Et hurtigt spørgsmål
Fra : Bo Ramsing

Dato : 19-08-04 11:24

Må man fører en 9. kl til eksamen i tysk, når man ikke har tysk som
liniefag?
Jeg har indtil nu fået at vide at det måtte man ikke, men efter en ældre
kollega har sagt nej tak fordi klassen var for stor til ham, så er det
pludselig blevet min.
Hvad siger reglerne?
Mvh
Bo

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 19-08-04 14:01

"Bo Ramsing" <bo_ramsing@web.de> skrev i en meddelelse
> Må man fører en 9. kl til eksamen i tysk, når man ikke har tysk som
> liniefag?

Man må under ingen omstændigheder før 9. klasse til eksamen, hverken med
eller uden liniefag.

Med hensyn til Folkeskolens Afgangsprøve er det ikke noget krav, at læreren
har liniefag. I mine øjne er det dog et ret hovedløst projekt, hvis ikke
læreren har den faglige ballast i orden. Om den så er kommet via
efteruddannelse eller erhvervet på anden vis er ikke juridisk afgørende.

Venlig hilsen
Peter Hindsgaul

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 19-08-04 16:45

"Peter Hindsgaul" <peter@hindsgaul.> skrev i en meddelelse
> "Bo Ramsing" <bo_ramsing@web.de> skrev i en meddelelse
>
> Man må under ingen omstændigheder før 9. klasse til eksamen, hverken
med
> eller uden liniefag.

??? Det må du gerne uddybe. Er der her tale om en morsomhed, eftersom
man formelt set ikke har eksamen i folkeskolen? eller hvad?

> [...]
> læreren har den faglige ballast i orden. Om den så er kommet via
> efteruddannelse eller erhvervet på anden vis er ikke juridisk

enig!
--
ahw

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 19-08-04 17:41

"Arne H. Wilstrup" <karl@utroligsmart.dk> skrev i en meddelelse

> med
>
> ??? Det må du gerne uddybe. Er der her tale om en morsomhed, eftersom
> man formelt set ikke har eksamen i folkeskolen? eller hvad?

Morsomhed og morsomhed. Jeg mener at der er en markant forskel på en eksamen
og en afgangsprøve. Derfor er det ikke blot formelt, men i mindst lige så
høj grad reelt at man ikke har eksaminer i folkeskolen.

Grundlæggende mener jeg at man lige så godt kan bruge de rigtige udtryk, da
der som regel er en grund til, at tingene hedder som de hedder. Vi har jo
heller ikke hverken formning, håndgerning eller husgerning i skolen, og for
den sags skyld heller ikke hverken legemsøvelser eller gymnastik - og tro
mig, det var fra lovgivernes side ikke kun et spørgsmål om at finde nye
navne til gamle fag da navnene blev ændret.

Venlig hilsen
Peter Hindsgaul

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 19-08-04 18:05

"Peter" == Peter Hindsgaul <peter@hindsgaul.> writes:

> [...]

> eksamen og en afgangsprøve. Derfor er det ikke blot formelt, men i
> mindst lige så høj grad reelt at man ikke har eksaminer i

Nu er jeg jo kun lægmand, som de fleste sikkert ved, men hvad er det
der gør det så vigtigt at skelne. Er en eksamen noget man kan dumpe
eller bestå, mens en afgangsprøve kun drejer sig om at finde et
standpunkt? Hvis det er den eneste forskel, synes jeg at det er ret
irelevant, for alle de steder hvor folkeskolen er "adgangsgivende",
vil man alligevel kigge på resultaterne af afgangsprøven og sige
egnet/ikke egnet. Så hvad er den reelle forskel i den situation?

> [...]
> hedder. Vi har jo heller ikke hverken formning, håndgerning eller
> husgerning i skolen, og for den sags skyld heller ikke hverken

Billedkunst, tekstilsløjd og hjemkundskab?

> legemsøvelser eller gymnastik - og tro mig, det var fra lovgivernes
> side ikke kun et spørgsmål om at finde nye navne til gamle fag da
> navnene blev ændret.

Det virker lidt som en strid om kejserens skæg. I min erfaring har
der ikke været en mærkbar forskel på håndgerning og tekstilsløjd, hvis
det da stadig hedder sådan.

