Køb af brugt båd
Fra : Andreas Lundsfryd Je~

Dato : 18-08-04 10:01

Hej.

Jeg går og overvejer at investere i en mindre brugt sejlbåd (ca. 20 -
30.000,-), og har et par spørgsmål i den forbindelse:

1. Træ eller glasfiber? Hvor meget arbejde er der med et træskib? Jeg er
ikke håndværkertype, så det meste skal nok laves af fagfolk, hvilket vel er
dyrt i det lange løb. På den anden side vil jeg helst have et træskib, så
det er nok et spørgsmål om hjertet eller fornuften vinder

2. Er markedet bedst nu, eller er det ligemeget hvornår på sæsonen man
handler? Hvis jeg køber nu, kommer jeg til at betale for at have den
liggende hele vinteren.

3. Den skal ligge i nærheden af Middelfart. Er det muligt at få en plads med
kort varsel? Så vidt jeg har forstået kan man ikke skrive sig på
venterlister, før man har købt båden.

Andreas

Fra : Ukendt

Dato : 18-08-04 10:16

"Andreas Lundsfryd Jensen" <andreas@elvis.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> dyrt i det lange løb. På den anden side vil jeg helst have et træskib, så
> det er nok et spørgsmål om hjertet eller fornuften vinder
Hej Andreas

Træ sejlbåd til 20-30000.
Dem er der nok nogle stykker af, men de er gamle = meget arbejde.
Det daglige vedligehold kræver ikke faguddannelse, men kærlighed, knofedt,
gåpåmod og viden.
Problemet er hvis der er noget "rigtig galt", så kræver det meget
viden/faguddannelse.
Det der taler for glasfiber er, at de kan se rigtig grimme ud, men
grundlæggende være sunde og i orden, og så gør en kæmpe knofedts indsats
meget ved det. Men også glasfiber kan have større fejl, og så kræver det
også faglig viden at arbejde med det.

Så jeg vil sige, at uden den store faglige indsigt, så er glasfiber nok at
foretrække, da det bedre tåler manglende/dårlig vedligehold.

> 2. Er markedet bedst nu, eller er det ligemeget hvornår på sæsonen man
> handler?

Generelt er det bedste tidpunkt at købe på fra oktober til jul, der går det
nemlig op for mange, at der er bøvl (= arbejde) ved at have båd, og at de
nok ikke fik brugt den så meget som de havde regnet med i løbet af sommeren.
Man kan dog hele sommeren være heldig at falde over en som ikke er kommet i
vandet og som står og hænger i misserabel forfatning på en bådplads et eller
andet sted.

Hvis jeg køber nu, kommer jeg til at betale for at have den
> liggende hele vinteren.

Ja, men en vinterplads er generelt ikke så dyr, og så har du hele vinteren
til at "muge ud", renovere og pudse op.

> 3. Den skal ligge i nærheden af Middelfart. Er det muligt at få en plads
med
> kort varsel? Så vidt jeg har forstået kan man ikke skrive sig på
> venterlister, før man har købt båden.

Kender ikke specifikt Middelfart, men i Lillebæltsområdet er der generelt
muligheder.

hilsen John

Fra : Jens Mogensen

Dato : 18-08-04 15:21

Jeg har haft en træbåd på 20 fod i 4-5 år.

Det er lækkert, og når den er velholdt og velplejet, er det rigtigt flot,
nostalgisk osv. osv.

Men det er dyrt i materialer, og koster M e g e t tid. Beregn mindst 4-5
weekends til vinterpleje + en del aftener. -- Dog betydeligt mere hvert 5-7
år, når maling og lak skal skiftes fra bunden, istedet for vedligeholdes.

Man skal kun købe træbåd, hvis man nyder at gå og arbejde med træ - lak og
maling, og har lidt flair for det. - Arbejdet skal være en del af nydelsen,
ikke kun en nødvendighed for at kunne sejle

Men når den så er klar til foråret, bliver den også beundret af alle de
andre bådejere, der kan finde på at sige:
"Det er sådan en båd, som det er en fryd at en anden i havnen har"

mvh
jens

> [...]
med
> kort varsel? Så vidt jeg har forstået kan man ikke skrive sig på

---
Udgående mail er tjekket, og fri for kendte virus.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 19-08-04 00:06

På ejendommeligvis fremsatte Andreas Lundsfryd Jensen følgende
påstand:

> [...]
> hvilket vel er dyrt i det lange løb. På den anden side vil jeg helst
> have et træskib, så det er nok et spørgsmål om hjertet eller

I det prisleje skal du afgjort gå efter glasfiber. De træbåde, der er
til salg i det niveau er ofte i en kedelig stand. Dertil kommer, at
hvis du ikke er "træmand", så bliver det for surt og for dyrt for dig.
Men omvendt skal det også siges, at netop i den prisklasse får du ofte
meget mere båd for pengene. Men du skal være forberedt på, at der
sikkert skal tages fat.

