Popup vindue, placering ved mus kordinater~
Fra : Kim Hansen

Dato : 19-08-04 19:04

Hej

Måske en lidt kryptisk titel, men det jeg er ude efter er, at
der på en produkt oversigt er et ikon, som viser at der er et
billede til produktet, nå musen flyttes henover ikonet, skal der
åbnes et popup vindue ud fra musens placering på skærmen, men
hvordan
får jeg x & y kordinaterne fra musen, således at jeg udfra dem
kan
angive left og top i parameterne til popup'n ?
Det jeg er ude efter er det samme som DBA.dk bruger på deres
annoncer.

Hilsen

Kim Hansen

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jonas Schmeltz Aaber~

Dato : 19-08-04 19:19

> [...]
> får jeg x & y kordinaterne fra musen, således at jeg udfra dem
> kan
> angive left og top i parameterne til popup'n ?

Anvend event.screenY og event.screenX (vidstnok kun IE?! - du kan google dig
til det) f.eks. på følgende måde:

posTop = event.screenY;
posLeft = event.screenX;

window.open("sti/til/fil.htm", "vinduetitel", "left="+posLeft+",
top="+posTop+"");

Håber du kan bruge det til noget!

MVH Jonas (aka Juke)

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 19-08-04 19:24

Kim Hansen <Kimhansen@stofanet.dk> writes:

> [...]
> produktet, nå musen flyttes henover ikonet, skal der åbnes et popup
> vindue ud fra musens placering på skærmen, men hvordan får jeg x & y

I nogle browsere har en muse-event egenskaberne screenX og screenY,
som er det du har brug for. Det ser ud til at virke i IE 5+, Opera 7,
Mozilla FF og Netscape 4.80. Det er også en del af W3C DOM 2 Events,
så der er god chance for at andre nyere browsere også understøtter det.

Jeg gætter dog på at det ikke er det du vil alligevel. Først og
fremmest fordi popup'er baseret på mouse-over vil blive blokkeret i
langt de fleste browsere (nu, med WinXP SP2 også i Internet Explorer
.... det kan være det endeligt bliver enden på popupreklamer :)

> således at jeg udfra dem kan angive left og top i parameterne til
> popup'n ? Det jeg er ude efter er det samme som DBA.dk bruger på
> deres annoncer.

Hvordan ser man dem? Jeg er på dba.dk, og holder musen over hvad som
helst, men der popper ikke noget op. Jeg har endda prøvet i Internet
Explorer.

/L

Fra : oy

Dato : 09-10-04 21:59

> ... det kan være det endeligt bliver enden på popupreklamer :)

det kan vel omgåes med DHTML ?

Fra : kim isaksen

Dato : 10-10-04 10:20

oy wrote:

> det kan vel omgåes med DHTML ?

Well...
- eller med css layers der stjæler focus i et stykke tid. Reklamer kan
du aldrig undgå. Men boykot sites der er for reklametunge så sender du
et signal i den rigtige retning..!

iM

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 10-10-04 10:44

kim isaksen skrev:

> Reklamer kan du aldrig undgå.

Har du prøvet AdBlock til Mozilla/Firefox?

Det kan fjerne langt de fleste reklamer fra en hjemmeside.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : kim isaksen

Dato : 10-10-04 11:31

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Har du prøvet AdBlock til Mozilla/Firefox?
>
> Det kan fjerne langt de fleste reklamer fra en hjemmeside.

Jeg kører selv addblock. og ja du kan fjerne langt de fleste reklamer
fra en hjemmeside FORDI de lige pt enten kommer fra samme source
(doubleclick olg.) Eller fordi du fravælger swf filer eller lign. Eller
fordi de i det mindste har en ekstern connection i forhold til det site
du er besøger på.

MEN det betyder ikke at man altid kan vælge reklamer fra. Du kan snildt
lave reklamer in site. Og det uden at skulle åbne en extern connection.

En mulighed ville være en webservice med adds. Så abonnerer du på det.
Din server henter serverside (fordi det er en server :) noget reklame
ind i xml træet på det der skal smides til clienten. Clienten undersøges
og data præsenteres.
På den måde vil man aldrig kunne fjerne reklame. Well man kunne
selvfølgeligt fjerne alle billeder.. Men hvad er der så tilbage. Og
igen. Bare fordi det er normen kan reklame også presenteres som text.
Måske en lidt lille målgruppe hvis man skal lave reklamer til lynx
folket :) men hvad faen.. Hvem ved ?

Hvis addblock bliver en standard så er det noget af det der vil ske. Så
hush. Addblocker er en hemmelighed.! ;)

mvh Kim Isaksen