Hjælp!!! min pc vil ikke starte op...
Fra : Anders B. Hyltoft

Dato : 19-08-04 17:07

Jeg har lige fået mit nye Asus P4P800 deluxe bundkort og min P4 3 Ghz ind ad
døren. Jeg har installeret det efter bedste evne. Jeg har efterhånden gjort
det nogle gange i forbindelse med opgradering af min pc.
Men...

Når der er strøm på pc'en så lyser power led'en på bundkortet, so far so
good.
Når jeg så prøver at tænde, så starter CPU blæseren, men intet andet sker.
Jeg har gennemgået CPU, alle kabler, ram moduler,IDE enheder og agp kort, og
jeg kan ingen fejl finde.
Ved enkelte lejligheder er det kun min dvd-brænder der lyser op i power
led'en ved opstart og også den eneste af de to dvd-drev der kan åbne og
lukke. Dvs. der er strøm på ihvertfald den ene.
Det virker som om mine HD'ere overhovedet ikke får strøm.

Det jeg tænker på er om det kan være muligt at mit nye bundkort suger mere
strøm end mit gamle. (Et Abit bundkort til min Athlon 1600 Mhz Cpu.) Jeg har
en 250 W PSU i mit kabinet, men jeg ved ikke om det er der problemet ligger?

En anden mulighed kunne være at mit graf-kort kører på 3.33volt istedet for
1.5 volt? I Aus manualen står der at man skal tjekke volt på grafkortet
inden man sætter det i, men jeg kan ikke se hvad mit kort bruger? Det er et
Sapphire Radeon 9600pro 128mb ram kort. Som skal fungere på bundkortet i en
8x AGP slot.

Er der en eller anden som har nogle kvalificerede bud på hvad jeg kan gøre?
Jeg mangler min pc! Skriver i øjeblikket fra den bærbare

Det skal siges at der ingen PCI kort er i maskinen og jeg har 2 stk IDE
HD'er og 2 stk IDE dvd-drev i den.

På forhånd tak for hjælpen...

Mvh Anders

Fra : Casper Bang

Dato : 19-08-04 17:23

[SNIP problem med Asus P4P800]

Kobl et par højtalere til bundkortet, og hør hvad den melder af fejl. Det
kan nok hjælpe dig på vej.

Fra : Anders B. Hyltoft

Dato : 19-08-04 17:51

"Casper Bang" <webmaster_fjerndette@fjerndette_secretsofwar.net> skrev i en
meddelelse news:4124d3cd$0$147$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
> [SNIP problem med Asus P4P800]
>
> Kobl et par højtalere til bundkortet, og hør hvad den melder af fejl. Det

aha... "system failed CPU test". Men jeg kan ikke umiddelbart finde en
monteringsfejl.

Jeg har monteret cpu'en i soklen på den eneste måde den kan sidde, lagt en
lillebitte klat kølepasta på midten af den og derefter monteret blæseren
over cpu'en og klikket den fast.

Kan der evt. være et problem hvis der er kommet lidt pasta i det lille hul
ovenpå cpu'en? Vi taler her meget lidt pasta... Det er arctic silver pasta
jeg har brugt.

Fra : Casper Bang

Dato : 19-08-04 19:03

> aha... "system failed CPU test". Men jeg kan ikke umiddelbart finde en
> monteringsfejl.

Umidelbart lyder det som en defekt CPU - kan ikke helt se hvad der ellers
skulle give en sådan fejl.

> [...]
> ovenpå cpu'en? Vi taler her meget lidt pasta... Det er arctic silver pasta

Normalt smører man pastaen ud, og fordeler det på den måde - men det burde
ikke have nogen betydning. Selv om køleren måske ikke køler helt optimalt,
burde CPUen ikke blive varm allerede mens bios initialiserer.
Prøv at smide ALT ud af computeren; diske, diskettedrev, dvd-drev; alt på
nær ram, gfx og cpu.
Hvis den lige pludseligt giver en anden fejl, kunne jeg forestille mig at
din PSU simpelt hen ikke leverer nok stræm; 250 watt er ikke meget til en
moderne computer. Det kunne være at dine diske trak for meget strøm, så
CPUen ikke fik nok at leve af.
Det er et gæt, men da en mulighed.

Er der andre med forslag?

Fra : Anders B. Hyltoft

Dato : 19-08-04 19:38

"Casper Bang" <webmaster_fjerndette@fjerndette_secretsofwar.net> skrev i en
meddelelse news:4124eb54$0$189$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Umidelbart lyder det som en defekt CPU - kan ikke helt se hvad der ellers
> skulle give en sådan fejl.

SNIP

> [...]
> din PSU simpelt hen ikke leverer nok stræm; 250 watt er ikke meget til en
> moderne computer. Det kunne være at dine diske trak for meget strøm, så

nu har jeg prøvet at fjerne alt pasta fra cpu'en. Totalt clean... men selvom
jeg kører en opstart kun med ram, graf kort og cpu, så kommer fejlen stadig.

Jeg har så ved nærmere syn lagt mærke til at der er et lillebitte hak i
hvert hjørne af cpu'en. Ligesom om noget var presset ind i metaloverfladen
og havde efterladt et ridsemærke. Men størrelsen på omridset af hakkerne
passer bare ikke på hverken min køler eller noget andet jeg har haft i
kontakt med den. Er der mærker i cpu'erne eller har jeg fået en defekt?

