Nyt grafikkort, gammelt bundkort = en mass~
Fra : Morten Holberg Niels~

Dato : 19-08-04 18:06

Hej allesammen

Så er der igen problemer på PC-fronten :))

Jep! Det drejer sig givetvis om problemer mellem mit bundkort og mit
nyindkøbte grafikkort.

Mit bundkort: DFI AD70-SC
http://www.dfi.com.tw/Product/xx_product_spec_details_r_us.jsp?PRODUCT_ID=1249&CATEGORY_TYPE=MB&SITE=US

Mit nyindkøbte grafikkort: Sapphire Radeon 9800 PRO Atlantis
http://www.sapphiretech.com/vga/9800proatl.asp

Se, jeg havde tidligere et Geforce 2 TI kort. Derfor besluttede jeg at
slette min XP partition for at komme helt af med Nvidia driverne. Det gjorde
jeg så, installerede en fresh version af XP, fjernede dennes default driver
til grafikkortet og installerede ved reboot mine ATI drivere og det nye
grafikkort. Jeg rebootede nok en gang og indtil nu ingen problemer. Derefter
installerede jeg Warcraft III og efterlod PC'en i installationsprocessen.
Fra det andet rum hørte jeg et *bip* (som den laver ved reboot) og så at
PC'en havde genstartet. Derefter fik jeg BSOD (bluescreenofdeath) med
efterfølgende STOP-fejl.

"Der er fundet en fejl, og windows er lukket ned for at forhindre beskadelse
af computeren"

UNMOUNTABLE_BOOT_VOLUME

Herefter kommer alt det bawl med at man kan genstarte computeren og se om
meddelelsen kommer igen. Det gør jeg så, og den samme meddelelse fremkommer.

Herefter forsøger jeg med en opstart i fejlsikret tilstand (faktisk alle 3,
dvs alm fejl. sikr. tilst. samt med netværk og endda også med
kommandopromt), "sidst kendte fungerende konfiguration", og "aktiver
VGA-tilstand". Alle forsøg resulterer i den samme blå skærm.

De tekniske oplysninger der er angivet er som følger:

*** STOP: 0x000000ED (0x817E8D98, 0x0000032, 0x00000000, 0x00000000)

Jeg er nu ved at gå godt og grundig i panik, men føler mig sikker på at en
nulstilling af CMOS med efterfølgende boot fra min Windows CD-ROM med tanke
på at formatere partitionen C: og geninstallere WIN-XP vil gøre tricket.

Desværre viser det sig, at når jeg forsøger dette, kommer jeg til starten af
installationen hvor den indlæser en masse forskellige ting, for derefter,
INDEN den når til det næste trin, at gå i sort. Der sker ingenting
overhovedet.

Jeg beslutter mig derfor at flashe en ny bios men uden resultat. Derefter
bruger jeg FDISK til at slette den partition på C: der er problemer med.
Desværre vil XP stadig ikke køre igennem installationen og stopper som altid
ved scanningen af hardwaren. Derfor tager jeg grafikkortet ud og sætter det
gamle i. Derefter booter jeg fra XP CD-ROM'en og nu kan installationen køre
uden problemer.

Nu fristes man jo til at tro at problemet var opstået pga det nye
grafikkort, men jeg tvivler alligevel. Jeg er nemlig sikker på at jeg, efter
den første BSOD, fjernede grafikkortet og satte det gamle i blot for at
genstarte og se BSOD igen.

Det var lidt baggrund, men er der nogle der kan fortælle mig, om de
problemer jeg har oplevet stammer pga at grafikkortet og bundkortet ikke kan
"tale" sammen?

Mvh

Morten Holberg

Fra : Peter Pan

Dato : 19-08-04 19:35

"Morten Holberg Nielsen" <holberg19@SLETDETTEofir.dk> skrev i en meddelelse
> Det var lidt baggrund, men er der nogle der kan fortælle mig, om de
> problemer jeg har oplevet stammer pga at grafikkortet og bundkortet ikke
kan
> "tale" sammen?