--
/Wegge <http://outside.bakkelygaard.dk/~wegge/>
echo mail: !#^."<>"|tr "<> mail:" dk@wegge

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 19-08-04 19:23

"Anders Wegge Jakobsen" <wegge@bakkelygaard.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> irelevant, for alle de steder hvor folkeskolen er "adgangsgivende",
> vil man alligevel kigge på resultaterne af afgangsprøven og sige

Og hvilke steder er det?

Venlig hilsen
Peter Hindsgaul

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 19-08-04 19:41

"Peter" == Peter Hindsgaul <peter@hindsgaul.> writes:

> "Anders Wegge Jakobsen" <wegge@bakkelygaard.dk> skrev i en meddelelse

> Og hvilke steder er det?

Skal jeg forstå dit korte citat som et korrekt gæt på forskllen
mellem eksamen og afgangsprøve?

Anyways, både Gymnasiet, HTX og Handelsskolen har muligheden for at
afvise (eller indkalde til en adgangsprøve) elever på baggrund af
FA/FUA.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 19-08-04 20:34

> afvise (eller indkalde til en adgangsprøve) elever på baggrund af
> FA/FUA.

forkert - ikke på grund af FUA, for den eksisterer ikke mere - og det
er heller ikke korrekt at man har muligheden for at indkalde elever på
den baggrund, eftersom gymnasierne og de øvrige gymnasiale uddannelser
allerede skal have folkeskolernes tilkendegivelser om de relevante
elever FØR de har været til prøve.

Det betyder i praksis at hvis en skole er i tvivl, så kan de indstille
til gymnasierne at eleven kommer til prøve, men det sker FØR eleven
kommer til den afsluttende afgangsprøve i folkeskolen.

Hvis eleven altså er indkaldt til prøve på gymnasiet, så falder dommen
umiddelbart og hvis eleven bliver relegeret af den grund, så kan en god
afgangsprøve måske alligevel få eleven ind på gymnasiet.

Dette skyldes at vi allerede i begyndelsen af foråret skal indstille
elever, der ønsker gymnasiet -og derfor kan man jo sige at en elev, der
er blevet vurderet til at skulle til prøve, i princippet kan forbedre
sig så meget at han/hun alligevel kommer ind på trods af et dårligt
prøveresultat, men med en afgangsprøve i baghånden, der har været
overbevisende.

Så nu når vi er ude i praksis og nøjagtigheder, så kan jeg altså
konkludere.

1. der findes ingen eksaminer i folkeskolen
2. man kan ikke indkalde eleverne til prøve på baggrund af FUA, da den
ikke eksisterer mere - den hedder 10.klassesprøven - eller FS10.
3. indstillingen til prøve er alene noget der afgøres af gymnasierne. De
kan vælge at se bort fra folkeskolens indstilling eller tage den til
efterretning.
4. Elever, der er afvist fra gymnasierne kan alligevel blive studenter
hvis de frekventerer et studenterkursus, normalt efter 10. klasse eller
når de har nået den tilsvarende alder.
5. endelig er der jo også HF.

--
ahw

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 19-08-04 22:55

> 2. man kan ikke indkalde eleverne til prøve på baggrund af FUA, da den
> ikke eksisterer mere - den hedder 10.klassesprøven - eller FS10.

Og den kan man heller ikke indstille til optagelsesprøve på baggrund af.

Det er muligt at denne tråd efterhånden kan virke en smule pedantisk, men
jeg tror at det vil kunne gavne adskillige andre tråde i denne gruppe, at de
faktuelle omstændigheder omkring folkeskolen er på plads, ligesom det
givetvis også vil kunne gavne, at det er de korrekte begreber der bruges.

Venlig hilsen
Peter Hindsgaul

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 20-08-04 13:45

> Og den kan man heller ikke indstille til optagelsesprøve på baggrund
af.

Som jeg skrev i mit indlæg, hr. Pedant )

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 20-08-04 15:26

"Arne H. Wilstrup" <karl@utroligsmart.dk> skrev i en meddelelse

> Som jeg skrev i mit indlæg, hr. Pedant )

Yes yes. Jeg syntes (og synes) bare at det var så rigtigt, at det fortjente
at komme med i konklusionen

Venlig hilsen
Peter Hindsgaul

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 19-08-04 18:16

> [...]

nye
> navne til gamle fag da navnene blev ændret.

