Indhold fra en side vises i en form
Fra : Tine Müller

Dato : 18-08-04 12:51

Jeg er blevet spurgt, om det kan lade sig gøre på en eller anden måde at få
informationerne vedr. Hold nummer m.m. til at vises i en tilmeldingsformular
som så kan sendes til skolens leder. Siden kan ses her
http://apa-afspaending.homepage.dk/gundsoe/. Jeg regner med at der skal
bruges noget ASP. Hun må så købe sig et webhotel med dette, hvis det altså
kan lade sig gøre, og det er dette som jeg mangler lidt hjælp til?

Årsagen er at folk ikke selv skal gå til "Tilmelding" og indtaste deres
oplysninger, men at det på en eller anden måde bliver gjort ud fra det hold
de vælger på hjemmesiden. Håber jeg har forklaret mig problem, så det er til
at forstå.

Jeg har fundet denne side http://www.hotscripts.com/ASP/index.html, men ved
ikke rigtig hvad jeg skal bruge, hvorfor jeg spørger om hjælp i denne
gruppe.

--
/Tine

Fra : FFunky

Dato : 18-08-04 16:28

"Tine Müller" <tinem@email.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

ved
> ikke rigtig hvad jeg skal bruge, hvorfor jeg spørger om hjælp i denne

Der er den "nemme" løsning og der er den "rigtige" løsning. Begge dele
kræver at webstedet
understøtter f.eks. asp.

Den nemme
Ud for hvert kursus laves en knap der hedder tilmeld, når der klikkes på den
hoppes til Tilmeld siden og Fag og Holdnr overføres til Tilmeld siden i URL
strengen
F. eks:
afspaending.homepage.dk/gundsoe/tilmelding.html?HoldID=P4024&Kursus=Foedsels
forb

Den rigtige
Alle kurser lægges ind i en database og denne database opsamler så osse
tilmeldinger.

Tom Jensen
www.FFSoft.dk

Fra : Tine Müller

Dato : 19-08-04 07:17

FFunky wrote:
> [...]
> forb
>
> Den rigtige
> Alle kurser lægges ind i en database og denne database opsamler så

Mange tak for dit svar. Det er åbenbart ikke sådan bare ligetil, men kan
godt laves. Nu mangler jeg så bare noget hjælp til at komme videre.

Det må da være noget som mange andre tidligere har spurgt om og findes der
ikke en tutorial eller et script som kan sætte en igang? Jeg bruger
Dreamweaver MX 2004, men kan også kode i HTML.

--
/Tine

Fra : FFunky

Dato : 19-08-04 21:16

> [...]
> ikke en tutorial eller et script som kan sætte en igang? Jeg bruger
> Dreamweaver MX 2004, men kan også kode i HTML.

Det er faktisk ret ligetil hvis du vælger den nemme løsning:

KursusUdbud.asp
Kursusoversigt<br>
Kursus A Kursuskode 100 <a href="Tilmeld.asp?Kursus=KurA&Kode=100">Tilmeld
her</a><br>
Kursus B Kursuskode 101 <a href="Tilmeld.asp?Kursus=KurB&Kode=101">Tilmeld
her</a><br>

Tilmelding.asp
<%
Dim KursusNavn, KursusKode
KursusNavn = request.QueryString("Kursus")
KursusKode = request.QueryString("Kode")
%>
<input name="KursusNavn" type="text" id="KursusNavn"
value="<%=KursusNavn%>"><br>
<input name="KursusKode" type="text" id="KursusKode"
value="<%=KursusKode%>"><br>

Der er siden KursusUdbud.asp som indeholder to kurser, hvor der er en
klikbar
tekst ud for hvert kursus. Ved klik hoppes til siden Tilmelding.asp og
værdierne for
kurset bliver overført i URL'en.
Værdierne bliver lagt ned i to variabler KursusNavn og KursusKode, som så
senere
tildeles til hvert sit tekst felt. EasyPeasy. Prøv at lave de to sider og
prøv det af, så
kan du sikkert forstå systemet.
Jeg bruger osse DW.

Med venlig hilsen
Tom Jensen
www.FFSoft.dk

Fra : FFunky

Dato : 20-08-04 21:25

"FFunky" <fffunky@nowhere.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> senere
> tildeles til hvert sit tekst felt. EasyPeasy. Prøv at lave de to sider og

Jeg må lige tilføje disse linx:
http://www.html.dk/tutorials/asp/lektion10.asp

http://www.activeserverpages.dk/artikler/default.asp?articleid=42

Fra : Tine Müller

Dato : 22-08-04 12:03

FFunky wrote:
> [...]
> som så senere
> tildeles til hvert sit tekst felt. EasyPeasy. Prøv at lave de to

Hej FFunky

Mange tak for dit svar. Jeg prøver stadigvæk at finde ud af, hvordan jeg
skal lave det. Du kalder filen "Tilmelding.asp", men i koderne skriver du
"Tilmeld.asp", men så meget kunne jeg da selv finde ud af, da det ikke
virkede.
Du laver filnavnet med Stort - det undrer mig lidt, men der er måske en
speciel grund til dette?
Skal der ikke stå noget øverst i denne fil "Tilmelding.asp" ovenover <%

Jeg har uploaded filerne her http://www.tinemuller.dk/asp/kursusudbud.asp
og
http://www.tinemuller.dk/asp/Tilmeld.asp.

Siden som har brugt det som min bekendt gerne vil have kan ses her
http://daf.husflid.dk/ - vælg et kursus. Siden er ikke så køn, men det
virker da.

Jeg havde håbet at der fandtes en tutorial på nettet, som step-by-step
forklarede hvordan dette skulle laves, men det er åbenbart ikke tilfældet.

