlag for elektronik kan give uventede
resultater.
Men et bundkort er designet til at virke, uden at det skal ligge på en svagt
ledende antistatisk pose.

Data på antistatiske poser:
http://multimedia.mmm.com/mws/mediawebserver.dyn?______iGSLO_Uc0_mc0___j8RkVaq9JV-

--
Hilsen Madsen

Fra : Leony

Dato : 23-08-04 13:37

"Madsen" <madsen58@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Men et bundkort er designet til at virke, uden at det skal ligge på
> en svagt ledende antistatisk pose.

Det er helt klart også min holdning.

Fra : Ukendt

Dato : 26-08-04 03:07

> [...]
> resultater.
> Men et bundkort er designet til at virke, uden at det skal ligge på en

Hej Madsen,
Det var kolde fakta du sendte mig - så jeg bøjer mig. Nu har jeg flyttet
hele molevitten over i et ny kabinet. Det er lidt langt fra Århus til
Hanstholm hver gang jeg skal hente maskinen til eftersyn for min veninde.
Ustabiliteten skyldtes bl.a. også grafikkortet og modemet (begge udskiftet).
Nu kører systemet som smurt.

Lige bortset fra det nyindkøbte modem: "Flash", det var uendeligt svært at
installere (Windows ville ikke samarbejde) - og modemet kører ustabilt.
Hvorfor jeg efterfølgende gik ind i Windows Update og så, at der var nye
drivere til modemet. Dem valgte jeg at installere - og såååååååå gik det
helt galt. Da driverne var downloadet og skulle installeres, spurgte Windows
Update, om jeg ville fjerne modemet og Com-porten, "Nej" svarede jeg - og
vupti blev forbindelsen afbrudt. Windows Update havde fjernet modemet. Ja,
da fik jeg mig en sund latter. Hvilken "nød" hos Microsoft har dog fundet på
den geniale ide, at hentningen af driverne kræver, at de gamle drivere og
modemet fjernes, førend det geninstalleres af Windows Update? Hvad tænker de
dog på hos Microsoft!

De venligste hilsner fra
Annie

- og tak for din hjælp!

Fra : F.Larsen

Dato : 29-08-04 21:58

"Annie" <inni(snabela)grafisk.dk> wrote in message
> [...]
> Hanstholm hver gang jeg skal hente maskinen til eftersyn for min veninde.
> Ustabiliteten skyldtes bl.a. også grafikkortet og modemet (begge

Kunne det tænkes at den antistatiske pose sikre en ordenlig jorforbindelse
af bundkort til kabinet.

--
Flemming