En global sundhedskatastrofe
Fra : Ukendt

Dato : 18-08-04 19:41

Jeg så denne lille notits i et blad, og synes egentlig den var lidt
skræmmende! Prøv lige at hør her en gang!

Verden er på vej mod "en af de største sundhedskatastrofer" nogen sinde på
grund af en alarmerende stigning i tilfælde af diabetes, advarer den
britiske professor sir George Alberti, formand for den internationale
fællesorganisation for diabetesforeninger (IDF).

Ifølge tal fra IDF er der på verdensplan over 300 millioner mennesker som
har nedsat glukosetolerans, en tilstand der ofte fører til diabetes,
rapporterer den britiske avis 'The Guardian'.

Type 2-diabetes, der normalt rammer ældre mennesker, er nu på fremmarch
blandt Storbritanniens unge som er blevet meget fede på grund af junkfood og
manglende motion. "Det der er så frustrerende, er at det meste af dette
[diabetes og dens følger] kunne undgås ved ændring i livsstilen", siger
George Alberti.

Også udviklingslandene vil komme til at opleve en hastig stigning i
forekomsten af diabetes efterhånden som de tager "de velstående landes
usunde kostvaner og storbylivsstil" til sig, kommenterer 'The Guardian'.

--
MVH,
Tommy Jensen

Fra : Britt Malka

Dato : 18-08-04 20:08

Goddag "Tommy Jensen" <viborg_dk(snabel-a)hotmail.com>

Den Wed, 18 Aug 2004 20:41:04 +0200 skrev "Tommy Jensen"
<viborg_dk(snabel-a)hotmail.com>:

>Jeg så denne lille notits i et blad, og synes egentlig den var lidt
>skræmmende!

Hvad var det for et blad?

> [...]
>britiske professor sir George Alberti, formand for den internationale
>fællesorganisation for diabetesforeninger (IDF).

Alene ordene "største sundhedskatastrofer nogensinde" advarer om, at
der er tale om sensationsjournalistik.

Det behøver du ikke at tage særlig alvorligt.

Selvfølgelig er der grund til at være på vagt over for sukkersyge, men
hysterisk bange, som artiklen lægger op til, behøver du ikke at være.
Det er overdrevet.

> [...]
>manglende motion. "Det der er så frustrerende, er at det meste af dette
>[diabetes og dens følger] kunne undgås ved ændring i livsstilen", siger

Det ses tydeligt, at fedmen følger i hælene på burger-kulturen. Der er
grund til at sky burger-barerne, men igen -- der er intet grund til
det hysteri, artiklen lægger op til. Det er et billigt salgskneb for
at få solgt bladet.
--
Britt Malka
Tilmeld dig nyhedsbrev og få gratis ebog om html - http://www.tips-og-tricks.com/ebog.html

Fra : Uffe Ravn

Dato : 19-08-04 00:05

"Tommy Jensen" <viborg_dk(snabel-a)hotmail.com> skrev

> Jeg så denne lille notits i et blad, og synes egentlig den var lidt
> skræmmende! Prøv lige at hør her en gang!

Kære Tommy, må jeg have lov til at opfordre dig til at prøve, at omgås
mennesker der hvad et udtryk som debat betyder.
Prøv at lære at forholde dig kritisk til hvad du læser, og lær at stille
spørgsmål ved hvad andre fortæller og mener, dan din EGEN mening om det du
læser, uanset hvor du læser det.

Sidst og ikke mindst i denne sammenhæng, når du skriver i en nyhedsgruppe,
så kom med et debatoplæg, stil spørgsmål, i stedet for blot at bringe
citater du ikke selv forholder dig kritisk til.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Ukendt

Dato : 19-08-04 20:29

> [...]
> så kom med et debatoplæg, stil spørgsmål, i stedet for blot at bringe
> citater du ikke selv forholder dig kritisk til.

Hvad vil du jeg skal sige? At jeg er 100% enig med det der står? For jeg kan
ikke sige andet.

Grunden til at jeg skrev det her i gruppen, var fordi jeg synes det var
relevant for gruppen, og fordi jeg synes det lyder skidt med den udvikling
vores madkultur tager.

Det er sådan set det jeg kan skrive.

--
MVH,
Tommy Jensen

Fra : Uffe Ravn

Dato : 19-08-04 21:36

> [...]

> relevant for gruppen, og fordi jeg synes det lyder skidt med den udvikling

OK jeg skal gøre det helt enkelt:

En god oplæg indeholder mindst et spørgsmålstegn.

Mvh.