Mounte NFS midt i en lokal disk!?!
Fra : Henning Wangerin

Dato : 20-08-04 12:11

Hejsa!

Er det muligt at mounte et NFS drev "midt" i en fil-struktur?

Lidt kryptiskt, det ved jeg, men det jeg mener er at jeg har en fil-server
og en application-server/workstation:

Fileserver:
/bin
/home
/home/familien
/home/lejere
/home/projekter
/home/....
/tmp

App-server
/bin
/home/
/home/lokale
/tmp

Osv.

Det jeg ønsker er at mounte /home fra fileserveren på app-serveren - no
problem, men jeg vil samtidig ha adgang til /home/lokale som ligger på
den lokale disk (sammme partion som /)

Er det muligt? - det forventer jeg det er, men hvordan gør jeg det?

Tak for hjælpen
--
Henning

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 20-08-04 13:14

Henning Wangerin <henning@pruhest.oz1lln.dk> writes:

> [...]
> den lokale disk (sammme partion som /)
>
> Er det muligt? - det forventer jeg det er, men hvordan gør jeg det?

Hvis det er, er det noget forhodlsvis ny NFS-funkt8ionalitet.

Overvej at montere dit hjemmekatalog i fx /automount/server/home, og
så lav symbolske links. Hivs du så sætter en automounter op, hænger
din klient ikke på at serveren skal være tændt _altid_.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk - Unix, Java, Web, Netværk, Århus

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 20-08-04 14:24

Henning Wangerin wrote:
> [...]
> den lokale disk (sammme partion som /)
>
> Er det muligt? - det forventer jeg det er, men hvordan gør jeg det?

Det var jo nemmere omvendt (fordi der kun er ét
/home/lokale directory)...

Du kan på app-server:

mkdir /home/familien
mount fileserver:/home/familien /home/familien

mkdir /home/lejere
mount fileserver:/home/lejere /home/lejere

etc. etc.

Ellers må du i gang med noget symlink-gymnastik.

Mogens

Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : Kasper Dupont

Dato : 24-08-04 16:44

Henning Wangerin wrote:

> [...]
> den lokale disk (sammme partion som /)
>
> Er det muligt? - det forventer jeg det er, men hvordan gør jeg det?

Under Linux kan det gøres hvis man roder lidt med
bindmounts. Noget i retning af:

mount --bind / /mnt/whatever
mount /home
mount --bind /mnt/whatever/home/lokale /home/lokale
umount /mnt/whatever

Men jeg vil lige advare om, at det hurtigt kan blive
et forfærdeligt rod. Så du bør overveje, om der ikke
er en bedre løsning.

Jeg mener Solaris har lofs der kan noget lignende.
Jeg ved ikke hvilke muligheder, der er på andre
systemer.

#define _(_)_"rdk"/* This is my real email address */
char _[]=_("kaspe")_("brics");_[7]='@';_[13]='.';puts(_);