Flere counts i Access-sqlstreng
Fra : Jonas Schmeltz Aaber~

Dato : 19-08-04 21:36

Hej!

Jeg har brug for at tælle hhv. antal nye og antal gamle beskeder i mit
virtuelle mailsystem, og det ville være dejligt at kunne samle disse
informationer i ét recordset.
Indikationen i MS Access-databasen for at en meddelelse er læst er, at
feltet (yes/no) Læst = True.
Hvordan gør jeg dette lettest?

MVH Jonas (aka Juke)

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 20-08-04 10:44

Jonas Schmeltz Aaberg skrev:

> Jeg har brug for at tælle hhv. antal nye og antal gamle
> beskeder i mit virtuelle mailsystem, og det ville være dejligt
> at kunne samle disse informationer i ét recordset.

Hvis det er samme felt, vil jeg anbefale group by:

   SELECT Læst, COUNT(*) as antal GROUP BY Læst

Det giver ét postsæt med en post for hver værdi af læst (her kun
2), sat sammen med antallet af poster der har den givne værdi.

Hvis du vil styre den rækkefølge du får værdierne præsenteret i (fx
for at udskrive Læst=True før Læst=False), kan du blot sætte ORDER
BY Læst (DESC) i halen på sql-sætningen.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jonas Schmeltz Aaber~

Dato : 20-08-04 11:59

> Hvis det er samme felt, vil jeg anbefale group by:
>
> SELECT Læst, COUNT(*) as antal GROUP BY Læst

Ja, det er samme felt.
Men Access returnerer følgende fejl når jeg bruger ovenstående sql-streng:

Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers (0x80040E14)
[Microsoft][ODBC Microsoft Access-driver] SELECT-sætningen indeholder et
reserveret ord eller argument, der er stavet forkert eller mangler, eller
tegnsætningen er ikke korrekt.

> Det giver ét postsæt med en post for hver værdi af læst (her kun
> 2), sat sammen med antallet af poster der har den givne værdi.

- Så den førstkaldte rs("antal") returnerer så antallet af poster med Læst =
False...?

MVH Jonas (aka Juke)

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 20-08-04 12:54

> Ja, det er samme felt.
> Men Access returnerer følgende fejl når jeg bruger ovenstående
> sql-streng:

Ah - der mangler jo også navnet på tabellen. Du skal have "FROM
dintabel" ind før GROUP BY:

SELECT Læst, COUNT(*) as antal FROM dintabel GROUP BY Læst

("dintabel" skal erstattes med navnet på din tabel).

NB: Vær opmærksom på at danske tegn (æøå) i felt- eller tabelnavne
kan give problemer - jeg vil anbefale at undgå dem.

> - Så den førstkaldte rs("antal") returnerer så antallet af
> poster med Læst = False...?

Ja - forudsat at False kommer før True (jeg kan ikke huske Access'
indstilling her).
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Nikolaj Lundsgaard

Dato : 20-08-04 12:41

> Jeg har brug for at tælle hhv. antal nye og antal gamle beskeder i mit
> virtuelle mailsystem, og det ville være dejligt at kunne samle disse
> informationer i ét recordset.

En fræk måde at gøre det på er (med forbehold for at en så fræk sql
konstruktion er mulig i access):

select count( Case When [Læst] Then 1 Else NULL End ) As [Læst],
count( Case When Not [Læst] Then 1 Else NULL End ) As [ULæst]
From table

Mvh Nikolaj