> 2. Er markedet bedst nu, eller er det ligemeget hvornår på sæsonen
man
> handler? Hvis jeg køber nu, kommer jeg til at betale for at have den
> liggende hele vinteren.

Det er svært at generaliserer med den slags. Det afhænger meget af
bådtypen. Men i det prisleje er det bare at slå til, hvis du mener, at
din drømmebåd er dukket op. Ofte er priserne noget lavere netop nu, så
uanset hvad du vælger, så bliver udgiften nok den samme på sigt.

Claus

--
GØR ET KUP!!
Nimbus 26 sælges nu EKSTRA billigt!!!

Fra : Torben Bach

Dato : 19-08-04 21:04

> Claus

> GØR ET KUP!!
> Nimbus 26 sælges nu EKSTRA billigt!!!
> www.nimbus26.dk
> Kom med et bud.....

Nå, nå - Claus

jfr. fundatsen for dk.fritid.sejlads så er

Annoncering af stævner og arrangementer er velkomment.
Private køb/salg-annoncer og kommerciel annoncering er ikke
tilladt.

BYKT
CMIIW
SCNR

Mvh
Torben

Fra : Claus Tersgov

Dato : 19-08-04 21:30

På ejendommeligvis fremsatte Torben Bach følgende påstand:

> [...]
> Annoncering af stævner og arrangementer er velkomment.
> Private køb/salg-annoncer og kommerciel annoncering er ikke

Torben Bach!

Nu dummer du dig igen!

Gør dig selv og os andre den tjeneste at sætte dig ind i tingene,
*inden* du udtaler dig!

Dejavu? Jeg mener da, at jeg før har skrevet sådan til netop dig?

Venligst kig på www.usenet.dk og navnlig under afsnittet
"signaturer"...

Claus
--
GØR ET RIGTIGT GODT KUP!
Nimbus 26 NU nedsat til kun kr 38.000

Fra : Andreas Lundsfryd Je~

Dato : 20-08-04 13:43

Jeg har nu lidt kig på en gammel træbåd belagt med glasfiber (udført på
værft). Er det noget man skal holde sig fra, eller er det ok? Er det ligeså
meget arbejde med det, som med "ren" træ?

Mvh
Andreas

Fra : Preben Christensen

Dato : 20-08-04 21:56

Hej

Det er ikke godt at have glasfiber på en træbåd af flere grunde.
1. Træet er råddent eller i meget dårlig stand siden den er belagt med
glasfiber
2. Træet kan ikke ånde mere så hvis ikke det er helt råddent rådner det
meget hurtigt
3. Ballast jeg har set både der har fået glasfiber på hvor vandlinien er
steget hvor de så har været
nødt til at have ballast i for at den stikker det samme som da der ikke var
glasfiber på.
4. Hvis glasfiberen løsner sig ja så er det jo ikke så godt (nemt) at lægge
på igen.

--
Venlig hilsen

Preben Christensen

Fra : Hans Olsen

Dato : 20-08-04 22:44

"Preben Christensen" <christensendunder@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Hej

klip en masse ukompetent sludder.

> nødt til at have ballast i for at den stikker det samme som da der ikke
var
> glasfiber på.
Hvad mener du med dette ? at vægtfylden er lavere for glasfiber
end for træ ????????????????????????????????????????????

Hilsen
Hans Olsen

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 21-08-04 08:31

Både-og. Det skyldes sikkert at træet ikke suger den mængde vand som en
ubelagt båd ville. - og derved flyder for meget *oven* på vandet. - og så må
der kompenseres med ekstra ballast.

Jeg er dog enig i konklusionen. Det er en skidt kombination.

Bjarke

Fra : Claus Tersgov

Dato : 21-08-04 14:38

På ejendommeligvis fremsatte Hans Olsen følgende påstand:

> Hvad mener du med dette ? at vægtfylden er lavere for glasfiber
> end for træ ????????????????????????????????????????????

Det skal nu siges, at han har delvis ret i den påstand. En træbåd
suger jo vand. Alt træet under vandlinjen trækker jo en del vand,
indtil det er godt gennemvædet.

Min 33 fods gamle spidsgatter vejede nok 400- 500 kg mere, når den var
i vandet. Det var tydeligt at se på kranen, når den lige kom op af
vandet.

