Firewall blokade??
Fra : Sørensen

Dato : 19-08-04 13:55

Jeg bruger Nortons internet security 2002 sammen med XP home, sp1.
Jeg har opdaget, at visse hjemmesider IKKE vil vises, hvis min firewall er
på - og det helt uskadelige hjemmesider, f.eks. Sterlings.
Hvis jeg vælger www.sterling.dk, så kører "tælleren" 2/3 igennem, men så
ikke videre. Hvis jeg så slår firewallen fra, så åbner siden øjeblikkelig.
Selvfølgelig kan jeg gå ind og fortælle den, at lige netop DEN side må godt
vises, men det kan vel ikke være meningen.
Hvilken setting kan det mon være som blokerer denne og sikkert mange
lignende sider? Eller er der noget særligt ømtåeligt på Sterlings side, som
trigger denne mistænkelighed fra Norton ??
sørensen

Fra : Carsten Troelsgaard

Dato : 19-08-04 20:35

"Sørensen" <remove_pbs@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Selvfølgelig kan jeg gå ind og fortælle den, at lige netop DEN side må godt
> vises, men det kan vel ikke være meningen.

Det tror jeg da er ideen med 'trusted zones', men du må hellere lytte til en expert.

> Hvilken setting kan det mon være som blokerer denne og sikkert mange
> lignende sider? Eller er der noget særligt ømtåeligt på Sterlings side, som
> trigger denne mistænkelighed fra Norton ??

Carsten

Fra : Sørensen

Dato : 19-08-04 21:14

> Det tror jeg da er ideen med 'trusted zones', men du må hellere lytte til
en expert.

Det kan jo ikke passe, at den ikke vil vise Sterlings side, men gerne f.eks.
SAS`s ..?? Der må være en grund.

Fra : Christian Andersen

Dato : 19-08-04 23:16

Sørensen wrote:

> Det kan jo ikke passe, at den ikke vil vise Sterlings side, men gerne f.eks.
> SAS`s ..?? Der må være en grund.

Personlige firewalls er noget hest. Det er din grund.

--
Party time, excellent, wiuuuu, wiuuuu, wiuuuuuuu!!!

Fra : Jasper

Dato : 20-08-04 01:32

On 2004-08-19 22:13:49 +0200, "Sørensen" <remove_pbs@adslhome.dk> said:

> en expert.
>
> Det kan jo ikke passe, at den ikke vil vise Sterlings side, men gerne
> f.eks.
> SAS`s ..?? Der må være en grund.

Jeg tvivler på at din firewall kan læse og forstå indholdet af de sider
den scanner. Dog skal jeg ikke afvise at SAS har lavet en lysky aftale
med Symantec. Ahr la' vær', det er gas, du ka' ta' det.
Det har sandsynligvis noget at gøre med den client-side scripting der
er på de pågældende sider. Du må tilføje siderne een ad gangen, sænke
sikkerhedniveauet eller skrotte firewallen. Your choice.

Jasper

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 19-08-04 23:12

Sørensen skrev:

> Hvilken setting kan det mon være som blokerer denne og sikkert
> mange lignende sider?

Hvad det er med Sterlings side, kan jeg ikke sige, men kan fortælle,
at jeg havde lignende problemer, da jeg i sin tid brugte Norton
Internet Security (NIS).

Jeg brugte programmet i et par år og det var uden tvivl de mest
frustrerende år i min "computer-karriere". Aldrig har jeg haft
så mange problemer med hjemmesider, som ikke fungerede efter
hensigten fordi NIS blokerede for et eller andet, som den burde
lade slippe igennem og det er tilsyneladende et generelt problem
med personlige firewalls. Tit og ofte blokerer de for trafik,
som burde slippe igennem og da de ofte er svære at konfigurere,
ender det med, at brugeren bliver mere og mere frustreret eller
måske i værste fald aldrig opdager, at firewallen skaber flere
problemer end den løser.

Mit valg blev at kyle NIS på porten og i stedet lukke af for
de netværkstjenester, som jeg ikke har behov for(*) hvilket jeg
ikke har fortrudt et eneste sekund siden. I stedet for bøvlet
med firewallen, bruger jeg nu netstat og joblisten til at holde
øje med, om der har sneget sig et eller andet uønsket ind i
systemet, hvilket jeg endnu ikke har oplevet i de over to år,
hvor jeg har kørt uden firewall.

(*) <http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/Tjenester.pdf>.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Sørensen

Dato : 20-08-04 10:06

> (*) <http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/Tjenester.pdf>.

Den var egentlig meget god, den vejledning. Men da jeg kører 2 computere
herhjemme i netværk vil det nok ikke rigtig kunne bruges.
DET FIK MIG TIL AT PRØVE DET INDLYSENDE...nemlig at gå ind på Sterlings
hjemmeside fra den anden computer...og det gik uden problemer, TIL TRODS
FOR, at den også har NIS og XP installeret...?!
Jeg må vel til at checke hver eneste indstilling i NIS for at se, hvor der
er forskel. Jeg mener dog bare jeg har installeret default på begge.
sørensen

Fra : Anders Lund

Dato : 20-08-04 12:20

Sørensen wrote:

> Den var egentlig meget god, den vejledning. Men da jeg kører 2 computere
> herhjemme i netværk vil det nok ikke rigtig kunne bruges.

Hvis de 2 computere er bag en router med NAT fuktionalitet og du ikke
har forwardet alle (eller i hvert fald de forkerte) porte til en af
PC'erne, er dine maskiner også ret godt beskyttet.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 20-08-04 12:00

Sørensen skrev:

> Den var egentlig meget god, den vejledning. Men da jeg kører 2
> computere herhjemme i netværk vil det nok ikke rigtig kunne
> bruges.

Jeg kender flere, som har et par computere koblet sammen i
netværk, som har fulgt den vejledning, så det burde kunne
lade sig gøre alligevel. Læs evt.:
http://www.google.com/groups?&as_umsgid=ibcgf0h29418vpve6k8hcpiiqepacm0itm@news.stofanet.dk

> DET FIK MIG TIL AT PRØVE DET INDLYSENDE...nemlig at gå
> ind på Sterlings hjemmeside fra den anden computer...og det
> gik uden problemer, TIL TRODS FOR, at den også har NIS og XP
> installeret...?!

Det er typisk NIS. Jeg måtte også af- og geninstallere den
engang imellem. Hvis jeg ikke gjorde det, havde den det med
at gå ned med fejl i en fil, som jeg ikke husker navnet på,
men det var en fil, som fulgte med til NIS.

--
Hilsen
Madsen