Video-computer
Fra : Casper Bang

Dato : 18-08-04 17:19

Hej,

Jeg kunne godt tænke mig at lave min egen lille computer, til at optage TV,
afspille DVDfilm etc...
Se: http://www.snabel-a-computer.dk/hec1000.html
hvor der er noget sådant - til 8K kroner... jeg vil tro at det kan gøres en
hel del billigere selv.

Kan man få et ATX-kabinet, som kan passe ind under den normale video (her
tænke jeg på længde og bredde - den vil klart nok være højere)?

Hvad med keyboard - de fleste bios'er vil jo ikke starte computeren, hvis
man ikke har et keyboard tilsluttet...

Har i nogle forslag til hvordan jeg kan samle en sådan computer rimeligt
billigt?
Jeg har jo en del gamle computere liggende (omkring de 450 MHz), som nok vil
kunne klare det - hvis de får sig et kabinet...

Har i nogle inputs til det her projekt - måske links til artikler om det!?

På forhånd tak.
Casper

Fra : Tommy Ipsen

Dato : 18-08-04 18:02

Casper Bang wrote:

> [...]
> Se: http://www.snabel-a-computer.dk/hec1000.html
> hvor der er noget sådant - til 8K kroner... jeg vil tro at det kan gøres en

Det kommer jo an på, hvad man vil ha'

> Kan man få et ATX-kabinet, som kan passe ind under den normale video (her
> tænke jeg på længde og bredde - den vil klart nok være højere)?

Jeps - se nærmere på nogle af disse:
http://www.atechfabrication.com/HTPC_products.htm
http://www.ahanix.com/index.html
http://www.hushtechnologies.net/start.html

> Hvad med keyboard - de fleste bios'er vil jo ikke starte computeren, hvis
> man ikke har et keyboard tilsluttet...

Det afhænger vist af bios-indstillinger og styresystem - se mere her
ang. sidstnævnte:

http://www.mythtv.org/
http://www.meedio.com/
http://www.sage.tv/
http://freevo.sourceforge.net/

> Har i nogle forslag til hvordan jeg kan samle en sådan computer rimeligt
> billigt?

Det er vist mest et spørgsmål om hvor meget dyret skal kunne - og så
vælge komponenter efter dét!

> Har i nogle inputs til det her projekt - måske links til artikler om det!?

Ja-da - se mere på:

http://www.thornet.dk/ -> HTPC
http://www.htpcnews.com/
http://www.snapstream.com/

Held og lykke med projektet - har også selv nogle planer i den retning,
men mangler bare lige finanserne...

Mvh Tommy

Fra : Casper Bang

Dato : 18-08-04 20:34

[SNIP en masse links om HTPC]

Dét var jo en masse gode links!
Jeg vil kigge nærmere på dem snarets.. der ser ud til at være nogle brugbare
programmer.

Men umidelbart tror jeg at jeg vil gå efter en windows maskine, med et
TV-kort.
Jeg vil kigge nærmere på det i morgen, og se hvad jeg finder ud af.

Fra : Stampe

Dato : 19-08-04 19:59

Fra : bebera

Dato : 18-08-04 18:50

"Casper Bang" <webmaster_fjerndette@fjerndette_secretsofwar.net> wrote in
message news:41238173$0$193$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
> kunne klare det - hvis de får sig et kabinet...
>
> Har i nogle inputs til det her projekt - måske links til artikler om det!?

Jeg har et hauppage pvr 250 kort i min pc og det er nok noget af det du skal
have fat i tror jeg....den kan optage på en kanal og på samme tid vise TV
fra en anden....og så følger der en remote med :)....prisen ligger omkring
990kr.

- Ebbe 268a

Fra : Casper Bang

Dato : 18-08-04 20:31

> [...]
> fra en anden....og så følger der en remote med :)....prisen ligger omkring

Ja, det er også det jeg havde overvejet... problemet er bare at det ikke har
video out. Det har pvr 350 dog.
Kan man "pause" en udsendelse man ser fra den, og resume bagefter?
Umidelbart er det lige dét kort der er egnet til formålet...