Lægger man glasfiber på en træbåd, så ændre man også vandlinjen en
smule. Man bruger jo ikke tilnærmelsesvis det samme materialeforbrug i
kilo, som vægten af det vand, træet suger. Og navnlig slet ikke, hvis
man bruger epoxy, som kræver langt mindre materialer.

Men at der ligefrem er tale om, at man skal lægge ballast i, det har
jeg ligegodt aldrig oplevet.

Claus

--
GØR ET KUP!!
Nimbus 26 sælges nu KUN 35.000!!

Fra : Hans Olsen

Dato : 21-08-04 16:02

> Men at der ligefrem er tale om, at man skal lægge ballast i, det har
> jeg ligegodt aldrig oplevet.
hey
At træet ikke suger vand/vægt JA
men det er lige ovenstående bemærkning jeg også tænke på
Hilsen
Hans Olsen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 21-08-04 14:27

På ejendommeligvis fremsatte Preben Christensen følgende påstand:

> [...]
> ikke var glasfiber på.
> 4. Hvis glasfiberen løsner sig ja så er det jo ikke så godt (nemt)

Det er jeg meget uenig i.

Glasfiber på en træbåd er en ganske fin løsning, men i langt de fleste
tilfælde er det lavet forkert, og derfor holder det ikke. Jeg har set
både, der har fået lagt glasfiber på i midten af tresserne af
professionelle, og der var absolut intet galt nu 35 år efter.

Problemet er, at folk tror, at man kan redde en gammel båd ved at
komme glasfiber på. Det er en helt forkert opfattelse. Det er uhyre
vigtigt, at *alt* træ er 100% gennemsundt, og at båden er fuldstændig
tør.

Båden skal stå på land og tørre i mindst 2-3 år, før man kan lægge
fiber på. Al malingen skal naturligvis være fjernet, så der ikke er
noget, som kan holde på fugten. Herefter skal alt træ, der er bare en
lille smule blødt udskiftes. Nu kan man så begynde arbejdet. Er det
gjort ordentlig og hvis man samtidig tager nogel andre forholdsregler,
så skal det nok holde i mange år.

Claus

Fra : Hans Olsen

Dato : 21-08-04 16:06

> [...]
> både, der har fået lagt glasfiber på i midten af tresserne af
> professionelle, og der var absolut intet galt nu 35 år efter.
Hey
Helt rigtig beskrevet, derfor er det forker som Preben skriver, og
mange andre at generalisere glas på træ.
Kik selv i jeres hjemhavn - der er mange som er OK med glasfiber
efter mange år på bagen.
Hilsen
Hans Olsen

Fra : Andreas Lundsfryd Je~

Dato : 21-08-04 19:52

Nu har jeg trodset alle råd og købt mig en spidsgatter belagt med glasfiber.
Så jeg håber I vil være behjælplige med gode råd hen ad vejen - det bliver
nok nødvendigt

Mvh
Andreas.

PS. Det skal siges at prisen var absolut rimelig.

Fra : Preben Christensen

Dato : 21-08-04 22:37

Hej Andreas
Hvor stor er den?
Hvor stor motor ligger der i den?
og hvor har den hjemme har du evt et billede af den

--
Venlig hilsen

Preben Christensen

Fra : Hans Olsen

Dato : 21-08-04 23:45

> Nu har jeg trodset alle råd og købt mig en spidsgatter belagt med
glasfiber.
> Så jeg håber I vil være behjælplige med gode råd hen ad vejen - det bliver
> nok nødvendigt
Hej
tillykke med den, hvis det er lavet rigtig, kan du få megen glæde
ud af den.
Lidt flere oplysninger måske ??
Hilsen
Hans Olsen

Fra : Alf L

Dato : 21-08-04 13:38

Der er da vist også noget med at man ikke kan få
forsikret en træbåd belagt med glasfiber.
Check det hellere med dit forsikringsselskab.

Alf L

Fra : Claus Tersgov

Dato : 21-08-04 14:41

På ejendommeligvis fremsatte Alf L følgende påstand:

> Der er da vist også noget med at man ikke kan få
> forsikret en træbåd belagt med glasfiber.
> Check det hellere med dit forsikringsselskab.

Det er delvis en skrøne. En fagmand kan på lang afstand spotte fejl på
en fiberbelagt træbåd.

Claus

Fra : Hans Olsen

Dato : 21-08-04 16:09

> Det er delvis en skrøne. En fagmand kan på lang afstand spotte fejl på
> en fiberbelagt træbåd.
De forsikringsselskaber jeg har kontakt vil IKKE forsikre
min båd - jeg har bedt dem om at komme ud for at tjekke
båden, men svaret var at de gjorde de ikke.
Hilsen
Hans Olsen