Blokade og smerter
Fra : Tina Susanne Johanss~

Dato : 19-08-04 11:39

Jeg var lige en smut omkring ortopædkirurgisk ambulatorium i morges for at
blive tjekket for springfinger. Jeg fandt aldrig ud af om det var
springfinger (måske fordi jeg ikke aner hvad det er?), eller om det bare var
seneskedehindebetændelse der holdt godt ved. Lægen sagde noget med at
senerne i mit håndled nok blev klemt lige over knoglen og gav mig så en
blokade - av!

Efter han havde stukket mig og rodet og regeret med den dersens nål i hvad
der føltes som en evighed, syntes han lige pludselig at det ville være smart
at fortælle mig om hvad jeg kunne forvente i det næste halve døgns tid. Han
sagde at for blokader var det normalt at det skulle gøre ondt før det gjorde
godt. Vel at mærke rigtigt ondt. Jeg kunne forstå at jeg nok ikke skulle
forvente meget søvn i nat fordi jeg ville blive vækket af smerter -
hmmmm........

Jeg fik Pamol og Ibuprofen med hjem til forebyggende smertebehandling. 2
Pamol og 1 Ibuprofen her i eftermiddag, det samme i aften - og så have dem
liggende på sengebordet når jeg med garanti vågnede i nat.

Men hvad kan jeg egentlig forvente af smerter? Måske skal jeg nævne at jeg i
forvejen har en ret lav smertetærskel og jeg synes det dunker godt i
håndleddet allerede.

Er der andet jeg kan gøre for at mindske eventuelle smerter - varme? kulde?

Og hvad er det lige sådan en blokade går ind og gør godt for?

Ja, jeg burde jo nok have stillet lægen de spørgsmål, men jeg havde rimeligt
travlt med at komme væk fra et af mine hadesteder, og de havde egentlig også
rimeligt travlt med at få mig ud, sååååå..............

Mvh Tina
--
www.1001kat.dk
- kom og besøg os i Randers

Fra : Nicolai Kaltoft

Dato : 19-08-04 23:49

"Tina Susanne Johansson" <tina_johansson@NOSPAMyahoo.com> skrev i en
meddelelse news:4124834f$0$276$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> [...]
> blokade - av!
>
> Og hvad er det lige sådan en blokade går ind og gør godt for?

Hejsa Tina...

Seneskedehindebetændelse er en inflamatorisk tilstand i senen. Hvis denne
inflamatoriske tilstand har medført, at senen er blevet fortykket (og det
kan ske), så har senen svært ved at passere igennem sin kanal. Derved kan
man se et "springfænomen", når man når til det sted på senen, der ikke kan
passere - en springfinger. Når man strækker fingeren går det først fint - så
når man til fortykkelsen og fingeren strækker sværere - og så "hopper" senen
over fortykkelsen og fingeren "springer".

Når man siger blokade, så mener man normalt at man giver et lokalt
bedøvningsmiddel omkring en nerve, så man ikke kan føle smerter fra det
område, som nerven forsyner, men jeg har meget svært ved at forestille mig,
at det er det, som din læge har gjort. Han har nok snarere givet dig en
indspøjtning med binyrebarkhormon og blot kaldt det for en "blokade".
Binyrebarkhormon virker antiinflamatorisk, og standser således den process,
der har ført til den smertende seneskedehindebetændelse og eventuelt til en
springfinger.

Super hilsner fra
Nicolai