Hvornår har en hest "fødselsdag"
Fra : Britta Larsen

Dato : 19-08-04 18:37

Hej med jer

Jeg sidder lige og tænker på hvor når en hest egentlig har fødselsdag ?
HAr hørt noget om noget i januar tror jeg nok kan ikke huske det.
Eller er det den dag den er blevet født.

M.v.h.

Britta Larsen

Fra : martin bjerre

Dato : 19-08-04 20:25

Hej...

I princippet har alle hest fødelsdag 1 januar, men på den anden side har jeg
altid fejret den på selve datoen...hvis jeg kender den.
Men alle heste fylder officielt år den 1 januar.

Malle

Fra : Malene P

Dato : 19-08-04 21:05

"martin bjerre" <martin.bjerreNOSPAM@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
jeg
> altid fejret den på selve datoen...hvis jeg kender den.
> Men alle heste fylder officielt år den 1 januar.

Så en hest født 31/12 fylder altså 1 år dagen efter.

mvh
Malene

Fra : Harald Blaatand

Dato : 19-08-04 21:50

"Malene P" <malenekors[SPAMVAEK]@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> jeg
>
> Så en hest født 31/12 fylder altså 1 år dagen efter.

skarpsindigt !!!

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 20-08-04 07:51

Malene P wrote:
> "martin bjerre" <martin.bjerreNOSPAM@get2net.dk> skrev i en meddelelse
>

> Så en hest født 31/12 fylder altså 1 år dagen efter.

Ja, men det må vel også høre til sjældenhederne? Det mest naturlige for
hestene er at fole i forår/forsommer.

Det betyder så at når man oplyser alder i forbindelse med f.eks. en
handel kan den - alt efter tidspunktet på året - typisk være omkring et
halvårtid forkert.

-dennis

Fra : Britta Larsen

Dato : 20-08-04 07:48

Tak for svarende, det gælder vel også ungheste. da de nemlig ikke kan huske
hvornår den blev født. Men at den er tre engang efter nytår. Så vil jeg med
god samvitighed kunne begynde og "ride" på den ? :)

M.v.h.

Britta Larsen

Fra : PiaJ

Dato : 20-08-04 07:56

"Britta Larsen" <britta@trab.dk> wrote in message
> [...]
med
> god samvitighed kunne begynde og "ride" på den ? :)

Jeg vil nu mene det er hestens kronologiske alder som er afgørende der. Min
er fx fra 14/6. Havde man tænkt som du, eller ikke vidst det, kunne nogen
måske være begyndt at tilride ham som 2½ års! Der kan også være ret stor
modenhedsforskel rent psykisk. Så er jeg altså ligeglad med at "man" siger
hesten fylder år d. 1/1.

Men hvis du står og vil ride en nu som er blevet 3 ca. januar i år, så burde
der vel ikke være nogen ko på isen.

:Pia

Fra : Malene P

Dato : 20-08-04 09:11

"PiaJ" <ngspam@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hesten fylder år d. 1/1.
>
> Men hvis du står og vil ride en nu som er blevet 3 ca. januar i år, så

Det afhænger vel også af racen. Islænder skal man ikke begynde at ride før i
5-års alderen. Og det same gælder pnoy-racer.

mvh
Malene P

Fra : Anet

Dato : 20-08-04 23:12

> Det afhænger vel også af racen. Islænder skal man ikke begynde at ride før
> 5-års alderen. Og det same gælder pnoy-racer.
>
> mvh
> Malene P

(klip)

Det er korrekt at en islænder tilrides først som ca. 5 års. Den gyldne regel
som man altid har brugt er at ponyer skal være 3 år og store heste 4 år før
end man begynder at tilride dem. Grunden til det er at store heste er lidt
senere udviklet end en pony. En islænder er jo en langsomtvoksende hesterace
så derfor ca. 5 år.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Louise

Dato : 24-08-04 14:42

En islænder tilrides generelt senere end andre heste, men det er nok
lige så meget fordi det er en relativ lille hesterace, der skal bære
voksne mennesker og man derfor giver den lidt ekstra tid. Men det
bliver mere og mere almindeligt at tilride dem som 4 års fremfor
senere, blandt andet fordi de altså ikke er ekseptionelt anderledes
end andre stærke ponyer mht udvikling (og hvis andre mener det vil jeg
meget gerne have belæg for det via litteraturhenvisninger) og fordi at
undersøgelser fra Island har påvist en markant lavere forekomst af
spat ved heste, der var tilredet tidligt fremfor heste, der var
tilredet sent.

