Finde MAX-værdien af en kolonne i en Acces~
Fra : Morten Engberg Jense~

Dato : 18-08-04 10:57

Hej!

Jeg prøver at finde maxværdien i min id kolonne i en tabel ved
navn billeder, med følgende SQL-kald:

      SQL = "SELECT MAX(id) FROM billeder"
      Set rs = Conn.Execute(SQL)
      Response.Write rs("id")

De to første sætninger går godt, men nr 3 udløser følgende fejl:

ADODB.Recordset (0x800A0CC1)
Elementet kan ikke findes i den samling, der svarer til det
anmodede navn eller ordenstal.

Hvordan får jeg værdien til at vise sig / hvad gør jeg galt?

Tak på forhånd - den generer mig virkelig

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 18-08-04 11:04

Morten Engberg Jensen skrev:

> SQL = "SELECT MAX(id) FROM billeder"
> Set rs = Conn.Execute(SQL)
> Response.Write rs("id")
>
> De to første sætninger går godt, men nr 3 udløser følgende fejl:

Det felt du vælger hedder ikke id når du har brugt Max (eller en
anden aggregatfunktion). Når du ikke bruger et alias vælger
databasen _måske_ et navn som maxOfId eller lignende. Men jeg vil
ikke anbefale at bruge et autogenereret navn - løsningen er i
stedet at bruge et alias til kolonnen:

SQL = "SELECT MAX(id) AS maxID FROM billeder"
Set rs = Conn.Execute(SQL)
Response.Write rs("maxID")

En anden mulighed er blot at henvise til feltets indexnummer i
postsættet (startende med 0):

SQL = "SELECT MAX(id) FROM billeder"
Set rs = Conn.Execute(SQL)
Response.Write rs(0)
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Morten Engberg Jense~

Dato : 18-08-04 15:08

Jens GyldenkærneClausen wrote in
dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:

> [...]
> ikke anbefale at bruge et autogenereret navn - løsningen er i
> stedet at bruge et alias til kolonnen:
>
> SQL = "SELECT MAX(id) AS maxID FROM billeder"

Tusind tak for det - det virker perfekt, og nu kan jeg komme tanden
videre

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 18-08-04 15:15

Morten Engberg Jensen skrev:

> Tusind tak for det - det virker perfekt, og nu kan jeg komme
> tanden videre

Velbekomme. Hvis du vil gøre lidt til gengæld, må du gerne læse min
signatur.
--
Jens Gyldenkærne Clausen