Hvorfor er der egentlig et hul oveni cpu'en? Det vil vel give bøvl med pasta
i det osv...?

Mvh Anders

Fra : Casper Bang

Dato : 19-08-04 19:49

> nu har jeg prøvet at fjerne alt pasta fra cpu'en. Totalt clean... men
selvom
> jeg kører en opstart kun med ram, graf kort og cpu, så kommer fejlen
stadig.

Hmm.. lyder mystiskt. Du har husket at koble P4-stikket til? Selv om det
ikke burde give den fejlmeddelelse...

> [...]
> passer bare ikke på hverken min køler eller noget andet jeg har haft i
> kontakt med den. Er der mærker i cpu'erne eller har jeg fået en defekt?

De ridser du omtaler kan jeg ikke huske at der skal være på den... kan det
være en brugt du har fået fat i? Altså en som firmaet har fået retur, og
sendt videre?

> Hvorfor er der egentlig et hul oveni cpu'en? Det vil vel give bøvl med
pasta
> i det osv...?

Det er egentligt et godt spørgsmål... kan ikke huske det :/

Fra : Anders B. Hyltoft

Dato : 19-08-04 19:56

"Casper Bang" <webmaster_fjerndette@fjerndette_secretsofwar.net> skrev i en
meddelelse news:4124f628$0$139$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> selvom
> stadig.
>
> Hmm.. lyder mystiskt. Du har husket at koble P4-stikket til? Selv om det
> ikke burde give den fejlmeddelelse...

Jeg har ikke et P4 stik, men derimod det gode gamle 20 bens strømstik, men
det supporterer bundkortet også jo?

SNIP

> De ridser du omtaler kan jeg ikke huske at der skal være på den... kan det
> være en brugt du har fået fat i? Altså en som firmaet har fået retur, og
> sendt videre?

Jeg tror ikke at det er en "gen"brugt cpu. Jeg har bestilt ved SHG og der er
jeg kun vant til primaservice, men det er måske min første reklamation, så i
sådan en situation ved jeg ikke hvordan de er

Lige et enkelt dumt spørgsmål mere... man skal da ikke stille nogle jumpere
ved installationen af cpu'en vel. Før i tiden stillede man jo jumpere så
bundkortet vidste hvor mange Mhz man kørte med, men de jumpere kan jeg ikke
finde nogle af på bundkortet eller i manualen til samme. Så jeg gik ud fra
at det var styret i bios. Ellers så kunne det jo være fejlen.

Mvh Anders

Fra : Casper Bang

Dato : 19-08-04 20:06

> Jeg har ikke et P4 stik, men derimod det gode gamle 20 bens strømstik, men
> det supporterer bundkortet også jo?

Jamen så har vi jo problemet :)
Den skal have BEGGE stik! Du skal have fat i en ny PSU, som har et P4-stik.
Både det gamle, og P4-stikket skal sidde i.

Nej, det er jumper free :)

Fra : Anders B. Hyltoft

Dato : 19-08-04 20:09

Ahhhhh.... Jeg tror jeg har fundet ud af fejlen. Jeg SKAL have tilsluttet
det P4 stik for at den vil boote. Godt så.... men så skal jeg vist ogås have
en ny psu da jeg ikke har det stik i min gamle... Så nu er spørgsmålet så...
hvilken PSU skal jeg købe? SHG har en 400W til 169,- og jeg er ligeglad med
støj. Den står alligevel nede i kælderen på mit kontor og generer ikke andre
Men er det bare den første den bedste ATX PSU med flest watt eller er
der andet at tænke på?

Mange tak for hjælpen iøvrigt...

Mvh Anders

Fra : Casper Bang

Dato : 19-08-04 20:23

> [...]
andre
> Men er det bare den første den bedste ATX PSU med flest watt eller er

Uden at kende den PSU, så burde den være helt fin til formålet...
Hvis du er ligeglad med støj, varme etc... så burde en sådan PSU kunne
bruges til formålet.

Fra : Yetta Jensen-Suaris

Dato : 28-08-04 08:54

De bedste PSU jeg kender er de "Antec True Power". Det er klog at
købe MINST 350W, mere jo bedre i hensyn til fremtid...

Fra : Leony

Dato : 19-08-04 17:32

"Anders B. Hyltoft" <anders1@REMOVEhyltoft.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> åbne og lukke. Dvs. der er strøm på ihvertfald den ene.
> Det virker som om mine HD'ere overhovedet ikke får strøm.

Pil alle dine IDE-drev fra strømforsyningen.
Hvad sker der så?

> [...]
> mere strøm end mit gamle. (Et Abit bundkort til min Athlon 1600 Mhz
> Cpu.) Jeg har en 250 W PSU i mit kabinet, men jeg ved ikke om det er

Det kunne godt være problemet.
Hvis du kender en som har en strømforsyning du kan låne, så prøv dette.
Den skal så kunne præstere mere end dine 250W - selvfølgelig.

Hvis dit nye board har P4-stik, så skal du bruge dette (måske har dit
board EZ-Plug = alm. molex stik).
Nogle boards kan køre uden, men det er de færreste.
http://overklokking.no/annet/silvertech_sst_st35f/pics/kabel_atx_p4_aux.jpg
P4 stikket er nederste stik på billedet (4 ben, kvadratisk).

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/