Det betyder altså ikke at man skal gå i fuld gang når hesten er 3; alt
afhænger af den enkelte hest og man skal altid opbygge hesten langsomt
for at nå det bedste og mest holdbare resultat.

Nu ved jeg jo heller ikke hvorfor at folk har så meget imod at lidt
tungere folk rider islændere. Islændere er ligesom så mange andre
racer kendetegnet ved at være opdrættet til at kunne bære voksne mænd
over lange strækninge og dårligt terræn. Det samme gælder connemara,
welsh cob, fjordhest og haflinger, så det er hverken synd eller unikt.

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 24-08-04 15:16

Louise wrote:
> En islænder tilrides generelt senere end andre heste, men det er nok
> lige så meget fordi det er en relativ lille hesterace, der skal bære
> voksne mennesker og man derfor giver den lidt ekstra tid.

Det kan selvfølgelig have indflydelse, men islændernes langsommere
udvikling i det hele taget er vigtigere i denne sammenhæng, mener jeg.

Jeg vil f.eks. ikke mene, at det er fornuftigt at tilride en islænder
fordi man finder en lille (let) person til at gøre det.

Det er ikke kun et spørgsmål om vægt og fysik, selvom det naturligvis
også spiller ind.

> Men det
> bliver mere og mere almindeligt at tilride dem som 4 års fremfor
> senere, blandt andet fordi de altså ikke er ekseptionelt anderledes
> end andre stærke ponyer mht udvikling

4-års er jo også et vidt begreb - det er de jo i et helt år :)

Min erfaring siger, at de fleste islændere er klar til tilridning i
sidste halvdel af deres fjerde år.

> (og hvis andre mener det vil jeg
> meget gerne have belæg for det via litteraturhenvisninger)

De er ihvertfald langsomt-voksende i forhold til så mange andre heste.

> og fordi at
> undersøgelser fra Island har påvist en markant lavere forekomst af
> spat ved heste, der var tilredet tidligt fremfor heste, der var
> tilredet sent.

....hvad der i sig selv er ret interessant. Det er nu i øvrigt et emne
der tilstadighed debatteres. Men hvem har også hørt om to
dyrlæger/forskere der er 100% enige? :)

-dennis

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 20-08-04 09:22

PiaJ wrote:
> [...]
> hesten fylder år d. 1/1.
>
> Men hvis du står og vil ride en nu som er blevet 3 ca. januar i år, så burde

Desuden er alderen ikke det vigtigste (ihvertfald ikke det eneste) i
denne sammenhæng. Den individuelle hests modehed er efter min mening
meget mere væsentlig.

-dennis

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 20-08-04 20:33

"PiaJ" <ngspam@ofir.dk> wrote:

>Men hvis du står og vil ride en nu som er blevet 3 ca. januar i år, så burde
>der vel ikke være nogen ko på isen.

Det må man da ikke håbe for koens skyld.
For isen ER smeltet...!

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 20-08-04 09:05

> [...]
> HAr hørt noget om noget i januar tror jeg nok kan ikke huske det.
> Eller er det den dag den er blevet født.

Travheste bliver 1 år ældre 1.1, men har vel stadig rigtig fødselsdag den
dag de er født.

--
mvh/rg. Christian
"Our enemies are innovative and resourceful, and so are we. They never

Fra : Louise

Dato : 20-08-04 17:41

Mht tilridning kan du aldrig sige at når hesten er 3 år, så er den
klar. Det er så utroligt individuelt fra hest til hest, så du skal
kigge på hesten og hvor udviklet den er mentalt og fysisk inden du
sætter den (stille) igang.