Jeg kan konstatere at vi er helt enige, men desværre er det sådan at
vore kolleger, inklusive ledelserne rundt omkring taler om eksamen hver
eneste sommer. Selv i embedsmandsværket tales der om eksaminer.

Forskellen er næsten ikke til at få øje på.
Formelt findes der ingen folkeskoleeksamen, altså et stykke papir, der
viser at man har bestået et samlet sæt af fag, der i alt udgør en
eksamen.
Og det er også korrekt, at man kan vælge at gå til prøve eller lade være
i alle fag i folkeskolen og alligevel "bestå", dvs. gå ud af skolen uden
at besvære sig med nogensinde at have deltaget i en vurderingsprøve.

Men alligevel taler vi om eksaminationer, om censorer, der medvirker ved
"eksamen" etc.

Endelig kan det også være vanskeligt at forstå at man på andre
uddannelser kan tage enkeltfag og dér går man så sandelig til eksamen,
selvom det kun er et fag.

Vi kan altså ævle og bævle om det formelle, som vi altså er enige om, og
vi er også enige om at begrebet er upræcist og ikke helt korrekt i
folkeskoleforstand som følge af det foregående, men vi må konstatere at
vore kolleger rundt om i landet IKKE har taget begrebet "afgangsprøver"
til sig, men rask væk taler om "eksaminer", og fra et praktisk synspunkt
er det jo netop det, der sker: eksamen= en undersøgelse (af hvad eleven
kan), og det er jo faktisk korrekt nok.

Så formelt set, ja: der findes ingen eksaminer i folkeskolen, reelt set:
det er alligevel det, der sker når /hvis eleverne går til afgangsprøve:
de eksamineres - de går til eksamen. Nogen hårfin adskillelse er der
altså ikke.

--
ahw

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 19-08-04 18:19

Selv i embedsmandsværket tales der om eksaminer.

vås - embedsværket hedder det vist mere korrekt, og så er det en
gammeldags måde at udtrykke sig på - jeg burde blot have sagt:
embedsmændene i forvaltningerne rundt omkring - og så i øvrigt henvise
til at de jo altid er korrekte, når de SKRIVER det.

--
ahw

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 19-08-04 19:21

> [...]
> vore kolleger, inklusive ledelserne rundt omkring taler om eksamen hver
> eneste sommer. Selv i embedsmandsværket tales der om eksaminer.

Det har du fuldstændig ret i. Det gør det bare ikke rigtigere

> [...]
> at besvære sig med nogensinde at have deltaget i en vurderingsprøve.
>
> Men alligevel taler vi om eksaminationer, om censorer, der medvirker ved

For min skyld kunne man da omdøbe det til eksamen, hvis man ville. Man har
blot ikke gjort det. Ret beset synes jeg det var mere nærliggende at se på
hvilken funktion de prøver egentlig har. Om de mange ressourcer, der bliver
brugt kunne tjene kvaliteten i skolen bedre.

> [...]
> det er alligevel det, der sker når /hvis eleverne går til afgangsprøve:
> de eksamineres - de går til eksamen. Nogen hårfin adskillelse er der

Der er den forskel, som du også selv var inde på, at folkeskoleforløbet ikke
afsluttes med en adgangsgivende eller kvalificerende eksamen. Eleverne
prøves i, hvilket udbytte de har fået af undervisningen, og vi kan på den
måde give dem det sidste skulderklap eller spark bagi. Men længere er den så
heller ikke.

Men du har ret i, at sondringen i den brede befolkning, herunder mange af
vores kolleger, ikke eksisterer. Det ændrer bare ikke noget i folkeskolelov
etc.

Venlig hilsen
Peter Hindsgaul

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 19-08-04 16:43

> [...]
ældre
> kollega har sagt nej tak fordi klassen var for stor til ham, så er det

Der er ingen regler for det - du er som lærer "enhedslærer" og skal
kunne undervise i stort set alle almindelige skolefag. Hvis din
skoleleder mener du kan tysk, kan du sagtens sættes til at føre dem op
til eksamen i tysk. Du kan naturligvis protestere, hvis du ikke kan
sproget, men der er ingen krav om liniefag i sproget.

--
ahw