Fra : Edmund

Dato : 18-08-04 22:09

bebera skrev:

> [...]
> du skal have fat i tror jeg....den kan optage på en kanal og på samme
> tid vise TV fra en anden....og så følger der en remote med

Hvor stor er din CPU, Caspers gamle er jo kun 450MHz
Minnimums krav er 733 mhz ved pause og full screen playback i følge
http://www.hauppauge.com/pages/products/data_250.html

Jeg bruger ca 50 % på en cel1800

Jeg har PVR350 og der kan man deaktivere visning på selve pc´en, og så
kommer cpu vel ned på 10 %.

For 500 kr. mere kan man købe en DVD optager kr 2000, jeg kender dog
ikke kvaliteten af disse, men man optager jo direkte på en DVD skrive
hvilket en PVR250/350 ikke kan, hvis man ikke går ned i extra extra long
play. Og så skal DVD skiven formateres med UDF formatet via f.eks IN CD
fra Nero, og så kan den ikke bruges i en almindelig DVD afspiller.
Det var lidt ustabilt hos mig, er der nogen der har erfaring med det.?
altså direkte pc DVD brænding.
--
Mvh Edmund

Fra : Casper Bang

Dato : 18-08-04 21:28

> [...]
>
> Jeg bruger ca 50 % på en cel1800
>
> Jeg har PVR350 og der kan man deaktivere visning på selve pc´en, og så

Det var den jeg tænkte på at købe...
Jeg vil stort set aldrig skulle bruge en normal monitor - men jeg kan ikke
se at CPUen skulle bruge færre kræfter på at vise det på et TV, end på en
monitor!?

> For 500 kr. mere kan man købe en DVD optager kr 2000,

Hmm... det bliver bare hurtigt dyrt hvis man bare skal optage en eller anden
udsendelse der ser interessant ud - jeg ville gerne bruge den som en normal
video, hvor der ikke er omkostninger ved at optage noget.
Samtidig er funktionen med at "pause" en udsendelse efter min mening også
genial!

Fra : Edmund

Dato : 19-08-04 22:07

Casper Bang skrev:

> Det var den jeg tænkte på at købe...
> Jeg vil stort set aldrig skulle bruge en normal monitor - men jeg kan
> ikke se at CPUen skulle bruge færre kræfter på at vise det på et TV,
> end på en monitor!?

Det er fordi at kortet hele tiden laver en mpeg2 fil på hardisken, og
for at vise den på pc skærmen kræver det at filen bliver dekodet gennem
cpu´en.
Men tv-out, så er det selve pvr350 kortet der laver selve dekodningen.

> [...]
> eller anden udsendelse der ser interessant ud - jeg ville gerne bruge
> den som en normal video, hvor der ikke er omkostninger ved at optage

Du optager jo på DVD+RW skiver, som kan genbruges.

> Samtidig er funktionen med at "pause" en udsendelse efter min mening
> også genial!

Kan man ikke det på en DVD recorder.

Jeg synes jo det er smart at jeg har selve PVR 350 kortert på den pc jeg
bruger til daglig, så man lige kan se lidt tv samtidig med, men at lave
en desideret video optage pc ud af korttet er ikke særlig brugervenligt.
Det er alt for bøvlet at programere en optagelse, og efterfølgende at
brænde den på DVD.

Men en PVR 250/350 optager lige så godt som en DVD recorder efter hvad
jeg har læst.

Prøv at lede efter indlæg i dk.edb.videoredigering efer en der kalder
sig TBC, har ved vist hvad han taler om..
--
Mvh Edmund

Fra : Brian Lund

Dato : 18-08-04 19:09

> Kan man få et ATX-kabinet, som kan passe ind under den normale video (her
> tænke jeg på længde og bredde - den vil klart nok være højere)?

Du kan evt. strippe en gammel Video/forstærker/andet apperat for indvoldene
og smide computeren deri :)

> Hvad med keyboard - de fleste bios'er vil jo ikke starte computeren, hvis
> man ikke har et keyboard tilsluttet...

Tværtimod faktisk, de fleste nye computere (hvis ikke alle) kan indstilles
til at ignorere alle fejl (inkl. manglende keyboard) i BIOS!

