Gnome lydoptager eller lignende program
Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 18-08-04 16:10

Jeg er rimelig amatør, så bær over med spørgsmålet.

Jeg kører en gammel version af Red Hat (RH 7.1) og har et lydkort
(vist Soundblaster et-eller-andet) der fungerer fint når jeg afspiller
lyde.

Nu købte jeg så forleden et (billigt) headset med mikrofon. Jeg vil
gerne kunne indspille en lille mundtlig besked eller lignende og
gemme den som fx en WAV-fil.

Naturligt nok vender jeg mig mod det forbilledligt simple program
»Gnome lydoptager«, '/usr/bin/grecord', men det virker vist ikke
særligt godt. Jeg får en lydfil der er meget støjende og har alt for
kraftig lydstyrke. Desuden bliver den afspillet for hurtigt (så der
er nok noget galt med den bitrate eller whatever som grecord angiver
i forhold til den den faktisk er i).

Kvaliteten er så ringe at det er ubrugeligt. Jeg har mistanke om at
det er grecord (version 1.2.0) der er buggy.

(Det kunne selvfølgelig også være mikrofonen (helt ny) der er for
dårlig, men jeg kan trods alt godt høre lyden fra mikrofonen ud gennem
højttalerne når jeg ikke optager men bare hører mig selv »live«).

Findes der et andet, gerne helt simpelt (evt. kommandolinjebaseret,
det gør ikke noget) program hvormed man kan løse denne simple opgave:
at indtale en besked og gemme den i en lydfil?

Jeg foretrækker et program som er let at installere på RH 7.1 (eller
som allerede ligger installeret i RH-distributionen).

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Jesper Hansen

Dato : 18-08-04 16:35

hvordan ?

Fra : Anders Lund

Dato : 18-08-04 16:37

Jesper Hansen wrote:
> hvordan ?

Hvordan hvad?

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 18-08-04 16:49

Jeppe Stig Nielsen wrote:

> Kvaliteten er så ringe at det er ubrugeligt. Jeg har mistanke om at
> det er grecord (version 1.2.0) der er buggy.

Nu har jeg så fundet ud af at ved at slette '~/.gnome/grecord' kan jeg
få grecord til at opføre sig nogenlunde pænt igen. Jeg er ikke klar
over hvad den havde lavet, men der var åbenbart en fejl som man ikke
kunne få væk på en »blidere« måde.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 18-08-04 18:31

Jeppe Stig Nielsen wrote:

> [...]
> få grecord til at opføre sig nogenlunde pænt igen. Jeg er ikke klar
> over hvad den havde lavet, men der var åbenbart en fejl som man ikke

Så snart man ændrer på noget i »Indstillinger...« inde fra programmet,
opretter den en masse linjer i '~/.gnome/grecord'. Mindst én af disse
linjer får programmet til ikke at virke. Så man skal lade være med at
ændre i Indstillinger på nogen måde.

Så fandt jeg ud af det ...

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Mikael Hansen

Dato : 18-08-04 23:04

Prøv evt. krecord.

Der kan aktiveres et VU meter, og en spectrum analyser.
Man kan ret enkelt stille sampling kvalitet.
Den skriver også hvor mange samples der bliver klippet, hvis der opstå
overstyring.

Det er et grafisk program, og er med i RH.
Det er et KDE-program, men kan sagtens køre under gnome hvis KDE også er
instaleret, Jeg bruger det selv under disse betingelser på en RH7.3

m.v.h. Mikael