Symtomerne ligner mere en for lille strømforsyning. Hvilken har du? Og hvor
meget stømslugende udstyr har du i computeren?

Mvh
Anders

Fra : Morten Holberg Niels~

Dato : 19-08-04 19:38

"Peter Pan" <.@anders.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
hvor
> meget stømslugende udstyr har du i computeren?

Tænkte det nok.

Hmmm, 230W til:

2 Harddiske (80gb + 40gb)
CD-ROM
Radeon 9800 PRO (tilsluttes oxo direkte til strømforsyningen)
Motherbord
Diskettedrev
CPU Blæser
Netværkskort

Mvh

Morten Holberg Nielsen

Fra : Peter Pan

Dato : 19-08-04 19:50

> Hmmm, 230W til:
>
> 2 Harddiske (80gb + 40gb)
> CD-ROM
> Radeon 9800 PRO (tilsluttes oxo direkte til strømforsyningen)
> Motherbord
> Diskettedrev
> CPU Blæser
> Netværkskort

Ingen processor? :) For det er den der sluger det meste....

Mvh
Anders

Fra : Morten Holberg Niels~

Dato : 19-08-04 19:58

> "Morten Holberg Nielsen" <holberg19@SLETDETTEofir.dk> skrev i en
meddelelse

> Ingen processor? :) For det er den der sluger det meste....

1800+ Athlon XP er processoren.

Men, som udgangspunkt burde der da ikke være noget problem i at parre det
bundkort med det grafikkort? Bevares jeg kan ikke køre 8xAGP, men det er jo
ikke det store man går glip af.

Mhv

Morten Holberg

Fra : Peter Pan

Dato : 19-08-04 20:12

> [...]
> bundkort med det grafikkort? Bevares jeg kan ikke køre 8xAGP, men det er

Det er ikke noget "teoretisk" galt i dit setup, udover at din PSU er alt for
lille. Alt under 300 Watt dur ikke.

Det strømstik der går til grafikkortet fra PSU'en, sidder der andet på det
kabel (floppy, harddisk, cdrom eller lign.) ? For det må der ikke.
Grafikkortet skal have strømmen for sig selv.

Mvh
Anders

Fra : Morten Holberg Niels~

Dato : 19-08-04 20:09

> [...]
> kabel (floppy, harddisk, cdrom eller lign.) ? For det må der ikke.
> Grafikkortet skal have strømmen for sig selv.

Det sidder sammen med CD-ROM'en. Men, det er vel kun hvis der er tæt på at
være for knap kapacitet, at der er et problem i at de "deler" kabel?

Mvh

Morten Holberg

Fra : Mads

Dato : 19-08-04 20:17

On Thu, 19 Aug 2004 20:37:36 +0200, "Morten Holberg Nielsen"
<holberg19@SLETDETTEofir.dk> wrote:

>Tænkte det nok.
>
>Hmmm, 230W til:

Ja, PSU'en er næsten med sikkerhed synderen.

Du skal op på mindst 300W og gerne mere.

mvh Mads

Fra : Morten Holberg Niels~

Dato : 19-08-04 20:24

"Mads" <Madsen@nospam.nothanks.com> skrev i en meddelelse

> Ja, PSU'en er næsten med sikkerhed synderen.
>
> Du skal op på mindst 300W og gerne mere.
>
> mvh Mads

Det virker vel egentlig også plausibelt. Systemet vil ikke starte op fordi
det risikere at bliver for ustabilt med risiko for at forårsage defekt
hardware. Jeg må ud og finde en PSU over 300W.

Hvilke mærker?

Antec
ThermalTake
Chieftec

Fra : Mads

Dato : 20-08-04 00:23

On Thu, 19 Aug 2004 21:23:31 +0200, "Morten Holberg Nielsen"
<holberg19@SLETDETTEofir.dk> wrote:

>Hvilke mærker?
>
>Antec
>ThermalTake
>Chieftec

Tjae, jeg er glad for min Seasonic PSU.
Den har en dejlig stille 120mm blæser monteret
i bunden, hvilket nedsætter støjen betydeligt.
( og så var den ikke engang dyr )

mvh Mads