Samtidig er det sjældent at heste fødes i årets første par måneder, så
det er mere fair at regne med at hesten fylder år om foråret/sommeren.

Men som sagt...mht tilridning er det ikke selve alderen, der er
afgørende.

Louise

Fra : Malene P

Dato : 21-08-04 01:25

"Louise" <egdal@sporty.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> klar. Det er så utroligt individuelt fra hest til hest, så du skal
> kigge på hesten og hvor udviklet den er mentalt og fysisk inden du

Enig -tilvænning til grime, hovedtøj, sadel, let vægt og håndtering kan jo
sagtens ske lige så stille hen ad vejen. Men det at feks isbasser er stærke
ift deres størrelse er altså ikke ensbetydende med, at man kan begynde at
ride dem lige så tidligt som "store heste". Slet ikke hvis man er i
sværvægtsklassen, som nogle herinde åbenbart ikke ser som noget problem for
en isbasse.

> Samtidig er det sjældent at heste fødes i årets første par måneder, så
> det er mere fair at regne med at hesten fylder år om foråret/sommeren.

Nårhja -vores lille følbasse kom jo altså til verden i midten af februar.

mvh
Malene P

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 23-08-04 08:59

"Louise" <egdal@sporty.dk> wrote in message
> [...]
> det er mere fair at regne med at hesten fylder år om foråret/sommeren.
>
> Men som sagt...mht tilridning er det ikke selve alderen, der er

Nu svarede jeg kun på det med alderen.

Fra : Britta Larsen

Dato : 21-08-04 19:08

Hej Igen

Det jeg ved om denne unghest er at moren er en Nordbakke og faren er for mig
ukent, højten på den kender jeg heller ikke.
De nårede at sælge faren inden jeg fik set ham
Og da jeg kun har set Hoppen på afstand ved jeg heller ikke ca. hendes
stangmål.
Det er svært bare at udforske det hele når man har to små børn med
Men hun skal tilrides, så det må bare tages stille og roligt, så kan jeg
måske vente til foråret og så jeg har vinteren og resten af tiden til at
gøre hende vant til hovedtøj og deslige :)

M.v.h.

Britta Larsen

Fra : Berit Nielsen

Dato : 23-08-04 15:20

En hest har fødselsdag den dag den er født.
Ved man det ikke regner man med at hesten skifter alder d. 1.1.
Men er hesteb født sidst på sommeren August / September kan du selv regne ud
hvor stor en fejlregning det ender med.
Du skal lige huske at Nordbaggen heller ikke er moden til ridning før i 5
års alderen pga sen udvikling knoglemæssigt.

Jeg vil mene at du burde tage undersøge hesten ordentligt inden du køber
den.
Skal dine børn med dig ud og se på hest må du få en med der kan holde øje
med dem imens du undersøger hesten nærmere.
det er ikke bare noget man køber for en kort tid og du skylder dig selv, din
pengepung og især hesten at gøre dit til det rette valg af hest.

Hilsen Berit Nielsen

Fra : Britta Larsen

Dato : 23-08-04 20:49

Hej Berit.

Jeg tror nok jeg ved det om heste jeg skal vide. ;)
Det er ikke en jeg skal købe der er vist noget du har misforstået.
Det er en jeg skal til ride.
Tror ikke man kan sætte alder på hvornår en hest / pony kan tilrides, da det
afhænger hvad det er for en race og hvad den er blandet med.
Havde fx en nodbakke / fuldblods, han havde ingen skade taget ved at blive
redet til som 3 års. Men han døde aligevel kun 9 år gammel pga kolik ( det
er så en anden sag)
At hende jeg så skal tilride måske kan være en hest for mig sener hen kan jo
bare være et tilfælde, men så ved jeg jo også selv hvad jeg får :)

M.v.h.

Britta Larsen der har godt 15 år erfaring med heste ve og vel.

Fra : Rikke Skaar

Dato : 01-09-04 08:16

Hejsa...

En hest har fødselsdag den dag den er født.

Kendes denne dag ikke præcist, siger man at den har fødselsdag 1.
januar

Rikke..