Abu Ambaasdeur 6500 C3 / 5500 C3 eller 600~
Fra : Lasse Nielsen

Dato : 18-08-04 14:08

Hejsa

Jeg går og ser efter et nyt hjul som jeg kan bruge når jeg er på havet. Jeg
skal bruge det til at fiske fra min båd, og skal kunne bruges til det lette
fiskeri, som fladfisk, og det tungere som at pilke torsk. Jeg skal muligvis
bruge det i fremtiden til at trolle med.

Hvilket af de 3 nævnte hjul vil være det bedste for mig?

mvh

Lasse

Fra : OleTC

Dato : 18-08-04 16:33

Jeg har et Ambassadeur C3 5500, som jeg er rigtig glad for. Det har jeg
skrevet en anmeldelse af på http://www.123nu.dk/lystfiskeri/
Det er et billigt hjul som stadig er på tilbud. Generelt er det vist nemt at
finde Ambassadeur hjulene på udsalg rundt om, hvis man ser sig lidt for.
De andre hjul kan jeg ikke udtale mig om, men 5500 er jeg overbevist om kan
dække de områder du har beskrevet.
Til tungt pirkefiskeri efter torsk - 10-20 kg målere, er det nok klogt at
vælge et større hjul men ellers....
Og så kan man faktisk kaste rigtigt godt med det, ned til de her ca 16 gram
kastevægt.

Held og lykke med dit valg.

Ole
Vanløse

Uden at kende

Fra : Posten

Dato : 18-08-04 22:30

Nu du nævner de 3 hjul, kan du roligt tage den traditionelle 5000 med i
betragtningen (lillebror til 6000, som 5500 C3 er lillebror til 6500 C3).

Jeg ville vælge 5000 eller 5500 C3, medmindre du har noget at bruge knarren
til, som kun findes på 6000 størrelserne.

Om du vælger den røde serie med bøsninger i lejet, eller C3 med kuglelejer
er vel en smagssag. I brug mærker man ikke forskel.

Gå efter bedste tilbud, og knæk og bræk
/Anders

Fra : Carsten Beck

Dato : 19-08-04 17:47

Hej Lasse.
Så er du ved at være klar!
Jeg vil anbefale dig at købe "6000" hjulet. Du vil opdage, at knarren
er god til bådfiskeri. Hvis du giver dig i kast med trolling på et
senere tidspunkt, vil du finde knarren uundværlig. Med frikoblet spole
forhindrer knarren bl.a. overløb!

Fra : Lasse Nielsen

Dato : 19-08-04 17:59

Hvor i ligger forskellen på 6000 og 6500 C3 ??

mvh

Lasse

Fra : OleTC

Dato : 19-08-04 19:41

Der er ved at være nogle gode råd. *S*
Skal du også kaste med hjulet, eller nøjes du med at sænke agnen ud over
kanten af båden?
Hjulene er jo konstrueret til forskellige linedimensioner. Og det er ikke
for sjov de kommer med disse opgivelser. Det er fordi hjulet ganske enkelt
kaster optimalt med disse dimensioner. Så et 4600 bruger 0,30 mm, et 5500
bruger 0,35 mm og et 6500 bruger 0,40 mm. Du kan selvfølgelig afvige fra
disse størrelser men risikerer at få problemer med kastet, eller ikke at
blive dansk mester i langkast dét år.
4600 kaster nemt med små vægte, men er et "frøkenhjul" sammenlignet med de
væsentlig mere solide 5500 og 6500. Som lidt af en teknikerfryns, er det min
erfaring, at det altså gør sin nytte med kuglelejer frem for glidebøsninger,
men til pilkeri - ja pyt.
Husk at jo lavere hjulnummer, jo nemmere er det at kaste med, med små
agnvægte, uden at få overløb.

En knarre er rar at have, men kan også købes til eftermontering, i form af
et nyt sidedæksel til alle hjul-numrene.
Der er et brugt 5500 C3 til salg på den side jeg henviste til for 300 kr. Da
sådan et hjul holder 10 år uden at pive, er der ingen speciel grund til at
købe et flunkende nyt, hvis hjulet ikke fejler noget. Fandt du min
anmeldelse? Der er anmeldelse af flere af Ambassadeur hjulene, så de er værd
at læse. Der er også en god service-beskrivelse. Har man skilt og serviceret
ét Ambassadeur-hjul, kan man gøre det med dem alle, efter
eksplosionstegningen.

mvh

Ole

Fra : Lasse Nielsen

Dato : 19-08-04 19:54

Hej ole

Tak for dit fyldest gørende svar. Jeg tror at jeg ender med at købe et 6500,
da der er knarre på og kan bruges til de lidt tungere ting så som pilk i
Lillebælt, men kan vist samtidig også bruges som et alsidig hav hjul ... Jeg
skal ikke kaste så meget, da det hele foregår fra båd i VEjle Fjord og
Lillebælt.

mvh

Lasse

Fra : OleTC

Dato : 19-08-04 20:22

Det kan vist heller ikke gå galt med et 6500. Knæk og bræk.

mvh

Ole

Fra : John Hilt

Dato : 26-08-04 18:34

On Wed, 18 Aug 2004 15:07:35 +0200 Lasse Nielsen
wrote in news:dk.fritid.lystfiskeri

> [...]
>fiskeri, som fladfisk, og det tungere som at pilke torsk. Jeg skal muligvis
>bruge det i fremtiden til at trolle med.

Jeg har et ABU7 hjul som er kjøpt hos Obs! for 500 kr. Det fungerer
greit med 0,8 mm line, men må skylles i ferskvann etter hver gangs bruk.

--

-= jh =-