Brian

Fra : Casper Bang

Dato : 18-08-04 20:33

> Du kan evt. strippe en gammel Video/forstærker/andet apperat for
indvoldene
> og smide computeren deri :)

Jeg fandt faktisk et "gammeldags" kabinet, som man har skærmen stående
ovenpå! Det ser ud til at passe til formålet... en dåse spraymaling til at
male den sort, og jeg tror den kan passe ind :)

> Tværtimod faktisk, de fleste nye computere (hvis ikke alle) kan indstilles
> til at ignorere alle fejl (inkl. manglende keyboard) i BIOS!

Hmm... det computer (ovennævnte allerede i kabinet) er forholdsvist gammel;
tror det er 533 MHz. Jeg ved ikke om det er muligt.
Så vidt jeg ved kan man heller ikke nemt få computeren til at tro der sidder
et keyboard i; bios kommunikerer vist en del med keyboardet.
Hvis alt glipper må jeg vel leve med at have et keyboard liggende omme bag
mit fjernsyn.

Fra : Rado

Dato : 18-08-04 20:46

On Wed, 18 Aug 2004 18:18:54 +0200, "Casper Bang"
> [...]

>Se: http://www.snabel-a-computer.dk/hec1000.html
>hvor der er noget sådant - til 8K kroner... jeg vil tro at det kan gøres en

En DVD optager, f.ex. Pioneers 5100H, med HDD og brænder, er efter min
mening en langt bedre løsning.. Dels er kvaliteten på optagelserne
langt bedre end hvad man normalt ser fra computere, dels er det meget
nemmere at have med at gøre, også m.h.t. redigering. Kig evt. ind på

http://recordere.dk

--
Rado

and why. Then do it. - Robert Heinlein

Fra : Flemming Joensson

Dato : 18-08-04 21:44

Rado <rado@fjernpost1.tele.dk> wrote in

> [...]
> langt bedre end hvad man normalt ser fra computere, dels er det meget
> nemmere at have med at gøre, også m.h.t. redigering.

Jeg ville også selv foretrække denne løsning, men man kommer meget hurtigt
op omkring de 6-8000kr for sådan en HDD recorder med DVD brænder lige nu.

Jeg har selv en ældre pc: P-III 850 med 1GB RAM og et PVR250 - det eneste
jeg mangler for at lave mig en htpc er en harddisk. Lige nu er det et
standardkabinet, men på sigt var det tanken at det skulle kunne være i
hifimøblet i stuen.

Jeg har dog overvejet Amitech Homelink frem for selv at bruge mange penge
på et fint kabinet og støjsvage komponenter.
http://www.amitech.dk/webprodukt/eHome/homelink/index.asp

For 2499,- kan man få sig en lille boks i sølv med tv-kort. Den kan du
stille ved tv'et og så optage udsendelser og gemme disse på din pc - der
står andetsteds i huset. Den har både wifi og alm. lan. Den kan så også
afspille film, mp3, vise billeder og spille internetradio. Så hvis man ikke
har mod på at lave en fed htpc der matcher tv'et, er støjsvag osv. så kunne
man måske nøjes med en homelink og så gemme sin pc af vejen et sted hvor
den ikke er så synlig/hørbar.

Jeg har dog ikke hørt ret meget om Homelink, så jeg har ikke selv haft mod
på at købe det endnu - men det er bestemt med i overvejelserne her hos mig.

Mvh.
Flemming

--
For at skrive til mig skal 'invalid' i min adresse udskiftes med 'org'

Fra : Casper Bang

Dato : 18-08-04 21:48

> [...]
> langt bedre end hvad man normalt ser fra computere, dels er det meget
> nemmere at have med at gøre, også m.h.t. redigering. Kig evt. ind på

Hmm... jeg fandt følgende:
http://www.dvdpriser.dk/Listprices.asp?ID=41110
som man kan sætte harddisk i, og jeg går ud fra at man også kan indkode
tidspunkter den skal optage på (er der nogen der ved det med sikkerhed?).
Ud fra de indlæg jeg har fået her i gruppen indtil videre, er min gamle
computer ikke hurtig nok - så hvis jeg skal købe kabinet, gfx-kort,
motherboard+cpu løber det HURTIGT langt over prisen på ovenstående.
Tror i jeg vil få mere glæde af at købe en der er beregnet til det? Den vil
givetvis larme mindre, bruge mindre strøm, ikke kræve at blive slukket,
koste mindre - hvad er ulempen egentligt?

