Nyt foder til hvalp
Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 19-08-04 19:13

Hej

Siri er nu 3 1/2 måned og vejer 25 kg. Hun får Purina Proplan Large
Breed Puppy nu, men hun fordøjer det ikke så godt. Hun spiser en
masse, men der kommer godt nok også meget den anden vej.

Så vi vil gerne skifte foder, men til hvad?

Vi har fået en smagsprøve fra Olivers, og det er damen meget glad for,
men det er meget små piller. Og så vil jeg nu helst have et foder, der
er specielt til hvalpe af store racer.

Vi har også overvejet Magnussons, primært da det er bagt. Men igen,
der er ikke, så vidt jeg ved, et decideret hvalpefoder.

Så jer andre derude, der har newfer, eller andre store hunde, hvad
får jeres hvalpe at spise?

Ud over tørfoderet, så får hun også et oksekraftben i ny og næ, og
bare for lidt afvekslings skyld får hun 50 gram blandet ris,
grøntsager og hjerte om dagen. Det er hun meget glad for, men måske er
det dumt?

Mvh Trine

http://www.triane.dk, billig og god overnatning i Nordjylland
Spændende butik med stort udvalg i kurve og sæsonpynt

Fra : fam. Ager

Dato : 19-08-04 19:53

> [...]
> bare for lidt afvekslings skyld får hun 50 gram blandet ris,
> grøntsager og hjerte om dagen. Det er hun meget glad for, men måske er

hej trine!!

Hva`med at skrotte tørfoderet, og kun give hende ris/grøntsager, og kød/
indmad/kallun/fisk og sådan, og giv et vitamin/mineral/kalktilskud??,
eller køb en god færdig grøntmix, og tilsæt kødet og vitamixet?. det er da
det bedste for alle de 4 benede, også hvalpene!! det giver en sund og
harmonisk vækst, som de store har gavn af!!

mvh. Marie

Fra : Susanne Andreasen

Dato : 19-08-04 23:02

Hej.
Ja!! jeg vil give marie ret!! EN GOD GRØNSAGSMIX og med kallun/ kylling M.
skind osv.
Jeg fodre jo så med Amilet tilsat kalk og urter og med kød, nogen dage så er
det med kallun/kæbekød og ellers variere jeg med kylling og sild, m.m.
Men prøv at gå ind på www.amilet.dk så kan du læse mere om det der, og læs
lige deres artikel også!!.
Jeg/vi er meget glade for at have skiftet til den foderform, og kan fodre
med god samvittighed da vi ved der ikke er tilsat diverse gift stoffer som
findes i næsten alt tørfoder, ligeledes bager jeg selv mine " hundeguffer"
og mine hunde trives fint og har en pels der siger spar 2 til det hele.
Venlig Hilsen.
Susanne.
PS. Hvis du vil vide mere omkring den form for fodring, så må du gerne maile
til mig.

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 20-08-04 08:26

"fam. Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> writes:

> [...]
> det bedste for alle de 4 benede, også hvalpene!! det giver en sund og
> harmonisk vækst, som de store har gavn af!!

Det kan jeg ikke. Det vil sige, det kan jeg godt, men den energi og
tid jeg skal bruge på at lave mad til hende, går fra hende i den anden
ende. Og da jeg ved at lave maden selv ikke er 100% sikker på
energifordelingen, så foretrækker jeg ind til videre at fodre med et
tørfoder.

Fra : Heidi Jensen

Dato : 20-08-04 09:03

Royal canin laver også noget godt foder. Det er "store" stykker, så de får
noget at knase på. Det er ikke alle hunde, der kan med Kallun, min beardis
han var jo på skånekost pga. mavevirus, men vi kunne bare ikke få det til at
holde op, indtil vi gik tilbage til tørfoder igen. Hvis vi giver ham et
stykke råt kød, skider han tyndt i flere dage. Så jeg tør ikke prøve med
Kallun, da han jo vil ende med at blive fuldstændig udsultet til sidst :0)
Lige nu prøver vi med Oliver's, (ja det er små bider), indtil videre går det
fint, han har en god fast lort :0) Nu skal han bare have taget et par kg.
på... han kan ikke tåle for mange proteiner osv. så det går meget langsomt!
En squish fløde, får han også dårlig mave af! Det er faktisk ret
irriterende, især når han har den sore pels- ikke så rart med tyndt bæh i
den :0)

Heidi

Fra : Heidi Jensen

Dato : 20-08-04 09:14

Det skal lige siges, at alt dette har ikke altid været et problem, men jeg
bilder mig ind, at det er kommet efter han blev fodret med Pedegri og alle
deres farvestoffer!