Og måske bruges denne måde som det er lavet hos daf.husflid ikke så meget?

Jeg har fået anskaffet denne bog http://www.peachpit.com/title/0321166809 og
er ved at gennemlæse den og vil følge øvelserne og håber så bagefter at jeg
er blevet noget klogere og kan lave opgaven.

KH
Tine Müller

homepage: http://tine_muller.homepage.dk/

Fra : FFunky

Dato : 22-08-04 21:18

> [...]
> speciel grund til dette?
> Skal der ikke stå noget øverst i denne fil "Tilmelding.asp" ovenover <%

Det var bare et hurtigt eksempel jeg lavede og jeg har sjusket med
navngivningen
Jeg skriver Filnavne med stort for at det ses tydeligere. Din side funker jo
fint.

> Siden som har brugt det som min bekendt gerne vil have kan ses her
> http://daf.husflid.dk/ - vælg et kursus. Siden er ikke så køn, men det
> virker da.

Det virker på den måde at hvert kursus har en knap og et gemt felt
Da der bruges frames er det ikke umiddelbart nemt at se.
Du kan gøre det på samme måde hvis du godt kan lide at skrive kode.

Den side der afsender ser ca. sådan ud:
KursusUdbud.asp

<form name="form1" method="post" action="Tilmeld.asp">Kursus A
<input name="Kursuskode" type="hidden" value="100">
<input name="Kursusnavn" type="hidden" value="Kursus A">
<input type="submit" name="Submit" value="Tilmeld">
</form>

<form name="form2" method="post" action="Tilmeld.asp">Kursus B
<input name="Kursuskode" type="hidden" value="101">
<input name="Kursusnavn" type="hidden" value="Kursus B">
<input type="submit" name="Submit" value="Tilmeld">
</form>

Den side der modtager ser ca sådan ud;

Tilmeld.asp
<%@LANGUAGE="VBSCRIPT" CODEPAGE="1252"%>
<%
dim KursusNavn, KursusKode
KursusKode = request.Form("KursusKode")
KursusNavn = request.Form("KursusNavn")
%>
> [...]

> Jeg havde håbet at der fandtes en tutorial på nettet, som step-by-step
> forklarede hvordan dette skulle laves, men det er åbenbart ikke tilfældet.

Det er sjælden at man kan finde noget der svarer nøjagtigt til ens problem
men der findes næsten altid noget der ligner.

> Og måske bruges denne måde som det er lavet hos daf.husflid ikke så meget?

Om man oftest overfører værdier ved hjælp af request.form eller
request.querystring
har jeg ingen ide om. Jeg bruger den metode der passer bedst til opgaven.

> [...]
jeg
> er blevet noget klogere og kan lave opgaven.

Det er altid en god ide at læse et par bøger og måske tage et kursus i
emnet.

Tom Jensen
www.FFSoft.dk

Fra : Tine Müller

Dato : 24-08-04 12:37

FFunky wrote:
> Du kan gøre det på samme måde hvis du godt kan lide at skrive kode.

Hej FFunky

Nej, jeg vil da helst skrive færrest koder.

Nu har jeg brugt dit første eksempel og uploaded siderne til mit eget
webhotel, hvor der er ASP og scriptet i formularen har jeg også byttet ud
med formmail fra Azero og ASP.

Prøv at teste http://www.tinemuller.dk/asp_apa/gundsoe/ -
Bevægelse/afspænding. Jeg har indsat det du sendte til mig før holdene
starter, da jeg ikke rigtig kan finde ud af at lave det om, så det passer
med hjemmesidens hold osv. osv.
Det går bedre med, når man trykker på Tilmeld, så vises det i formularen,
hvilket var det der var meningen, men disse koder skal så også bare laves
om, hvilket jeg håber at du også vil hjælpe med, sådan at jeg selv kan
fortsætte.

Den nye side, som jeg har lavet hedder
http://www.tinemuller.dk/asp_apa/gundsoe/tilmelding.html.asp og jeg har
uploaded den i textformat her
http://www.tinemuller.dk/asp_apa/gundsoe/tilmelding.html.asp.txt, sådan at
du kan se koderne.

Men skal det så forstås sådan, at alle kurserne skal nævnes i starten af
filen her?
<%
Dim KursusNavn, KursusKode
KursusNavn = request.QueryString("Kursus")
KursusKode = request.QueryString("Kode")
%>

"Tilmelding" fra selve menuen lader jeg stadigvæk linke til den gamle
"tilmelding.html", da folk jo også skulle kunne udfylde denne, hvis de
vælger dette, istedet for at trykke på "Tilmeld" ved siden af holdene.

Det er en hjemmeside, som jeg laver hvert år, hvor jeg får tilsendt en
pdf-fil http://www.tinemuller.dk/asp_apa/gundsoe/gundsoe_program.pdf af
brochuren og så selv copy+paster indholdet ind på hjemmesiden. Jeg har lavet
den færdig for iår, så det bliver jo noget af et ekstraarbejde at få det til
at virke med formularen, men jeg synes også, at det er spændende at lære at
prøve at forstå, hvordan ASP virker.

Håber stadigvæk at du/I har tid og lyst til at hjælpe mig videre - Måske
skulle vi fortsætte diskussionen udenfor nyhedsgruppen?

Fra : Tine Müller

Dato : 25-08-04 13:00

Hurra - Jeg har fundet ud af det.

Jeg prøvede at lave om på teksterne KursusNavn og KursusKode, men det gik
der ged i, så jeg beholder bare dine betegnelser. Mange tak for hjælpen.