Tak for hjælpen :)

Fra : Rado

Dato : 19-08-04 00:03

On Wed, 18 Aug 2004 22:48:12 +0200, "Casper Bang"

> [...]
>som man kan sætte harddisk i, og jeg går ud fra at man også kan indkode
>tidspunkter den skal optage på (er der nogen der ved det med sikkerhed?).

Den her har kun harddisk, og ingen brænder, kun DVD afspiller. Det er
knap så smart hvis du vil gemme nogle af optagelserne på DVD skiver. I
så fald skal du have harddisken ud og over i en PC med
redigeringsprogram og brænder, og så er noget at det smarte ligesom
gået af det. Og så optager den iøvrigt kun i mono fra TV.

Men prøv at spørg i forumet på recordere.dk, der kan du sikkert få
gode råd om hvad der er det bedste køb til dit behov.

>Tror i jeg vil få mere glæde af at købe en der er beregnet til det? Den vil
>givetvis larme mindre, bruge mindre strøm, ikke kræve at blive slukket,
>koste mindre - hvad er ulempen egentligt?

Det kommer an på hvad du skal bruge den til. Vil du have mulighed for
at lave smarte effekter og overgange og den slags, skal du have en PC
baseret løsning. Det er der vist ingen DVD recordere der kan endnu.

Men hvis det blot drejer sig om at kunne optage i høj kvalitet og evt.
kunne klippe reklamer og andet overflødigt fra, så er en DVD optager
betydeligt nemmere at have med at gøre.

Fra : Casper Bang

Dato : 19-08-04 11:24

> [...]
> redigeringsprogram og brænder, og så er noget at det smarte ligesom
> gået af det. Og så optager den iøvrigt kun i mono fra TV.

At den kun optager i mono er en ulempe.. men jeg har ikke nogen specielt
gode højtalere anyway, så jeg ligger nok ikke mærke til det.
Jeg har ikke brug for at brænde det ud; det er mere for at have en
video-maskine til at optage med.

> Men prøv at spørg i forumet på recordere.dk, der kan du sikkert få
> gode råd om hvad der er det bedste køb til dit behov.

Det vil jeg gøre :)

Fra : Leony

Dato : 18-08-04 20:59

"Casper Bang" <webmaster_fjerndette@fjerndette_secretsofwar.net> skrev
i en meddelelse news:41238173$0$193$edfadb0f@dread11.news.tele.dk

> [...]
> Jeg har jo en del gamle computere liggende (omkring de 450 MHz), som
> nok vil kunne klare det - hvis de får sig et kabinet...

450 MHz er nok lige i underkanten - måske.

Du skriver ikke noget om dine optagebehov:
Skal de gemmes som ukomprimeret avi (kræver meget plads).
Skal det gemmes som VCD eller SVCD (kræver nok lidt mere end 450 MHz).
Skal det gemmes som DivX (kræver i hvert fald mere end 450 MHz).

Tjek minimumskravene og gang dem med 2, for at få et realistisk billede
af hvor meget kraft der er brug for.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Casper Bang

Dato : 18-08-04 21:31

> [...]
> Skal det gemmes som DivX (kræver i hvert fald mere end 450 MHz).
>
> Tjek minimumskravene og gang dem med 2, for at få et realistisk billede

Hmm... troede faktisk at meget af dét arbejde blev klaret af kortet.
Kræves der virkeligt SÅ meget af CPUen for noget så "simpelt"?

Fra : Anders Lund

Dato : 18-08-04 23:15

Casper Bang wrote:

> Hmm... troede faktisk at meget af dét arbejde blev klaret af kortet.

Hvilket kort? Nogle TV kort har en MPEG encoder, men jeg tror ikke at du
skal regne med at den tager sig af DivX.

> Kræves der virkeligt SÅ meget af CPUen for noget så "simpelt"?

Ja, simpelt i gåseøjne. Det er nogle store beregninger der skal til for
at kunne komprimere film (og lyd) så kraftigt som det bliver gjort. Nu
har jeg ikke personlig erfaring med DivX komprimering, men jeg kunne da
godt forstille mig at DivX komprimering af en spillefilm på en 450 MHz
maskine godt kunne tage 12-24 timer. Har hørt om 18 timer, men det er
nogle år siden.

Desuden skal du også tænke på at det også er ret begrænset med hardware
acceleration af DivX på grafikkort. Min P3 500 MHz maskine havde
problemer med at følge helt med ved afspilling af en DivX film.