Fra : Pwh

Dato : 20-08-04 09:14

Trine Kornum Christiansen wrote:

> [...]
> ende. Og da jeg ved at lave maden selv ikke er 100% sikker på
> energifordelingen, så foretrækker jeg ind til videre at fodre med et

Helt enig i den betragtning, det slår mig også hver gang jeg læser om
alle de der opskrifter på sundt hundefoder om de mennesker går lige
så højt op i hvad de selv stopper i munden.
Jeg fodrer selv Angel (nu 21 uger) med Largebreed fra Olivers,
jeg ved godt at det ikke er et disideret hvalpefoder men et såkaldt
kombinationsfoder, dvs at hvalpen bare skal have noget mere i opvæksten.
Grunden til at jeg bruger Olivers til Angel er at Tyson (Lab/Schæfer 2.5 år)
har levet af det siden han var 1/2 år gammel og er ensund og rask hund uden
en eneste sygedag indtil videre. Jeg var så fri for at skulle have 2 forskellige slags
foder og jeg kan se at Angel faktisk skal have mindre end de skriver på
fodervejldningen for ikke at vokse for hurtigt. Fordelen for dig kan jo værer at
du kan kører med det samme foder hele din hunds liv og ikke skal skifte til en anden
type når hun er udvokset men bare skal ændre på mængden i forhold til alder/vægt.

/Jens

Fra : Karina Jakobsen

Dato : 19-08-04 20:51

Hejsa

Jeg bruger noget foder til min der hedder Artemis, det er et rigtig godt
foder uden kunstige tilsætningstoffer.

Her er et link

www.hundemad.info

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 20-08-04 09:57

Hej Trine

> Vi har fået en smagsprøve fra Olivers, og det er damen meget glad for,
> men det er meget små piller.

Hvis hun er så glad for Olivers, er det så ikke ligegyldig om det er småt
el. stort. Hvis hun ellers trives med det kan jeg ikke se det store problem
i det

Vi fodre også med Olivers og her indtages det også med stor fornøjelse. Str.
på fodret passer fint til Nicki, men han er jo også en lille hund

mange hilsner fra

Bolette
www.bolettes.dk

Fra : Pwh

Dato : 20-08-04 11:12

Bolette Nielsen wrote:
> [...]
>
> Hvis hun er så glad for Olivers, er det så ikke ligegyldig om det er
> småt el. stort. Hvis hun ellers trives med det kan jeg ikke se det

Mon ikke også dem der producerer Olivers har lavet foderet i den
størrelse af hensyn til hunden, vi skal nok passe på ikke at gører os
klogere end dem der har forsket i det mht størrelsen.

/Jens (som også fodrer katten med Olivers kattefoder)

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 20-08-04 12:24

"Bolette Nielsen" <bobo@nospam.bolettes.dk> writes:

> [...]
> el. stort. Hvis hun ellers trives med det kan jeg ikke se det store problem

Ikke andet, end at hun sluger maden i stedet for at tygge det. Hvor er
Olivers egentlig lavet?

Fra : Pwh

Dato : 20-08-04 14:45

> Ikke andet, end at hun sluger maden i stedet for at tygge det. Hvor er
> Olivers egentlig lavet?
>
> Mvh Trine

Hvis det er ok med hendes mave at Olivers kommer helt derned er der
vel heller ikke nogen problemer i det. Olivers bliver ifølge hvad der står
på deres sæk lavet i Canada.

/Jens

Fra : Charlotte Sylvia Jen~

Dato : 22-08-04 16:35

> [...]
>
> http://www.triane.dk, billig og god overnatning i Nordjylland
> Spændende butik med stort udvalg i kurve og sæsonpynt

Henne petfood har også rigtig godt foder, de har også hvalpe foder. Det er
laksefoder og er dansk produceret og er rigtigt godt for hud og pels.
Og så er det også til at betale.......og der er lynlås i posen, det er sgu
smart!

Charlotte

Fra : Lars Pihl

Dato : 23-08-04 21:03

Trine Kornum Christiansen <news@trinekc.dk> wrote in message news:<ullgb0zfc.fsf@trinekc.dk>...
> [...]
> bare for lidt afvekslings skyld får hun 50 gram blandet ris,
> grøntsager og hjerte om dagen. Det er hun meget glad for, men måske er

Hej Trine

Det med foder til hunde er lidt at en grå zone.
nogle mener at tørfoder er det bedste og jeg mener at Barf er det
bedste.
det er svært at råde nogle omkring foder men vi har lært at barf er
det rigtig for vores hund.Og det kan ses på det der komme ud til slut.
men barf er ikke just billigt men jeg ville ikke spise tørfoder hele
mit liv så hvorfor skulle min hund så ??
han koster ca. 1000 kr om måneden at fodre med Barf da vi ikke har
mulighed for stor køb men det er de bedste penge vi bruger på vores
hund om måneden.
vores hund vejer 45 kg.

men du kan jo lure på denne side www.barf.dk

Mvh