hvor gammel -neutralisering?
Fra : Katrine & Bo

Dato : 19-08-04 11:18

hvor gammel skal en kat (killing) være før man kan neutralisere den? Er der
forskel i alderen for han og hun katte?
Katrine Vends

Fra : Katrine & Bo

Dato : 19-08-04 11:28

....og hvornår bliver de kønsmodne?
Katrine

Fra : Helle Madsen

Dato : 19-08-04 11:57

Hej Katrine

Det er meget forskelligt hvornår katte bliver kønsmodne. Det kommer an på
racer, linier osv. Men nogle blir det allerede fra 4 måneders alderen mens
andre sagtens kan blive 10 og 11 måneder inden de begynder at vise tegn på
kønsmodenhed.

Du kan i princippet kastrere kattene fra ca 10 uger og opefter. Mange
opdrættere er begyndt at kastrere deres killinger inden de flytter
hjemmefra, med et meget godt resultat.

Jeg går selv ind for tidlig neutralisering. Igår fik jeg snippet en norsk
skovkat, hankilling på 3½ måned, og idag kan du slet ikke mærke han har
været under kniven. Det er mig der render efter ham som den bekymrede mor og
fortæller ham at han skal altså passe på.
Allerede i går aftes var han frisk og energisk, og han var endda i en anden
narkose en den man normalt bruger fordi han af andre årsager skulle
hjertescannes samtidig. Denne narkose kan godt være lidt mere træls at komme
sig over.

Der er ikke forskel på hvornår man kan neutralisere han og hunkillinger, men
mange dyrlæger vil ikke tage kattene før 5-6 månedersalderen. Desværre kan
jeg så sige. Godt nok føler man sig som den onde mor når sådan en lille
killing ligger efter narkosen og er helt fuld og skæv, men her dagen efter
har det været det værd. Sidst jeg fik kastreret en kat var den 7 måneder, og
der tog det et par dage før han var helt på toppen efter narkosen.

/Mvh
Helle

Fra : Charlotte A.

Dato : 19-08-04 15:17

Hej Helle og I andre - for det er vist mere et svar/spørgsmål til jer alle
end direkte til Helle

Jeg er selv begyndt at tænke meget over, hvornår et missebarn bør
neutraliseres. Tidligere har jeg været af den holdning, at det var synd at
tage deres "køn" så tidligt og at jeg var sikker på, at det ville skade dem
følelsesmæssigt på en eller anden måde.

Jeg ville egentlig se, hvad jeg kan finde af litteratur på området, men har
ikke fået det gjort endnu. Jeg hælder dog, som du Helle, også mere og mere
til, at en killing kommer sig hurtigere end en voksen kat - og derfor kan
tidlig neutralisering være klart en fordel. Også at de faktisk ikke "lider"
følelsesmæssigt, som jeg troede at vide.

Min dyrlæge sagde til mig på et tidligere tidspunkt, at en kat bør være ca.
½ år, før den bør neutraliseres - og senere, hvis det er en stor kat, f.eks.
en MCO, så den får lov at vokse fuldt ud inden. Men jeg tror heller ikke det
er bevist, at de bliver mindre som voksne af at blive tidligt
neutraliseret?!
Nogen, der ved, hvor man kan finde artikler el.l. om hhv. tidlig og senere
neutralisering, så vil jeg gerne se det.

"Helle Madsen" <gizmotrold (nospam) @hotmail.com> skrev i

[snip] ...
mange dyrlæger vil ikke tage kattene før 5-6 månedersalderen. Desværre kan
> jeg så sige.

Men måske er det som nogen af de andre siger - fordi dyrlægen ikke har den
ekspertise, der skal til - og så må jeg indrømme, at så ser jeg da også
helst, at han/hun siger fra end gør noget uopretteligt. Men så kunne
dyrlægen måske sige, at han/hun ikke har ekspertisen og henvise til andre,
der kan gøre dette forsvarligt.

J.m.h.o.
--
KH
Charlotte A

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 19-08-04 17:46

Charlotte skrev
[...]

Faktisk er det omvendt, tidligt neutraliserede katte vokser
i længere tid, Winn Feline Foundation har lavet en undersøgelse om tidlig
neutralisation.
http://www.winnfelinehealth.org/reports/early-neuter.html

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Charlotte A.