(S)VCD skulle jeg mene er et "lettere" format, som du også kan få MPEG
encoder kort der kan komprimere disse.

At gemme som ukomprimeret AVI er nok heller ikke brugbart - jeg optog en
gang nogle musikvideoer i dette format, hvilket løb op i en GB for 3
minutter. :) Kan ikke huske de nøjagtige tal, men det var i hvert fald
meget. Harddisken kunne næsten ikke følge med.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Leony

Dato : 19-08-04 09:47

"Casper Bang" <webmaster_fjerndette@fjerndette_secretsofwar.net> skrev
i en meddelelse news:4123bc78$0$197$edfadb0f@dread11.news.tele.dk

> Hmm... troede faktisk at meget af dét arbejde blev klaret af kortet.
> Kræves der virkeligt SÅ meget af CPUen for noget så "simpelt"?

Jamen, det er sikkert heller ikke noget problem at lave de "simple" ting
(afspille musik eksempelvis).

Du skriver at du vil optage udsendelser og det kræver altså en del
cpu-kraft (uanset hvor simpelt det måtte lyde).

Fra : Edmund

Dato : 20-08-04 21:55

Casper Bang skrev:

> Hmm... troede faktisk at meget af dét arbejde blev klaret af kortet.
> Kræves der virkeligt SÅ meget af CPUen for noget så "simpelt"?

Et PVR350 burde kunne virke med 450 MHz
En optagelse uden at der vises billed samtidig kræver kun 5-7 % af min
cel1800 cpu.

jeg skrev i en anden tråd for et stykke tid siden at der skulle være
billed på for at skanne kanaler, men det er altså ikke nødvendigt.

Al billedvisning deaktiveres med
Lav en fil med notpad og kald den PlayOnLocal_off.reg

REGEDIT4

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Hauppauge\hcwTVWnd]
"TV_Out_PlayLocal"=dword:00000000
--
Mvh Edmund

Fra : JH

Dato : 19-08-04 09:06

Gør ligesom mig. Byg skidtet ind i et video kabinet:
http://www.p1800.dk/vcrmod/

Eller måske et cd-afspiller kabinet: http://p1800.dk/cdplayermod/

TV kortet jeg bruger er et eksternt Hauppauge USB2.

Ifølge min erfaring skal du bruge minimum en duron 700 til at afspille film
optaget i DVD kvalitet. Optagningen er ikke noget problem da der er
indbygget MPG2 komprimering i boksen.

JH

Fra : Casper Bang

Dato : 19-08-04 11:25

> Ifølge min erfaring skal du bruge minimum en duron 700 til at afspille
film
> optaget i DVD kvalitet. Optagningen er ikke noget problem da der er
> indbygget MPG2 komprimering i boksen.

Så kan de computere jeg har på lager ikke bruges :(
Øv

Fra : Hauge

Dato : 19-08-04 14:59

Hejsa

"Casper Bang" <webmaster_fjerndette@fjerndette_secretsofwar.net> wrote in
message news:4124801b$0$153$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> film
>
> Så kan de computere jeg har på lager ikke bruges :(

Joda, du skal bare have et Xcard fra Sigmadesigns, det har hardware
dekodning.

Mvh Hauge

Fra : Casper Bang

Dato : 19-08-04 15:48

> Joda, du skal bare have et Xcard fra Sigmadesigns, det har hardware
> dekodning.

Uden at have tjekket prisen, kan jeg forestille mig at et sådant kort koster
mere end en ny computer ville gøre!? Lyder i hvert fald dyrt...

Fra : René Lønstrup

Dato : 19-08-04 15:51

899,- plus porto: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=22402

--
Mvh René Lønstrup
web: http://www.rel7star.dk?r=usenet

Fra : Casper Bang

Dato : 19-08-04 16:28

> 899,- plus porto: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=22402

Kan man så koble det sammen med et hvilket somhelst TV-kort?
Vil det aflaste CPUen når der skal gemmes etc...?

Fra : Edmund

Dato : 20-08-04 21:59

Casper Bang skrev:

> Så kan de computere jeg har på lager ikke bruges :(

Med PVR 350 bruger den ikke cpu kraft til visning på TV

--
Mvh Edmund