Køler til Socket 754
Fra : Veset

Dato : 18-08-04 09:48

Hej i NG

Har netop samlet en ny maskine, med et Abit KV8-MAX3 bundkort og en
Athlon 64 3200+ cpu. Så har jeg monteret en Zalman CNPS7000A-ALCu
køler på cpu'en. Der står på pakken at køleren passer til socket 754,
men selve bundpladen af køleren, dvs den del der har kontakt med
cpu'en, er mindre end cpu'en, det er jo ikke så godt, da det medfører
at cpu'en ved kørsel ikke bliver ordentligt afkølet, og cpu temp. er
faretruende høj. Nogen andre der har erfaring med Zalman kølere der
ikke passer til det de skriver?
Prøver istedet at få fat i en ThermalTake Venus 7, der anbefales af
AMD.

--
Veset

Fra : Martin Johansson

Dato : 18-08-04 13:45

"Veset" <vesetdk@hotREMOVEmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> ikke passer til det de skriver?
> Prøver istedet at få fat i en ThermalTake Venus 7, der anbefales af

Bemærk at køleren nødvendigvis behøver at have kontakt med hele
heatspreaderen.
Hvis den har kontakt på midten, hvor kernen sidder, er det fint.
Bemærk, jeg ved ikke lige hvordan det ser ud når den er monteret.
Har aldrig brugt en Zalman CNPS7000A eller en sokkel 754.

Husk også at den skal monteres forskelligt på hver sokkel.
http://nexushardware.com/articles/index.php?id=17&page_number=1

Har du prøvet at køre med den, for at se hvad temperaturen bliver?

Her er en lille monteringsfilm, så kan du da tjekke at det ser rigtigt ud.
http://www.zalman.co.kr/eng/product/view.asp?idx=54&code=005009
Kig under det første billede af køleren, der står install movie. (husk at
vælge socket 754)

Fra : Veset

Dato : 18-08-04 22:06

>Bemærk at køleren nødvendigvis behøver at have kontakt med hele
>heatspreaderen.

Ja, men det er svært, da heatspreaderen er større end køleren.
Heatspreaderen er ca 4cm x 4 cm, køleren er 4,1 cm x 3 cm.

>Hvis den har kontakt på midten, hvor kernen sidder, er det fint.
>Bemærk, jeg ved ikke lige hvordan det ser ud når den er monteret.
>Har aldrig brugt en Zalman CNPS7000A eller en sokkel 754.

Ok.

>Husk også at den skal monteres forskelligt på hver sokkel.
>http://nexushardware.com/articles/index.php?id=17&page_number=1

Ja det er jo klart, derfor har jeg også fulgt den medfølgende
vildledning til punkt og prikke.

>Har du prøvet at køre med den, for at se hvad temperaturen bliver?

Ja, den starter på 80 grader og stiger langsomt, det er jo alt alt for
meget. Og derfor slukker jeg hurtigt for den igen

> [...]
>http://www.zalman.co.kr/eng/product/view.asp?idx=54&code=005009
>Kig under det første billede af køleren, der står install movie. (husk at

Den har jeg jo selvfølgelig set, den er ikke anderledes end
vildledningen der følger med

--
Veset

Fra : Martin Johansson

Dato : 18-08-04 23:13

"Veset" <vesetdk@hotREMOVEmail.com> skrev i en meddelelse
[SNIP]

> Ja det er jo klart, derfor har jeg også fulgt den medfølgende
> vildledning til punkt og prikke.

Ok, Zalman laver også som regel nogle glimrende brugsanvisninger.
Det har ihvertfald været tilfældet til min ZM80C-HP grafikkorts køler.

> Ja, den starter på 80 grader og stiger langsomt, det er jo alt alt for
> meget. Og derfor slukker jeg hurtigt for den igen

Ganske fornuftigt og hvis det er tilfældet, kan der næsten kun være to ting
galt.
Forkert montering eller en defekt køler/køleprofil.
Der er brugt en smule kølepasta går jeg ud fra?

Fra : Veset

Dato : 19-08-04 05:57

>Ganske fornuftigt og hvis det er tilfældet, kan der næsten kun være to ting
>galt.
>Forkert montering eller en defekt køler/køleprofil.

Det svært at montere den forkert, hvis du har set den udmækede film du
selv linkede til, hvorfor jeg vil mene at selve køleren må være
forkert lavet (den er jo mindre end heatspreaderen på cpu'en, og
logisk nok er der jo så områder på heatspreaderen der ikke har kontakt
med køleren, og derfor ikke bliver afkølet).

>Der er brugt en smule kølepasta går jeg ud fra?

Der er brugt en lille smule, ganske som vildledningen anviser.

--
Veset

Fra : Veset

Dato : 19-08-04 16:22

Det viser sig nu at bios'en bare skulle opdateres. Nu har den en temp
på omkring 50 grader....

--
Veset