Dato : 19-08-04 18:01

Hej Marianne

"Marianne Hellemose" <hellemose.som4@mail.dk> skrev i
[snip]
Winn Feline Foundation har lavet en undersøgelse om tidlig neutralisation.
http://www.winnfelinehealth.org/reports/early-neuter.html

Tak - så har jeg lidt at læse på (efter aftensmaden) - det var lige sådan
noget jeg efterlyste.

--
KH
Charlotte A

Fra : Leo Havmøller

Dato : 19-08-04 12:25

"Katrine & Bo" <spedtsberg@c.dk> wrote in message
> hvor gammel skal en kat (killing) være før man kan neutralisere den? Er
> der
> forskel i alderen for han og hun katte?
> Katrine Vends

Min dyrlæge fortalte engang, at det mere er er vægten end alderen.
Så vidt jeg husker skulle katten helst veje mindst 3 kg, for at den bedst
kan tåle bedøvelsen.

Leo Havmøller.

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 19-08-04 13:46

On 2004-08-19 13:25:14 +0200, "Leo Havmøller" <leh@-nospam-rtx.dk> said:

> Min dyrlæge fortalte engang, at det mere er er vægten end alderen.
> Så vidt jeg husker skulle katten helst veje mindst 3 kg, for at den
> bedst kan tåle bedøvelsen.

Jo, det er der nogen der bruger som rettesnor. Jeg mener nu det er to kg.
Men en fuldvoksen hunkat kan sagtens veje under to kg, hvad mon de så
stiller op med sådan én?
Mon ikke det mest har noget at gøre med dyrlægens ekspertise og
erfaring på området?
De fleste, der har prøvet både at få killinger og voksne katte
neutraliseret, siger at det gik absolut mest smertefrit med killingerne.
--
Knus fra Ann R

Fra : Niels Peter

Dato : 19-08-04 14:27

Ann Rudbeck wrote:

> [...]
> stiller op med sådan én?
> Mon ikke det mest har noget at gøre med dyrlægens ekspertise og erfaring

Vores dyrlæge sagde, da hun første gang skulle kastrere en af vore
killinger, noget i retning af, at "vi har ingen rationelle argumenter
imod det, men følelsesmæssigt kan vi ikke lide det - men jeg skal nok
gøre det!"

Niels Peter
www.bluewhite.dk

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 19-08-04 14:14

Leo skrev
<Min dyrlæge fortalte engang, at det mere er er vægten end alderen. Så vidt
jeg husker skulle katten helst veje mindst 3 kg, for at den bedst kan tåle
bedøvelsen. >

Ja den har jeg også hørt, jeg spurgte så dyrlægen hvad de gjorde med små
kaniner og marsvin som sjældent kommer op på 3 kg *GG* jeg vil ikke
gengive det "sure" svar her, blot sige at det nok har mere med
dyrlægens dygtighed at gøre end dyrets vægt og nok lidt med rutine, en
dyrlæge der har mest med svin, køer og heste at gøre kan måske have
problemer med at bedøve smådyr.

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Mette

Dato : 20-08-04 12:45

Hejsa!

Jeg fik mit hittekuld neut. inden de flyttede hjemmefra. Altså da de var 10
uger gamle
Den stor forskel på at neut. killinger frem for voksne katte, var at
killingerne kom sig betydeligt hurtigere efter indgrebet end en voksen kat
(Missemor blev også fixet ved samme lejlighed).

Min dyrlæge har aldrig før neut. killinger i den størrelse (de. vejede ca.
1½ kg. stk.) og på trods af at han er det man kalder for en "ko-dyrlæge" /
landdyrlæge, gik alt bare så flot (jeg var selv med under opperationerne).
Den eneste forskel for dyrlægen var, mængden af bedøvelse og størrelsen på
kønsorganerne (de var ret små).

Jeg har fået lov at låne et par artikler af nogle dygtige opdrættere, de
ligger her:
http://www.petheaven.dk/~mette_2/katte/artikler/tidlig_neutralisering.htm
http://www.petheaven.dk/~mette_2/katte/artikler/tidlig_neutral_overs.htm

Så IMO kan du sagtens få din killing neut. nu (hvis den er mere end 8 uger,
hvilket jeg formoder

Venlige hilsner fra Mette
--
http://www.petheaven.dk/

Fra : Christina Vagner Nie~

Dato : 23-08-04 08:46

hej jeg har læst i en bog at det er bedst hvis de er 6 mdr./½år. Men min
kat var lidt ældre, næsten et år.

Med venlig hilsen
Christina Vagner Nielsen
- Tøm kattebakken ved privat svar